Programma 3. Fysieke en veilige leefomgeving

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Ons handelen en beleid voor de fysieke leefomgeving kent diverse abstractieniveaus.

In het programma Fysieke en Veilige leefomgeving komen vooral de tactische en operationele kant van ons handelen voor de leefomgeving aan de orde.

Het programma Economische en Ruimtelijke ontwikkeling richt zich meer op de visie en de strategische kant van het beleid voor de leefomgeving.

Er is natuurlijk wel overlap tussen de programma’s, omdat de scheidslijn tussen het strategische en het tactische abstractieniveau niet zo scherp is. Een voorbeeld daarvan is het onderwerp natuur en landschap: enerzijds hebben we er een visie op en sluiten we qua strategie aan bij lopende regionale ontwikkelingen (‘Dommeldal uit de verf en Van Gogh Nationaal Park’), anderzijds leggen we ook natuur en groen aan.

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?
Thema Doelstellingen
Veiligheid en Vergunningen 1. Inwoners, ondernemers en bezoekers verblijven in een veilige en prettige woonomgeving.
2. (Ver)bouwprojecten voldoen aan de regels van de Omgevingswet en we bewaken de naleving van de geldende wetten, regels en voorschriften door uitvoering te geven aan het uitvoering en handhavingsplan.
Openbare Ruimte 3. Het beheer en onderhoud van de openbare ruimte is op orde en voldoet aan de vastgestelde niveau's
4. Samen met onze inwoners werken we aan een duurzame waterbeheersing
5. Inwoners kunnen op verschillende manieren verblijven, sporten en spelen in de openbare ruimte.
6. Onze inwoners kunnen meedenken, ontwerpen of meedoen bij de (her)inrichting van de openbare ruimte.
7. We zorgen voor een groene leefomgeving met meer biodiversiteit om de woonkwaliteit van onze inwoners te verhogen.
8. We realiseren (vóór 2028) en beheren het Natuurnetwerk en versterken natuurbeleving dichtbij huis.
9. We gebruiken duurzame materialen en houden rekening met de nadelige effecten van klimaatverandering.
10. We zetten in op vermindering van restafval en streven naar een aanbod van maximaal 35kg restafval per persoon per jaar.
Mobiliteit 11. Weggebruikers kunnen comfortabel en veilig deelnemen aan het verkeer.
12. De kernen en centra zijn goed bereikbaar.

Relevante beleidsnota's

Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota's

 

 

Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Nota Integrale Veiligheid gemeente Son en Breugel 2023-2026 2023 - 2026 19-jan-23 2027
U&H strategie 2023 - 2026 2023 - 2026 19-jan-23 2027
Uitvoeringsprogramma VTH 2023 2023 13-jan-23 2024
MJOP gemeentelijke gebouwen 2024-2034 Nog vast te stellen 2024
Beheerplan wegen 2016-2020 2016-2020 2024
Beleidsnota openbare verlichting n.v.t. 6-okt-16 n.v.t.
MJOP civieltechnische kunstwerken 2024-2034 n.v.t. 2024
Mobiliteitsvisie Son en Breugel 2014-2030 13 maart 2014 2024
Bereikbaarheidsakkoord Zuidoost Brabant 2017 n.v.t.
Beleidsnota openbaar groen 2021 2022-(geen specifieke einddatum) 25-nov-21 2024
Uitwerkingsplan Oud Meer 2013 - 2024 2013 - 2024 6-feb-14
Evenementenbeleid 2016
Beleidsnotitie Gladheidsbestrijding 2008 n.v.t.
Beleidsnotitie (beleidsregels) spelen 2019 - 2024 2020
Beleidsnota Duurzaamheid 2016-2020 met doorkijk naar 2030 6-okt-16 Actualisatie in 2024
Programma Water en Riolering 2023 - 2027 2023-2027 22-jun-23 2027
Klimaatbestendig Son en Breugel 2030 2017-2030 2-nov-17 n.t.b.
Integraal Beheerplan Bos- en natuurterreinen 2020-2029 2020-2029 18-mrt-21

Wat hebben we ervoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan?

Veiligheid en Vergunningen

Terug naar navigatie - Veiligheid en Vergunningen

Openbare Ruimte

Terug naar navigatie - Openbare Ruimte

Mobiliteit

Terug naar navigatie - Mobiliteit

Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

Terug naar navigatie - Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

 

Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)

Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost behartigt de belangen van de gemeenten in het samenwerkingsgebied op de terreinen van: brandweerzorg, geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio, rampenbestrijding en crisisbeheersing en de gemeenschappelijke meldkamer, door:

  • Adequaat te reageren op spoedeisende hulpvragen van burgers, instellingen en bedrijven;
  • Het organiseren en coördineren van geneeskundige hulpverlening in de regio;
  • Het voorkomen en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar en/of ongevallen bij brand en alles wat hiermee verband houdt, inclusief de coördinatie van de werkzaamheden op dit gebied;
  • Het organiseren van de rampenbestrijding en crisisbeheersing, met als recente gebeurtenis de grote brand op de meubelboulevard in november 2023. 

Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
De Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant voert namens de gemeente de vergunningverlenings-, toezicht- en handhavingstaken uit op het gebied van milieu. Daarnaast ondersteunt de ODZOB de gemeente op het gebied van allerlei milieu gerelateerde zaken zoals bodem, externe veiligheid, fijn stof, geuremissies etc.

Reiniging Blink

De gemeenschappelijke regeling Reiniging Blink voert namens de gemeente de afvaltaken uit, door:

  • De inzameling van huis- aan huisafval.
  • Exploitatie van de milieustraat.
  • (Digitale) dienstverlening naar de inwoners m.b.t. afval.
  • Beleidsadvisering.

 

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo (afwijking budget 2023) wordt weergegeven als positief als het gerealiseerde bedrag hoger is dan de begroting. Bij de lasten is een positief bedrag dus een nadeel, bij de baten een voordeel. Door afronding kunnen er verschillen ontstaan omdat tellingen uit het financieel systeem komen en daarom soms afwijken.

Bedragen x €1.000
Omschrijving Primaire begroting 2023 Begroting na wijziging 2023 Realisatie 2023 Afwijking budget 2023
Lasten
0.10 Mutaties reserves programma 3 0 60 69 9
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer 931 976 971 -5
1.2 Openbare orde en Veiligheid 759 742 731 -10
2.1 Verkeer en vervoer 1.818 2.309 2.222 -87
2.2 Parkeren 43 32 21 -10
2.5 Openbaar vervoer 16 29 17 -11
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 1.565 1.688 1.719 31
7.2 Riolering 934 912 958 46
7.3 Afval 2.302 2.265 2.394 128
7.4 Milieubeheer 781 1.631 1.026 -605
Totaal Lasten 9.148 10.643 10.128 -515
Baten
0.10 Mutaties reserves programma 3 272 848 426 -423
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer 34 34 0 -34
1.2 Openbare orde en Veiligheid 9 10 27 17
2.1 Verkeer en vervoer 32 32 192 160
2.2 Parkeren 0 0 0 0
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 77 102 122 20
7.2 Riolering 1.497 1.518 1.556 38
7.3 Afval 2.704 2.668 2.760 92
7.4 Milieubeheer 22 956 410 -545
Totaal Baten 4.647 6.167 5.493 -674

Analyse

Terug naar navigatie - Analyse
3. Fysieke en veilige leefomgeving I/S Bedrag
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer I -29.000
Het combigebouw huisvest de brandweerkazerne en de gemeentewerf. In 2023 is het initiatief genomen om het combigebouw aan te kopen van de Veligheidsregio Zuidoost-Brabant. Vanwege personele wisselingen en vragen over de details van de overdracht, heeft de levering niet in 2023 plaats kunnen vinden. Begin 2024 vindt de levering plaats. Dan zullen ook de verschuldigde huurinkomsten vanaf februari 2023 met terugwerkende kracht worden geïncasseerd.
1.2 Openbare orde en Veiligheid I 64.000
De realisatie voor de omgevingsdienst lag lager dan begroot.
2.1 Verkeer en vervoer I 234.000
In 2022 is € 250.000 extra ter beschikking gesteld via een amendement ter bevordering van de verkeersveiligheid. Hiervan is in 2023 € 33.000 besteed en we stellen voor het restant van € 217.000 mee te nemen naar 2024.
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie I -71.000
Begin 2023 zijn onvoorziene uitgaven geweest vanwege het uitlopen van opruimen van gevallen blad. De kosten voor het opruimen van het blad in het najaar van 2023 zijn hoger dan voorzien door hogere verrekenprijzen en tegenvallende efficiëntie door de zeer natte weersomstandigheden. Er zijn onvoorziene kosten gemaakt vanwege het eigen risico op de aansprakelijkheidsverzekering. Verder zijn de inkomsten uit degeneratievergoedingen minder dan geraamd.
7.3 Afval I -49.000
In 2023 zijn er meerkosten door o.a. lagere papieropbrengst, hogere inzamelkosten van restafval & uitvoeringskosten gedurende het jaar. De meerkosten worden grotendeels gedekt door lagere kosten voor de milieustraat, lagere kosten voor de papier en PMD inzameling. Vanwege de verwerking van de uitspraak van de Hoge Raad over Attero is er echter een vereffening met de voorziening nodig.
0.10 Mutaties reserves programma 3 I -431.000
Er zijn een aantal onttrekkingen in de reserves (nog) niet nodig gebleken. Dit gaat met name om de volgende posten: - Amendement verkeersveiligheid (zie hiervoor toelichting 2.1 verkeer en vervoer) - Mobiliteitsvisie - Uitvoeringsplan verkeer
Kapitaallasten I 30.000
Zie algemene toelichting en inleiding bij programma's.
Directe salarislasten en overhead I 117.000
Zie algemene toelichting en inleiding bij programma's.
Overig -24.000
Totaal -159.000