Suzanne Otters-Bruijnen
Jan Boersma
Steven Grevink
Jelle de Jong
Suzanne Otters-Bruijnen
Jan Boersma
Steven Grevink
Jelle de Jong
Ons handelen en beleid voor de fysieke leefomgeving kent diverse abstractieniveaus.
In het programma Fysieke en Veilige leefomgeving komen vooral de tactische en operationele kant van ons handelen voor de leefomgeving aan de orde. Voorbeelden hiervan zijn onze inzet op het gebied van afval, vergunningen, toezicht & handhaving en veiligheid.
Het programma Economische en Ruimtelijke ontwikkeling richt zich meer op de visie en de strategische kant van het beleid voor de leefomgeving.
Er is natuurlijk wel overlap tussen de programma’s, omdat de scheidslijn tussen het strategische en het tactische abstractieniveau niet zo scherp is. Een voorbeeld daarvan is het onderwerp natuur en landschap: enerzijds hebben we er een visie op en sluiten we qua strategie aan bij lopende regionale ontwikkelingen (‘Dommeldal uit de verf en Van Gogh Nationaal Park’), anderzijds leggen we ook natuur en groen aan.
Thema | Doelstellingen |
---|---|
Veiligheid en Vergunningen | 1. Inwoners, ondernemers en bezoekers verblijven in een veilige en prettige woonomgeving. |
2. (Ver)bouwprojecten voldoen aan de regels van de Omgevingswet en we bewaken de naleving van de geldende wetten, regels en voorschriften door uitvoering te geven aan het uitvoering en handhavingsplan. | |
Openbare Ruimte | 3. Het beheer en onderhoud van de openbare ruimte is op orde en voldoet aan de vastgestelde niveaus. |
4. Samen met inwoners koppelen we hemelwater af van het hoofdriool en zorgen we voor een groene, leefbare omgeving. | |
5. Inwoners kunnen op verschillende manieren verblijven, sporten, spelen en verplaatsen in de openbare ruimte. | |
6. Onze inwoners kunnen meedenken, ontwerpen of meedoen bij de (her)inrichting van de openbare ruimte. | |
7. We zorgen voor een betere groene leefomgeving om de woonkwaliteit van onze inwoners te verhogen. | |
8. We realiseren (vóór 2028) en beheren het Natuurnetwerk en versterken natuurbeleving dichtbij huis. | |
9. We gebruiken duurzame materialen en houden rekening met de nadelige effecten van klimaatverandering. | |
10. We zetten in op vermindering van restafval en streven naar een aanbod van maximaal 35kg restafval per persoon per jaar. | |
Mobiliteit | 11. Weggebruikers kunnen comfortabel en veilig deelnemen aan het verkeer. |
12. De kernen en centra zijn goed bereikbaar, veilig en overzichtelijk voor alle verkeersmodaliteiten. |
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Grondstoffenbeleidsplan | 2024-2027 | 22 februari 2024 | 2028 |
Nota Integrale Veiligheid gemeente Son en Breugel 2023-2026 | 2023 - 2026 | 19 januari 2023 | 2027 |
Uitvoerings- en handhavingsstrategie 2023-2026 | 2023 - 2026 | 19 januari 2023 | 2027 |
Ontwikkelingsvisie Nieuwe Heide & Oud Meer | 2022-2070 | 14 november 2022 | |
Uitvoeringsprogramma handhaving 2023 | 2023 | 24 januari 2023 | 2024 |
Beheerplan wegen 2016-2020 | 2016-2020 | 2025 | |
Mobiliteitsvisie Son en Breugel | 2024-(geen specifieke einddatum) | 10 oktober 2024 | 2024 |
Beleidsnota openbare verlichting | n.v.t. | 6 oktober 2016 | n.v.t. |
MJOP civieltechnische kunstwerken | 2025-2035 | n.v.t. | 2025 |
Bereikbaarheidsakkoord Zuidoost Brabant | 2017 | n.v.t. | |
Beleidsnota openbaar groen 2021 | 2022-(geen specifieke einddatum) | 25 november 2021 | |
Groenvisie Ekkersrijt | 13 december 2021 | ||
Evenementenbeleid 2016 | |||
Beleidsnotitie Gladheidsbestrijding 2008 | |||
Beleidsnotitie ( beleidsregels) spelen | 2019 - 2024 | 2020 | |
Beleidsnota Duurzaamheid | 2016-2020 met doorkijk naar 2030 | 6 oktober 2016 | 2025 |
Programma Water en Riolering 2023-2027 | 2023-2027 | 22 juni 2023 | 2027 |
Klimaatbestendig Son en Breugel 2030 | 2017-2030 | 2 november 2017 | n.t.b. |
Integraal Beheerplan Bos-en natuurterreinen 2020-2029 | 2020-2029 | 18 maart 2021 |
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost behartigt de belangen van de gemeenten in onze regio op de terreinen van: brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening in de regio, rampenbestrijding en crisisbeheersing en de gemeenschappelijke meldkamer.
De brandweer reageert op spoedeisende hulpvragen van burgers, instellingen en bedrijven. De GHOR organiseert en coördineert geneeskundige hulpverlening in de regio.
VRBZO heeft onze gemeente ondersteund met risicocommunicatie en activiteiten om brand te voorkomen en alles wat hiermee verband houdt.
Binnen Bevolkingszorg werkt onze gemeente samen met VRBZO in de voorbereiding op en daadwerkelijke uitvoering van rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
De Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant voert namens de gemeente de vergunningverlenings-, toezicht- en handhavingstaken uit op het gebied van milieu. In 2024 zijn er met de ODZOB in Son en Breugel 96 vergunningsverleningszaken gestart. Hiervan zijn er 81 afgerond. Binnen de toezicht en handhavingstaken zijn 68 administratieve en fysieke controles uitgevoerd. Daarnaast ondersteunt de ODZOB de gemeente op het gebied van allerlei milieu gerelateerde zaken zoals bodem, externe veiligheid, fijn stof, geuremissies, meldingen etc. In 2024 zijn er binnen de gemeente Son en Breugel 47 meldingen ingediend. Hiervan worden de helft, 23 meldingen, ingediend omdat er geuroverlast ervaren wordt.
Reiniging Blink
De gemeenschappelijke regeling Reiniging Blink voert namens de gemeente de afvaltaken uit, door:
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo (afwijking budget 2024) wordt weergegeven als positief als het gerealiseerde bedrag hoger is dan de begroting. Bij de lasten is een positief bedrag dus een nadeel, bij de baten een voordeel. Door afronding kunnen er verschillen ontstaan omdat tellingen uit het financieel systeem komen en daarom soms afwijken.
Omschrijving | Primaire begroting 2024 | Begroting na wijziging 2024 | Realisatie 2024 | Afwijking budget 2024 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
0.10 Mutaties reserves programma 3 | 77 | 77 | 77 | 0 | |
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer | 1.040 | 992 | 1.005 | 13 | |
1.2 Openbare orde en Veiligheid | 930 | 930 | 835 | -95 | |
2.1 Verkeer en vervoer | 1.966 | 2.617 | 2.430 | -187 | |
2.2 Parkeren | 10 | 6 | 4 | -2 | |
2.5 Openbaar vervoer | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 1.774 | 1.799 | 1.938 | 139 | |
7.2 Riolering | 921 | 951 | 1.001 | 51 | |
7.3 Afval | 2.170 | 2.170 | 2.328 | 158 | |
7.4 Milieubeheer | 1.068 | 1.225 | 1.020 | -206 | |
Totaal Lasten | 9.956 | 10.767 | 10.639 | -129 | |
Baten | |||||
0.10 Mutaties reserves programma 3 | 301 | 1.011 | 776 | -234 | |
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer | 0 | 0 | 0 | 0 | |
1.2 Openbare orde en Veiligheid | 10 | 10 | 21 | 10 | |
2.1 Verkeer en vervoer | 33 | 33 | 75 | 42 | |
2.2 Parkeren | 0 | 0 | 1 | 1 | |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 79 | 121 | 100 | -20 | |
7.2 Riolering | 1.602 | 1.650 | 1.619 | -32 | |
7.3 Afval | 2.730 | 2.735 | 2.935 | 199 | |
7.4 Milieubeheer | 451 | 618 | 391 | -227 | |
Totaal Baten | 5.206 | 6.179 | 5.918 | -261 | |
Saldo (baten -/- lasten) | -4.750 | -4.588 | -4.721 | -132 |
3. Fysieke en veilige leefomgeving | I/S | Bedrag |
---|---|---|
1.2 Openbare orde en Veiligheid | I | 34.000 |
Er zijn dwangsommen ontvangen en daarnaast is de realisatie voor de omgevingsdienst lager dan begroot. | ||
2.1 Verkeer en vervoer | I | 164.000 |
Verkeersmaatregelen tbv verkeersveiligheid | ||
In 2022 is € 250.000 extra ter beschikking gesteld via een amendement ter bevordering van de verkeersveiligheid. In 2024 is een gedeelte van het extra verkeersveiligheidsbudget besteed aan verkeersveilige schoolomgevingen, zebrapaden en snelheidsdisplays. | ||
Planmatig onderhoud civiele kunstwerken | ||
In 2024 was extra budget beschikbaar voor het opstellen van het MJOP, door schuivingen in planningen wordt het MJOP in 2025 opgesteld. We stellen voor het budget het eerder beschikbaar budget voor MJOP door te schuiven naar 2025. | ||
Gladheidsbestrijding | ||
Door de zachte winter hebben we minder gladheidbestrijdingsacties hoeven uitvoeren. | ||
Slowlane | ||
In 2024 hebben we de inkomsten van de subsidie Slowlane (€ 32.000) ontvangen. | ||
5.7 Taakveld Openbaar groen en (openlucht) recreatie | I | -145.000 |
Door explosieve groei van het groen door het natte voorjaar hebben we meer en vaker snoeiwerkzaamheden moeten verrichten. De kosten voor het opruimen van het blad in het seizoen 2023-2024 waren hoger dan voorzien door hogere verrekenprijzen en tegenvallende efficiëntie door de zeer natte weersomstandigheden. | ||
7.2 Taakveld Riolering | I | -67.000 |
In 2024 is meer geld uitgegeven aan onderzoeken in het kader van de ondervonden wateroverlast en aan reparaties aan het vrijverval riool en de drukriolering. | ||
7.3 Taakveld Afval | I | 114.000 |
De kosten zijn hoger dan begroot en dit komt door een noodzakelijke overschrijding van het budget voor extra inhuur door onvoorziene ziektegevallen en personeelstekorten, en een grotere vraag dan verwacht naar gratis PMD-containers. De extra kosten zijn ten laste van de voorziening afval gebracht. Omdat de kosten op andere taakvelden conform BBV verantwoord moeten worden en de onttrekking aan de voorziening afval op dit taakveld ontstaat op dit taakveld een voordeel. | ||
0.10 Taakveld Mutaties reserves programma 3 | I | -234.000 |
Er zijn een aantal onttrekkingen in de reserves (nog) niet nodig gebleken. Dit gaat met name om de volgende posten: - Amendement verkeersveiligheid (zie hiervoor toelichting 2.1 verkeer en vervoer) - Beheerplan kunst in de ruimte - Uitvoering groenbeleidsplan - Onderzoek naar soorten managementplan | ||
Kapitaallasten | I | 90.000 |
Zie algemene toelichting en inleiding bij programma's. | ||
Overhead | I | -113.000 |
Zie algemene toelichting en inleiding bij programma's. | ||
Overig | 25.000 | |
Totaal | -132.000 |