Toelichting op het overzicht van baten en lasten

Vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - Vennootschapsbelasting

Op 1 januari 2016 is de Wet modernisering Vpb-plicht overheidsondernemingen ingegaan. De aangiften tot en met 2019 zijn definitief opgelegd en met de belastingdienst zijn we in een overleg over de afwikkeling vanaf 2020 over de verliesvoorzieng die is opgenomen in de voorlopige aangiften.

Er is geen recht op verliescompensatie in het kader van de vennootschapsbelasting en t/m 2019 zijn de aanslagen definitief opgelegd.

Begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid


Bij de rechtmatigheidsverantwoording vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. In de toelichting op het Besluit Accountantscontrole Decentrale Overheden (Bado) wordt begrotingsrechtmatigheid omschreven als:

“Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten, evenals de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en de hiermee samenhangende programma’s. In de begroting zijn de maxima voor de lasten vermeld die door het gemeenteraad zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting, de toereikendheid van het begrotingsbedrag en het begrotingsjaar van belang zijn”.

Afwijkingen betrekt het college in de rechtmatigheidsverantwoording. Mogelijke afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting zijn in het onderstaande stroomschema uit de kadernota rechtmatigheid samengevat.



Overschrijding van lasten en/of investeringen
De toets op rechtmatigheid richt zich op de beschikbare lastenbudgetten en de werkelijke lasten. Uit het onderstaande overzicht van lasten blijkt dat er ten opzichte van de begroting na wijziging op 2 programma’s overschrijdingen zijn.

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid
Bedragen x €1.000
Programma Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Afwijking budget 2024
Programma 1. Interne en externe dienstverlening 12.993 13.433 440
Programma 2. Sociale leefomgeving 31.785 32.137 352
Programma 3. Fysieke en veilige leefomgeving 10.767 10.639 -129
Programma 4. Economische en ruimtelijke ontwikkeling 7.173 4.187 -2.986
Terug naar navigatie - toelichting 1
Begrotingscriterium Overschrijding Waarvan acceptabel
Overschrijding lasten programma's:
Programma 1 - Interne en externe dienstverlening 440.000 440.000
Programma 2 - Sociale leefomgeving 352.000
Subtotaal programma's 792.000 440.000
Overschrijding investeringsbudgetten (kredieten) 43.000 0
Totaal overschrijding 835.000
Totaal overschrijdingen die passen binnen het vooraf vastgestelde beleid en daarmee acceptabel zijn. 440.000
Resterend saldo begrotingsonrechtmatigheden 395.000
Terug naar navigatie - toelichting 2

Bij de jaarrekening 2023 zouden de acceptabele overschrijdingen de begrotingsonrechtmatigheid opheffen. Omdat de overschrijdingen niet in de tussentijdse rapportage gemeld konden worden, waren dat acceptabele overschrijdingen geweest. Echter in oktober 2024 is de Kadernota Rechtmatigheid 2024 verschenen. Op grond van die nota, en dus in tegenstelling tot vorig jaar, heffen de acceptabele overschrijdingen de onrechtmatigheid niet meer op.

Toelichting lastenoverschrijdingen per programma en investeringen
Programma 1 - Interne en externe dienstverlening
Er heeft voor de voorziening wethouderspensioenen op basis van de actuariële berekening (waarbij de rekenrente t.o.v. vorig jaar gedaald is van 3,16% naar 2,325%) een aanvullende storting van € 329.000 plaatsgevonden. Deze berekening kan alleen bij jaareinde gemaakt worden. Omdat de lastenoverschrijding op dit programma nog niet in de tussentijdse rapportage gemeld kon worden, betreft dit een acceptabele overschrijding.

Daarnaast is er een voorziening gevormd voor wachtgeld bestuurders waarbij een storting van € 226.000 plaatsgevonden. Deze berekening kan alleen bij jaareinde gemaakt worden. Omdat de lastenoverschrijding op dit programma nog niet in de tussentijdse rapportage gemeld kon worden, betreft dit een acceptabele overschrijding.

Programma 2 - Sociale leefomgeving
De lastenoverschrijding wordt met name veroorzaakt door extra personeelslasten (inhuur). Zoals uit de “Algemene toelichting en inleiding bij programma’s” blijkt zijn deze voor de gehele jaarrekening niet overschreden. Desondanks blijft deze overschrijding niet acceptabel.

Begrotingsrechtmatigheid investeringen en projecten
In het overzicht van investeringen en projecten staan 4 kredieten met een budgetoverschrijding kleiner dan de rapporteringsgrens van € 50.000,- met een totaalbedrag van € 43.000,-.

Over- en onderschrijdingen van de baten en onderschrijdingen van lasten en investeringen
De gemeenteraad heeft op 30 januari 2025 het volgende besluit genomen: 
“Het melden van over- en onderschrijdingen van de baten en onderschrijdingen van lasten en investeringen in de jaarrekening wordt als tijdig beschouwd.”

In de analyse per programma bij “Wat heeft het gekost” worden de onder- en overschrijdingen op de baten en lasten toegelicht. De onderschrijdingen op de investeringen zijn toegelicht in het “Overzicht van investeringen en projecten”. Met de toelichtingen in deze jaarrekening maken die geen onderdeel uit van de begrotingsonrechtmatigheid.

De belangrijkste over- en onderschrijdingen die niet meetellen voor de begrotingsrechtmatigheid zijn hieronder per programma opgesomd.
Programma 1 - Interne en externe dienstverlening
In dit programma is er een overschrijding op de ontvangsten van de algemene uitkering uit het Gemeentefonds.
Daarnaast is er een lastenonderschrijding op de lasten voor het onderhoud van het Combigebouw, de post onvoorzien niet is in gezet en omdat de voorlopige aanslagen Vennootschapsbelasting verminderd zijn. 

Programma 2 - Sociale leefomgeving
De lastenonderschrijdingen betreffen de Wmo en de Bijstandsverlening.

Programma 3. Fysieke en veilige leefomgeving 
In dit programma is er een lastenonderschrijding op het gebied van gladheidsbestrijding en planmatig onderhoud civiele kunstwerken en verkeersmaatregelen.

Programma 4 - Economische en ruimtelijke ontwikkeling 
De hogere verkoop voor reststroken groen zorgen voor een overschrijding op de baten. 

Analyse overzicht van baten en lasten

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Voor de toelichting op de analyse overzicht van baten en lasten verwijzen wij naar de programma's. In ieder programma is na het onderdeel 'wat heeft het gekost?' een analyse opgenomen.

Overzicht onvoorzien

Overzicht van de incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van de incidentele baten en lasten
Omschrijving Baten Lasten
Programma 1 Interne en externe dienstverlening
Vennootschapsbelasting Vermindering voorlopige aanslagen 2021 en 2022. 310.056
Vorming voorziening wachtgeld bestuurders 280.627
Programma 2 sociale leefomgeving
80 jaar bevrijding Organisatie evenement. 133.305
Onderzoek perspectief zwembadvoorzieningen Eenmalig onderzoek om te bepalen hoe wij om willen gaan met zwembadvoorzieningen. 38.100
Opvang van Oekraïense vluchtelingen Voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen zijn kosten gemaakt, zoals voor huisvesting en leefgeld. Daarvoor hebben we Rijksbijdrages ontvangen. 2.465.596 1.190.377
TGO Ekkersrijt Kosten voor de tijdelijke opvanglocatie in Ekkersrijt. 5.292.000 4.129.198
Bedragen kleiner of gelijk aan 25.000 29.161
Programma 3 Fysieke en veilige leefomgeving
Vorming voorziening wegen Zie hieronder onttrekking egalisatiereserve wegen omzetting reserve naar voorziening. 361.976
Programma 4 Economische en ruimtelijke ontwikkeling
Grondexploitatie Alle baten en lasten van de grondexploitatie zijn incidenteel van aard. -272.058 523.618
Reststroken Het saldo op het budget verkoop reststroken. 118.344 56.398
Implementatie omgevingswet Dit zijn kosten die gemaakt worden ter voorbereiding op de uitvoering van de omgevingswet. 332.649
Plan van aanpak Wvg-gebied Breeakker Kosten voor het opstellen van het plan van aanpak. De raad wil hier een Wet voorekursrecht gemeenten vestigen in het gebied Breeakker. 42.500
Anterieure overeenkomsten Incidentele opbrengst grondverkoop. 475.000 0
Subtotaal voor mutaties reserves 8.388.938 7.117.909
Mutaties reserves
Programma 1 Interne en externe dienstverlening
Onttrekking reserve vrije bestedingsruimte resultaat meerjarenbegroting 821.617
Onttrekking reserve vrije bestedingsruimte resultaat 1e bestuursrapportage 800.456
Onttrekking reserve vrije bestedingsruimte organisatieontwikkeling 17.976
Onttrekking reserve vrije bestedingsruimte opleiding raad en griffier 4.841
Storting reserve vrije bestedingsruimte Vennootschapsbelasting 158.863
Storting reserve vrije bestedingsruimte resultaat 2e bestuursrapportage 795.022
Storting reserve Centrumontwikkeling Son en Breugel 1e bestuursrapportage groeipad 65.755
Onttrekking reserve I&A vrijval reserve 8.097
Programma 2 sociale leefomgeving
Onttrekking reserve vrije bestedingsruimte onderzoek perspectief zwembadvoorzieningen 38.100
Onttrekking reserve vrije bestedingsruimte opstellen IHP 5.000
Onttrekking reserve vrije bestedingsruimte jeugdzorgplus 15.000
Onttrekking reserve vrije bestedingsruimte instandhouding zwembad 175.000
Onttrekking reserve Centrumontwikkeling BTW Dommelhuis 229.700
Storting reserve Dommelhuis techn installaties 229.700
Onttrekking reserve Centrumontwikkeling nazorg en restpunten Dommelhuis 38.613
Storting reserve Centrumontwikkeling nazorg en restpunten Dommelhuis 38.612
Onttrekking reserve Centrumontwikkeling Bongerd 350.000
Storting reserve Bongerd bouwkosten 350.000
Opheffen reerve coronacrisis t.g.v. reserve vrije bestedingsruimte 151.504 151.504
Onttrekking reserve vluchtelingen leerlingenvervoer Oekraine 13.940
Storting reserve vluchtelingen 2e bestuursrapportage 500.000
Programma 3 Fysieke en veilige leefomgeving
Onttrekking reserve vrije bestedingsruimte tbv dekkings bijdrage VRBZO 11.374
Onttrekking reserve vrije bestedingsruimte amendement verkeersveiligheid 147.681
Onttrekking reserve vrije bestedingsruimte uitvoeringsplan verkeer 31.412
Onttrekking egalisatiereserve wegen omzetting reserve naar voorziening 361.976
Storting reserve infrastructurele werken Ekkersrijt groeipad 77.438
Onttrekking reserve uitvoering groenbeleidsplan 15.104
Onttrekking reserve duurzaamheid energiescans SonEnergie 9.375
Storting reserve nieuwbouw brandweerkazerne en werf 36.343
Programma 4 Economische en ruimtelijke ontwikkeling
Onttrekking reserve vrije bestedingsruimte tbv mobiliteitsvisie 66.850
Onttrekking reserve vrije bestedingsruimte tbv bedrijfsvoering Ekkersrijt 11.500
Onttrekking reserve vrije bestedingsruimte tbv omgevingswet 47.649
Storting reserve vrije bestedingsruimte kosten omgevingswet 120.000
Storting reserve infrastructurele werken Ekkersrijt verbetering bereikbaarheid regio 250.000
Totaal mutaties reserves 3.372.764 2.773.237
Totaal 11.761.702 9.891.146

Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves

Terug naar navigatie - Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
Omschrijving Toevoegingen Onttrekkingen Reden
Dekkingsreserve nieuwbouw sporthal 98.520 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve nieuwbouw brandweerkazerne en werf 75.613 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve dak Emiliusschool 16.751 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve vijverbergschool 10.038 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve optimalisatie sportpark SBC 37.738 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve verledden 101.816 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve renovatie kunstgrasvelden SBC 100.899 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve gemeentehuis losse werkplekinrichting 35.394 dekking afschrijving investering
Dekkingsrerserve Nieuwbouw sporthal de Bongerd 4.755 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve Ruysdaelstraat kst omgeving school 1.440 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve slowlane Ekkersrijt 1.258 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve fietsoversteek Bestseweg 5.939 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve aankoop units bibliotheek 36.338 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve Dommelhuis losse inrichting 122.624 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve Dommelhuis tech install en tribunes 180.035 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve renovatie de Boerderij 19.381 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve Dommelhuis nazorg en restpunten 4.715 dekking afschrijving investering
Totaal 0 853.254

Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)

Terug naar navigatie - Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)

De WNT is van toepassing op gemeente Son en Breugel. Het toepasselijke bezoldigingsmaximum is in 2024 € 233.000,-.

Naast de hieronder vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met een dienstbetrekking die in 2024 een bezoldiging boven het individueel toepasselijke drempelbedrag hebben ontvangen.

Gegevens 2024
bedragen x € 1 J. Wesselink M. Weerts
Functiegegevens Directeur Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2024 1/1 - 31/12 1/1 - 31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1,0 0,889
Dienstbetrekking? ja ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoeding 124.067 73.755
Beloningen betaalbaar op termijn 20.461 11.397
Subtotaal 144.528 85.152
Individueel toepasselijke bezoldigings-maximum 233.000 207.137
-/- Onverschuldigd betaald bedrag en nog niet terugontvangen bedragen n.v.t. n.v.t.
Bezoldiging 144.528 85.152
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan n.v.t. n.v.t.
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling n.v.t. n.v.t.
Gegevens 2023
bedragen x € 1 J. Wesselink M. Weerts
Functiegegevens Directeur Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2023 1/1 - 31/12 1/1 - 31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1,0 0,889
Dienstbetrekking? ja ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoeding 119.094 71.165
Beloningen betaalbaar op termijn 21.107 10.366
Subtotaal 140.201 81.531
Individueel toepasselijke bezoldigings-maximum 223.000 198.247
Bezoldiging 140.201 81.531

Rechtmatigheidsverantwoording

Terug naar navigatie - Rechtmatigheidsverantwoording

Rechtmatigheidsverantwoording jaarrekening 2024

Verantwoordelijkheid college van burgemeester en wethouders
De baten en lasten alsmede de balansmutaties moeten getrouw in de jaarrekening worden opgenomen. Uit het getrouw opnemen van de baten en lasten alsmede de balansmutaties, blijken een drietal rechtmatigheidscriteria niet expliciet. Dit betreffen het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium. In deze rechtmatigheidsverantwoording licht het college van burgemeester en wethouders toe in hoeverre bij de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium zijn nageleefd. Dit houdt in dat de verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties in overeenstemming zijn met door de raad vastgestelde kaders zoals de begroting en verordeningen en met bepalingen in de relevante wet- en regelgeving. Bij de waarderingsgrondslagen in de jaarrekening is het door de raad op 30 januari 2025 vastgestelde normenkader van de relevante wet- en regelgeving verder toegelicht.

Deze verantwoording hanteert een grensbedrag omdat alleen de van belang zijnde aspecten in de verantwoording hoeven te worden betrokken. Deze grens is door de raad bepaald en bedraagt 1% van de totale lasten inclusief toevoegingen aan de reserves en is daarmee vastgesteld op € 604.000,-. De grondslag voor deze verantwoording is de Kadernota Rechtmatigheid 2024 van de Commissie BBV van oktober 2024.

Bevinding
Het college stelt vast dat de omvang van de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties die niet rechtmatig tot stand zijn gekomen € 1.859.000,- bedraagt. Dit is hoger dan de daarvoor gestelde grens van € 604.000,-. Van de niet rechtmatig tot stand gekomen verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties is volgens het college overigens een bedrag van € 440.000,- acceptabel op basis van door de gemeenteraad vastgestelde afspraken.


     
In de paragraaf bedrijfsvoering is op basis van de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV en op basis van de afspraken met de raad aanvullende informatie opgenomen over de financiële rechtmatigheid. In deze paragraaf heeft het college ook beschreven welke actie hij onderneemt om vermelde afwijkingen in de toekomst te voorkomen.