Toelichting op het overzicht van baten en lasten

Vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - Vennootschapsbelasting

Op 1 januari 2016 is de Wet modernisering Vpb-plicht overheidsondernemingen ingegaan. Met de Belastingdienst zijn we in 2021 tot een akkoord gekomen over de definitieve uitgangspunten voor Vpb.

In boekjaar 2022 is de voorlopige aanslag Vpb 2022 betaald en zijn er vermindering geweest voor de jaren 2016, 2018 en 2019.

Begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid

Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. In de toelichting op het Besluit Accountantscontrole Decentrale Overheden (Bado) wordt begrotingsrechtmatigheid zo omschreven:

“Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten, evenals de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en de hiermee samenhangende programma’s (begrotingscriterium). In de begroting zijn de maxima voor de lasten vermeld die door de raad zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de toereikendheid van het begrotingsbedrag en het begrotingsjaar van belang zijn”.

 

Wijzigingen moeten volgens de Gemeentewet tijdens het jaar zelf nog aan de raad worden voorgelegd. Als dit niet meer mogelijk is, zijn bestedingen boven het begrotingsbedrag strikt genomen onrechtmatig. Toch kan voor de accountant bij de controle vaststaan dat een aantal (begrotings)overschrijdingen binnen de beleidskaders van de raad valt.

 

De toelichting van het Bado zegt hierover:

“Strikt genomen gaat het hier om onrechtmatige uitgaven omdat de overschrijding strijdig is met artikel 189, lid 4 van de Gemeentewet. Deze overschrijdingen (en onderschrijdingen) moeten goed herkenbaar in de jaarrekening worden opgenomen (Kadernota Rechtmatigheid BBV). Door het vaststellen van de jaarrekening waarin die uitgaven wel zijn opgenomen, autoriseert de raad alsnog de betreffende uitgaven.

Het gaat om overschrijdingen waarbij het college bij het doen van de uitgaven binnen het door de raad uitgezette beleid is gebleven. Het is op grond van de controleverordening niet de bedoeling dat de accountant deze overschrijdingen betrekt bij de beslissing of al dan niet een goedkeurende accountantsverklaring kan worden gegeven. Wel moet de accountant de overschrijdingen waarvan het college in de jaarrekening heeft gemeld dat ze nog moeten worden geautoriseerd, in het verslag van bevindingen aan de orde stellen. De accountant moet in elk geval aangeven of het overzicht ex artikel 28 BBV volledig is of niet.“

De toets op rechtmatigheid richt zich op de beschikbare uitgavenbudgetten en de in werkelijkheid gedane uitgaven.

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid
Bedragen x €1.000
Programma Begroting na wijziging 2022 Realisatie 2022 Afwijking budget 2022
Programma 1. Interne en externe dienstverlening 11.790 11.389 -401
Programma 2. Sociale leefomgeving 22.061 21.014 -1.048
Programma 3. Fysieke en veilige leefomgeving 9.920 9.573 -347
Programma 4. Economische en ruimtelijke ontwikkeling 10.503 6.886 -3.616

Analyse overzicht van baten en lasten

Programma 1. Interne en externe dienstverlening

Terug naar navigatie - Programma 1. Interne en externe dienstverlening
1. Interne en externe dienstverlening I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2022 21.056.000
Realisatie 2022 19.626.000
Verklaring van het saldo -1.430.000
Baten bestuur
Voorzieningen Door een hogere gehanteerde rekenrente bij de actuariële berekeningen van de wethouderspensioenen ten opzichte van vorig jaar hoeft nu minder geld in de voorziening te zitten. Dit geeft in 2022 een vrijval. I 203.000
Totaal baten bestuur 203.000
Lasten bestuur
Raad en raadscommissies Toename aantal commissieleden die presentiegeld ontvangen. I -28.000
College B&W en Burgemeester Uitbreiding aantal wachtgelders (voormalig wethouders met uitkeringsrechten). I -14.000
Ondersteuning van raad/griffie De uitvoering van de motie 'raad en griffie in positie voor de toekomst' van 7 juli 2021 is op verzoek van het presidium doorgeschoven tot na de installatie van de nieuwe gemeenteraad. Deze training voor raad en griffie zal naar verwachting in de tweede helft van 2023 plaatsvinden. I 14.000
Bestuurlijke samenwerking Enkele geplande werkzaamheden in het SGE zijn niet in 2022 afgerond, waardoor de daarmee samenhangende kosten naar 2023 zijn doorgeschoven. 25.000
Salarissen T 0.1 Bestuur Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I -87.000
Totaal lasten bestuur -90.000
Lasten resultaat van de rekening van baten en lasten
Resultaat rekening baten en lasten Een analyse van het resultaat is toegevoegd in de algemene inleiding. I -1.874.000
Totaal lasten resultaat van de rekening van baten en lasten -1.874.000
Baten burgerzaken
Reisdocumenten Na de lockdown werden de coronamaatregelen langzaam versoepeld. Daarna vond een inhaalslag op de aanvraag van reisdocumenten plaats waardoor de inkomsten hoger waren dan verwacht. I 53.000
Rijbewijzen In een deel van 2022 vonden door coronamaatregelen geen autorijlessen en examinering plaats. Daardoor zien we een afname in inkomsten bij de aanvraag van rijbewijzen. I -38.000
Naturalisatie en naamswijziging Door de Ranov regeling waren er meer verzoeken en opbrengsten voor naturalisaties. I 18.000
Dienstverlening Doorbelasting personele kosten ten behoeve van dienstverleningstaken. I 22.000
Totaal baten burgerzaken 55.000
Lasten burgerzaken
Reisdocumenten Na de lockdown werden de coronamaatregelen langzaam versoepeld. Daarna vond een inhaalslag op de aanvraag van reisdocumenten plaats waardoor er meer afdrachten waren dan verwacht. I -16.000
Rijbewijzen In een deel van 2022 vonden door coronamaatregelen geen autorijlessen en examinering plaats. Daardoor zien we een afname in de afdrachten bij rijbewijzen. I 12.000
Naturalisatie en naamswijziging Door de Ranov regeling waren er meer verzoeken en afdrachten voor naturalisaties. I -15.000
Vastgoedinformatie Er is een overschrijding op de kosten door de afrekening van 2021 voor GEO centrumregeling. I -15.000
Dienstverlening Meerkosten voor inhuurmedewerkers voor de uitvoering van de werkzaamheden. I -66.000
Salarissen T 0.2 Burgerzaken Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I -41.000
Totaal lasten burgerzaken -141.000
Baten overhead
Organisatie Son en Breugel Er zijn meer inkomsten ontvangen voor de projectleider ICT sociaal domein. I 53.000
Huisvesting gemeentehuis Ontvangen huurinkomsten voor het ter beschikking stellen van de Vijverberg voor het opvangen van Oekraïners. I 135.000
Totaal baten overhead 188.000
Lasten overhead
Toerekening Overhead Er is minder overhead toegerekend aan de bouwgrondexploitatie dan begroot. De overhead wordt aan de projecten toegerekend naar rato van de toegerekende salariskosten, deze waren ook lager dan begroot. Dit vormt een extra kostenpost binnen taakveld overhead. I -129.000
Organisatie Son en Breugel Alle vaste medewerkers hebben in december 2022 conform CAO een eenmalige uitkering ontvangen, in totaal lopen de extra kosten op tot € 41.000,-. Daarnaast is er voor € 88.000,- meer betaald aan kosten voormalig personeel en is er extra inhuur nodig geweest. I -175.000
Facilitaire zaken Doordat de prijzen voor drank- en etensbenodigdheden zijn gestegen is het budget overschreden. S -10.000
Document informatie Er zijn meer abonnementskosten geweest. S -11.000
Inkoop en aanbesteding Het aantal dagen inkoopondersteuning dat wordt ingekocht bij BIZOB (Bureau Inkoop Zuidoost Brabant) blijkt dit jaar niet toereikend te zijn. Dit hangt onder andere samen met een aantal grote aanbestedingstrajecten die dit jaar hebben plaatsgevonden. I -22.000
Dienstverlening DP algemeen Meerkosten voor inhuurmedewerkers voor de uitvoering van de werkzaamheden. I -28.000
Vervoermiddelen Factuur verzekering werkmaterieel heeft betrekking op 2023 en is geboekt op 2022. I -17.000
Dienst Dommelvallei Er zijn minder salariskosten doorbelast naar andere taakvelden. Voor de uitvoering van de wet inburgering (ingegaan 1-1-2022) was budget begroot om de bijdrage Dienst Dommelvallei te verhogen. De dienst voert deze wet uit. Maar de (inhuur)kosten van deze wet zijn niet binnen dit budget verantwoord maar op het dienstverleningsbudget. I 69.000
Kapitaallasten De kapitaallasten zijn hoger doordat de rente is gestegen. S -33.000
Overboeking balans I 62.000
Totaal lasten overhead -294.000
Lasten treasury
Financiering In 2022 is er binnen het budget financiering een incidenteel nadelig resultaat aan lasten ter hoogte van € 181.000. Dit komt doordat het rentepercentage is aangepast van 0,05% begroot naar werkelijk 0,45% voor de grondexploitatie, met als resultaat een hoger doorberekende rente. I -181.000
Kapitaallasten De doorberekende rente is verhoogd van 0,00% naar 0,30%. Het rentepercentage is aangepast zodat wordt voldaan aan de wettelijke vereisten van de BBV. I 169.000
Totaal lasten treasury -12.000
Baten ozb woningen
OZB eigenaren woningen Het betreft hier een verschil van ongeveer 1,28% in verhouding tot de geraamde totale opbrengst OZB eigenaren woningen. 32.000
Lasten heffing en invordering belastingen De inkomsten bestaan uit aanmanings- en dwangbevelkosten. Eind 2022 zijn enkele dwangbevelen verstuurd voor grote openstaande bedragen, daardoor zijn de inkomsten (de dwangbevelkosten) hoger dan verwacht. 17.000
Totaal baten ozb woningen 49.000
Baten ozb niet-woningen
OZB gebruikers niet-woningen Er is in het najaar nog een batch aanslagbiljetten verstuurd aan gebruikers van niet-woningen. Dit betreft panden waarvan we niet eerder op de hoogte waren dat ze in gebruik zijn. 23.000
Totaal baten ozb niet-woningen 23.000
Lasten belastingen overig
Salarissen T 0.64 Belastingen overig Er is minder overhead toegerekend aan de bouwgrondexploitatie dan begroot. De overhead wordt aan de projecten toegerekend naar rato van de toegerekende salariskosten, deze waren ook lager dan begroot. Dit vormt een extra kostenpost binnen taakveld overhead. I 11.000
Totaal lasten belastingen overig 11.000
Baten algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
Algemene uitkering Door het late verschijnen van de decembercirculaire is de begroting hier niet meer op aangepast. I 329.000
Totaal baten algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds 329.000
Baten overige baten en lasten
Beleidsvoornemens In de begroting zijn een aantal stelposten opgenomen: * inkoopvoordelen van € 150.425; * dekking uren projecten van € 140.649; * verkrijgen externe subsidies van € 25.000; Realisatie van inkoopvoordelen en verkregen subsidies zijn direct verantwoord op de desbetreffende producten. I -316.000
Totaal baten overige baten en lasten -316.000
Lasten overige baten en lasten
Beleidsvoornemens In de begroting zijn stelposten opgenomen voor groeipaden en indexeringen. I 192.000
Onvoorzien en stelposten In de begroting is jaarlijks een bedrag van € 80.000 voor onvoorzien opgenomen. Hiervan is € 11.000 gebruikt voor het op orde brengen van de voorziening dubieuze debiteuren. I 69.000
Groeipad Centrumontwikkeling Son en Breugel Groeipaden zijn opgezet om toekomstige investeringen te realiseren. Het restantbedrag is beschikbaar voor nieuwe ontwikkelingen. I 317.000
Groeipad Infrastructurele Werken Bedoeld voor toekomstige investeringen in majeure infrastructurele werken zoals het bereikbaarheidsakkoord. I 141.000
Totaal lasten overige baten en lasten 719.000
Lasten Vennootschapsbelasting (Vpb)
6090000 Vennootschapsbelasting In de begroting is € 118.615 geraamd voor de voorlopige aanslag 2022. De voorlopige aanslag is € 151.186. De verminderingen over de jaren 2016, 2017 en 2019 zijn -/- € 186.815. Hierdoor ontstaat er een incidenteel saldo door € 154.000 aan lagere lasten. I 154.000
Totaal lasten Vennootschapsbelasting (Vpb) 154.000
Baten mutaties reserves
Reserves Er zijn een aantal onttrekkingen in de reserves (nog) niet nodig gebleken. Dit gaat met name om de volgende posten: - Motie lokaal coronafonds - Organisatieontwikkeling - Vennootschapsbelasting I -474.000
Totaal baten mutaties reserves -474.000
Overige verschillen < €10.000 I 40.000
Totaal -1.430.000

Programma 2. Sociale leefomgeving

Terug naar navigatie - Programma 2. Sociale leefomgeving
2. Sociale leefomgeving I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2022 -15.825.000
Realisatie 2022 -14.273.000
Verklaring van het saldo 1.552.000
Baten onderwijshuisvesting
Huisvesting basisonderwijs De vergoeding voor elektriciteit van de Ruysdaelstraat is niet ontvangen. Er zit namelijk geen onderwijs meer in dit pand. Daarnaast zijn de huurinkomsten structureel te hoog begroot. Deze inkomsten zijn in de begroting 2023 bijgesteld. I -47.000
Totaal baten onderwijshuisvesting -47.000
Lasten onderwijshuisvesting
Huisvesting basisonderwijs De begrote uitgaven zijn niet noodzakelijk geweest i.v.m. niet uitgegeven groeipad scholen. Deze middelen worden doorgeschoven naar 2023. I 83.000
Kapitaallasten De kapitaallasten zijn hoger doordat de rente is gestegen. S -37.000
Totaal lasten onderwijshuisvesting 46.000
Baten onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Onderwijsondersteuning De ontvangen middelen vanuit het Nationaal Programma Onderwijs uit 2021 zijn niet als “vooruit ontvangen” geboekt en is er in 2021 dus een voordeel in het resultaat geland. Er zijn in 2021 namelijk wel opbrengsten ontvangen, maar hier staan geen uitgaven tegenover. In 2022 wordt nu een VO-post opgenomen, zodat in 2023 het restantbudget beschikbaar in. Hierdoor wordt het voordeel van 2021 gecompenseerd en ontstaat er in 2022 een nadeel voor hetzelfde bedrag. Daarnaast zijn de middelen die in 2022 zijn ontvangen en die nog niet zijn ingezet overgeheveld naar 2023. Hierdoor zijn de baten voor 2022 lager, maar daar tegenover staan lagere lasten. I -137.000
Totaal baten onderwijsbeleid en leerlingenzaken -137.000
Lasten onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Onderwijsondersteuning De begrote uitgaven ten laste van de middelen vanuit het Nationaal Programma Onderwijs zijn nog niet uitgevoerd. Deze uitgaven worden gedaan in 2023 en verder. Dit is mogelijk, omdat het rijk de inzet van de middelen heeft verlengd tot 2025. Tegenover deze lagere lasten staan ook lagere baten in 2022, doordat de ontvangen middelen worden doorgezet naar 2023. I 115.000
Leerlingenvervoer Er is sprake geweest van een toename aan het aantal leerlingen in het leerlingenvervoer en het aantal routes. Dit leidt tot hogere kosten in de uitvoering. S -51.000
Peuterwerk Voorgaande jaren zijn de eerste 6,5 uur (belast met inkomensafhankelijke ouderbijdrage) van een VVE kindplaats geboekt ten laste van peuterwerk. In 2022 zijn deze uren voor de subsidie VVE kindplaats geboekt op de post kinderopvang. Per saldo blijven we binnen het budget. In 2022 zijn er minder peuterwerk subsidieplaatsen dan begroot. Minder ouders, zonder recht op kinderopvangtoeslag, doen beroep op de subsidieregeling voorschoolse voorzieningen voor peuterwerk. I 54.000
Salarissen T 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I -25.000
Totaal lasten onderwijsbeleid en leerlingenzaken 93.000
Baten sportbeleid en activering
Sportverenigingen De kosten voor de coördinator Veerkracht/gezonde leeftijd hebben we voor 2022 ten laste gebracht van de middelen van het lokaal sportakkoord. Deze middelen waren al opgenomen in de begroting 2022. Door dit mee te nemen in de sisa-verantwoording, zijn de baten € 51.000,- hoger dan begroot. We stellen voor om dit bedrag mee te nemen naar 2023, middels resultaatbestemming. Hiermee willen we uitvoering geven aan de activiteiten van de sportraad Son en Breugel. Per 1 maart 2023 is er bij de LEVgroep een professional gestart die ondersteuning biedt aan de sportraad en uitvoering geeft aan het lokaal sportakkoord. Deze professional wordt uit deze middelen bekostigd. I 51.000
Totaal baten sportbeleid en activering 51.000
Lasten sportbeleid en activering
Sportverenigingen Memoriaalboeking SPUK 2010 uitvoering sportakkoord van -€ 10.000,- en een terugbetaling subsidie van een opgeheven sportvereniging. I 11.000
Salarissen T 5.1 Sportbeleid en activering Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I -11.000
Totaal lasten sportbeleid en activering 0
Baten sportaccommodaties
Overige sportaccommodaties Betreft extra ontvangen SPUK. I 10.000
Totaal baten sportaccommodaties 10.000
Lasten sportaccommodaties
Sporthal de Bongerd In verband met Corona is er voor het binnenseizoen 2021-2022 geen extra exploitatiebijdrage aan de exploitant verstrekt. S 19.000
Sporthal De Landing In verband met storingen en reparaties zijn de kosten voor onderhoud aanmerkelijk hoger dan begroot. I -67.000
Voetbalcomplex Gentiaan Noord Overschrijding is het gevolg van werkzaamheden aan de beregeningsinstallatie inclusief het aanleggen van een nieuwe waterbron voor de beregening en het doorspuiten van de drainage van de velden. I -30.000
Sportcomplex Gentiaan HTC De onderhoudsbijdrage aan HTC wordt pas achteraf voldaan; de bijdrage over 2020 en 2021 zijn in 2022 voldaan. De bijdrage voor 2020 is lager uitgevallen. I 17.000
Overige sportaccommodaties Bij de 2e Berap 2022 is voorzien in vervanging van de veldverlichting. Dit is echter niet volledig in 2022 uitgevoerd. I 17.000
Kapitaallasten De kapitaallasten zijn hoger doordat de rente is gestegen. S -14.000
Totaal lasten sportaccommodaties -58.000
Baten cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
Dommelhuis De post Dommelhuis is pas eind 2022 toegevoegd, na oplevering van het nieuwe dorpshuis. De exploitatieopbrengsten voor het Dommelhuis voor 2022 waren nog niet bekend bij de tweede bestuursrapportage. I 20.000
Totaal baten cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 20.000
Lasten cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
Muzikale vorming Er zijn minder muzieksubsidies aangevraagd en verstrekt dan begroot. Begroting is na beneden bijgesteld in 2021. Corona kan mogelijk een effect hebben gehad op de aanmeldingen voor muziekonderwijs in het eerste deel van 2022. I 14.000
Dommelhuis De post Dommelhuis is pas eind 2022 toegevoegd, na oplevering van het nieuwe dorpshuis. De exploitatiekosten voor het Dommelhuis voor 2022 waren nog niet bekend bij de tweede bestuursrapportage. I -67.000
Sal T 5.3 Cultuurpres -prod en -participatie Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I -18.000
Totaal lasten cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie -71.000
Lasten cultureel erfgoed
Monumentenbeleid Er zijn geen subsidieaanvragen ingediend voor onderhoud aan gemeentelijke monumenten. Daarnaast zijn de (on)kosten van de voorzitter van de Monumentencommissie uit een ander budget bekostigd. I 31.000
Totaal lasten cultureel erfgoed 31.000
Baten media
Bibliotheek In juli 2022 is de bibliotheek verhuisd naar het Dommelhuis, maar had de huur voor het derde en vierde kwartaal 2022 voor het Vestzak al betaald. De betaalde huur is gerestitueerd. I -15.000
Totaal baten media -15.000
Lasten media
Bibliotheek In 2022 is er een aanvullende subsidie verleend aan de bibliotheek t.b.v. de coördinatie van het Taalhuis. I -13.000
Totaal lasten media -13.000
Baten samenkracht en burgerparticipatie
Maatschappelijk werk De kosten van de projectleider van de GGD voor het project Grozzerdam hebben we in rekening gebracht bij Coöperatie Slimmer Leven, deze teruggave was niet begroot. Kosten staan geboekt aan de lastenkant van hetzelfde budget, dit is budget neutraal. I 23.000
Kinderopvang Door een andere berekeningssystematiek hebben we van het Rijk minder OnderwijsAchterstandenBeleid (OAB) middelen ontvangen dan voorgaand jaar. S -21.000
Vluchtelingen Vanwege het uitstel van de instroom inburgeraars onder de nieuwe inburgeringswet naar 2023, zijn de middelen in 2022 niet volledig benut. Deze middelen bestaan grotendeels uit een specifieke uitkering, die overgeheveld wordt naar 2023. Tevens hebben we in 2022 middelen voor 2023 vooruit ontvangen. Deze middelen worden dus pas in 2023 benut. I -103.000
Baten opvang vluchtelingen Oekraïne Zie ook toelichting bij de lasten. De ontvangen voorschotten zijn hoger dan de verwachte inkomsten ten tijde van de aanvraag. Ook was ten tijde van de tussentijdse rapportage nog onzekerheid over het resterende saldo. I 1.150.000
Totaal baten samenkracht en burgerparticipatie 1.049.000
Lasten samenkracht en burgerparticipatie
Maatschappelijk werk De kosten van de inzet van de projectleider van de GGD voor Grozzerdam waren als uitgaven niet begroot. Deze kosten hebben we gedeclareerd en als inkomsten ontvangen van Coöperatie Slimmer Leven, op hetzelfde budget aan de batenkant. Dit is ook weer budget neutraal. In 2022 hebben we aan Meedoen Werkt het variabel deel van de jaarlijkse subsidie voor de jaren 2020 en 2021 uitbetaald, dat is meer dan begroot. En de licentiekosten van Sjors Sportief waren niet meegenomen in de begroting. I -34.000
Wijkaccommodaties Gemeenschapshuis Braecklant heeft een compensatie ontvangen voor geleden schade door corona. Dit wordt gedekt door de rijks compensatie coronamiddelen (€ 14.000,-). In 2022 waren de onderhoudskosten voor de wijkaccommodaties hoger dan verwacht. De defecte deurautomaten bij de Boerderij zijn vervangen en bij het gebouw aan de Genovevastraat is de buitenverlichting hersteld na vernieling. Deze herstelwerkzaamheden waren niet begroot voor 2022. I -22.000
Kinderopvang Voorgaande jaren zijn de eerste 6,5 uur (belast met inkomensafhankelijke ouderbijdrage) van een VVE kindplaats geboekt ten laste van peuterwerk. In 2022 zijn deze uren voor de subsidie VVE kindplaats geboekt op de post kinderopvang. Per saldo blijven we binnen het budget. Meer kinderen zijn door het consultatiebureau geïndiceerd met een taalachterstand. Ook hebben een aantal kinderen op verzoek van de jeugdarts langer gebruik gemaakt van de voorschoolse voorzieningen, door eerder te starten of doordat doorstroom naar een passende school langer op zich liet wachten. Hierdoor zijn er meer kindplaatsen VVE aan de kinderopvangorganisatie betaald dan begroot. I -27.000
Mantelzorg Wmo De geraamde kosten voor de uitvoering van het mantelzorgbeleid zijn lager omdat nog niet alle alle aanbevelingen uit het behoefteonderzoek zijn vertaald naar beleid. I 52.000
Vluchtelingen Vanwege het uitstel van de instroom inburgeraars onder de nieuwe inburgeringswet naar 2023, zijn de middelen in 2022 niet volledig benut. Deze middelen bestaan grotendeels uit een specifieke uitkering, die overgeheveld wordt naar 2023. Tevens hebben we in 2022 middelen voor 2023 vooruit ontvangen. Deze middelen worden dus pas in 2023 benut. I 132.000
Baten opvang vluchtelingen Oekraïne Na de inval van Rusland in Oekraïne is aan burgemeesters de opdracht gegeven om de opvang van ontheemden uit Oekraïne te organiseren. Gemeenten worden hiervoor gecompenseerd door het Rijk middels een tweetal SPUK uitkeringen. De transitiekosten voor de realisering van opvanglocaties worden volledig vergoed. Daarnaast ontvangen gemeenten gedurende de opvang een normbedrag per gerealiseerde opvangplek per dag. Hiervan worden zowel de kosten van begeleiding, beveiliging, inrichting als leefgeld en activiteiten betaald. Daarnaast worden ook de kosten van leefgeld aan ontheemden die bij particulieren worden opgevangen vergoed, inclusief een normbedrag voor de uitvoeringskosten. Naast deze kostenpost is er tevens nog een doorbelasting vanuit de overheadkosten die ten laste komt van de SPUK uitkering "normbedrag opvang ontheemden Oekraïne" ter grootte van € 46.657. De totale overschrijding van de kosten dient afgezet te worden tegen baten binnen ditzelfde taakveld onder "baten opvang vluchtelingen Oekraïne". I 45.000
Salarissen T 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I 45.000
Kapitaallasten De kapitaallasten zijn hoger doordat de rente is gestegen. S -25.000
Totaal lasten samenkracht en burgerparticipatie 166.000
Lasten wijkteams
Clientondersteuning Er is in 2022 geen uitvoer gegeven aan het koploper traject voor cliëntondersteuner. I 160.000
CMD 1e lijnsvoorziening Het tekort wordt met name veroorzaakt door de extra inhuur van personeel. I -50.000
Salarissen T 6.2 Wijkteams Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I 115.000
Totaal lasten wijkteams 225.000
Baten inkomensregelingen
Bijstandsverlening Er is sprake van een combinatie van de voorziening oninbare debiteuren van € 42.490 en afrekening van ontvangen voorschotten 2016 en 2017 met het Rijk. Daarnaast hebben we € 11.500 meer aan terugontvangen uitkeringen (actief invorderingsbeleid). I 40.000
Bijzondere bijstand Er is minder terug ontvangen dan voor het hele jaar ingecalculeerd was. Dit heeft onder andere te maken met de verandering van beslagvrije voet waardoor we minder mogen inhouden bij betalingsverplichting. I -17.000
Bedrijfskredieten Bbz gevestigden (decl) We hebben een bedrag aan het Rijk moeten betalen inzake een na 1 januari 2020 verstrekt bedrijfskrediet. I -21.000
TOZO Dit betreft een verkeerde inschatting tussen voorschotten en aanvragen. Tozo was bij start zonder rijksgarantie voor de uitvoering. Er is een verschil ontstaan tussen het bedrag dat we in 2021 als terugbetalingsverplichting hadden opgenomen en wat we daadwerkelijk hebben terugbetaald. I -101.000
Totaal baten inkomensregelingen -99.000
Lasten inkomensregelingen
Bijstandsverlening Er is sprake van een dalend uitkeringsbestand Participatiewet. We blijven alleen wel rekening houden met een forse groei van het uitkeringsbestand op ieder willekeurig moment van het jaar, zodat er direct kan worden geanticipeerd. Prognose is dat dit ieder moment weer kan oplopen, maar voorlopig is er nog een gunstige arbeidsmarkt. We zien ook een toename van inwoners die inkomsten uit arbeid hebben en enkel (aanvullende) uitkering hebben. Daarnaast was onbekend hoe de definitieve rekenregel uit zou pakken bij de jaarafsluiting. S 325.000
Bijzondere bijstand Er is minder beroep gedaan op Bijzondere bijstand, ondanks het feit dat door middel van folders en andere communicatie-uitingen hier op is gewezen. Deze daling is te wijten aan het dalende uitkeringsbestand. I 66.000
IOAW Er is sprake van een dalend uitkeringsbestand Ioaw. I 56.000
Bedrijfskredieten Bbz gevestigden (decl) Er is geen beroep gedaan op een uitkering Bedrijfskapitaal Bbz. Omdat het wel een reguliere regeling is, dient de gemeente deze post echter wel jaarlijks te begroten. I 39.000
Bedrijfskredieten Bbz starters (decl) Er is geen beroep gedaan op een uitkering Bedrijfskapitaal Bbz. Omdat het een reguliere vorm van inkomensondersteuning is, dient de gemeente deze post echter wel jaarlijks te begroten. I 15.000
Uitk lev ondh Bbz gevestigden (decl) Er is vrijwel geen beroep gedaan op een uitkering levensonderhoud Bbz. I 14.000
Armoedebeleid Dit overschot is het resultaat van het geringe aantal inwoners dat gebruik heeft moeten maken van fase 2 van het schuldhulpverleningstraject. Dit is onder andere de wettelijke schuldsanering. I 17.000
Salarissen T 6.3 Inkomensregelingen Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I 14.000
Totaal lasten inkomensregelingen 546.000
Lasten begeleide participatie
Sociale werkvoorziening Voor de uitvoering van de Wsw regeling is meerjarig een hoger bedrag geraamd dan het beschikbare rijksbudget. Omdat de Rijksmiddelen volstaan ontstaat een positief verschil op de uitgaven van deze post. S 25.000
Totaal lasten begeleide participatie 25.000
Lasten arbeidsparticipatie
Re-integratie Voor de inzet van participatie en re-integratie ondersteuning is door de compensatie vanuit het Stimulusprogramma van WSD en de subsidiemiddelen Perspectief op Werk, minder ten laste gekomen van het Participatiebudget. I 147.000
Salarissen T 6.5 Arbeidsparticipatie Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I -30.000
Totaal lasten arbeidsparticipatie 117.000
Lasten maatwerkvoorzieningen (WMO)
Woonvoorzieningen Bij de eerste Berap 2022 is een bedrag van € 42.000,- bijgeraamd in verband met een omvangrijke woningaanpassing. Deze woningaanpassing is niet in 2022 uitgevoerd. Daarnaast fluctueren de uitgaven voor woningaanpassing jaarlijks door zowel het aantal woningaanpassingen als ook de kosten daarvan. I 69.000
Vervoersvoorzieningen Het gebruik van de Deeltaxi (CVV) is minder dan verwacht. Waarschijnlijk heeft de nasleep van corona hiermee te maken en is de doelgroep wat terughoudender geworden wat betreft het gebruik van de Deeltaxi. I 39.000
Totaal lasten maatwerkvoorzieningen (WMO) 108.000
Baten maatwerkdienstverlening 18+
Begeleiding/dagbesteding Wmo Vanuit centrumgemeente Eindhoven is er een bijdrage beschikbaar gesteld voor preventie GGZ en Beschermd Wonen. I 30.000
Eigen bijdrage Wmo Bij de wisseling van het ICT systeem zijn de gegevens van het CAK (berichtenhistorie) niet goed geconverteerd. Eind 2022 is hiervoor een herstelactie opgestart. Een deel van de eigen bijdrage uit 2022 wordt dan ook in 2023 ontvangen. I -88.000
Totaal baten maatwerkdienstverlening 18+ -58.000
Lasten maatwerkdienstverlening 18+
Begeleiding/dagbesteding Wmo Door een andere wijze van administreren is er een overschrijding ontstaan op deze post en een onderschrijding op de posten Dagbesteding Wmo en Zelfstandig leven Wmo. I -68.000
Dagbesteding Wmo Het aantal voorzieningen voor dagbesteding is toegenomen. Door een andere wijze van administreren is er een overschot ontstaan op deze post en een tekort op de post Begeleiding/dagbesteding. Per saldo zijn de kosten voor dagbesteding dan ook met € 42.000 toegenomen. I 26.000
Huishoudelijke verzorging Wmo Het aantal toegekende voorziening Wmo Huishoudelijke Hulp is toegenomen door de vergrijzing en het abonnementstarief voor de eigen bijdrage. S -15.000
Maatwerk chronisch zieken Er zijn in 2022 beduidend minder aanvragen gedaan voor de uitkering van de tegemoetkoming zorgkosten. Dit heeft te maken met wisseling van ICT systeem en leverancier waardoor het niet meer mogelijk was om inwoners die vorig jaar een tegemoetkoming ontvingen rechtstreeks aan te schrijven. I 68.000
Zelfstandig leven Wmo Het aantal voorzieningen voor begeleiding is toegenomen. S -21.000
Totaal lasten maatwerkdienstverlening 18+ -10.000
Lasten maatwerkdienstverlening 18-
Verblijf (incl. behandeling) Het aantal indicaties en verblijfsduur voor Verblijf (incl. behandeling) is lager dan voorgaande jaren. Het grote verschil wordt verklaard omdat het een voorziening betreft met een hoog tarief. In 2022 was er sprake van toename van het totale aantal jeugdigen met een indicatie ingevolge de Jeugdwet. Inclusief de in- en uitstroom is het aantal cliënten per saldo met 20 toegenomen. Omdat de meeste voorzieningen worden toegekend voor 6 maanden fluctueert het aantal gedurende het jaar. Daarbij is er sprake van lagere uitgaven voor verblijf en hogere uitgaven voor de ambulante voorzieningen. Qua bekostiging geldt dat het een open einde regeling is, waarbij de instroom niet alleen is bepaald door het CMD maar ook door andere wettelijke (medische) toewijzers . I 153.000
Verblijf jeugd Het aantal indicaties en de verblijfsduur voor Verblijf Jeugd is hoger uitgevallen dan begroot. Ook hiervoor geldt dat het net als Verblijf inclusief behandeling het een voorziening is met een hoog tarief. I -22.000
Jeugdhulp ambulant Het aantal indicaties voor Jeugdhulp Ambulant was lager dan voorzien. In verband met wachtlijsten kunnen jeugdigen hun indicatie soms niet direct verzilveren. Dit had een gunstig effect op de begrote uitgaven. I 65.000
Zelfstandig leven jeugd Er is sprake van een toename van het aantal jeugdigen dat voor begeleiding in aanmerking komt. I -81.000
Ambulante zorg jeugd Het aantal indicaties voor Ambulante zorg jeugd is toegenomen. I -94.000
Jeugd-GGZ Het aantal indicaties voor Jeugd-GGZ is in 2022 toegenomen. I -103.000
Dagbehandeling jeugd Het aantal indicaties voor Dagbehandeling jeugd was hoger dan ingeschat. I -135.000
Jeugdzorg-plus (gesloten jeugdhulp) Er zijn minder zorgdagen afgenomen. I 34.000
PGB jeugd Het aantal verstrekte voorzieningen in de vorm van een pgb is toegenomen. Hierbij geldt dat cliënten een keuzevrijheid hebben. I -34.000
Uitvoeringskosten jeugdzorg Door een herschikking van een aantal budgetten binnen het sociaal domein is er een klein overschot op deze post ontstaan. I 21.000
Salarissen T 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I 15.000
Totaal lasten maatwerkdienstverlening 18- -181.000
Lasten geëscaleerde zorg 18-
Gedwongen kader Er zijn in 2022 minder uitgaven gedaan door een daling van het aantal jeugdigen met een door de kinderrechter opgelegd maatregel. I 17.000
Salarissen T 6.82 Geëscaleerde zorg 18- Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I 13.000
Totaal lasten geëscaleerde zorg 18- 32.000
Baten volksgezondheid
Openbare gezondheidszorg Op deze post zijn de door de centrumgemeente Eindhoven verstrekte subsidie voor GGZ en Beschermd Wonen begroot als inkomsten, maar deze zijn op de post Begeleiding /Dagbesteding Wmo ontvangen. Daarnaast zijn er wel extra inkomsten binnen gekomen voor ondersteuning preventieakkoorden van de VNG á € 8.600,-. I -22.000
Totaal baten volksgezondheid -22.000
Lasten volksgezondheid
Openbare gezondheidszorg Ophoging bijdrage GGD vanwege opwaartse bijstelling aantal kinderen JGZ per 1/1/2022 en er zijn kosten doorbelast aan de gemeente voor JGZ bij ontheemden Oekraïense kinderen. De gemeente heeft hiervoor extra middelen ontvangen in de december circulaire 2022 (samen € 30.000). I -26.000
Totaal lasten volksgezondheid -26.000
Baten mutaties reserves
Reserves Er zijn een aantal onttrekkingen in de reserves (nog) niet nodig gebleken. Dit gaat met name om de volgende posten: - Cliëntondersteuning - Vluchtelingenwerk I -231.000
Totaal baten mutaties reserves -231.000
Overige verschillen < €10.000 I 3.000
Totaal 1.552.000

Programma 3. Fysieke en veilige leefomgeving

Terug naar navigatie - Programma 3. Fysieke en veilige leefomgeving
3. Fysieke en veilige leefomgeving I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2022 -4.883.000
Realisatie 2022 -4.762.000
Verklaring van het saldo 121.000
Baten openbare orde en veiligheid
Handhaving algemeen De beschikking vanuit het rijk voor de controle van de coronatoegangsbewijzen is lager vastgesteld. Hierdoor zijn de ontvangsten lager. I -31.000
Totaal baten openbare orde en veiligheid -31.000
Lasten openbare orde en veiligheid
Veiligheidsbeleid De kosten voor de veiligheidsmonitor zijn lager uitgevallen dan begroot. Begroting was gebaseerd op eerdere veiligheidsmonitoren. Begroting voor kosten ondersteuning Odzob bij controles zijn verdisconteerd in de overall kosten van de Odzob. Ook zijn er geen kosten gemaakt voor Bibob onderzoek en beperkte kosten voor buurtbemiddeling. I 45.000
Handhaving algemeen De bijdrage vanuit de mei circulaire voor de Boa's zijn in 2022 niet specifiek ingezet. Daarnaast zijn er geen kosten gemaakt voor de Boa in het buitengebied. Hiermee is de samenwerking gestopt. Ook zijn de kosten voor projectmatig toezicht zijn lager doordat werkzaamheden zijn gecombineerd met het toezicht in het kader van de coronamaatregelen. I 60.000
APV en bijzondere wetten De kosten voor de Wet open overheid zijn lager doordat dit nog in de opstartfase zat. I 27.000
Salarissen T 1.2 Openbare orde en veiligheid Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I -13.000
Totaal lasten openbare orde en veiligheid 119.000
Baten verkeer en vervoer
Groot onderhoud wegen Omdat er minder werken zijn uitgevoerd door nutspartijen dan op voorhand gedacht werd, vallen ook de inkomsten uit degeneratievergoedingen tegen t.o.v. van het begrote bedrag. Omdat er minder werken zijn uitgevoerd zijn er ook minder herstelwerkzaamheden nodig geweest. De uitgaven zijn daarom ook lager uitgevallen dan begroot. I -13.000
Totaal baten verkeer en vervoer -13.000
Lasten verkeer en vervoer
Verkeersbeleid In 2022 is weliswaar een kleine start gemaakt het de voorbereiding van het mobiliteitsplan maar het gros van de werkzaamheden wordt in 2023 uitgevoerd. I 76.000
Verkeersmaatregelen tbv verkeersveiligheid In 2021 hebben we geïnvesteerd in groot onderhoud van het dynamisch blokkeersysteem (blockers) waardoor we in 2022 aanzienlijk minder curatief onderhoud hebben gehad. I 12.000
Onkruidbestrijding De jaarlijkse extra borstelrondes hebben we vanwege het droge weer niet uit hoeven voeren in 2022. I 15.000
Onderhoud wegen In 2022 zijn er op veel locaties in de gemeente werkzaamheden geweest aan de trottoirs, fietspaden en wegen. Er zijn hiervoor meer kosten gemaakt dan begroot. Dit kwam o.a. door een aantal calamiteiten die per direct moesten worden verholpen en door onvoorziene zaken zoals o.a. een veel groter aantal te verwijderen boomwortels dan vooraf ingeschat was op een aantal locaties. I -64.000
Planmatig onderhoud civiele kunstwerken In 2022 zouden er MJOP worden opgesteld. Door de vertraging van de vervanging brug Dommelpas i.v.m. Flora en Fauna onderzoeken is dit doorgeschoven naar 2023. Budget € 30.000,- wordt ook doorgeschoven naar 2023. I 31.000
Openbare verlichting wegen In 2022 is het onderhoudscontract opnieuw aanbesteed en gegund aan een nieuwe aannemer. De vorige aannemer had nog voorraad van de voor Son en Breugel specifieke materialen. We hebben deze materialen overgekocht en op voorraad bij de nieuwe aannemer gelegd. I -11.000
Gladheidsbestrijding In 2022 heeft de gecontracteerde aannemer al zijn activiteiten gestopt en hebben we noodgedwongen een nieuwe aanbesteding uit moeten schrijven wat aanzienlijke meerkosten tot gevolg heeft gehad. I -65.000
Mobiliteitsvisie Deze middelen zijn geraamd voor het project mobiliteitsvisie. Het project is in 2022 opgestart en wordt in 2023 afgerond. I 69.000
Salarissen T 2.1 Verkeer en vervoer Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I 97.000
Kapitaallasten De kapitaallasten zijn hoger door de gestegen rente. S -12.000
Totaal lasten verkeer en vervoer 148.000
Lasten parkeren
Salarissen T 2.2 Parkeren Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I 23.000
Totaal lasten parkeren 23.000
Lasten openbaar vervoer
Salarissen T 2.5 Openbaar vervoer Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I 16.000
Totaal lasten openbaar vervoer 16.000
Baten openbaar groen en (openlucht) recreatie
Bossen De eerste bestuursrapportage van 2022 ging uit van een voordeel in 2022, omdat de provinciale beheersubsidie voor het bos- en natuurgebied over het beheerjaar 2021 niet opgenomen was als "nog te ontvangen in 2022". Omdat de beheersubsidie over het jaar 2022 echter ook niet is opgenomen als "nog te ontvangen in 2023" is er dit jaar geen voordeel, maar volgend jaar. I -14.000
Openbaar groen Zie toelichting hieronder bij groenbeheer. I -22.000
Totaal baten openbaar groen en (openlucht) recreatie -36.000
Lasten openbaar groen en (openlucht) recreatie
Vijvers Rekening was gehouden met het vervangen van een grondkabel. Dit bleek uiteindelijk niet nodig. I 11.000
Kunst - beelden en plastieken In de eerste bestuursrapportage van 2022 is er een eenmalig bedrag vrijgemaakt voor de uitvoering van het beheerplan kunst in de openbare ruimte. Dit bedrag was bestemd voor het uitvoeren van een 0-beurt voor alle beeldende kunstwerken. Het is de aannemer niet gelukt om tijdig materiaal en mensen te krijgen om de 0-beurt uit te voeren. De 0-beurt zal in 2023 plaatsvinden. Daarnaast is er vanuit de jaarrekening 2021 een restbedrag aan het budget voor 2022 toegevoegd voor werkzaamheden aan het dak van de kiosk op het kerkplein. Daar is minder voor uitgeven dan begroot. I 50.000
Speelvoorzieningen In de eerste bestuursrapportage van 2022 is er een eenmalig bedrag vrijgemaakt voor de speeltuin in de Limburglaan. De in 2020 geplaatste kabelbaan moet daar weg vanwege klachten van omwonenden. In de plaats van dat toestel moeten er andere toestellen komen die kleiner van formaat en geluidsarmer zijn. Er is een traject ingezet om samen met omwonenden en de Jeugdgemeenteraad tot een keuze voor een aantal nieuwe speeltoestellen te komen. Dit traject is nog niet afgerond en we zijn daarom nog niet over kunnen gaan tot de aanschaf en plaatsing van deze toestellen. Daarnaast is er in de eerste bestuursrapportage van 2022 een eenmalig bedrag vrijgemaakt voor het verplaatsen van de kabelbaan in de Limburglaan. In 2022 zijn we gestart met de zoektocht naar een geschikte nieuwe locatie voor de kabelbaan. I 21.000
Groenbeheer Er is minder geld uitgegeven aan groenbeheer. I 14.000
Sal T 5.7 Openb groen en (openlucht) recreatie Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I 48.000
Watertaken naar taakveld 7.2 Riolering Er is minder dan begroot van watertaken toegerekend aan riolering. I 65.000
Totaal lasten openbaar groen en (openlucht) recreatie 209.000
Baten riolering
Opbrengst riolering In 2022 zijn er inkomsten ontvangen die betrekking hebben op het jaar 2021. Daarnaast zijn de gerealiseerde inkomsten met betrekking tot grootverbruik hoger dan begroot. I 59.000
Totaal baten riolering 59.000
Lasten riolering
Riolering Er is in 2022 minder uitgegeven dan vooraf begroot. Dit heeft te maken met personele wisselingen binnen de organisatie waardoor het ontbrak aan capaciteit. De basisopgave is opgepakt maar taken die uitstel duldden zijn doorgeschoven. Deze post omvat een nadeel alsook voordelen. Het nadeel komt uit op - €44.236,- en bestaat uit onderstaande post. Uitvoering drukriolering, gemalen en BBB: Het nadeel komt voort uit het (correctief) onderhoud dat aan de drukriolering, gemalen en randvoorzieningen is gepleegd. In 2022 is er wederom relatief veel correctief onderhoud aan de (mini)gemalen uitgevoerd. In voorkomende gevallen was dit noodzakelijk omdat er oneigenlijke stoffen (zoals natte doekjes, dameshygiëne artikelen, luiers en zakjes met hondenpoep) in het riool gedumpt worden. Uit de onderhoudsronde kwamen aanvullende noodzakelijke vervangingen naar voren. Zo zijn o.a. de spoelpomp van de randvoorziening Veerstraat vervangen. Daarnaast zijn de data-loggers behorende bij het meetnet dat overstorten monitort vervangen. Vanwege ruimtelijke ontwikkelingen is de inmeting en de kwaliteitscontrole van een persleiding in de tijd naar voren gehaald. De voordelen bedragen gezamenlijk €156.000,- en bestaan uit diverse posten. Uitvoering planmatig vrijverval riolering Benodigde reparaties aan het riool worden op deze post geboekt. Een gedeelte van dit budget is planbaar. Het andere gedeelte wordt gebruikt bij noodzakelijk herstel bij calamiteiten. Het voornemen is om elk jaar een gedeelte van het areaal (vrijverval riolering) te reinigen en te inspecteren. Omdat het raamcontract met de aannemer was afgelopen en er geen nieuw bestek op de markt is gezet vanwege personele wisselingen en bijbehorende ontbrekende capaciteit zijn deze werkzaamheden niet uitgevoerd. Correctief onderhoud riolering Reguliere vervanging van kolken en putdeksels is dit jaar achtergebleven. Daarnaast zijn er problemen met de levering. Putdeksels zijn bijvoorbeeld niet meer leverbaar of het duurt lang voordat ze daadwerkelijk geleverd worden. Reparaties aan huisaansluitingen zijn dit jaar lager uitgevallen. Kosten rioolheffing Dit budget is begroot voor controles en juridische procedures. Vanwege het uitblijven van juridische procedures en de inzet van eigen medewerkers is dit budget in 2022 niet gebruikt. Waterportaal/ Klimaatportaal In 2022 zijn investeringen van het waterportaal in het kader van KRW-maatregelen uitgesteld naar 2023. De investeringsbijdrage wordt doorgeschoven naar 2023. Diverse exploitatie projecten riolering Onder deze post vallen werkzaamheden voor de watercoach en waterbesparende maatregelen. Deze activiteiten hebben onvoldoende aandacht gekregen vanwege personele capaciteit. Wel heeft er in 2022 een regentonnenactie plaatsgevonden. I 114.000
Afkoppelsubsidies In 2022 zijn er slechts 22 percelen afgekoppeld. I 43.000
Salarissen T 7.2 Riolering Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I 56.000
Voorzieningen Dit is de mutatie in de voorziening riolering en dit is hierboven toegelicht onder riolering. I -367.000
Kapitaallasten De kapitaallasten zijn hoger door de gestegen rente. S -14.000
Totaal lasten riolering -168.000
Baten afval
Afval De baten vloeien voort uit een teruggaaf van het voorschotsbedrag aan Blink. Deze teruggaaf vindt zijn grondslag met name in de aanzienlijke afname voor de kosten van de milieustraat. De tonnages van de milieustraat zijn meer dan 25% lager dan het uitgangspunt in de begroting van Blink. Mogelijkerwijs heeft dit te maken met het feit dat veel bewoners in de coronaperiode al reeds grote opruimingen hebben gedaan in huis. I 267.000
Totaal baten afval 267.000
Lasten afval
Afval De lasten zijn gedaald door de aanzienlijke afname van de kosten van de milieustraat. Er is 25% afname van tonnages dan begroot. Aanvullend is er gewerkt aan het verlagen van de lasten van de inzameling door kritisch te kijken naar kosten van het beheer, stalling van GFT en PMD inzamelvoertuig op de milieustraat en de stortlocatie in Acht Eindhoven i.p.v. Helmond. Hierdoor zijn de totale lasten van de inzameling lager uitgevallen dan begroot. I -418.000
Totaal lasten afval -418.000
Baten milieubeheer
Regeling Reductie Energiegebruik De gemeente heeft het totale bedrag van de SPUK RRE niet uitgegeven. Vanwege de goede resultaten in Son en Breugel heeft het Ministerie van BZK aangegeven het bedrag niet te willen terugvorderen. I 35.000
Regeling reductie energiegebruik huurders We ontvingen middelen van het rijk ter vermindering van het energieverbruik bij huurders. De subsidieregeling is niet uitgeput door de huurders. De ontvangen middelen betalen we terug aan het rijk. I -27.000
Doorbel vanuit projectadministratie taakveld 7.4 Vanuit het rijk ontvingen we specifieke uitkeringen voor fysieke maatregelen ter bestrijding van energiearmoede, de isolatie van woningen en de sanering van varkenshouderijen. Deze middelen mogen we over meerdere jaren verspreid besteden. 2022 stond in het teken van voorbereidingen treffen. De uitgaven en bijbehorende inkomsten ter waarde van € 337.000,- schuiven door naar latere jaren. I -337.000
Totaal baten milieubeheer -329.000
Lasten milieubeheer
Algemeen milieubeheer Het verschil bestaat uit twee delen. De omgevingsdienst heeft vanwege ziekte uitval minder werkzaamheden uitgevoerd dan begroot. Voor Son en Breugel is dit voordeel circa € 60.000,-. Aanvullend zijn er middelen onttrokken uit de reserve duurzaamheid voor concrete lopende processen. Er is circa € 35.000 meer onttrokken dan uitgegeven in 2022. De opdrachten zijn wel verstrekt dus de uitgaven zullen vallen in 2023. I 97.000
Ongediertebestrijding In 2022 is gekozen voor alleen het curatief bestrijden van de Eikenprocessierups. Hierdoor zijn de kosten laag gebleven. I 13.000
Regeling reductie energiegebruik huurders Zie baten "Regeling reductie energiegebruik huurders" I 27.000
Doorbel vanuit projectadministratie taakveld 7.4 Zie baten "Doorbel vanuit projectadministratie taakveld 7.4" I 337.000
Salarissen T 7.4 Milieubeheer Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I -83.000
Totaal lasten milieubeheer 391.000
Baten mutaties reserves
Reserves Er zijn een aantal onttrekkingen in de reserves (nog) niet nodig gebleken. Dit gaat met name om de volgende posten: - Mobiliteitsvisie - Uitvoeringsplan verkeer I -156.000
Totaal baten mutaties reserves -156.000
Overige verschillen < €10.000 I 40.000
Totaal 121.000

Programma 4. Economische en ruimtelijke ontwikkeling

Terug naar navigatie - Programma 4. Economische en ruimtelijke ontwikkeling
4. Economische en ruimtelijke ontwikkeling I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2022 -348.000
Realisatie 2022 -591.000
Verklaring van het saldo -243.000
Baten beheer overige gebouwen en gronden
Strategische aankopen en dergelijke In 2022 zijn er gedeeltes van Ruimte voor Ruimte titels verkocht in het buitengebied. I 50.000
Eigendommen niet publieke dienst Er zijn minder inkomsten vanuit de pacht en erfpachtcanons doordat er minder grond wordt uitgegeven en/of is verkocht. S -39.000
Verhuur openbaar groen Budget niet aangepast aan verhoging huurprijzen. S 15.000
Verkoop openbaar groen Het reststrokenproject liep ook in 2022 door. In 2022 zijn er meer reststroken verkocht dan in eerst instantie verwacht,. I 33.000
Voorzieningen Voor het pand aan de Willemstraat 26 is een verliesvoorziening opgenomen. Deze verliesvoorziening is verlaagd op basis van de meest recente WOZ-waarde. I 39.000
Totaal baten beheer overige gebouwen en gronden 98.000
Lasten beheer overige gebouwen en gronden
Salarissen T 0.3 Beheer overige gebouwengronden Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I -16.000
Totaal lasten beheer overige gebouwen en gronden -16.000
Lasten fysieke bedrijfsinfrastructuur
Bedrijfsvoering Ekkersrijt Geplande werkzaamheden zijn nog niet gestart of afgerond: - voor het opstellen van het omgevingsprogramma (in combinatie met actualisatie Masterplan) is een PvA opgesteld en pas begin 2023 vastgesteld; de uitvoering ervan moet nog starten; - de werkzaamheden m.b.t. klimaatadaptatie zijn nog niet afgerond. 95.000
Totaal lasten fysieke bedrijfsinfrastructuur 95.000
Baten ruimtelijke ordening
Bestemmingsplannen Opbrengsten hoger dan geraamd doordat er meer initiatiefvoorstellen / principeverzoeken zijn ingediend. I 18.000
Anterieure overeenkomsten (doorbelasting) Dit is een extra grondverkoop ten behoeve van CPO IJssellaan. I 15.000
Totaal baten ruimtelijke ordening 33.000
Lasten ruimtelijke ordening
Bestemmingsplannen Uitgaven lager dan geraamd i.v.m. vertraging in projecten en werkzaamheden. I 73.000
Ontwikkelingslocatie Son en Breugel Uitgaven achtergebleven bij verwachtingen i.v.m. stagnatie gebiedsontwikkelingen. I 17.000
Digitalisering ruimtelijke plannen Uitgaven achtergebleven bij verwachtingen. Eind 2022 zijn m.n. de werkzaamheden met het DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet) pas goed opgepakt. I 18.000
Ruimtelijke ordening Dit is de opbrengst voor het project Aldi/Stokland. I 659.000
Anterieure overeenkomsten (doorbelasting) Dit zijn voornamelijk kosten voor de anterieure overeenkomst hoek van Ekkersrijt. I -302.000
Doorbelasting van project Omgevingswet. Dit project wordt nader toegelicht in het overzicht van investeringen en projecten. I 79.000
Salarissen T 8.1 Ruimtelijke ordening Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I 69.000
Totaal lasten ruimtelijke ordening 613.000
Baten en lasten grondexploitaties (niet bedrijventerreinen)
Resultaat grondexploitaties Het resultaat van de grondexploitaties in 2022 bedraagt € 692.246 negatief, bestaande uit - extra storting in de verliesvoorziening voor de grondexploitatie Herontwikkeling Breugel: - € 336.966 - extra storting in de verliesvoorziening voor de grondexploitatie Centrum Son: - € 197.939 - een correctie op de reeds genomen tussentijdswinstneming van Sonniuspark: - € 157.341 I -692.000
Totaal baten en lasten grondexploitaties (niet bedrijventerreinen) -692.000
Baten wonen en bouwen
Omgevingsvergunningen Door de afhankelijkheid van derden zijn we nooit zeker van de legesinkomsten. Daarnaast is er op de bouwkosten van een verleende omgevingsvergunning door de aanvrager bezwaar gemaakt, waardoor we € 100.000,- aan leges hebben moeten terugbetalen die wel begroot waren. I -132.000
Totaal baten wonen en bouwen -132.000
Lasten wonen en bouwen
Salarissen T 8.3 Wonen en bouwen Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I 46.000
Totaal lasten wonen en bouwen 46.000
Baten mutaties reserves
Reserves Er zijn een aantal onttrekkingen in de reserves (nog) niet nodig gebleken. Dit gaat met name om de volgende posten: - Omgevingswet - Projectorg rep bestemmingsplan Ekkersrijt - Bedrijfsvoering Ekkersrijt I -280.000
Totaal baten mutaties reserves -280.000
Overige verschillen < €10.000 I -8.000
Totaal -243.000

Overzicht onvoorzien

Overzicht van de incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van de incidentele baten en lasten
Omschrijving Baten Lasten
Programma 1 Interne en externe dienstverlening
Vennootschapsbelasting Gemeenten zijn voor het maken van winst op de door haar uitgevoerde ondernemersactiviteiten (zoals grondexploitaties) vennootschapsbelastingplichtig. Deze plicht is in 2016 ingevoerd, maar de belastingdienst loopt achter met de afwikkeling. 35.000
Coronagerelateerd; zie overzicht corona in de algemene inleiding 44.638
Programma 2 sociale leefomgeving
Deelname GROZZerdam GROZzerdam richt zich op de gezondheidsbevordering van alle inwoners. Centraal in het project GROZzerdam staat het ondersteunen van bewoners(organisaties) bij het werken aan vitale wijken en dorpen met gezonde en gelukkige bewoners, met meer eigen regie en zorg voor elkaar, met inzet van technologie en ICT. De insteek van GROZzerdam is om op een ander wijze dan voorheen naar gezondheid en welbevinden (lifestyle) te kijken. Hierdoor is een incidentele subsidie toegekend. In 2022 is de bijdrage van € 50.000,- voor 2021 en 2022 uitgegeven. 100.000
Aanstellen lokaal sociaal bemiddelaar De raad heeft een motie vastgesteld voor het aanstellen van een lokaal sociaal bemiddelaar. In afwachting van de effecten (evaluatie) wordt hier vooralsnog incidenteel in voorzien voor 2022 en 2023. 20.000
Project Sinti en Roma In samenwerking met LEV-groep voeren we een pilot-project uit voor Roma en Sinti, dit project loopt 3 jaar. We hebben hiervoor een Rijksbijdrage ontvangen in de algemene uitkering. 35.000
Advieskosten raadswerkgroep armoedebeleid De raad heeft bij de begrotingsbehandeling van de meerjarenbegroting 2022-2025 een amendement aangenomen waarmee wordt besloten dat de raad een raadswerkgroep instelt om een visie op het armoedevraagstuk te ontwikkelen. De raadswerkgroep wordt bijgestaan door interne en externe deskundigen. Ook is besloten dat de kosten voor de benodigde inhuur van extern deskundigen ten laste gebracht worden van de Reserve vrije bestedingsruimte. 17.700
Oekraïne Voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen zijn kosten gemaakt, zoals voor huisvesting en leefgeld. Daarvoor hebben we rijksbijdrages ontvangen. 2.153.209 1.004.934
TOZO Terugbetaling aan het Rijk over de rijksbijdrage TOZO voor 2020 en 2021. 100.608
Coronagerelateerd; zie overzicht corona in de algemene inleiding 147.495
Programma 3 Fysieke en veilige leefomgeving
Coronagerelateerd; zie overzicht corona in de algemene inleiding 27.558
Programma 4 Economische en ruimtelijke ontwikkeling
Anterieure overeenkomsten 696630
Grondexploitatie Alle baten en lasten van de grondexploitatie zijn incidenteel van aard. 506.000 5.391.000
Verkoop Ruimte voor Ruimte titels 50.000
Verkoop reststroken Het saldo op het budget verkoop reststroken. 96.376 66.331
Omgevingswet Dit zijn kosten die gemaakt worden ter voorbereiding op de uitvoering van de omgevingswet.
Subtotaal voor mutaties reserves 3.637.823 6.854.656
Mutaties reserves
Programma 1 Interne en externe dienstverlening
Jeugdgemeenteraad Dit wordt gedekt uit de reserve vrije bestedingsruimte. 983
Infrastructurele werken Ekkersrijt Verschuiving van reserve vrije bestedingsruimte naar reserve infrastructurele werken. 148.391 148.391
Centrumontwikkeling Son en Breugel Verschuiving van reserve vrije bestedingsruimte naar reserve centrumontwikkeling Son en Breugel. 501.201 501.201
Organisatieontwikkeling Dit wordt gedekt uit de reserve vrije bestedingsruimte. 105.758
Mutatie reserve rijkscompensatie coronacrisis 250.082 30.391
Mutatie reserve vrije bestedingsruimte motie lokaal coronafonds 35.403
Dienst Dommelvallei onttrekking reserve I&A 103.184
Bijstellen dekkingsreserve gemeentehuis losse werkplekinrichting 150
Omgevingswet Dit wordt gestort in de reserve vrije bestedingsruimte. 186.430
Programma 2 sociale leefomgeving
GROZZerdam Dit wordt gedekt uit de reserve vrije bestedingsruimte. 50.000
Jeugdbeleid uitvoeringsbudget Dit wordt gedekt uit de reserve vrije bestedingsruimte. 5.382
Instandhouding zwemvoorziening zwembad Dit wordt gedekt uit de reserve vrije bestedingsruimte. 120.000
Lokaal gezondheidsbeleid Dit wordt gedekt uit de reserve vrije bestedingsruimte. 10.080
Project Sinti en Roma Dit wordt gedekt uit de reserve vrije bestedingsruimte. 35.000
Aanpassingen sporthal de landing Dit wordt gedekt uit de reserve vrije bestedingsruimte. 55.000
Advieskosten raadswerkgroep armoedebeleid Dit wordt gedekt uit de reserve vrije bestedingsruimte. 17.700
Bijstellen dekkingsreserve dorpshuis tech installatie en tribune 88.581
Storting in reserve centrumontwikkeling Son en Breugel 29.248
Bijstellen dekingsreserve renovatie kunstgrasvelden 23.337
Programma 3 Fysieke en veilige leefomgeving
Onderhoud fontein Dit wordt gedekt uit de reserve vrije bestedingsruimte. 348
Glazen dak kiosk Dit wordt gedekt uit de reserve vrije bestedingsruimte. 21.167
Egalisatie reserve wegen 68.286 71.540
Onderzoek toekomstbestendige buitendienst Dit wordt gedekt uit de reserve vrije bestedingsruimte. 3.008
Uitvoering groenbeleidsplan Dit wordt gedekt uit de reserve uitvoering groenbeleid 48.006
Bosbeheer Dit wordt gedekt uit de reserve bosbeheer. 8.323
Klimaatakkoord Dit wordt gestort in de reserve duurzaamheid. 172.330
Duurzaamheid Dit wordt gedekt uit de reserve duurzaamheid. 36.899
Transitie warmte Dit wordt gedekt uit de reserve duurzaamheid. 12.748
Programma 4 Economische en ruimtelijke ontwikkeling
Bedrijfsvoering Ekkersrijt Dit wordt gedekt uit de reserve vrije bestedingsruimte. 15.688
Verliesvoorziening Grex centrum Son Onttrekking aan de algemene reserve bouwgrond voor de verliesvoorziening centrum Son. 4.188.828
Totaal mutaties reserves 5.806.212 1.286.852
Totaal 9.444.035 8.141.508

Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves

Terug naar navigatie - Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
Omschrijving Toevoegingen Onttrekkingen Reden
Dekkingsreserve nieuwbouw sporthal 98.520 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve renovatie de Bongerd 13.134 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve nieuwbouw brandweerkazerne en werf 46.269 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve dak Emiliusschool 16.751 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve vijverbergschool 10.038 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve optimalisatie sportpark SBC 37.738 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve aanpassing Bongerd t.b.v. boksschool 1.480 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve verledden 87.357 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve renovatie kunstgrasvelden 100.899 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve gemeentehuis losse werkplekinrichting 35.394 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve Ruysdaelstraat kst omgeving school 15.440 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve slowlane Ekkersrijt 1.258 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve fietsoversteek Bestseweg 5.939 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve aankoop units bibliotheek 36.338 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve Dommelhuis losse inrichting 117.829 dekking afschrijving investering
Totaal 0 624.384

Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)

Terug naar navigatie - Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)

De WNT is van toepassing op gemeente Son en Breugel. Het voor gemeente Son en Breugel toepasselijke bezoldigingsmaximum is in 2022 € 216.000,-.

Naast de hieronder vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met een dienstbetrekking die in 2022 een bezoldiging boven het individueel toepasselijke drempelbedrag hebben ontvangen.

Gegevens 2022
bedragen x € 1 J. Wesselink F. den Hengst M. Weerts
Functiegegevens Directeur Griffier Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2022 1/2 - 31/12 1/1 - 28/6 9/4 - 31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1,0 1,0 0,880
Dienstbetrekking? ja ja ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoeding 112.003 61.100 44.703
Beloningen betaalbaar op termijn 20.236 8.148 7.352
Subtotaal 132.239 69.248 52.055
Individueel toepasselijke bezoldigings-maximum 197.654 105.928 139.045
-/- Onverschuldigd betaald bedrag en nog niet terugontvangen bedragen N.v.t. N.v.t. N.v.t.
Bezoldiging 132.239 69.248 52.055
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan N.v.t N.v.t. N.v.t.
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling N.v.t. N.v.t. N.v.t.
Gegevens 2021
bedragen x € 1 M.A.J.M. Schalkx F. den Hengst
Functiegegevens Directeur Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2021 1/1 - 31/7 1/1 - 31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1,0 1,0
Dienstbetrekking? ja ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoeding 62.819 90.256
Beloningen betaalbaar op termijn 12.483 16.585
Subtotaal 75.302 106.841
Individueel toepasselijke bezoldigings-maximum 121.392 209.000
Bezoldiging 75.302 106.841

In 2022 is sprake geweest van inhuur op de functie van directeur. Hieronder is daar een overzicht voor opgenomen.

Gegevens 2022
bedragen x € 1 H. Meeuwsen
Functiegegevens Directeur
Kalenderjaar 2022 2021
Periode functievervulling in het kalenderjaar (aanvang – einde) 1-1 t/m 9-2; 6-4 t/m 31-12
Aantal kalendermaanden functievervulling in het kalenderjaar 2 9
Omvang van het dienstverband in uren per kalenderjaar 179 1.095
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum
Maximum uurtarief in het kalenderjaar € 206 € 199
Maxima op basis van de normbedragen per maand € 43.400 € 229.200
Individueel toepasselijke maximum gehele periode kalendermaand 1 t/m 12 € 254.779
Bezoldiging (alle bedragen exclusief btw)
Werkelijk uurtarief lager dan het maximum uurtarief? ja
Bezoldiging in de betreffende periode € 22.419 € 136.875
Bezoldiging gehele periode kalendermaand 1 t/m 12 € 159.294
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag € 0
Bezoldiging € 159.294
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan N.v.t.
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling N.v.t.