Toelichting op het overzicht van baten en lasten

Vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - Vennootschapsbelasting

Op 1 januari 2016 is de Wet modernisering Vpb-plicht overheidsondernemingen ingegaan. Met de Belastingdienst zijn we in 2021 tot een akkoord gekomen over de definitieve uitgangspunten voor Vpb.

In boekjaar 2023 is de voorlopige aanslag Vpb 2023 betaald en is er vermindering geweest voor 2020 van € 159.000,-.

Begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid

Bij de rechtmatigheidsverantwoording vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en 
lasten, alsmede de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en hiermee samenhangende programma’s (begrotingscriterium). Uitgangspunt is het niveau waarop de raad de budgetten in de begroting en bij investeringen geautoriseerd heeft. In de begroting zijn de bedragen voor de lasten en baten vermeld die door de raad zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de juiste investering, het toereikend zijn van het begrotingsbedrag, alsmede het begrotingsjaar van belang zijn.

Als blijkt dat de gerealiseerde bedragen hoger zijn dan de, ook na de laatste begrotingswijziging, geraamde bedragen dan kan er sprake zijn van onrechtmatige uitgaven (begrotingsonrechtmatigheid) aangezien deze lasten buiten het budgetrecht van de raad tot stand zijn gekomen. 

In deze jaarrekening neemt het college voor het eerst de rechtmatigheidsverantwoording op zoals o.a. toegelicht in het raadsvoorstel bij het actualiseren van de Financiële verordening. In deze rechtmatigheidsverantwoording licht het college toe in hoeverre bij de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium zijn nageleefd.

In hoofdstuk 3 van de gewijzigde Financiële verordening zijn daarvoor artikelen opgenomen. Deze artikelen zijn overgenomen uit de Modelverordening van de VNG van november 2022. Die Modelverordening is op zijn beurt weer gebaseerd op de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV. Op 20 november 2023 heeft de commissie BBV een Q&A rechtmatigheidsverantwoording gepubliceerd. De daarin gegeven antwoorden leiden tot verschillende interpretaties van hoe om te gaan met de begrotingsrechtmatigheid. Om duidelijkheid te krijgen over hoe we in deze jaarrekening invulling geven aan de begrotingsrechtmatigheid, hebben we deze werkwijze samen met het controleprotocol in februari 2024 aan uw raad voorgelegd.

De toets op rechtmatigheid richt zich op de beschikbare uitgavenbudgetten en de in werkelijkheid gedane uitgaven. Uit het overzicht baten en lasten op de voorgaande pagina’s, en hieronder gecomprimeerd weergegeven, blijkt dat er bij 1 programma een overschrijding op de lasten is.

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid
Bedragen x €1.000
Programma Begroting na wijziging 2023 Realisatie 2023 Afwijking budget 2023
Programma 1. Interne en externe dienstverlening 12.794 12.888 94
Programma 2. Sociale leefomgeving 29.055 28.227 -828
Programma 3. Fysieke en veilige leefomgeving 10.643 10.128 -515
Programma 4. Economische en ruimtelijke ontwikkeling 9.475 3.584 -5.891
Terug naar navigatie - toelichting begrotingsrechtmatigheid

Op grond van de Kadernota Rechtmatigheid 2023 van de Commissie BBV van november 2023, de Financiële verordening gemeente Son en Breugel 2023 en de vastgestelde werkwijze begrotingsrechtmatigheid jaarrekening 2023 gemeente Son en Breugel is in onderstaande tabel het resterende saldo van de begrotingsonrechtmatigheden bepaald.

Begrotingscriterium Overschrijding Waarvan acceptabel
Overschrijding lasten prgramma's:
Programma 1. Interne en externe dienstverlening 94 94
Subtotaal programma's 94 94
Overschrijding investeringsbudgetten (kredieten) 0 0
Totaal overschrijding 94
Totaal overschrijdingen die passen binnen het vooraf vastgestelde beleid en daarmee acceptabel zijn. 94
Resterend saldo begrotingsonrechtmatigheden 0
Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid

Programma 1 Interne en externe dienstverlening
De lastenoverschrijding betreft voornamelijk de overhead binnen dit programma. Alle over- en onderschrijdingen in de individuele programma’s geven per saldo geen overschrijding (zie Algemene toelichting en inleiding bij de programma’s).
Omdat de kostenoverschrijding op dit programma past binnen het bestaand beleid, maar niet in de tussentijdse rapportage verwerkt kon worden, betreft dit een acceptabele overschrijding. Conform de vastgestelde werkwijze heft een acceptabele overschrijding de begrotingsonrechtmatigheid op.

Overzicht van investeringen en projecten
In het overzicht van investeringen en projecten staan 3 kredieten met een budgetoverschrijding kleiner dan de rapporteringsgrens van € 50.000,-.

Daarnaast zijn er 2 kredieten met een budgetoverschrijding groter dan de rapporteringsgrens van € 50.000,-.

  1. Dommelhuis btw
    Deze btw-percentages zijn door verschuivingen in gebruik van het Dommelhuis gewijzigd ten opzichte van eerdere berekeningen waarover de raad eerder is geïnformeerd.
  2. Dommelhuis nazorg en restpunten
    Tijdens de uitvoering van de nazorg- en restpunten, zijn er diverse onvoorziene problemen geconstateerd en opgelost.

Omdat de kostenoverschrijding op deze kredieten passen binnen het bestaand beleid, maar niet in de tussentijdse rapportage verwerkt kon worden, betreft dit een acceptabele overschrijding. Conform de vastgestelde werkwijze heft een acceptabele overschrijding de begrotingsonrechtmatigheid op.

 

Analyse overzicht van baten en lasten

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Voor de toelichting op de analyse overzicht van baten en lasten verwijzen wij naar de programma's. In ieder programma is na het onderdeel 'wat heeft het gekost?' een analyse opgenomen.

Overzicht onvoorzien

Overzicht van de incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van de incidentele baten en lasten
Omschrijving Baten Lasten
Programma 1 Interne en externe dienstverlening
Vrijval voorziening wethouderspensioenen De voorziening (APPA) is in 2023 met € 192.733,- verlaagd als gevolg van de gestegen rekenrente, die wij wettelijk moeten hanteren. 192.733
Storting voorziening verlofsparen Deze voorziening is in 2023 gevormd voor personeelsleden die het verlof gaan sparen. 77.825
Bedragen kleiner of gelijk aan € 25.000 41.536
Programma 2 sociale leefomgeving
Opvang van Oekraïnse vluchtelingen Voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen zijn kosten gemaakt, zoals voor huisvesting en leefgeld. Daarvoor hebben we rijksbijdrages ontvangen. 3.155.593 1.080.257
Verblijf en opvang Oekraïners Voor een gezin uit Oekraïne is jeugdzorg nodig. 73.200
Brede spuk GALA De Brede SPUK-regeling is voor alle gemeenten beschikbaar gesteld voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis. 55.017 47.542
Bedragen kleiner of gelijk aan € 25.000 21.374
Programma 3 Fysieke en veilige leefomgeving
Uitvoeringsplan verkeer Dit zijn kosten voor het opstellen van het uitvoeringsplan verkeer. 50.087
Verkeersveiligheid Via het amendement verkeersveiligheid zijn er kosten gemaakt voor de bevordering van verkeersveiligheid. 32.631
Bedragen kleiner of gelijk aan € 25.000 25.000
Programma 4 Economische en ruimtelijke ontwikkeling
Anterieure overeenkomsten 22.319 68.881
Grondexploitatie Alle baten en lasten van de grondexploitatie zijn incidenteel van aard. 1.621.064 990.887
Verkoop reststroken Het saldo op het budget verkoop reststroken. 261.142 96.984
Omgevingswet Dit zijn kosten die gemaakt worden ter voorbereiding op de uitvoering van de omgevingswet. 223.833
Subtotaal voor mutaties reserves 5.332.868 2.805.037
Mutaties reserves
Programma 1 Interne en externe dienstverlening
Onttrekking reserve vrije bestedingsruimte tbv resultaat meerjarenbegroting 216.047
Onttrekking reserve vrije bestedingsruimte tbv resultaat 1e bestuursrapportage 2023 369.743
Onttrekking reserve vrije bestedingsruimte tbv resultaat 2e bestuursrapportage 2023 1.695.620
Resultaatbestemming groeipad infrastructurele werken in reserve infrastructurele werken Ekkersrijt 141.342 141.342
Resultaatbestemming groeipad centrumontwikkeling in reserve centrumontwikkeling Son en Breugel 317.147 317.147
Aanvulling algemene reserve vanuit reserve vrije bestedingsruimte 500.000 500.000
Onttrekking reserve I&A tbv actualiseren bijdrage Dienst Dommelvallei 77.060
Bedragen kleiner of gelijk aan € 25.000 58.004
Programma 2 sociale leefomgeving
afwaardering activa renovatie sporthal Bongerd boksschool renovatie via reserve vrije bestedingsruimte 78.801 78.801
Onttrekking reserve vrije bestedingsruimte tbv vluchtelingen werk 87.000
Onttrekking reserve vrije bestedingsruimte tbv sportakkoord 45.456
Overheveling van reserve vrije bestedingsruimte naar reserve vluchtelingen 1.148.275 1.148.275
Onttrekking reserve vrije bestedingsruimte tbv opstellen IHP 39.196
Onttrekking reserve vrije bestedingsruimte tbv instandhouding zwemvoorziening Zwembad Son 120.000
Onttrekking reserve vrije bestedingsruimte tbv energietoeslag 238.500
Overheveling van reserve centrumontwikkeling Son en Breugel naar dekkingsreserve tbv Dorpshuis technische installaties 80.000 80.000
Onttrekking reserve centrumontwikkeling Son en Breugel tbv nazorg en restpunten Dommelhuis naar dekkingsreserve 150.000 150.000
Storting reserve vluchtelingen vanuit 2e berap opvang van Oekraïnse vluchtelingen 1.000.000
Onttrekking reserve vluchtelingen vanuit 2e berap tbv verblijf en opvang Oekrainers 73.200
Bedragen kleiner of gelijk aan € 25.000 75.304 23.680
Programma 3 Fysieke en veilige leefomgeving
Onttrekking reserve vrije bestedingsruimte tbv beheerplan kunst in de ruimte 25.746
Onttrekking reserve vrije bestedingsruimte tbv uitvoeringsplan verkeer 50.087
Onttrekking reserve vrije bestedingsruimte tbv omgevingsdienst ZO Brabant 53.066
Onttrekking reserve vrije bestedingsruimte tbv amendement verkeersveiligheid 32.631
Onttrekking reserve vrije bestedingsruimte tbv regeling reductie energieverbruik 35.000
Onttrekking reserve uivoering groenbeleid tbv uitvoering groenbeleidsplan 26.437
Storting reserve duurzaamheid tbv regeling reductie energieverbruik 35.000
Bedragen kleiner of gelijk aan € 25.000 31.216 33.550
Programma 4 Economische en ruimtelijke ontwikkeling
Onttrekking reserve vrij bestedingsruimte tbv projectorganisatie rep bestemmingsplan Ekkersrijt 50.292
Storting reserve infrastructurele werken Ekkersrijt tbv verbetering bereikbaarheid regio 250.000
Bedragen kleiner of gelijk aan € 25.000 54.312 25.000
Totaal mutaties reserves 5.869.482 3.782.795
Totaal 11.202.350 6.587.832

Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves

Terug naar navigatie - Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
Omschrijving Toevoegingen Onttrekkingen Reden
Dekkingsreserve nieuwbouw sporthal 98.520 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve nieuwbouw brandweerkazerne en werf 75.613 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve dak Emiliusschool 16.751 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve vijverbergschool 10.038 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve optimalisatie sportpark SBC 37.738 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve verledden 87.357 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve renovatie kunstgrasvelden 100.899 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve gemeentehuis losse werkplekinrichting 35.394 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve Nieuwbouw sporthal de Bongerd 4.755 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve Ruysdaelstraat kst omgeving school 1.440 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve slowlane Ekkersrijt 1.258 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve fietsoversteek Bestseweg 5.939 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve aankoop units bibliotheek 36.338 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve Dommelhuis losse inrichting 121.951 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve Dommelhuis tech install en tribunes 161.471 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve renovatie de Boerderij 19.381 dekking afschrijving investering
Totaal 0 814.843

Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)

Terug naar navigatie - Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)

De WNT is van toepassing op gemeente Son en Breugel. Het voor gemeente Son en Breugel toepasselijke bezoldigingsmaximum is in 2023 € 223.000,-.

Naast de hieronder vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met een dienstbetrekking die in 2023 een bezoldiging boven het individueel toepasselijke drempelbedrag hebben ontvangen.

Gegevens 2023
bedragen x € 1 J. Wesselink M. Weerts
Functiegegevens Directeur Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2023 1/1 - 31/12 1/1 - 31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1,0 0,889
Dienstbetrekking? ja ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoeding 119.094 71.165
Beloningen betaalbaar op termijn 21.107 10.366
Subtotaal 140.201 81.531
Individueel toepasselijke bezoldigings-maximum 223.000 198.247
-/- Onverschuldigd betaald bedrag en nog niet terugontvangen bedragen N.v.t. N.v.t.
Bezoldiging 140.201 81.531
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan N.v.t. N.v.t.
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling N.v.t. N.v.t.
Gegevens 2022
bedragen x € 1 J. Wesselink M. Weerts
Functiegegevens Directeur Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2022 1/2 - 31/12 9/4 - 31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1,0 0,889
Dienstbetrekking? ja ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoeding 112.003 44.703
Beloningen betaalbaar op termijn 20.236 7.352
Subtotaal 132.239 52.055
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 197.654 140.467
Bezoldiging 132.239 52.055

Rechtmatigheidsverantwoording

Terug naar navigatie - Rechtmatigheidsverantwoording

Rechtmatigheidsverantwoording jaarrekening 2023

Verantwoordelijkheid college
De baten en lasten alsmede de balansmutaties moeten getrouw in de jaarrekening worden opgenomen. 
Uit het getrouw opnemen van de baten en lasten alsmede de balansmutaties, blijken een drietal rechtmatigheidscriteria niet expliciet. Dit betreffen het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium. In deze rechtmatigheidsverantwoording licht het college toe in hoeverre bij de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium zijn nageleefd. Dit houdt in dat de verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties in overeenstemming zijn met door de raad vastgestelde kaders zoals de begroting en verordeningen en met bepalingen in de relevante wet- en regelgeving. Bij de waarderingsgrondslagen in de jaarrekening is het door de raad op 22 februari 2024 vastgestelde normenkader van de relevante wet- en regelgeving verder toegelicht.
Deze verantwoording hanteert een grensbedrag omdat alleen de van belang zijnde aspecten in de verantwoording hoeven te worden betrokken. Deze grens is door de raad bepaald en bedraagt 1% van de totale lasten inclusief toevoegingen aan de reserves en is daarmee vastgesteld op € 548.000.
De grondslag voor deze verantwoording is de Kadernota Rechtmatigheid 2023 van de Commissie BBV van november 2023, de Financiële verordening gemeente Son en Breugel 2023 en de vastgestelde werkwijze begrotingsrechtmatigheid jaarrekening 2023 gemeente Son en Breugel.

Bevinding
Het college is van mening dat de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen binnen de daarvoor gestelde grens.
In de paragraaf bedrijfsvoering is op basis van de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV en op basis van de afspraken met de raad aanvullende informatie opgenomen over de financiële rechtmatigheid. In deze paragraaf heeft het college ook beschreven welke actie hij onderneemt om vermelde afwijkingen in de toekomst te voorkomen.