Programma 1. Interne en externe dienstverlening

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Dit programma gaat over de kwaliteit van onze in- en externe dienstverlening.

 

De kwaliteit van onze dienstverlening uit zich in het gemak waarmee inwoners en ondernemers producten en diensten kunnen afnemen bij de gemeente en het gemak waarmee zij met de gemeente in contact kunnen komen. We hanteren daarbij het uitgangspunt dat de klant kiest op welke manier hij contact met de gemeente wil hebben. Dat kan via het online portaal zijn, via e-mail, website, telefoon, sociaal media, per brief, via een baliebezoek of in een persoonlijk gesprek. Alle kanalen zijn beschikbaar en dat houden we zo.

 

De mogelijkheden van onze digitale dienstverlening nemen toe, mede dankzij de invoering van het zaakgericht werken. De digitale dienstverlening wordt transparanter, gaat sneller en de mogelijkheden om in contact te komen met de juiste persoon zijn toegenomen. We zien dan ook dat inwoners voor steeds meer producten en diensten gebruikmaken van de digitale weg. 

 

We kijken binnen dit programma niet alleen naar de dienstverlening zelf, maar ook naar de voorwaarden om kwalitatief goede dienstverlening te kunnen leveren. Is de capaciteit van onze organisatie op orde en in hoeverre dragen de werkwijzen van het gemeentebestuur en de medewerkers bij aan de kwaliteit van de dienstverlening? Is het besluitvormingsproces bijvoorbeeld transparant en begrijpelijk en zijn inwoners voldoende betrokken en geraadpleegd? En, hoe kunnen wij optimaal gebruikmaken van de deskundigheid en kracht binnen onze Son en Breugelse samenleving? De doelstellingen binnen dit programma richten zich daarom niet alleen op de dienstverlening zelf, als ook op de mate van participatie en de wijze van organisatie.   

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?
Thema Doelstellingen
Dienstverlening 1. Meer ondersteuning voor inwoners bij de digitale benadering van onze producten en diensten.
2. Betere mogelijkheden om contact met de gemeente te leggen door dienstverleningskanalen uit te breiden en op elkaar af te stemmen.
3. Optimalere processen met focus op doorlooptijden, wachttijd, verwerkingstijd en afhandeltermijn.
Participatie 4. Plannen en projecten komen in samenwerking met belanghebbenden tot stand.
5. Via de Jeugdgemeenteraad denken jongeren actief mee over het realiseren van plannen en leren zij hoe de lokale democratie werkt.
6. Inwoners, organisaties en ondernemers worden betrokken bij gemeentelijke plannen, en vinden onze beleids- en besluitvorming transparant en begrijpelijk.
Organisatie 7. De capaciteit van de gemeentelijke organisatie is op orde.

Relevante beleidsnota's

Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota's
Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Informatiebeleid Dommelvallei 2021-2025 3 juni 2021 n.v.t.
Visie op Bestuurlijke Toekomst onbepaalde tijd 18 juni 2015 en 2 november 2017 n.v.t.
Bestuursakkoord Samenwerken in, aan, voor, met Son en Breugel 2022-2026 7 juli 2022 n.v.t.
Beleidskader Integriteit 2015 onbepaalde tijd, vanaf maart 2015 26 maart 2015 n.v.t.
Persoonlijk en dichtbij n.v.t. 12 juni 2012 n.v.t.
Visie op dienstverlening n.v.t. Commissie AZ 14 januari 2015 n.v.t.
Nota activering, waardering en afschrijving n.v.t. 20 juni 2013 n.v.t.
Nota reserves en voorzieningen n.v.t. 17 februari 2022 n.v.t.
Financiële verordening n.v.t. 13 juli 2023 n.v.t.
Treasurystatuut n.v.t. 2014 n.v.t.
Nota risicomanagement en weerstandsvermogen n.v.t. 21 maart 2013 n.v.t.
Belastingverordeningen 2025 7 november 2024 najaar 2025

Wat hebben we ervoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan?

Dienstverlening

Terug naar navigatie - Dienstverlening

Participatie

Terug naar navigatie - Participatie

Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

Terug naar navigatie - Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

Dienst Dommelvallei
Dienst Dommelvallei is het samenwerkingsverband van de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel. In deze dienst zijn de bedrijfsvoeringstaken financiën, personeel & organisatie, informatievoorziening en planning en control voor de drie gemeenten ondergebracht. Daarnaast hebben de gemeenten Son en Breugel en Nuenen de taken met betrekking tot werk en inkomen en dienstverlening ondergebracht in Dienst Dommelvallei. In 2023 is besloten om per 1/1/2024 de belastingheffing onder te brengen bij de Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB). 

 

In dit jaar zijn de voorbereidingen gestart voor de omzetting van een 'klassieke GR' naar een Bedrijfsvoeringsorganisatie. Uitvloeisel daarvan is dat de bestuurlijke structuur wordt gewijzigd en het organisatieplan is aangepast om daarmee de dienstverlening aan en onderlinge samenwerking van de vier organisaties te versterken. 

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo (afwijking budget 2024) wordt weergegeven als positief als het gerealiseerde bedrag hoger is dan de begroting. Bij de lasten is een positief bedrag dus een nadeel, bij de baten een voordeel. Door afronding kunnen er verschillen ontstaan omdat tellingen uit het financieel systeem komen en daarom soms afwijken.

Bedragen x €1.000
Omschrijving Primaire begroting 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Afwijking budget 2024
Lasten
0.10 Mutaties reserves programma 1 0 1.056 1.056 0
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten -851 -65 644 709
0.1 Bestuur 2.113 2.064 2.548 484
0.2 Burgerzaken 996 1.032 1.102 70
0.4 Overhead 7.984 8.978 8.704 -274
0.5 Treasury -302 -247 119 366
0.61 OZB woningen 108 108 149 41
0.62 OZB niet-woningen 24 24 31 7
0.64 Belastingen Overig 30 30 33 3
0.8 Overige baten en lasten 679 103 1 -102
0.9 Vennootschapsbelasting (Vpb) 4 -155 -310 -155
Totaal Lasten 10.786 12.928 14.077 1.149
Baten
0.10 Mutaties reserves programma 1 39 1.789 1.688 -101
0.1 Bestuur 2 2 2 0
0.2 Burgerzaken 218 297 407 110
0.4 Overhead 219 255 450 195
0.5 Treasury 124 128 115 -12
0.61 OZB woningen 2.814 2.806 2.901 95
0.62 OZB niet-woningen 2.676 2.918 2.934 16
0.64 Belastingen Overig 10 10 10 0
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds 28.745 29.562 29.638 76
0.8 Overige baten en lasten 150 246 246 0
Totaal Baten 34.997 38.013 38.392 379

Analyse

Terug naar navigatie - Analyse
1. Interne en externe dienstverlening I/S Bedrag
0.1 Bestuur I -429.000
Er heeft voor de voorziening wethouderspensioenen op basis van de actuariële berekening (waarbij de rekenrente t.o.v. vorig jaar gedaald is van 3,16% naar 2,325%) een aanvullende storting plaatsgevonden. Daarnaast is er een voorziening gevormd voor wachtgeld bestuurders.
0.2 Burgerzaken I 127.000
Bij de verkiezingen is er voor het eerst gewerkt met een projectleider verkiezingen in dienst van Dienst Dommelvallei, daardoor hebben we minder gebruikt gemaakt van een externe adviseur. Daarnaast hebben we, door de lage opkomst, minder vrijwilligersvergoedingen uitgekeerd dan verwacht. Het budget dienstverlening heeft een overschot, de kosten zijn elders geboekt.
0.4 Overhead I 417.000
Vanwege een aanzienlijke toename in opgebouwde verlofspaaruren is de voorziening verlofsparen incidenteel opgehoogd. De tegenboeking hiervan is verwerkt binnen de algemene personeelskosten. Daarnaast zijn er meer kosten toegedeeld aan de taakvelden dan oorspronkelijk geraamd. Ook is de bijstelling van de CAO geraamd op Overhead, terwijl de meerkosten volgens de werkelijke taakveldverdeling op het desbetreffende taakveld is geboekt.
Combigebouw: In 2024 hebben we incidenteel budget bijgeraamd om achterstallig onderhoud uit te voeren. Door een vertraagde voorbereiding staan deze gepland voor 2025.
0.61 OZB woningen I 67.000
De OZB-opbrengst woningen heeft op een totaalbedrag van afgerond 2,8 miljoen "beperkt" 2% hoger gelegen.
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds I 76.000
In de decembercirculaire gemeentefonds 2024 heeft het Rijk € 112.000 extra middelen beschikbaar gesteld. Dit konden we niet meer besteden in 2024 en ook niet verwerken in de begroting. Daarnaast is als correctie over voorgaande jaren nog € 36.000 terugbetaald.
0.8 Overige baten en lasten I 102.000
De post onvoorzien is in 2024 niet ingezet en de stelpost wet goedverhuurderschap is ook niet ingezet.
0.9 Vennootschapsbelasting I 155.000
De voorlopige aanslagen Vennootschapsbelasting 2021 en 2022 zijn in 2024 verminderd, met de raming is alleen rekening gehouden met 2021.
0.10 Mutaties reserves programma 1 I -101.000
Er zijn een aantal onttrekkingen in de reserves (nog) niet nodig gebleken. Dit gaat met name om de volgende posten: - Organisatieontwikkeling - Vpb
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten I -709.000
Voor een analyse van het jaarrekeningresultaat zie hiervoor de algemene inleiding.
Kapitaallasten I -307.000
Zie algemene toelichting en inleiding bij programma's.
Directe salarislasten en overhead I -165.000
Zie algemene toelichting en inleiding bij programma's.
Overig -3.000
Totaal -770.000