Financiering

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De paragraaf financiering in de begroting en de jaarstukken is in het BBV en in de wet Fido verplicht gesteld. Financiering is de manier waarop wij de benodigde geldmiddelen aantrekken en (tijdelijke) overtollige geldmiddelen beleggen. Dit gebeurt binnen de wettelijke kaders van het BBV en de wet Fido. Naast deze wetgeving geldt voor de gemeente een Treasurystatuut. Dit statuut bevat regels om de financieringsfunctie te sturen, beheersen en controleren. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-. Door de afronding op duizendtallen kunnen er afrondingsverschillen ontstaan.

Conform het nieuwe BBV moet deze paragraaf inzicht geven in de rentelasten en -baten, het renteresultaat, de financieringsbehoefte en de wijze waarop rente wordt toegerekend aan investeringen, grondexploitaties en projecten. Toerekening aan de taakvelden is gedaan met de rentepercentages die hieronder zijn genoemd.

Interne- en externe ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Interne- en externe ontwikkelingen

De ECB heeft in 2022 een ruim monetair beleid gevoerd en de rentetarieven zijn laag gebleven.

De EMU-tekortruimte voor gemeenten in 2022 is vastgesteld op -/- 0,27% BBP.
De individuele EMU-referentiewaarde voor Son en Breugel is voor 2022 vastgesteld € 1.495.000,-. Dit betreft geen norm, maar een indicatie van het aandeel dat de gemeente in de gezamenlijke tekortnorm heeft.

Omschrijving 2022
1 Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan c.q. onttrekking uit reserves -2.220
2 Mutatie (im)materiële vaste activa -6.029
3 Mutatie voorzieningen 617
4 Mutatie voorraden (incl. bouwgronden in exploitatie) 244
5 Verwachte boekwinst bij verkoop effecten en verwachte boekwinst bij verkoop (im)materiële vaste activa 0
EMU-saldo -7.389

De renteberekening voor activa mag conform BBV 25% afwijken op basis van begroting en werkelijkheid. De bouwgrondexploitaties wordt bij de jaarrekening op werkelijke basis toegerekend.

Renteschema Begroting Realisatie
Bespaarde rente over voorziening verliesgevende complexen bouwgrond 2,00% 2,00%
Rente grondexploitatie 0,05% 0,45%
Rente activa 0,00% 0,30%

In onderstaand schema is het renteresultaat berekend volgens BBV:

Renteschema 2022
De externe rentelasten over de korte en lange financiering 162
De externe rentebaten -48
Saldo rentelasten en rentebaten 115
De rente die aan de grondexploitatie moet worden doorberekend 25
De rentebaten van projectfinanciering die aan het betreffende taakveld moet worden toegerekend -15
De rentelasten van projectfinanciering die aan het betreffende taakveld moet worden toegerekend 24
Aan taakvelden toe te rekenen externe rente 34
Rente over eigen vermogen 0
Rente over voorzieningen (gewaardeerd op contante waarde) 37
Totaal aan taakvelden toe te rekenen rente 1+2+3) 186
De werkelijk aan taakvelden toegerekende rente (renteomslag) -169
Renteresultaat op het taakveld treasury (4+5) 17

Het genoemde renteresultaat komt terug op het taakveld treasury, maar is niet het enige resultaat op dat taakveld. Ook bijvoorbeeld ontvangen dividend wordt geraamd op het taakveld, maar maakt geen onderdeel uit van het renteschema.

Financieringsbehoefte

Terug naar navigatie - Financieringsbehoefte

Beleidsvoornemen financiering.
Het beleid van 2022 is erop gericht om de financieringsbehoefte af te dekken met kortlopende financiering, omdat de rente op de kortlopende middelen lager is dan de rente op langlopende middelen. We houden daarbij rekening met de kasgeldlimiet, die bepaalt dat de gemiddelde vlottende schuld over 3 maanden gezien, niet boven de 8,5% van het begrotingstotaal mag uitkomen. 

Liquiditeit

Terug naar navigatie - Liquiditeit

In 2022 zijn de liquide middelen gefinancierd met kasgeldleningen en is er een langlopende lening afgesloten ter hoogte van € 14 miljoen tegen een rentepercentage van 1,715% met een looptijd van 20 jaar. 

Renterisicobeheer

Terug naar navigatie - Renterisicobeheer

De overheid heeft twee instrumenten bepaald voor het toetsen van het renterisico, namelijk: de kasgeldlimiet en de renterisiconorm.

Kasgeldlimiet
De kasgeldlimiet vormt de bovengrens waarmee een tijdelijk liquiditeitstekort gefinancierd kan en mag worden met een kortlopende geldlening (korter dan 1 jaar). Als het liquiditeitstekort een structureel karakter draagt moet een langlopende geldlening worden aangetrokken. Wanneer voor het derde achtereenvolgende kwartaal de kasgeldlimiet wordt overschreden, moet de toezichthouder hiervan op de hoogte worden gesteld. Ook moeten we de kwartaalrapportage en een plan om binnen de kasgeldlimiet te blijven ter goedkeuring voorleggen aan de toezichthouder. De kasgeldlimiet is vastgesteld op 8,5% van het begrotingstotaal.

Stap Omschrijving Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
Bepalen toegestane kasgeldlimiet
Omvang begrotingstotaal 43.144 43.144 43.144 43.144
Percentage regeling 8,50% 8,50% 8,50% 8,50%
1 Toegestane kasgeldlimiet 3.667 3.667 3.667 3.667
Vlottende korte schuld
Opgenomen gelden < 1 jaar 8.667 0 0 0
Schuld in rekening courant 0 0 0 0
Gestorte gelden door derden < 1 jaar 13 13 13 13
Overige geldleningen niet zijnde vaste schuld 0 0 0 0
2 Totaal vlottende korte schuld 8.680 13 13 13
Vlottende middelen
Contante gelden in kas 1 3 16 11
Tegoeden in rekening courant 5.352 7.434 5.226 2.850
Overige uitstaande gelden < 1 jaar 0 0 0 0
3 Totaal vlottende middelen 5.353 7.437 5.242 2.862
4 Totaal netto vlottende schuld (2-3) 3.327 -7.424 -5.229 -2.849
Ruimte(+)/Overschrijdingen(-) (1-4) 341 11.091 8.896 6.516

In 2022 is met kasgeldleningen gewerkt en is er een langlopende lening afgesloten. Hierdoor zijn er geen overschrijdingen geweest.

Renterisiconorm
De renterisiconorm stelt een grens aan het te lopen renterisico op de vaste schuld. De risiconorm houdt in dat de jaarlijkse verplichte aflossingen en renteherzieningen niet hoger mogen zijn dan 20% van het begrotingstotaal (zie tabel hieronder).

Stap Omschrijving Begroting Begroting na wijziging
1 Renteherzieningen 0 0
2 Aflossingen 251 251
3 (1+2) Renterisico 251 251
4 Begrotingstotaal 43.144 55.324
5 Percentage regeling 20% 20%
6 (4 x 5) Renterisiconorm 8.629 11.065
7 Ruimte(+)/Overschrijdingen(-) 8.378 10.814

In 2022 is de renterisiconorm niet overschreden.

Leningenportefeuille

Terug naar navigatie - Leningenportefeuille

Een belangrijk onderdeel van het financieringsbeleid vormt de omvang, flexibiliteit, gemiddelde looptijd en rentegevoeligheid van de leningenportefeuille. De leningenportefeuille van de gemeente ziet er als volgt uit:

Opgenomen langlopende leningen
Leningverstrekker Looptijd Rente Oorspronkelijk 1-1-2022 31-12-2022
Van t/m
BNG 2015 2020 0,00% 2.269 91 0
Prov. NB 2018 2033 1,13% 1.014 825 760
Prov. NB 2018 2033 1,18% 761 619 571
Prov. NB 2019 2034 1,28% 507 445 413
Prov. NB 2019 2034 1,33% 254 223 207
BNG 2022 2042 1,72% 14.000 0 14.000
Totaal 18.805 2.202 15.951