Jan Boersma
Jelle de Jong
Steven Grevink
Jan Boersma
Jelle de Jong
Steven Grevink
De fysieke leefomgeving kent diverse abstractieniveaus.
In het programma Fysieke en Veilige leefomgeving komen vooral de tactische en operationele kant van de leefomgeving aan de orde. Het programma Economische en Ruimtelijke ontwikkeling richt zich meer op de visie en de strategische kant van deze leefomgeving.
Er is natuurlijk wel overlap tussen de programma’s omdat de scheidslijn tussen het strategische en het tactische abstractieniveau niet zo scherp is. Een voorbeeld daarvan is het onderwerp natuur en landschap: enerzijds hebben we een visie en sluiten we qua strategie aan bij lopende regionale ontwikkelingen (‘Dommeldal uit de verf’ en Van Gogh Nationaal Park), anderzijds moeten we ook natuur en groen aanleggen en onderhouden.
Door visievorming op het ruimtelijk beleid en de uitvoering daarvan leveren we een bijdrage aan een levendig, groen en vitaal dorp en een gezonde en leefbare leefomgeving. Onze strategische inzet richt zich vooral op ons regionaal handelen en de doorwerking daarvan naar het lokale niveau.
Dit programma richt zich ook op de duurzame economische structuur van de gemeente.
Thema | Doelstellingen |
---|---|
Omgevingswet | 1. Zorg dragen voor een adequate implementatie van de Omgevingswet, waarbij de klantservice snel, eenvoudig en beter kan plaatsvinden. |
2. Diverse instrumenten onder de Omgevingswet door ontwikkelen volgens de (tweejaarlijkse) beleidscyclus. | |
Ruimte | 3. Voorzien in een tijdige en adequate behandeling van alle ruimtelijke initiatieven. |
4. Voorzien in kwalitatief passende ontwikkelingslocaties. | |
Wonen | 5. Het opstellen van een Woonprogramma (inclusief flankerend beleid). |
6. Invulling geven aan de ambitie van het kwantitatieve gewenste woningbouwprogramma. | |
Duurzaamheid | 7. In 2030 wil Son en Breugel een klimaat neutrale gemeente zijn. |
8. Son en Breugel moet in 2050 waterrobuust en klimaatbestendig zijn. | |
9. We verhogen biodiversiteit in ons buitengebied én bebouwd gebied. | |
10. We koesteren de landschappelijke kwaliteit en verhogen de beleving van ons landschap. | |
Economie | 11. Ekkersrijt blijft een economische toplocatie binnen het Brainport ecosysteem. |
12. Een vitaal en aantrekkelijk (verblijfs)centrum, met een sterk ondernemings- en vestigingsklimaat. | |
Regio | 13. Door in regionaal verband samen te werken met andere overheden en organisaties dragen we bij aan een succesvolle ontwikkeling van de Brainportregio. |
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Plan van Aanpak Implementatie Omgevingswet Son en Breugel (Implementatieprogramma Omgevingswet) | 2016 - 2029 | 6 december 2016 | |
Omgevingsvisie Son en Breugel; OOg op een zonnige toekomst! | 2022-pm | 19 mei 2022 | cyclus proces. Nieuwe versie n.a.v. uitwerkingsplan deelgebied/deelthema |
Woonvisie voor Son en Breugel | 2012 - 2020 | 20 december 2012 | vervalt na vaststelling Uitwerkingsprogramma Wonen |
Woningbouwprogramma Son en Breugel 2016/2020 – 2030 (addendum op de Woonvisie) | 2016/2020 -2030 | 16 juni 2016 | vervalt na vaststelling Uitwerkingsprogramma Wonen |
Kaders als Koers - kaders voor de woningbouwprogrammering op ontwikkelingslocaties | 2019 e.v. | 19 december 2019 | Herijking via Uitwerkingsprogramma Wonen |
Uitwerkingsprogramma Wonen | n.t.b. | ||
Centrumvisie Son | n.v.t. | 21 juni 2012 | vervalt na vaststelling Uitwerkingsprogramma Centrumvisie Son |
Uitwerkingsprogramma Centrumvisie Son | n.t.b. | ||
Uitwerkingsprogramma Ekkersrijt | n.t.b. | ||
Uitwerkingsprogramma Gebiedsvisie Sonniuswijk | 27 februari 2025 | ||
Uitwerkingsprogramma Nota kostenverhaal | n.t.b. | ||
Afsprakenkader Wonen 2017 SGE | 2017 e.v. | 21 december 2017 | |
Visie op Wonen Stedelijk Gebied Eindhoven | 2019 e.v. | 22 augustus 2019 | |
Regionale Woondeal Zuidoost Brabant 9 maart 2023 | 2022-2030 | Nieuwe Woondeal via MRE voorzien in 2025 | |
Huisvestingsverordening gemeente Son en Breugel 2024-2027 | 2024-2027 | 21 december 2023 | Vaststelling nieuwe Huisvestingsverordening voorzien in 2025 |
Landschapsinvesteringsregeling gemeente Son en Breugel | 2013 e.v. | 29 augustus 2013 | |
Nota Grondbeleid | 2020-2024 | 17 december 2020 | |
Masterplan Ekkersrijt | 2015 e.v. | 12 november 2015 | Herijking via Uitwerkingsprogramma Ekkersrijt |
Visie Sciencepark | 2017 e.v. | 21 december 2017 | Herijking via Uitwerkingsprogramma Ekkersrijt |
Programmering werklocaties SGE en financieel arrangement 2021 - 2024 | 2021-2024 | 23 september 2021 | Regionale programmering werklocaties |
Regionale Detailhandelsvisie 2023 | 2023 e.v. | 23 november 2023 | |
Regionale Energie Strategie MRE | 2021-2023 | Q4 2021 | |
Transitievisie Warmte | 2021-2026 | Q4 2021 | Actualisatie elke 5 jaar |
Ontwikkelvisie de Breeakker -noordelijk deel-' | 12 december 2024 | uitwerking tot het 'ontwikkelplan de Breeakker -noordelijk deel-' |
Beveiliging Bedrijven Ekkersrijt (SBBE)
De Stichting Beveiliging Bedrijven Ekkersrijt (SBBE) is een verbonden partij waarmee samen wordt gewerkt op het bedrijventerrein. De Stichting verzorgt de beveiliging van het terrein middels camera's die in het openbaar gebied hangen en een beveiligingsteam.
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo (afwijking budget 2024) wordt weergegeven als positief als het gerealiseerde bedrag hoger is dan de begroting. Bij de lasten is een positief bedrag dus een nadeel, bij de baten een voordeel. Door afronding kunnen er verschillen ontstaan omdat tellingen uit het financieel systeem komen en daarom soms afwijken.
Omschrijving | Primaire begroting 2024 | Begroting na wijziging 2024 | Realisatie 2024 | Afwijking budget 2024 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
0.10 Mutaties reserves programma 4 | 250 | 370 | 370 | 0 | |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 412 | 573 | 432 | -141 | |
3.1 Economische ontwikkeling | 149 | 149 | 227 | 78 | |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 11 | 72 | 36 | -35 | |
3.3 Bedrijfsloket en -regelingen | 43 | 36 | 46 | 10 | |
3.4 Economische promotie | 93 | 101 | 108 | 7 | |
7.5 Begraafplaatsen | 0 | 0 | 0 | 0 | |
8.1 Ruimte en leefomgeving | 943 | 1.193 | 1.067 | -125 | |
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 2.713 | 3.758 | 524 | -3.234 | |
8.3 Wonen en bouwen | 923 | 923 | 1.376 | 454 | |
Totaal Lasten | 5.535 | 7.173 | 4.187 | -2.986 | |
Baten | |||||
0.10 Mutaties reserves programma 4 | 20 | 231 | 113 | -119 | |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 279 | 367 | 347 | -20 | |
3.1 Economische ontwikkeling | 98 | 48 | 43 | -6 | |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 0 | 10 | 11 | 1 | |
3.3 Bedrijfsloket en -regelingen | 21 | 21 | 11 | -10 | |
3.4 Economische promotie | 27 | 27 | 14 | -13 | |
8.1 Ruimte en leefomgeving | 63 | 713 | 517 | -196 | |
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 2.692 | 3.737 | 272 | -3.465 | |
8.3 Wonen en bouwen | 647 | 647 | 630 | -17 | |
Totaal Baten | 3.848 | 5.802 | 1.957 | -3.844 | |
Saldo (baten -/- lasten) | -1.687 | -1.372 | -2.230 | -858 |
4. Economische en ruimtelijke ontwikkeling | I/S | Bedrag |
---|---|---|
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | I | 87.000 |
Verkoop reststroken | ||
In 2024 zijn er binnen het reststroken project en het netcongestie project samen meer opbrengsten gerealiseerd dan dat er kosten zijn gemaakt. Voor zowel de netcongestie als het reststroken project is het uitgangspunt dat deze over de jaren heen kosten neutraal zijn. | ||
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | I | 36.000 |
De middelen voor de uitvoering van de visie sciencepark zijn niet volledig in 2024 uitgegeven en het vervolg vindt plaats in 2025. | ||
3.4 Economische promotie | I | -34.000 |
Het begrote bedrag is niet toereikend genoeg om de stijgende elektriciteitskosten voor de kermissen te dekken. | ||
8.1 Ruimtelijke ordening | I | 106.000 |
Project omgevingswet | ||
De geraamd uitgaven voor 2024 zijn achtergebleven doordat: - bepaalde geplande werkzaamheden niet zijn opgepakt; - de afronding van werkzaamheden zijn vertraagd; - vertraging opstellen uitwerkingen thema Wonen (afronding in 2025 i.p.v. 2024). Deel geraamde kosten 2024 volgen pas in 2025 ; - vertraging opstellen uitwerking thema 'natuur en landschap' (start en kosten niet in 2024 maar pas start en uitgaven in 2025 e.v. jaren); - vertraging uitwerking thema 'gezondheid' (in 2024 minder activiteiten / uitgaven. Komen wel in 2025 t.b.v. Omgevingsvisie 2.0); - uitgaven 'geluidzonering' komen pas in 2025 i.p.v. 2024 i.r.t. omgevingsplan. De niet uitgegeven middelen dienen beschikbaar te blijven voor de vervolgactiviteiten in 2025 en 2026 e.v. waarvoor verplichtingen zijn aangegaan of aangegaan worden. | ||
8.2 Grondexploitaties (niet bedrijventerreinen) | I | -469.000 |
Het resultaat van de grondexploitaties in 2024 bedraagt € 251.560 negatief, bestaande uit : - een tussentijdse winstneming bij grondexploitatie Sonnius Park: € 120.957 - extra storting in de verliesvoorziening voor de grondexploitatie Centrum Son: - € 50.081 - extra storting in de verliesvoorziening voor de grondexploitatie Herontwikkeling Centrum Breugel: - € 146.134 - extra storting in de verliesvoorziening voor de grondexploitatie Akkerpad: - € 176.302 | ||
- -/- € 218.000 is onderdeel van van het verschil van € 508.000 binnen directe salarislasten en overhead hieronder. | ||
Mutaties reserves programma 4 | I | -119.000 |
Er zijn een aantal onttrekkingen in de reserves (nog) niet nodig gebleken. Dit gaat met name om de volgende posten: - Omgevingswet (zie hiervoor toelichting 8.1 Ruimte en leefomgeving) - Bedrijfsvoering Ekkersrijt ( zie hiervoor toelichting 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur) | ||
Kapitaallasten | I | 63.000 |
Zie algemene toelichting en inleiding bij programma's. | ||
Directe salarislasten en overhead | I | -508.000 |
Zie algemene toelichting en inleiding bij programma's. | ||
Overig | -20.000 | |
Totaal | -858.000 |