Omschrijving (toelichting)

Virtuele Assistent en live chat
We voegden in 2022 een nieuw kanaal toe aan onze dienstverlening: Virtuele Assistent "Gem". We bedienen hiermee digitaal vaardige inwoners die op elk gewenst tijdstip een vraag willen stellen. Gem beantwoordt een deel van de vragen die anders door een medewerker beantwoord worden. De evaluatie van deze pilot (een samenwerking met de VNG) verliep in 2023 positief en we namen de Virtuele assistent op in de bedrijfsvoering. Het onderzoek naar de live-chat-koppeling duurde langer dan verwacht en loopt nog door in 2024.

Ontwerp-dienstverleningsconcept
In 2023 bereidden we, gezamenlijk met medewerkers uit diverse domeinen binnen onze organisatie, de Dienst Dommelvallei en de gemeente Nuenen, een ontwerp- dienstverleningsconcept voor. Hiermee geven we antwoord op de vraag: 'Wat mag een inwoner van de gemeente verwachten'. Dit vormt een richtsnoer voor ons dienstverleningsniveau voor alle medewerkers en leidinggevenden. Het ontwerp vullen we in het 2e kwartaal van 2024 aan met suggesties uit de raad.  

Digitale inclusie
We realiseerden in 2023 een samenwerking met het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) in de bibliotheek. Dit heeft een tweeledige werking:
•    Inwoners kunnen in de bibliotheek in het Dommelhuis geholpen worden met het digitaal aanvragen van onze producten. 
•    Inwoners die bij onze balie komen met digitale overheidsvragen die niet bij de gemeente thuis horen, verwijzen wij door naar het IDO.