-
Blz. 1
Jaarstukken 2024
-
Blz. 2
Jaarstukken 2024
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Algemene inleiding
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
Speerpunten
-
Blz. 7
Resultaatbestemming
-
Blz. 8
Resultaatbestemming
-
Blz. 9
Doorschuiven onttrekking reserves
-
Blz. 10
Doorschuiven onttrekking reserves
-
Blz. 11
Algemene toelichting en inleiding bij programma's
-
Blz. 12
Algemene toelichting en inleiding bij programma's
-
Blz. 13
Programma 1. Interne en externe dienstverlening
-
Blz. 14
Portefeuillehouder(s)
-
Blz. 15
Inleiding
-
Blz. 16
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 17
Relevante beleidsnota's
-
Blz. 18
Wat hebben we ervoor gedaan?
-
Blz. 19
Dienstverlening
-
Blz. 20
1. Meer ondersteuning voor inwoners bij de digitale benadering van onze producten en diensten.
-
Blz. 21
2. Betere mogelijkheden om contact met de gemeente te leggen door dienstverleningskanalen uit te breiden en op elkaar af te stemmen.
-
Blz. 22
3. Optimalere processen met focus op doorlooptijden, wachttijd, verwerkingstijd en afhandeltermijn.
-
Blz. 23
Participatie
-
Blz. 24
4. Plannen en projecten komen in samenwerking met belanghebbenden tot stand.
-
Blz. 25
5. Via de Jeugdgemeenteraad denken jongeren actief mee over het realiseren van plannen en leren zij hoe de lokale democratie werkt.
-
Blz. 26
6. Inwoners, organisaties en ondernemers worden betrokken bij gemeentelijke plannen, en vinden onze beleids- en besluitvorming transparant en begrijpelijk.
-
Blz. 27
Organisatie
-
Blz. 28
7. De capaciteit van de gemeentelijke organisatie is op orde.
-
Blz. 29
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
-
Blz. 30
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 31
Analyse
-
Blz. 32
Programma 2. Sociale leefomgeving
-
Blz. 33
Portefeuillehouder(s)
-
Blz. 34
Inleiding
-
Blz. 35
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 36
Relevante beleidsnota's
-
Blz. 37
Wat hebben we ervoor gedaan?
-
Blz. 38
Maatschappelijke participatie
-
Blz. 39
1. We ondersteunen inwoners die niet op eigen kracht kunnen participeren.
-
Blz. 40
2. (De toegang naar) zorg en ondersteuning is laagdrempelig en efficiënt; klantgericht en op maat.
-
Blz. 41
Ontmoeting
-
Blz. 42
3. Son en Breugel kent een voldoende en gevarieerd aanbod van laagdrempelige ontmoetingsfuncties in de wijken, onder andere in de vorm van onderwijs-, sport- en verenigingsgebouwen.
-
Blz. 43
4. We ondersteunen lokale initiatieven gericht op ontmoeting.
-
Blz. 44
Jeugd en jongeren
-
Blz. 45
5. Goede voorschoolse voorzieningen en een erkend programma voor VVE (voor- en vroegschoolse educatie) dragen bij aan een goede ontwikkeling van peuters en voorkomen onderwijsachterstand.
-
Blz. 46
6. We hebben goede en goed bereikbare schoolgebouwen voor een optimaal en gedifferentieerd lokaal onderwijsaanbod.
-
Blz. 47
7. Jeugd en jongeren en hun ouders krijgen ondersteuning wanneer zij problemen ondervinden in opgroei- en opvoedsituaties
-
Blz. 48
Gezonde leefstijl
-
Blz. 49
8. Met voorlichting en ondersteuning stimuleren we inwoners zo gezond mogelijk te leven.
-
Blz. 50
Cultuur en erfgoed
-
Blz. 51
9. Wij stimuleren de mogelijkheden voor inwoners om zich cultureel te ontwikkelen en te ontplooien en wij houden cultureel erfgoed en monumenten in stand.
-
Blz. 52
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
-
Blz. 53
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 54
Analyse
-
Blz. 55
Programma 3. Fysieke en veilige leefomgeving
-
Blz. 56
Portefeuillehouder(s)
-
Blz. 57
Inleiding
-
Blz. 58
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 59
Relevante beleidsnota's
-
Blz. 60
Wat hebben we ervoor gedaan?
-
Blz. 61
Veiligheid en Vergunningen
-
Blz. 62
1. Inwoners, ondernemers en bezoekers verblijven in een veilige en prettige woonomgeving.
-
Blz. 63
2. (Ver)bouwprojecten voldoen aan de regels van de Omgevingswet en we bewaken de naleving van de geldende wetten, regels en voorschriften door uitvoering te geven aan het uitvoering en handhavingsplan.
-
Blz. 64
Openbare Ruimte
-
Blz. 65
3. Het beheer en onderhoud van de openbare ruimte is op orde en voldoet aan de vastgestelde niveaus.
-
Blz. 66
4. Samen met inwoners koppelen we hemelwater af van het hoofdriool en zorgen we voor een groene, leefbare omgeving.
-
Blz. 67
5. Inwoners kunnen op verschillende manieren verblijven, sporten en spelen in de openbare ruimte.
-
Blz. 68
6. Onze inwoners kunnen meedenken, ontwerpen of meedoen bij de (her)inrichting van de openbare ruimte.
-
Blz. 69
7. We zorgen voor een groene leefomgeving met meer biodiversiteit om de woonkwaliteit van onze inwoners te verhogen.
-
Blz. 70
8. We realiseren (vóór 2028) en beheren het Natuurnetwerk en versterken natuurbeleving dichtbij huis.
-
Blz. 71
9. We gebruiken duurzame materialen en houden rekening met de nadelige effecten van klimaatverandering.
-
Blz. 72
10. We zetten in op vermindering van restafval en streven naar een aanbod van maximaal 35kg restafval per persoon per jaar.
-
Blz. 73
Mobiliteit
-
Blz. 74
11. Weggebruikers kunnen comfortabel en veilig deelnemen aan het verkeer.
-
Blz. 75
12. De kernen en centra zijn goed bereikbaar, veilig en overzichtelijk voor alle verkeersmodaliteiten.
-
Blz. 76
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
-
Blz. 77
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 78
Analyse
-
Blz. 79
Programma 4. Economische en ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 80
Portefeuillehouder(s)
-
Blz. 81
Inleiding
-
Blz. 82
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 83
Relevante beleidsnota's
-
Blz. 84
Wat hebben we ervoor gedaan?
-
Blz. 85
Omgevingswet
-
Blz. 86
1. Zorg dragen voor een adequate implementatie van de Omgevingswet, waarbij de klantservice snel, eenvoudig en beter kan plaatsvinden.
-
Blz. 87
2. Diverse instrumenten onder de Omgevingswet door ontwikkelen volgens de (tweejaarlijkse) beleidscyclus.
-
Blz. 88
Ruimte
-
Blz. 89
3. Voorzien in een tijdige en adequate behandeling van alle ruimtelijke initiatieven.
-
Blz. 90
4. Voorzien in kwalitatief passende ontwikkelingslocaties.
-
Blz. 91
Wonen
-
Blz. 92
5. Het opstellen van een Woonprogramma (inclusief flankerend beleid).
-
Blz. 93
6. Invulling geven aan de ambitie van het kwantitatieve gewenste woningbouwprogramma.
-
Blz. 94
Duurzaamheid
-
Blz. 95
7. In 2030 wil Son en Breugel een klimaat neutrale gemeente zijn.
-
Blz. 96
8. Son en Breugel moet in 2050 waterrobuust en klimaatbestendig zijn.
-
Blz. 97
9. We verhogen biodiversiteit in ons buitengebied én bebouwd gebied.
-
Blz. 98
10. We koesteren de landschappelijke kwaliteit en verhogen de beleving van ons landschap.
-
Blz. 99
Economie
-
Blz. 100
11. Ekkersrijt blijft een economische toplocatie binnen het Brainport ecosysteem.
-
Blz. 101
12. Een vitaal en aantrekkelijk (verblijfs)centrum, met een sterk ondernemings- en vestigingsklimaat.
-
Blz. 102
Regio
-
Blz. 103
13. Door in regionaal verband samen te werken met andere overheden en organisaties dragen we bij aan een succesvolle ontwikkeling van de Brainportregio.
-
Blz. 104
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
-
Blz. 105
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 106
Analyse
-
Blz. 107
Maatschappelijk verantwoord inkopen
-
Blz. 108
Maatschappelijk verantwoord inkopen
-
Blz. 109
Paragrafen
-
Blz. 110
Lokale heffingen
-
Blz. 111
Inleiding
-
Blz. 112
Beleid
-
Blz. 113
Onroerendezaakbelastingen (OZB)
-
Blz. 114
Afvalstoffenheffing
-
Blz. 115
Rioolheffing
-
Blz. 116
Kostendekkendheid afvalstoffenheffing en rioolheffing
-
Blz. 117
Kostendekkendheid leges
-
Blz. 118
Marktgelden
-
Blz. 119
Precariorechten
-
Blz. 120
Kwijtscheldingen gemeentelijke belastingen
-
Blz. 121
Overzicht tarieven
-
Blz. 122
Vergelijking buurgemeenten
-
Blz. 123
Ontwikkeling lokale lastendruk
-
Blz. 124
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 125
Inleiding
-
Blz. 126
Beleid betreffende de weerstandscapaciteit en de risico's
-
Blz. 127
Top 10 inventarisatie van de risico's
-
Blz. 128
Nieuwe risico's
-
Blz. 129
Top 10 risico's
-
Blz. 130
Weerstandscapaciteit in cijfers
-
Blz. 131
Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 132
Beschikbare weerstandscapaciteit (2)
-
Blz. 133
Weerstandsvermogen
-
Blz. 134
Financiële kengetallen
-
Blz. 135
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 136
Inleiding
-
Blz. 137
Wegen en weginspectie
-
Blz. 138
Openbare verlichting
-
Blz. 139
Civieltechnische kunstwerken
-
Blz. 140
Groenvoorzieningen
-
Blz. 141
Riolering
-
Blz. 142
Gebouwen
-
Blz. 143
Speeltoestellen
-
Blz. 144
Financiering
-
Blz. 145
Inleiding
-
Blz. 146
Interne- en externe ontwikkelingen
-
Blz. 147
Financieringsbehoefte
-
Blz. 148
Liquiditeit
-
Blz. 149
Renterisicobeheer
-
Blz. 150
Leningenportefeuille
-
Blz. 151
Bedrijfsvoering
-
Blz. 152
Inleiding
-
Blz. 153
Organisatie die we willen zijn
-
Blz. 154
Informatievoorziening
-
Blz. 155
Informatiebeveiliging en privacy
-
Blz. 156
Tabel datalekkenoverzicht
-
Blz. 157
datalekken
-
Blz. 158
Beveiligingsincidentenoverzicht
-
Blz. 159
beveiligingsincidenten
-
Blz. 160
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 161
Wet financiering decentrale
-
Blz. 162
Kengetallen
-
Blz. 163
Verbonden partijen
-
Blz. 164
Inleiding
-
Blz. 165
Inleiding
-
Blz. 166
Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 167
GR Metropoolregio Eindhoven (MRE) te Eindhoven
-
Blz. 168
GR Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) te Eindhoven
-
Blz. 169
GR Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) te Eindhoven
-
Blz. 170
GR Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Brabant Zuidoost te Eindhoven
-
Blz. 171
GR Dienst Dommelvallei te Mierlo
-
Blz. 172
GR Werkvoorziening de Dommel (WSD) te Boxtel
-
Blz. 173
GR Blink
-
Blz. 174
Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 175
NV Bank Nederlandse Gemeenten te Den Haag
-
Blz. 176
NV Brabant Water te Den Bosch
-
Blz. 177
extra tekstvak
-
Blz. 178
Stichtingen en verenigingen
-
Blz. 179
Stichting Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost te Helmond
-
Blz. 180
Stichting Bureau Inkoop- en aanbestedingen Zuidoost Brabant (BIZOB) te Oirschot
-
Blz. 181
Stichting Beveiliging Bedrijven Ekkersrijt (SBBE) te Son en Breugel
-
Blz. 182
Stichting Begraafplaats en Uitvaartcentrum Wolfswinkel te Son en Breugel
-
Blz. 183
Tabel verbonden partijen
-
Blz. 184
Grondbeleid
-
Blz. 185
Inleiding
-
Blz. 186
Nota Grondbeleid
-
Blz. 187
Project Akkerpad
-
Blz. 188
Project Centrum Breugel
-
Blz. 189
Project Centrum Son
-
Blz. 190
Project Sonniuspark (inclusief Ruimte voor Ruimte)
-
Blz. 191
Tussentijdse winstneming
-
Blz. 192
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 193
Nog te vormen grondexploitaties
-
Blz. 194
Risico's
-
Blz. 195
Wet open overheid
-
Blz. 196
tekstvak WOO
-
Blz. 197
Beleidsindicatoren
-
Blz. 198
Beleidsindicatoren
-
Blz. 199
Jaarrekening
-
Blz. 200
Balans
-
Blz. 201
Balans activa
-
Blz. 202
Balans passiva
-
Blz. 203
Totaalbedrag garantstellingen
-
Blz. 204
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 205
Inleiding
-
Blz. 206
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
-
Blz. 207
Waarderingsgrondslagen
-
Blz. 208
Vaste activa
-
Blz. 209
Toelichting vaste activa
-
Blz. 210
Vlottende activa
-
Blz. 211
Vaste passiva
-
Blz. 212
Vlottende passiva
-
Blz. 213
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 214
Toelichting op de balans
-
Blz. 215
Vaste activa
-
Blz. 216
Toelichting immateriële vaste activa
-
Blz. 217
Toelichting immateriële vaste activa
-
Blz. 218
Materiële vaste activa
-
Blz. 219
Toelichting materiële vaste activa
-
Blz. 220
Toelichting materiële vaste activa
-
Blz. 221
Financiële vaste activa
-
Blz. 222
Toelichting financiële vaste activa
-
Blz. 223
Toelichting financiële vaste activa
-
Blz. 224
Vlottende activa
-
Blz. 225
Toelichting voorraad
-
Blz. 226
Toelichting voorraad
-
Blz. 227
Uitzettingen met een rente typische looptijd korter dan 1 jaar
-
Blz. 228
Schatkistbankieren
-
Blz. 229
Liquide middelen
-
Blz. 230
Overlopende activa
-
Blz. 231
Toelichting overlopende activa
-
Blz. 232
Vaste passiva
-
Blz. 233
Voorzieningen
-
Blz. 234
Vaste schulden met een rente typische looptijd langer dan 1 jaar
-
Blz. 235
Toelichting vaste schulden met een rente typische looptijd langer dan 1 jaar
-
Blz. 236
Vlottende passiva
-
Blz. 237
Overlopende passiva
-
Blz. 238
Toelichting overlopende passiva
-
Blz. 239
Niet in de balans opgenomen verplichtingen
-
Blz. 240
Overeenkomsten
-
Blz. 241
Overeenkomsten (2)
-
Blz. 242
Verlofverplichtingen
-
Blz. 243
Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
-
Blz. 244
Niet uit de balans blijkende bezittingen
-
Blz. 245
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 246
Het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
-
Blz. 247
Programma's
-
Blz. 248
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 249
Onvoorzien, overhead en Vennootschapsbelasting
-
Blz. 250
Totaal saldo van baten en lasten
-
Blz. 251
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
-
Blz. 252
Het geraamde versus het gerealiseerde resultaat
-
Blz. 253
Het overzicht van baten en lasten per taakveld
-
Blz. 254
Overzicht van baten en lasten per taakveld
-
Blz. 255
Toelichting op het overzicht van baten en lasten
-
Blz. 256
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 257
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 258
Begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 259
Begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 260
Begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 261
toelichting begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 262
toelichting 1
-
Blz. 263
toelichting 2
-
Blz. 264
Analyse overzicht van baten en lasten
-
Blz. 265
Toelichting
-
Blz. 266
Overzicht onvoorzien
-
Blz. 267
Overzicht onvoorzien
-
Blz. 268
Overzicht van de incidentele baten en lasten
-
Blz. 269
Overzicht van de incidentele baten en lasten
-
Blz. 270
test
-
Blz. 271
Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 272
Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 273
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
-
Blz. 274
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
-
Blz. 275
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 276
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 277
Overzicht van investeringen en projecten
-
Blz. 278
Tabel met investeringen
-
Blz. 279
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 280
Overzicht van reserves en voorzieningen
-
Blz. 281
Reserves
-
Blz. 282
Voorzieningen
-
Blz. 283
Totaal reserves en voorzieningen
-
Blz. 284
Toelichting op de reserves
-
Blz. 285
Inleiding
-
Blz. 286
Reserves
-
Blz. 287
Algemene reserves
-
Blz. 288
Algemene reserve grondexploitatie
-
Blz. 289
Algemene reserve bouwgrond
-
Blz. 290
Reserve vrije bestedingsruimte
-
Blz. 291
Reserve vrije bestedingsruimte
-
Blz. 292
Algemene reserve
-
Blz. 293
Reserve algemene risicovoorziening
-
Blz. 294
Bestemmingsreserves
-
Blz. 295
Reserve centrumontwikkeling Son en Breugel
-
Blz. 296
Reserve centrumontwikkeling Son en Breugel
-
Blz. 297
Egalisatiereserve wegen
-
Blz. 298
Egalisatiereserve wegen
-
Blz. 299
Reserve I&A
-
Blz. 300
Reserve samenwerking I&A aandeel Son
-
Blz. 301
Reserve projectmatig werken
-
Blz. 302
Reserve projectmatig werken
-
Blz. 303
Reserve infrastructurele werken Ekkersrijt
-
Blz. 304
Reserve infrastructurele werken Ekkersrijt
-
Blz. 305
Reserve uitvoering groenbeleidsplan
-
Blz. 306
Reserve uitvoering groenbeleidsplan
-
Blz. 307
Reserve rijkscompensatie coronacrisis
-
Blz. 308
Toelichting reserve rijkscompensatie coronacrisis
-
Blz. 309
Reserve natuur en landschap
-
Blz. 310
Toelichting reserve natuur en landschap
-
Blz. 311
Reserve duurzaamheid
-
Blz. 312
Toelichting reserve duurzaamheid
-
Blz. 313
Reserve reststroken
-
Blz. 314
toelichting reserve reststroken
-
Blz. 315
Reserve vluchtelingen
-
Blz. 316
toelichting reserve vluchtelingen
-
Blz. 317
Wet reserve toekomst pensioenen
-
Blz. 318
Toelichting wet reserve toekomst pensioenen
-
Blz. 319
Dekkingsreserves
-
Blz. 320
Toelichting op de voorzieningen
-
Blz. 321
Voorzieningen
-
Blz. 322
Voorziening pensioenoverdracht wethouders
-
Blz. 323
Voorziening pensioenoverdracht wethouders
-
Blz. 324
Voorziening wachtgeld bestuurders
-
Blz. 325
Toelichting voorziening wachtgeld wethouders
-
Blz. 326
Voorziening verlofsparen
-
Blz. 327
Voorziening verlofsparen
-
Blz. 328
Voorziening onderhoud gebouwen
-
Blz. 329
Voorziening onderhoud gebouwen
-
Blz. 330
Voorziening riolering
-
Blz. 331
Voorziening riolering
-
Blz. 332
Voorziening afval
-
Blz. 333
Voorziening afval
-
Blz. 334
Voorziening afgesloten complexen grondexploitaties
-
Blz. 335
Voorziening afgesloten complexen GB
-
Blz. 336
Bijlage Single Information Single Audit (SISA)
-
Blz. 337
Bijlage Single Information Single Audit (SISA)
-
Blz. 338
Subsidie Bereikbaarheidsakkoord
-
Blz. 339
tabel bereikbaarheidsakkoord
-
Blz. 340
Controleverklaring
-
Blz. 341
Bijlagen
-
Blz. 342
Subsidieoverzicht
-
Blz. 343
Subsidieoverzicht
-
Blz. 344
Jaarverslag bezwaarschriftencommissie en juridische zaken 2024
-
Blz. 345
Deel 1
-
Blz. 346
Jaarverslag bestuurlijke en ambtelijke integriteit 2024
-
Blz. 347
Deel 1
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap