Programma 4. Economische en ruimtelijke ontwikkeling

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De fysieke leefomgeving kent diverse abstractieniveaus.

 

In het programma Fysieke en Veilige leefomgeving komen vooral de tactische en operationele kant van de leefomgeving aan de orde. Het programma Economische en Ruimtelijke ontwikkeling richt zich meer op de visie en de strategische kant van deze leefomgeving.

 
Er is natuurlijk wel overlap tussen de programma’s omdat de scheidslijn tussen het strategische en het tactische abstractieniveau niet zo scherp is. Een voorbeeld daarvan is het onderwerp natuur en landschap: enerzijds hebben we een visie en sluiten we qua strategie aan bij lopende regionale ontwikkelingen (‘Dommeldal uit de verf’ en Van Gogh Nationaal Park), anderzijds moeten we ook natuur en groen aanleggen en onderhouden.


Door visievorming op het ruimtelijk beleid en de uitvoering daarvan leveren we een bijdrage aan een levendig, groen en vitaal dorp en een gezonde en leefbare leefomgeving. Onze strategische inzet richt zich vooral op ons regionaal handelen en de doorwerking daarvan naar het lokale niveau.


Dit programma richt zich ook op de duurzame economische structuur van de gemeente.

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?
Thema Doelstellingen
Omgevingswet 1. Zorg dragen voor een adequate implementatie van de Omgevingswet, waarbij de klantservice snel, eenvoudig en beter kan plaatsvinden.
2. Diverse instrumenten onder de Omgevingswet door ontwikkelen volgens de (tweejaarlijkse) beleidscyclus.
Ruimte 3. Voorzien in een tijdige en adequate behandeling van alle ruimtelijke initiatieven.
4. Voorzien in kwalitatief passende ontwikkelingslocaties.
Wonen 5. Het opstellen van een Woonprogramma (inclusief flankerend beleid).
6. Invulling geven aan de ambitie van het kwantitatieve gewenste woningbouwprogramma.
Duurzaamheid 7. In 2030 wil Son en Breugel een klimaat neutrale gemeente zijn.
8. Son en Breugel moet in 2050 waterrobuust en klimaatbestendig zijn.
9. We verhogen biodiversiteit in ons buitengebied én bebouwd gebied.
10. We koesteren de landschappelijke kwaliteit en verhogen de beleving van ons landschap.
Economie 11. Ekkersrijt blijft een economische toplocatie binnen het Brainport ecosysteem.
12. Een vitaal en aantrekkelijk (verblijfs)centrum, met een sterk ondernemings- en vestigingsklimaat.
Regio 13. Door in regionaal verband samen te werken met andere overheden en organisaties dragen we bij aan een succesvolle ontwikkeling van de Brainportregio.

Relevante beleidsnota's

Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota's
Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Plan van Aanpak Implementatie Omgevingswet Son en Breugel (Implementatieprogramma Omgevingswet) 2016 - 2029 6 december 2016
Omgevingsvisie Son en Breugel; OOg op een zonnige toekomst! 2022-pm 19 mei 2022 cyclus proces. Nieuwe versie n.a.v. uitwerkingsplan deelgebied/deelthema
Woonvisie voor Son en Breugel 2012 - 2020 20 december 2012 vervalt na vaststelling Uitwerkingsprogramma Wonen
Woningbouwprogramma Son en Breugel 2016/2020 – 2030 (addendum op de Woonvisie) 2016/2020 -2030 16 juni 2016 vervalt na vaststelling Uitwerkingsprogramma Wonen
Kaders als Koers - kaders voor de woningbouwprogrammering op ontwikkelingslocaties 2019 e.v. 19 december 2019 Herijking via Uitwerkingsprogramma Wonen
Uitwerkingsprogramma Wonen n.t.b.
Centrumvisie Son n.v.t. 21 juni 2012 vervalt na vaststelling Uitwerkingsprogramma Centrumvisie Son
Uitwerkingsprogramma Centrumvisie Son n.t.b.
Uitwerkingsprogramma Ekkersrijt n.t.b.
Uitwerkingsprogramma Gebiedsvisie Sonniuswijk 27 februari 2025
Uitwerkingsprogramma Nota kostenverhaal n.t.b.
Afsprakenkader Wonen 2017 SGE 2017 e.v. 21 december 2017
Visie op Wonen Stedelijk Gebied Eindhoven 2019 e.v. 22 augustus 2019
Regionale Woondeal Zuidoost Brabant 9 maart 2023 2022-2030 Nieuwe Woondeal via MRE voorzien in 2025
Huisvestingsverordening gemeente Son en Breugel 2024-2027 2024-2027 21 december 2023 Vaststelling nieuwe Huisvestingsverordening voorzien in 2025
Landschapsinvesteringsregeling gemeente Son en Breugel 2013 e.v. 29 augustus 2013
Nota Grondbeleid 2020-2024 17 december 2020
Masterplan Ekkersrijt 2015 e.v. 12 november 2015 Herijking via Uitwerkingsprogramma Ekkersrijt
Visie Sciencepark 2017 e.v. 21 december 2017 Herijking via Uitwerkingsprogramma Ekkersrijt
Programmering werklocaties SGE en financieel arrangement 2021 - 2024 2021-2024 23 september 2021 Regionale programmering werklocaties
Regionale Detailhandelsvisie 2023 2023 e.v. 23 november 2023
Regionale Energie Strategie MRE 2021-2023 Q4 2021
Transitievisie Warmte 2021-2026 Q4 2021 Actualisatie elke 5 jaar
Ontwikkelvisie de Breeakker -noordelijk deel-' 12 december 2024 uitwerking tot het 'ontwikkelplan de Breeakker -noordelijk deel-'

Wat hebben we ervoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan?

Omgevingswet

Terug naar navigatie - Omgevingswet

Ruimte

Terug naar navigatie - Ruimte

Wonen

Terug naar navigatie - Wonen

Duurzaamheid

Terug naar navigatie - Duurzaamheid

Economie

Terug naar navigatie - Economie

Regio

Terug naar navigatie - Regio

Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

Terug naar navigatie - Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

Beveiliging Bedrijven Ekkersrijt (SBBE)
De Stichting Beveiliging Bedrijven Ekkersrijt (SBBE) is een verbonden partij waarmee samen wordt gewerkt op het bedrijventerrein. De Stichting verzorgt de beveiliging van het terrein middels camera's die in het openbaar gebied hangen en een beveiligingsteam.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo (afwijking budget 2024) wordt weergegeven als positief als het gerealiseerde bedrag hoger is dan de begroting. Bij de lasten is een positief bedrag dus een nadeel, bij de baten een voordeel. Door afronding kunnen er verschillen ontstaan omdat tellingen uit het financieel systeem komen en daarom soms afwijken.

Bedragen x €1.000
Omschrijving Primaire begroting 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Afwijking budget 2024
Lasten
0.10 Mutaties reserves programma 4 250 370 370 0
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 412 573 432 -141
3.1 Economische ontwikkeling 149 149 227 78
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 11 72 36 -35
3.3 Bedrijfsloket en -regelingen 43 36 46 10
3.4 Economische promotie 93 101 108 7
7.5 Begraafplaatsen 0 0 0 0
8.1 Ruimte en leefomgeving 943 1.193 1.067 -125
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 2.713 3.758 524 -3.234
8.3 Wonen en bouwen 923 923 1.376 454
Totaal Lasten 5.535 7.173 4.187 -2.986
Baten
0.10 Mutaties reserves programma 4 20 231 113 -119
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 279 367 347 -20
3.1 Economische ontwikkeling 98 48 43 -6
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 0 10 11 1
3.3 Bedrijfsloket en -regelingen 21 21 11 -10
3.4 Economische promotie 27 27 14 -13
8.1 Ruimte en leefomgeving 63 713 517 -196
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 2.692 3.737 272 -3.465
8.3 Wonen en bouwen 647 647 630 -17
Totaal Baten 3.848 5.802 1.957 -3.844

Analyse

Terug naar navigatie - Analyse
4. Economische en ruimtelijke ontwikkeling I/S Bedrag
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden I 87.000
Verkoop reststroken
In 2024 zijn er binnen het reststroken project en het netcongestie project samen meer opbrengsten gerealiseerd dan dat er kosten zijn gemaakt. Voor zowel de netcongestie als het reststroken project is het uitgangspunt dat deze over de jaren heen kosten neutraal zijn.
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur I 36.000
De middelen voor de uitvoering van de visie sciencepark zijn niet volledig in 2024 uitgegeven en het vervolg vindt plaats in 2025.
3.4 Economische promotie I -34.000
Het begrote bedrag is niet toereikend genoeg om de stijgende elektriciteitskosten voor de kermissen te dekken.
8.1 Ruimtelijke ordening I 106.000
Project omgevingswet
De geraamd uitgaven voor 2024 zijn achtergebleven doordat: - bepaalde geplande werkzaamheden niet zijn opgepakt; - de afronding van werkzaamheden zijn vertraagd; - vertraging opstellen uitwerkingen thema Wonen (afronding in 2025 i.p.v. 2024). Deel geraamde kosten 2024 volgen pas in 2025 ; - vertraging opstellen uitwerking thema 'natuur en landschap' (start en kosten niet in 2024 maar pas start en uitgaven in 2025 e.v. jaren); - vertraging uitwerking thema 'gezondheid' (in 2024 minder activiteiten / uitgaven. Komen wel in 2025 t.b.v. Omgevingsvisie 2.0); - uitgaven 'geluidzonering' komen pas in 2025 i.p.v. 2024 i.r.t. omgevingsplan. De niet uitgegeven middelen dienen beschikbaar te blijven voor de vervolgactiviteiten in 2025 en 2026 e.v. waarvoor verplichtingen zijn aangegaan of aangegaan worden.
8.2 Grondexploitaties (niet bedrijventerreinen) I -469.000
Het resultaat van de grondexploitaties in 2024 bedraagt € 251.560 negatief, bestaande uit : - een tussentijdse winstneming bij grondexploitatie Sonnius Park: € 120.957 - extra storting in de verliesvoorziening voor de grondexploitatie Centrum Son: - € 50.081 - extra storting in de verliesvoorziening voor de grondexploitatie Herontwikkeling Centrum Breugel: - € 146.134 - extra storting in de verliesvoorziening voor de grondexploitatie Akkerpad: - € 176.302
- -/- € 218.000 is onderdeel van van het verschil van € 508.000 binnen directe salarislasten en overhead hieronder.
Mutaties reserves programma 4 I -119.000
Er zijn een aantal onttrekkingen in de reserves (nog) niet nodig gebleken. Dit gaat met name om de volgende posten: - Omgevingswet (zie hiervoor toelichting 8.1 Ruimte en leefomgeving) - Bedrijfsvoering Ekkersrijt ( zie hiervoor toelichting 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur)
Kapitaallasten I 63.000
Zie algemene toelichting en inleiding bij programma's.
Directe salarislasten en overhead I -508.000
Zie algemene toelichting en inleiding bij programma's.
Overig -20.000
Totaal -858.000