Onderhoud kapitaalgoederen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In deze paragraaf gaan we in op het beheer en onderhoud van het groen (openbaar groen), grijs (wegen en openbare verlichting) en blauw (riolering; gemalen en grondwater). Een rationeel beheer en onderhoud van dergelijke kapitaalgoederen is gebaat bij geautomatiseerde beheersystemen die tijdig de gewenste informatie verschaffen in het noodzakelijke onderhoud en de daarmee samenhangende kosten. Vandaar dat we in deze paragraaf ingaan op de huidige stand van zaken van deze systemen.

Wegen en weginspectie

Terug naar navigatie - Wegen en weginspectie

Beleid
Son en Breugel werkt met een wegenbeheersysteem. Op basis van tweejaarlijkse inspecties actualiseren we de basisgegevens binnen dit systeem. Het huidig areaal aan verhardingen is te verdelen in:
•    Elementenverhardingen: ca. 670.000 m2
•    Asfaltverhardingen: ca. 470.000 m2


Uitgangspunt van het onderhoud aan de gemeentewegen is dat die voldoet aan de kwaliteitsnormen van het CROW (Centrum voor onderzoek en regelgeving in de grond-, weg- en waterbouw en verkeerstechniek). 


Het onderhoudsniveau van wegen is kwaliteitsniveau C. In de CROW-kwaliteitscatalogus wordt dit omschreven als matig. Het onderhoudsniveau van trottoirs is B (kwaliteit: voldoende).

 

Algemeen
Jaarlijks heeft circa 10 % van de wegen/verharding een vorm van onderhoud nodig om te kunnen voldoen aan het beeldkwaliteitsniveau.  Aan de hand van inspecties wordt jaarlijks een onderhoudsplan opgesteld. In de eerste helft van 2022 is de aanbesteding doorlopen om tot een beheerplan groen en grijs te komen. Het bureau met de uiteindelijke beste prijskwaliteitverhouding had tijdens de aanbesteding al aangegeven dat het bij eventuele gunning de werkzaamheden pas later in 2022 op kon starten. Gezien het feit dat dit bureau als beste is beoordeeld en we de kwaliteit van de beheerplannen belangrijker vinden dan de opleverdatum, hebben we geaccepteerd dat de plannen pas in het eerste kwartaal van 2025 vastgesteld kunnen worden.

Beleidsplan

Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Beheerplan wegen 2016-2020 Commissie GZ: 6 januari 2016 2025

Uitgangspunten
De kosten voor noodzakelijke reconstructies c.q. vervangingen van wegverhardingen worden niet in de reguliere onderhoudsbegroting meegenomen. Aan de hand van de weginspecties wordt hiervoor zo nodig een afzonderlijk voorstel aan het college en de gemeenteraad voorgelegd.

Jaarlijks onderhoudsbudget
In onderstaande tabel staan de beschikbare budgetten voor het groot onderhoud exclusief de eigen uren.

Financieel 2024
Raming groot onderhoud asfaltverhardingen en klinkerwegen 380.725
Realisatie groot onderhoud asfaltverhardingen en klinkerwegen 1.165.390
Verschil -746.340


Naast bovenvermelde bedragen voor het groot onderhoud is € 155.456 ,- besteed aan klein onderhoud. 

 

Onderhoudsbehoefte
Op basis van de globale visuele inspectie en een maatregelentoets wordt jaarlijks de onderhoudsbehoefte bepaald. De inspectieresultaten geven aan waar onderhoud noodzakelijk is en met een maatregelentoets bepalen we wat er exact moet gebeuren om het areaal op niveau te houden.


Achterstallig onderhoud
Er is geen sprake van achterstallig onderhoud.

Openbare verlichting

Terug naar navigatie - Openbare verlichting

Beleid
Aan de hand van het beheersysteem worden jaarlijks de onderhoud- en vervangingsinvesteringen inzichtelijk gemaakt en opgenomen in de begroting. Uitgangspunt is dat de installatie voldoet aan de landelijke richtlijnen (NPR 13201-1).

 

Duurzame openbare verlichtingsinstallatie
De openbare verlichting in Son en Breugel is zijn geheel voorzien van energiezuinige led-armaturen. Dit geldt inmiddels ook voor aanstralers van het oude raadhuisje en de kerktoren in Son. Het onderhoudscontract is in 2022 aanbesteed en meerjarig gegund.

Beleidsplan

Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Beleidsnota openbare verlichting N.v.t. 6-okt-16 N.v.t.

Uitgangspunten
Kwalitatief goede openbare verlichting waarbij de verkeersveiligheid, sociale veiligheid, leefbaarheid en duurzaamheid als speerpunten gelden. Voldoen aan de landelijke richtlijnen.

Jaarlijks groot onderhoudsbudget
In onderstaande tabel zijn de bedragen voor het onderhoud van de verlichting weergegeven, exclusief kleine reparaties en eigen uren.

Financieel 2024
Raming onderhoud openbare verlichting 72.611
Realisatie onderhoud verlichting 66.456
Verschil 6.155

Achterstallig onderhoud
Er is geen achterstallig onderhoud.

Civieltechnische kunstwerken

Terug naar navigatie - Civieltechnische kunstwerken

Beleid
De brug Dommelpas is dermate versleten dat groot onderhoud niet meer mogelijk is. Op basis van het definitieve ontwerp dat in 2021 is opgesteld is een quick-scan flora en fauna uitgevoerd, waaruit bleek dat aanvullend onderzoek noodzakelijk was voor vleermuizen en de gele kwikstaart. Dit onderzoek is afgerond en de brug en het gebied eromheen is geen verblijfplaats aangetroffen van vleermuizen en gele kwikstaart. De nieuwe brug wordt in 2025 aangelegd. De huidige brug wordt periodiek gecontroleerd op veiligheidsaspecten zodat voetgangers en fietsers deze veilig kunnen gebruiken.

 

In 2025 stellen we een Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) en beleidskaders op voor de civiele kunstwerken. Die worden verwerkt in de begroting.

Beleidsplan

Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
MJOP civieltechnische kunstwerken n.v.t. n.v.t. 2025

Uitgangspunten
De MJOP's worden opgesteld om de civiele kunstwerken op een efficiënte en effectieve wijze in stand en veilig te houden. De wijze waarop wordt in beleidskaders vastgesteld en in de MJOP opgenomen.

Jaarlijks onderhoudsbudget c.q. investeringsmiddelen
In onderstaande tabel zijn de bedragen voor het onderhoud van de civiele kunstwerken weergegeven, exclusief kleine reparaties.

Financieel 2024
Raming onderhoud civiele kunstwerken 30.917
Realisatie onderhoud civiele kunstwerken 780
Verschil 30.137

In de raming van 2024 is een bedrag opgenomen voor het opstellen van het Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) civiele kunstwerken. Dit bedrag van € 15.000,- is niet volledig besteed in 2024 vanwege ondercapaciteit voor begeleiding van dit plan. Het opstellen en uitvoering geven aan dat deze MJOP in 2025 wordt opgepakt na realisatie vervanging Brug Dommelpas.

 

Achterstallig onderhoud
Er is sprake van achterstallig onderhoud aan de brug Dommelpas. Deze brug wordt zo spoedig mogelijk vervangen. Volgens de huidige planning in 2025.

Groenvoorzieningen

Terug naar navigatie - Groenvoorzieningen

Beleid
In 2021 is het Groenbeleidsplan vastgesteld. Dit plan is in 2023 vertaald naar een concept integraal Groen-grijsbeheerplan. Dit traject is in de conceptfase en ronden we in 2025 af.

Beleidsplan

Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Groenbeleidsplan 2013 2013-2023 6-feb-14 2025

Uitgangspunten
Het hoofddoel van het groenbeleidsplan is om een samenhangend beleid en beheer van het openbaar groen voor de gemeente te realiseren. Dit naar tevredenheid van bewoners en bedrijven, maar met een verschuiving van cultuurlijk groen naar natuurlijk groen. 

Jaarlijks onderhoudsbudget

We onderhouden de volgende arealen:

  • gazons/gras: 391.000 m2
  • bermen: 523.000 m2
  • hagen: 27.000 m2
  • bosplantsoen: 359.000 m2
  • wijkbossen: 426.000 m2
  • bomen: 19.000 stuks. 

 

In onderstaande tabel wordt het meerjarenbudget voor het onderhoud aan het openbaar groen weergegeven. Het gaat om de bestekken voor de verschillende arealen.

 

Financieel 2024
Raming exploitatie openbaar groen 552.197
Realisatie exploitatie openbaar groen 751.711
Verschil -199.514

Naast de reguliere onderhoudsbudgetten is voor de uitvoering van het groenbeleidsplan € 132.162 ,- gereserveerd. Eind 2024 is nog € 42.615 ,- beschikbaar. Deze middelen zetten we de komende jaren in voor de uitvoering van het groenbeleid.

Financieel 2024
Raming besteding uit reserve 57.719
Besteding uit reserve 15.104
Verschil 42.615

Achterstallig onderhoud
Er is geen sprake van achterstallig onderhoud.

Riolering

Terug naar navigatie - Riolering

Beleid
Het gemeentelijk beleid is vastgelegd in het Programma Water en Riolering 2023-2027 (PWR). Er zijn vier gemeentelijke zorgplichten: zorgplicht voor stedelijk afvalwater, zorgplicht voor hemelwater, zorgplicht voor grondwater en de zorgplicht voor beheer en onderhoud van de riolering. Daarnaast hebben we in het PWR maatregelen opgenomen die voortvloeien uit de Kader Richtlijn Water (KRW). Het 'rioleringsplan' geeft inzicht in de bestaande infrastructuur en benodigde reconstructies en vervangingen binnen het stelsel. Het is tot stand gekomen op basis van een theoretische/strategische benadering ofwel de economische levensduur van de riolering binnen het databestand.

 

Programma Water en riolering 2023-2027
Op 22 juni 2023 is het PWR 2023-2027 vastgesteld door de gemeenteraad. In dit programma is een overzicht opgenomen van de te nemen verbetering- en vervangingsmaatregelen. Hieraan zijn tevens de financiële consequenties gekoppeld.
We hebben aandacht geschonken aan acties die ondernomen moeten worden in het kader van klimaatverandering waarbij grote droge periodes worden afgewisseld met forse natte periodes.

 
Aandacht voor hittestress en wateroverlast zijn dan ook belangrijke aandachtspunten.


De financiële gevolgen vormen de basis voor het vaststellen van een kostendekkende rioolheffing.

 

Samenwerking binnen de afvalwaterketensystemen (OAS) cluster Eindhoven
Binnen het samenwerkingsverband worden maatregelen genomen om de waterkwaliteit van de Dommel en de zij-beken te laten voldoen aan de Europese Kader Richtlijn Water (KRW). De KRW- richtlijn is opgesteld om te zorgen dat de kwaliteit van grond- en oppervlaktewater in Europa uiterlijk 2027 op een goed niveau is en blijft. Voor het stroomgebied van de Boven-Dommel en de zij-beken werken de betrokken partijen (gemeenten, waterschap De Dommel, Provincie en Brabant Water) samen in het Klimaatportaal Zuidoost Brabant.

Beleidsplan

Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Programma Water en Riolering 2023 - 2027 2023-2027 22-06-2023 2027

Jaarlijks groot onderhoudsbudget c.q. investeringsmiddelen

In onderstaande tabel staan de kosten voor het onderhoud aan het rioolstelsel. Daarnaast zijn er kosten voor onder andere planvorming, kapitaallasten en interne uren. 

 

De vervangingsinvesteringen zijn gebaseerd op het gemeentelijk rioleringsplan en zijn opgenomen op het activiteitenplan.

Financieel 2024
Raming onderhoudskosten riolering 508.500
Realisatie onderhoudskosten riolering 525.073
Verschil -16.573

Achterstallig onderhoud
Er is geen sprake van achterstallig onderhoud.

Gebouwen

Terug naar navigatie - Gebouwen

Beleid

Op dit moment hebben we geen Accommodatie Plannen (AP) en vastgoedbeleid voor het gemeentelijk vastgoed en/of accommodaties. In 2022 is gestart met een onderzoek voor de inrichting van de AP en het vastgoedbeleid, en hoe deze te gaan borgen en verankeren binnen de organisatie. In 2023 is een start gemaakt voor het opstellen hiervan.

 

In 2024 zijn de nog ontbreken gegevens en de data vergaard, welke benodigd waren om de beleidsstukken compleet te maken. Daarbij zijn tevens nieuwe inzichten en/of ontwikkelingen geborgd, en zaken waarvoor bijstellingen en herijking van reeds ingenomen standpunten noodzakelijk bleek. De onderhoudscondities waarin accommodaties verkeren zijn in kaart gebracht, het beheerplan gemeentelijke gebouwen is opgesteld, inclusief de daarbij behorende financiële doorberekening welke geborgd is de MeerJaren Onderhoudsbegroting (MJOB) gemeentelijke gebouwen. Dit alles is vertaald naar beleid en beheerplannen voor een termijn van 4 jaar (2025-2028), met een doorkijk (programmering) van 20 jaar.

 

De AP en het vastgoedbeleid worden in 2025 vastgesteld.

 

Gemeentelijke gebouwen algemeen
Er is in 2024 planmatige onderhoud (vervangen installaties), reparatie- en klachtenonderhoud uitgevoerd aan diverse gemeentelijke gebouwen.

 

Brandweerkazerne (combigebouw)
De brandweerkazerne gelegen aan de Rooijseweg 1 in Son is per 21 augustus 2024 in eigendom gekomen van de gemeente Son en Breugel. De huurovereenkomst is met terugwerkende kracht met als ingangsdatum op 1 februari 2023 geactiveerd. Het aankoopbedrag van € 939.014,- is overgemaakt aan de VRBZO, de huurprijs van € 66.917,- per jaar is geactiveerd.

 

Gemeentehuis (bloembak)
De bloembak (met monumentale status) is gerenoveerd, waarbij een eerste stap is gezet om de kelder onder het gemeentehuis, waarin het archief en kunstobjecten zijn opgeslagen, lekkage vrij en toekomstbestendig te maken voor archiefbeheer. 

 

Dommelhuis
In het Dommelhuis zijn een diverse maatregelen- en restpunten uitgevoerd, waaronder openstaande acties om de toegankelijkheid voor het Dommelhuis te bevorderen. Niet alle maatregelen zijn in 2024 uitgevoerd, de nog openstaande maatregelen worden in 2025 verder opgepakt en afgerond.

 

De door gemeente voorgefinancierde energiekosten van het Dommelhuis, vanaf ingebruikname op 1 juli 2022 tot en met 30 april 2024, zijn met Stichting Dommelhuis vereffend. Daarnaast zijn energie kwartaalvoorschotten berekend en vastgesteld, de inning van de voorschotten zijn vanaf  1 oktober 2024 geactiveerd.

 

Voormalige Vestzaktheater
In Vestzaktheater worden tijdelijk gebruikers van sporthal de Bongerd opgevangen. Daarnaast is er een tijdelijke kringloopwinkel gehuisvest, Voor deze huisvesting ontvingen we in 2024 geen huurinkomsten, hierover worden na de verhuizing van de tijdelijke gebruikers van de Bongerd, in 2025 nieuwe beheer en huurafspraken gemaakt.

 

Heistaat 6 (huisvesting CMD)
Voor de huur van Heistraat 6 5691 CA te Son en Breugel is op 29 augustus 2024 de huurovereenkomst ondertekend, met een overeengekomen huursom van € 66.550,00 per jaar. De overeengekomen huurperiode betreft 10 jaar. Op deze locatie wordt vanaf medio augustus 2025 het CMD gehuisvest, welke op dit moment in het Dommelhuis gehuisvest is. Voor de transformatie van deze casco ruimte is een kredietaanvraag opgesteld, voor het verkrijgen van het benodigde budget voor de realisatie.

 

Sporthal de Landing
Voor de renovatie en verduurzaming is naast de ontvangen DUMAVA-subsidie van € 678.811,-- ook een kredietaanvraag van € 2.147.000 voorgelegd aan de raad welke beschikbaar is gesteld. Hierdoor kan in 2025 aangevangen worden met de uitvoering van de geplande maatregelen.

 

Beleidsplan

Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
MJOP gebouwen N.v.t. 7-nov-2024 2025

Uitgangspunten
Elk half jaar wordt de MeerJaren Onderhoudsbegroting (MJOB) gemeentelijke gebouwen geactualiseerd, met de Accommodatie Plannen (AP) en het vastgoedbeleid als uitgangspunt, zodat planning en uitvoering in een lijn blijven en de kosten/budgetten actueel. Noodzakelijke wijzigingen zoals extra toevoeging aan het vastgoed door verduurzaming, of uitvoering van verbouwingen en/of renovaties, worden opgenomen en hierin verwerkt.

 

In 2024 is het beheerplan gemeentelijke gebouwen opgesteld, in Q1 2025 wordt dit beheerplan formeel vastgesteld. De structurele verhoging van de jaarlijkse dotering aan de voorzieningen en het ophogen van het budget dagelijks onderhoud zijn reeds verwerkt en opgenomen in meerjarenbegroting 2025-2028, welke op 7 november 2024 door de raad is vastgesteld. Het nieuwe MJOB inclusief de geactualiseerde budgetten, zijn daardoor vanaf 1 januari 2025 reeds beschikbaar.

Jaarlijks onderhoudsbudget c.q. investeringsmiddelen

Financieel 2024
Dotatie voorziening 90.875
Besteding uit voorziening 128.875
Saldo voorziening per 31-12 909.197

In 2023 hebben we achterstanden opgelopen. Daarbij hadden we een overvol uitvoeringsprogramma in 2024. Hierdoor heeft de uitvoering van diverse maatregelen uit 2024 vertraging opgelopen. Deze opgelopen achterstanden betreffen met name “planmatige” activiteiten, die vervolg en afronding gaan krijgen in 2025.

 

Onderhoudsbehoefte
Op basis van de in 2024 uitgevoerde visuele conditiemetingen volgens de NEN 2767 methodiek, is de jaarlijks onderhoudsbehoefte bepaald. Deze resultaten geven aan waar onderhoud noodzakelijk is en is tevens bepaald wat er exact moet gebeuren om het gemeentelijk vastgoed op het wenselijke conditieniveau  te houden.

 

Achterstallig onderhoud
Momenteel is sprake van verantwoord uitgesteld onderhoud, onder andere doordat geplande renovaties uitgesteld zijn vanwege herontwikkelingen en/of nieuwbouw. 

Speeltoestellen

Terug naar navigatie - Speeltoestellen

Uitgangspunten
Uitgangspunt is dat de speeltuinen voldoen aan de veiligheidseisen van het attractie- en speeltuinenbesluit. Elk jaar worden de speeltoestellen gecontroleerd door een externe partij en eventuele tekortkomingen worden hersteld.

Jaarlijks onderhoudsbudget c.q. investeringsmiddelen
In onderstaande tabel wordt het meerjarenbudget voor het onderhoud aan de speelvoorzieningen. Dit budget omvat onder andere onderhoud, inspectie kleine vervangen en schoonmaak van de speelvoorzieningen.

Financieel 2024
Raming onderhoud speeltoestellen 47.044
Realisatie onderhoud speeltoestellen 28.963
Verschil 18.081

Achterstallig onderhoud
Er is geen sprake van achterstallig onderhoud.