Programma 2. Sociale leefomgeving

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De sociale leefomgeving gaat over de gezondheid, het welbevinden en de ontwikkelmogelijkheden van onze inwoners. Goede voorzieningen voor inwoners en professionals zijn hiervoor belangrijk. Enerzijds bestaan voorzieningen uit ondersteuningsmogelijkheden voor individuele inwoners door hulp en (financiële) steun, anderzijds uit accommodaties, subsidies en bijeenkomsten/evenementen. Het programma heeft betrekking op alle inwoners als het gaat om preventie, gezonde leefstijl, ontwikkeling en ontmoeting. Het programma gaat daarnaast specifiek in op ondersteuning van kwetsbare inwoners en jeugdigen.
Door een passend aanbod van culturele activiteiten kunnen onze inwoners zich ontwikkelen en ontplooien. Borging van het cultureel erfgoed en behoud van monumenten dragen daar ook aan bij.

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?
Thema Doelstellingen
Maatschappelijke participatie 1. We ondersteunen inwoners die niet op eigen kracht kunnen participeren.
2. (De toegang naar) zorg en ondersteuning is laagdrempelig en efficiënt: klantgericht en op maat.
Ontmoeting 3. Son en Breugel kent een voldoende en gevarieerd aanbod van laagdrempelige ontmoetingsfuncties in de wijken, onder andere in de vorm van onderwijs-, sport- en verenigingsgebouwen.
4. We ondersteunen lokale initiatieven gericht op ontmoeting.
Jeugd en jongeren 5. Goede voorschoolse voorzieningen en een erkend programma voor VVE (voor- en vroegschoolse educatie) dragen bij aan een goede ontwikkeling van peuters en voorkomen onderwijsachterstand.
6. We hebben goede en goed bereikbare schoolgebouwen voor een optimaal en gedifferentieerd lokaal onderwijsaanbod.
7. Jeugdigen en hun ouders krijgen ondersteuning wanneer zij problemen ondervinden in opgroei- en opvoedsituaties.
Gezonde leefstijl 8. Met voorlichting en ondersteuning stimuleren we inwoners zo gezond mogelijk te leven.
Cultuur en erfgoed 9. Wij stimuleren het in stand houden van cultuur, cultureel erfgoed en monumenten.

Relevante beleidsnota's

Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota's
Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Nota Kunst- en Cultuurbeleid 2017 7-nov-17 n.v.t.
Beleidsplan voorschoolse voorzieningen en voor-en vroegschoolse educatie vanaf 2020 4-jul-19 n.v.t.
Accommodatie plannen (AP) & vastgoedbeleid 2024-2028 Nog vast te stellen 2024
Visie Sport en bewegen vanaf 2014 6-feb-14 n.v.t.
Cultureel Erfgoed gemeente Son en Breugel 2021 - 2030
Uitgangspunten Participatiebeleid n.v.t. Commissie BZ 2 september 2014 n.v.t.
Verordeningen participatiewet n.v.t. 18-dec-14 2024
Lokaal gezondheidsbeleid 2021-2024 17-dec-20 2025
Visie wonen met zorg n.v.t. 29-aug-13 n.v.t.
Beleidskader Sociaal Domein 2023-2026 2023-2026 25 mei 2023 n.v.t.
Jeugdbeleid Son en Breugel: (op)groeien in een positief opvoedklimaat n.v.t. 9-mei-19 2024
IHP onderwijs 2012-2015 2012-2015 22-dec-2011 2024
Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Son en Breugel 2015 vanaf 2015 2024

Wat hebben we ervoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan?

Ontmoeting

Terug naar navigatie - Ontmoeting

Jeugd en jongeren

Terug naar navigatie - Jeugd en jongeren

Cultuur en erfgoed

Terug naar navigatie - Cultuur en erfgoed

Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

Terug naar navigatie - Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

Dienst Dommelvallei

  • Dienst Dommelvallei voert voor de gemeente de sociale dienstactiviteiten (Participatiewet, Bijzondere bijstand, gemeentelijk sociaal fonds (gsf)) vanuit het CMD uit. Ook wordt beleidsmatig op dit taakveld de gemeente geadviseerd.
  • Daarnaast ondersteunt Dienst Dommelvallei de CMD-dienstverlening in het Sociaal Domein richting inwoners (waaronder de hele administratieve ondersteuning en applicatie-inrichting).
  • Dienst Dommelvallei zet samen met CMD partners (zoals WSD) zelf ontwikkelde methoden en aanpakken in naar werk en activering. 

Gemeenschappelijke regeling WSD
De WSD is ons sociaal ontwikkelbedrijf en voert de werkgeversverplichtingen uit van de voormalige Wet Sociale Werkvoorziening (WSW). Daarnaast begeleidt de WSD inwoners die in het kader van de Participatiewet ondersteuning nodig hebben bij het vinden van werk en fungeren daarmee als sociaal ontwikkelbedrijf. Voor nieuwkomers met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, voeren zij de Zelfredzaamheidsroute voor inburgeren uit.  

Voor de gemeente Son en Breugel is een Lokaal Plan opgesteld op basis van het koersdocument "Gezamenlijke doorontwikkelen". Het Lokaal Plan omvat deelprojecten waaronder de werkdiagnose AanZet en Kansen, de aanpak voor inwoners die langdurig afhankelijk zijn van bijstand. De deelprojecten bieden de mogelijkheid om gezamenlijk optimale dienstverlening te ontwikkelen. Met de Kenniskompanie als kennis- en expertisecentrum bundelen de samenwerkende gemeenten kennis en ervaring voor het ondersteunen van inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt. 

Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD)
De GGD Brabant-Zuidoost voert voor ons de (verplichte) taken van de Wet publieke gezondheid uit. Daarnaast ondersteunt ze de gemeente bij de invulling van ons (gezondheids)beleid, bijvoorbeeld via de vierjaarlijkse Volksgezondheid Toekomst Verkenning (VTV). In 2020 heeft de GGD deze voor het laatst vernieuwd. Deze documenten zijn voor de komende jaren mede de basis voor nieuw beleid alsook voor input voor de omgevingsvisie.

10voordejeugd
Regionale inkoopsamenwerking voor de inkoop van specialistische jeugdhulp, bestaande uit gemeente Helmond, Peelgemeenten (Deurne, Asten, Someren, Laarbeek, Gemert-Bakel), Dommelvallei+ (Geldrop-Mierlo, Nuenen, Son en Breugel, Waalre) en gemeente Veldhoven. 

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo (afwijking budget 2023) wordt weergegeven als positief als het gerealiseerde bedrag hoger is dan de begroting. Bij de lasten is een positief bedrag dus een nadeel, bij de baten een voordeel. Door afronding kunnen er verschillen ontstaan omdat tellingen uit het financieel systeem komen en daarom soms afwijken.

Bedragen x €1.000
Omschrijving Primaire begroting 2023 Begroting na wijziging 2023 Realisatie 2023 Afwijking budget 2023
Lasten
0.10 Mutaties reserves programma 2 102 2.401 2.481 80
4.2 Onderwijshuisvesting 1.017 1.046 961 -85
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 505 738 699 -39
5.1 Sportbeleid en activering 179 319 306 -14
5.2 Sportaccommodaties 854 1.268 1.311 43
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 381 760 775 16
5.4 Musea 7 7 4 -3
5.5 Cultureel erfgoed 140 164 166 2
5.6 Media 459 455 445 -10
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 3.251 5.481 4.173 -1.308
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 1.372 1.453 1.690 238
6.3 Inkomensregelingen 4.276 4.511 4.419 -92
6.4 WSW en beschut werk 875 848 834 -14
6.5 Arbeidsparticipatieinstrumenten gericht op toeleiding naar werk 572 557 596 39
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 663 943 1.014 72
6.71A Huishoudelijke hulp (WMO) 1.140 1.367 1.315 -52
6.71B Begeleiding (WMO) 704 690 617 -73
6.71C Dagbesteding (WMO) 297 297 237 -60
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) 296 251 187 -64
6.72A Jeugdzorg begeleiding 683 1.156 1.160 4
6.72B Jeugdzorg behandeling 669 687 678 -9
6.72C Jeugdhulp dagbesteding 185 436 494 58
6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig 297 334 389 54
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig 894 1.174 1.280 106
6.74A Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf 419 448 734 286
6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf 27 47 87 40
6.74C Gesloten plaatsing 56 36 21 -15
6.81A Beschermd wonen (WMO) 2 2 0 -2
6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) 15 15 12 -3
6.82A Jeugdbescherming 210 244 246 2
6.82B Jeugdreclassering 38 22 14 -7
7.1 Volksgezondheid 736 900 884 -16
Totaal Lasten 21.321 29.055 28.227 -828
Baten
0.10 Mutaties reserves programma 2 923 2.775 2.846 71
4.2 Onderwijshuisvesting 173 173 166 -7
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 81 214 208 -6
5.1 Sportbeleid en activering 0 85 79 -5
5.2 Sportaccommodaties 134 443 455 12
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 68 288 261 -28
5.5 Cultureel erfgoed 10 28 26 -2
5.6 Media 30 16 16 0
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 430 3.475 3.475 0
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 0 0 51 51
6.3 Inkomensregelingen 3.381 3.192 3.177 -15
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 3 7 0 -7
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) 186 186 105 -80
6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig 0 0 7 7
7.1 Volksgezondheid 0 79 59 -20
Totaal Baten 5.419 10.959 10.930 -30

Analyse

Terug naar navigatie - Analyse
2. Sociale leefomgeving I/S Bedrag
4.2 Onderwijshuisvesting I 26.000
Betreft deels budget ‘opstellen IHP’ is begroot voor het 1) opstellen van het Integraal HuisvestingsPlan (IHP), 2) uitwerking van het IHP in een programma/draaiboek en de 3) verankering van het IHP in de nieuw op te stellen verordening voorzieningen huisvesting onderwijs. Onderdeel 1 is in 2023 afgerond. De bestuurlijke wandeling hiervan is begin 2024 doorlopen. Onderdelen 2 en 3 lopen nog door in 2024. Het bedrag van € 12.818 zou daarom overgeheveld dienden te worden naar 2024. Het resterende bedrag is i.v.m. de landelijke verplichting ophoging klokuren bewegingsonderwijs die vanaf schooljaar 2023-2024 in werkging is gegaan. Ook voor de periode jan-juni was deze ophoging (onnodig) begroot. Daarnaast is niet het volledig begrootte bedrag voor eigen risico's i.v.m. schades aan schoolgebouwen nodig gebleken.
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken I 36.000
Betreft deels NPO middelen die vanuit het Rijk beschikbaar zijn gesteld om corona-achterstanden in te halen. Deze middelen mogen tot en met schooljaar 2024-2025 worden ingezet. Daarnaast is het niet volledige bedrag dat is begroot voor leerlingenprognoses gebruikt.
5.2 Sportaccommodaties S -51.000
Het betreft hier met name een overschrijding van de onderhoudskosten en de energielasten voor sporthal de Landing.
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie I -44.000
Voor het Dommelhuis heeft de afrekening van de energiekosten door technische problemen niet kunnen plaatsvinden, dit gebeurt alsnog in 2024. Bij de definitieve afstemming met de fiscus is een hoger bedrag dan verwacht BTW-kostenverhogend gebleken. Ook was de beheervergoeding voor de stichting hoger dan verwacht.
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie I 1.269.000
Het taakveld Samenkracht en Burgerparticipatie bevat de volgende onderdelen: Oekraïne Over 2023 is er een overschot ontstaan voor het project Oekraïne; er zijn meer inkomsten vanuit het Rijk ontvangen dan dat er kosten zijn gemaakt voor het opvangen van Oekraïense vluchtelingen. We stellen voor om het overschot voor het Oekraïne project te storten in de reserve vluchtelingen, daar wij verwachten dat de kosten gerelateerd aan de opvang het komende jaar zullen toenemen. Maatschappelijk Werk Het begrote subsidiebudget is niet volledig besteed, dit komt onder andere doordat een aantal subsidiepartners subsidie over het voorgaande jaar hebben moeten terugbetalen en we hebben de ontvangen Rijksmiddelen voor het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) in kunnen zetten. Daarnaast zijn de middelen voor GrozzerDam niet volledig ingezet. Kinderopvang De kosten voor de jaarlijkse verplichte inspecties van de GGD voor de kinderopvang waren lager dan begroot en ook het aantal geplaatste VVE-kinderen nam af in het laatste kwartaal van 2023 Vluchtelingen De afwijking op het budget vluchtelingen is te verklaren door de onderrealisatie van de inburgeringstrajecten in 2023. Vanwege de late huisvestingen in 2023, zijn veel trajecten pas in 2024 gestart. De middelen van de SPUK worden overgeheveld naar 2024 en worden alsnog voor deze doelgroep ingezet.
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen I -129.000
Er was meer inhuur van extra capaciteit binnen het CMD noodzakelijk dan eerst werd voorzien. Deze extra capaciteit was nodig om de wachttijden voor inwoners terug te dringen. Daarnaast zijn op deze post de kosten geboekt van de Praktijk Ondersteuners Huisartsen (POH's). Deze kosten zijn achteraf over enkele jaren terug in rekening gebracht, conform eerder gemaakte afspraken met de huisartsen.
6.3 Inkomensregelingen I 92.000
Er is minder leenbijstand huisvestingen Statushouders noodzakelijk geweest (minder huisvestingen). Daarnaast was er een afname van de kosten maatschappelijk zorg (bewindvoerderskosten) zichtbaar.
6.5 Arbeidsparticipatieinstrumenten gericht op toeleiding naar werk I 26.000
Er zijn minder uitgaven geweest op het budget voor re-integratie. De Stimulusregeling van WSD heeft de over realisatie op begeleidingskosten van de LKS banen gedekt waardoor dit niet ten laste is gekomen van het re-integratie budget.
Taakvelden Wmo S 91.000
Aangezien gaandeweg 2023 een overschrijding van een aantal posten werd voorzien, zijn bij de begrotingsrapportages deze budgetten verhoogd. Per saldo zijn de totale uitgaven lager dan uiteindelijk is geraamd, waardoor er een klein overschot is ontstaan op het taakveld Wmo.
Taakvelden Jeugd S -512.000
De kosten voor Jeugd zijn ten opzichte van 2022 toegenomen doordat er meer jeudigen ondersteuning nodig hadden, hulpvragen complexer zijn geworden en zorg duurder is geworden.
Kapitaallasten I 88.000
Zie algemene toelichting en inleiding bij programma's.
Directe salarislasten en overhead I -87.000
Zie algemene toelichting en inleiding bij programma's.
Overig -7.000
Totaal 798.000