2. Sociale leefomgeving |
I/S |
Bedrag |
Begroting na wijziging 2022 |
|
-15.825.000 |
Realisatie 2022 |
|
-14.273.000 |
Verklaring van het saldo |
|
1.552.000 |
Baten onderwijshuisvesting |
|
|
Huisvesting basisonderwijs
De vergoeding voor elektriciteit van de Ruysdaelstraat is niet ontvangen. Er zit namelijk geen onderwijs meer in dit pand. Daarnaast zijn de huurinkomsten structureel te hoog begroot. Deze inkomsten zijn in de begroting 2023 bijgesteld. |
I |
-47.000 |
Totaal baten onderwijshuisvesting |
|
-47.000 |
Lasten onderwijshuisvesting |
|
|
Huisvesting basisonderwijs
De begrote uitgaven zijn niet noodzakelijk geweest i.v.m. niet uitgegeven groeipad scholen. Deze middelen worden doorgeschoven naar 2023. |
I |
83.000 |
Kapitaallasten
De kapitaallasten zijn hoger doordat de rente is gestegen. |
S |
-37.000 |
Totaal lasten onderwijshuisvesting |
|
46.000 |
Baten onderwijsbeleid en leerlingenzaken |
|
|
Onderwijsondersteuning
De ontvangen middelen vanuit het Nationaal Programma Onderwijs uit 2021 zijn niet als “vooruit ontvangen” geboekt en is er in 2021 dus een voordeel in het resultaat geland. Er zijn in 2021 namelijk wel opbrengsten ontvangen, maar hier staan geen uitgaven tegenover. In 2022 wordt nu een VO-post opgenomen, zodat in 2023 het restantbudget beschikbaar in. Hierdoor wordt het voordeel van 2021 gecompenseerd en ontstaat er in 2022 een nadeel voor hetzelfde bedrag. Daarnaast zijn de middelen die in 2022 zijn ontvangen en die nog niet zijn ingezet overgeheveld naar 2023. Hierdoor zijn de baten voor 2022 lager, maar daar tegenover staan lagere lasten. |
I |
-137.000 |
Totaal baten onderwijsbeleid en leerlingenzaken |
|
-137.000 |
Lasten onderwijsbeleid en leerlingenzaken |
|
|
Onderwijsondersteuning
De begrote uitgaven ten laste van de middelen vanuit het Nationaal Programma Onderwijs zijn nog niet uitgevoerd. Deze uitgaven worden gedaan in 2023 en verder. Dit is mogelijk, omdat het rijk de inzet van de middelen heeft verlengd tot 2025.
Tegenover deze lagere lasten staan ook lagere baten in 2022, doordat de ontvangen middelen worden doorgezet naar 2023. |
I |
115.000 |
Leerlingenvervoer
Er is sprake geweest van een toename aan het aantal leerlingen in het leerlingenvervoer en het aantal routes. Dit leidt tot hogere kosten in de uitvoering. |
S |
-51.000 |
Peuterwerk
Voorgaande jaren zijn de eerste 6,5 uur (belast met inkomensafhankelijke ouderbijdrage) van een VVE kindplaats geboekt ten laste van peuterwerk. In 2022 zijn deze uren voor de subsidie VVE kindplaats geboekt op de post kinderopvang. Per saldo blijven we binnen het budget.
In 2022 zijn er minder peuterwerk subsidieplaatsen dan begroot. Minder ouders, zonder recht op kinderopvangtoeslag, doen beroep op de subsidieregeling voorschoolse voorzieningen voor peuterwerk. |
I |
54.000 |
Salarissen T 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. |
I |
-25.000 |
Totaal lasten onderwijsbeleid en leerlingenzaken |
|
93.000 |
Baten sportbeleid en activering |
|
|
Sportverenigingen
De kosten voor de coördinator Veerkracht/gezonde leeftijd hebben we voor 2022 ten laste gebracht van de middelen van het lokaal sportakkoord. Deze middelen waren al opgenomen in de begroting 2022. Door dit mee te nemen in de sisa-verantwoording, zijn de baten € 51.000,- hoger dan begroot. We stellen voor om dit bedrag mee te nemen naar 2023, middels resultaatbestemming. Hiermee willen we uitvoering geven aan de activiteiten van de sportraad Son en Breugel. Per 1 maart 2023 is er bij de LEVgroep een professional gestart die ondersteuning biedt aan de sportraad en uitvoering geeft aan het lokaal sportakkoord. Deze professional wordt uit deze middelen bekostigd. |
I |
51.000 |
Totaal baten sportbeleid en activering |
|
51.000 |
Lasten sportbeleid en activering |
|
|
Sportverenigingen
Memoriaalboeking SPUK 2010 uitvoering sportakkoord van -€ 10.000,- en een terugbetaling subsidie van een opgeheven sportvereniging. |
I |
11.000 |
Salarissen T 5.1 Sportbeleid en activering
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. |
I |
-11.000 |
Totaal lasten sportbeleid en activering |
|
0 |
Baten sportaccommodaties |
|
|
Overige sportaccommodaties
Betreft extra ontvangen SPUK. |
I |
10.000 |
Totaal baten sportaccommodaties |
|
10.000 |
Lasten sportaccommodaties |
|
|
Sporthal de Bongerd
In verband met Corona is er voor het binnenseizoen 2021-2022 geen extra exploitatiebijdrage aan de exploitant verstrekt. |
S |
19.000 |
Sporthal De Landing
In verband met storingen en reparaties zijn de kosten voor onderhoud aanmerkelijk hoger dan begroot. |
I |
-67.000 |
Voetbalcomplex Gentiaan Noord
Overschrijding is het gevolg van werkzaamheden aan de beregeningsinstallatie inclusief het aanleggen van een nieuwe waterbron voor de beregening en het doorspuiten van de drainage van de velden. |
I |
-30.000 |
Sportcomplex Gentiaan HTC
De onderhoudsbijdrage aan HTC wordt pas achteraf voldaan; de bijdrage over 2020 en 2021 zijn in 2022 voldaan. De bijdrage voor 2020 is lager uitgevallen. |
I |
17.000 |
Overige sportaccommodaties
Bij de 2e Berap 2022 is voorzien in vervanging van de veldverlichting. Dit is echter niet volledig in 2022 uitgevoerd. |
I |
17.000 |
Kapitaallasten
De kapitaallasten zijn hoger doordat de rente is gestegen. |
S |
-14.000 |
Totaal lasten sportaccommodaties |
|
-58.000 |
Baten cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie |
|
|
Dommelhuis
De post Dommelhuis is pas eind 2022 toegevoegd, na oplevering van het nieuwe dorpshuis. De exploitatieopbrengsten voor het Dommelhuis voor 2022 waren nog niet bekend bij de tweede bestuursrapportage. |
I |
20.000 |
Totaal baten cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie |
|
20.000 |
Lasten cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie |
|
|
Muzikale vorming
Er zijn minder muzieksubsidies aangevraagd en verstrekt dan begroot. Begroting is na beneden bijgesteld in 2021. Corona kan mogelijk een effect hebben gehad op de aanmeldingen voor muziekonderwijs in het eerste deel van 2022. |
I |
14.000 |
Dommelhuis
De post Dommelhuis is pas eind 2022 toegevoegd, na oplevering van het nieuwe dorpshuis. De exploitatiekosten voor het Dommelhuis voor 2022 waren nog niet bekend bij de tweede bestuursrapportage. |
I |
-67.000 |
Sal T 5.3 Cultuurpres -prod en -participatie
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. |
I |
-18.000 |
Totaal lasten cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie |
|
-71.000 |
Lasten cultureel erfgoed |
|
|
Monumentenbeleid
Er zijn geen subsidieaanvragen ingediend voor onderhoud aan gemeentelijke monumenten. Daarnaast zijn de (on)kosten van de voorzitter van de Monumentencommissie uit een ander budget bekostigd. |
I |
31.000 |
Totaal lasten cultureel erfgoed |
|
31.000 |
Baten media |
|
|
Bibliotheek
In juli 2022 is de bibliotheek verhuisd naar het Dommelhuis, maar had de huur voor het derde en vierde kwartaal 2022 voor het Vestzak al betaald. De betaalde huur is gerestitueerd. |
I |
-15.000 |
Totaal baten media |
|
-15.000 |
Lasten media |
|
|
Bibliotheek
In 2022 is er een aanvullende subsidie verleend aan de bibliotheek t.b.v. de coördinatie van het Taalhuis. |
I |
-13.000 |
Totaal lasten media |
|
-13.000 |
Baten samenkracht en burgerparticipatie |
|
|
Maatschappelijk werk
De kosten van de projectleider van de GGD voor het project Grozzerdam hebben we in rekening gebracht bij Coöperatie Slimmer Leven, deze teruggave was niet begroot. Kosten staan geboekt aan de lastenkant van hetzelfde budget, dit is budget neutraal. |
I |
23.000 |
Kinderopvang
Door een andere berekeningssystematiek hebben we van het Rijk minder OnderwijsAchterstandenBeleid (OAB) middelen ontvangen dan voorgaand jaar. |
S |
-21.000 |
Vluchtelingen
Vanwege het uitstel van de instroom inburgeraars onder de nieuwe inburgeringswet naar 2023, zijn de middelen in 2022 niet volledig benut. Deze middelen bestaan grotendeels uit een specifieke uitkering, die overgeheveld wordt naar 2023. Tevens hebben we in 2022 middelen voor 2023 vooruit ontvangen. Deze middelen worden dus pas in 2023 benut. |
I |
-103.000 |
Baten opvang vluchtelingen Oekraïne
Zie ook toelichting bij de lasten.
De ontvangen voorschotten zijn hoger dan de verwachte inkomsten ten tijde van de aanvraag. Ook was ten tijde van de tussentijdse rapportage nog onzekerheid over het resterende saldo. |
I |
1.150.000 |
Totaal baten samenkracht en burgerparticipatie |
|
1.049.000 |
Lasten samenkracht en burgerparticipatie |
|
|
Maatschappelijk werk
De kosten van de inzet van de projectleider van de GGD voor Grozzerdam waren als uitgaven niet begroot. Deze kosten hebben we gedeclareerd en als inkomsten ontvangen van Coöperatie Slimmer Leven, op hetzelfde budget aan de batenkant. Dit is ook weer budget neutraal.
In 2022 hebben we aan Meedoen Werkt het variabel deel van de jaarlijkse subsidie voor de jaren 2020 en 2021 uitbetaald, dat is meer dan begroot. En de licentiekosten van Sjors Sportief waren niet meegenomen in de begroting. |
I |
-34.000 |
Wijkaccommodaties
Gemeenschapshuis Braecklant heeft een compensatie ontvangen voor geleden schade door corona. Dit wordt gedekt door de rijks compensatie coronamiddelen (€ 14.000,-).
In 2022 waren de onderhoudskosten voor de wijkaccommodaties hoger dan verwacht. De defecte deurautomaten bij de Boerderij zijn vervangen en bij het gebouw aan de Genovevastraat is de buitenverlichting hersteld na vernieling. Deze herstelwerkzaamheden waren niet begroot voor 2022. |
I |
-22.000 |
Kinderopvang
Voorgaande jaren zijn de eerste 6,5 uur (belast met inkomensafhankelijke ouderbijdrage) van een VVE kindplaats geboekt ten laste van peuterwerk. In 2022 zijn deze uren voor de subsidie VVE kindplaats geboekt op de post kinderopvang. Per saldo blijven we binnen het budget.
Meer kinderen zijn door het consultatiebureau geïndiceerd met een taalachterstand. Ook hebben een aantal kinderen op verzoek van de jeugdarts langer gebruik gemaakt van de voorschoolse voorzieningen, door eerder te starten of doordat doorstroom naar een passende school langer op zich liet wachten. Hierdoor zijn er meer kindplaatsen VVE aan de kinderopvangorganisatie betaald dan begroot. |
I |
-27.000 |
Mantelzorg Wmo
De geraamde kosten voor de uitvoering van het mantelzorgbeleid zijn lager omdat nog niet alle alle aanbevelingen uit het behoefteonderzoek zijn vertaald naar beleid. |
I |
52.000 |
Vluchtelingen
Vanwege het uitstel van de instroom inburgeraars onder de nieuwe inburgeringswet naar 2023, zijn de middelen in 2022 niet volledig benut. Deze middelen bestaan grotendeels uit een specifieke uitkering, die overgeheveld wordt naar 2023. Tevens hebben we in 2022 middelen voor 2023 vooruit ontvangen. Deze middelen worden dus pas in 2023 benut. |
I |
132.000 |
Baten opvang vluchtelingen Oekraïne
Na de inval van Rusland in Oekraïne is aan burgemeesters de opdracht gegeven om de opvang van ontheemden uit Oekraïne te organiseren. Gemeenten worden hiervoor gecompenseerd door het Rijk middels een tweetal SPUK uitkeringen. De transitiekosten voor de realisering van opvanglocaties worden volledig vergoed. Daarnaast ontvangen gemeenten gedurende de opvang een normbedrag per gerealiseerde opvangplek per dag. Hiervan worden zowel de kosten van begeleiding, beveiliging, inrichting als leefgeld en activiteiten betaald. Daarnaast worden ook de kosten van leefgeld aan ontheemden die bij particulieren worden opgevangen vergoed, inclusief een normbedrag voor de uitvoeringskosten. Naast deze kostenpost is er tevens nog een doorbelasting vanuit de overheadkosten die ten laste komt van de SPUK uitkering "normbedrag opvang ontheemden Oekraïne" ter grootte van € 46.657. De totale overschrijding van de kosten dient afgezet te worden tegen baten binnen ditzelfde taakveld onder "baten opvang vluchtelingen Oekraïne". |
I |
45.000 |
Salarissen T 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. |
I |
45.000 |
Kapitaallasten
De kapitaallasten zijn hoger doordat de rente is gestegen. |
S |
-25.000 |
Totaal lasten samenkracht en burgerparticipatie |
|
166.000 |
Lasten wijkteams |
|
|
Clientondersteuning
Er is in 2022 geen uitvoer gegeven aan het koploper traject voor cliëntondersteuner. |
I |
160.000 |
CMD 1e lijnsvoorziening
Het tekort wordt met name veroorzaakt door de extra inhuur van personeel. |
I |
-50.000 |
Salarissen T 6.2 Wijkteams
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. |
I |
115.000 |
Totaal lasten wijkteams |
|
225.000 |
Baten inkomensregelingen |
|
|
Bijstandsverlening
Er is sprake van een combinatie van de voorziening oninbare debiteuren van € 42.490 en afrekening van ontvangen voorschotten 2016 en 2017 met het Rijk. Daarnaast hebben we € 11.500 meer aan terugontvangen uitkeringen (actief invorderingsbeleid). |
I |
40.000 |
Bijzondere bijstand
Er is minder terug ontvangen dan voor het hele jaar ingecalculeerd was. Dit heeft onder andere te maken met de verandering van beslagvrije voet waardoor we minder mogen inhouden bij betalingsverplichting. |
I |
-17.000 |
Bedrijfskredieten Bbz gevestigden (decl)
We hebben een bedrag aan het Rijk moeten betalen inzake een na 1 januari 2020 verstrekt bedrijfskrediet. |
I |
-21.000 |
TOZO
Dit betreft een verkeerde inschatting tussen voorschotten en aanvragen. Tozo was bij start zonder rijksgarantie voor de uitvoering. Er is een verschil ontstaan tussen het bedrag dat we in 2021 als terugbetalingsverplichting hadden opgenomen en wat we daadwerkelijk hebben terugbetaald. |
I |
-101.000 |
Totaal baten inkomensregelingen |
|
-99.000 |
Lasten inkomensregelingen |
|
|
Bijstandsverlening
Er is sprake van een dalend uitkeringsbestand Participatiewet. We blijven alleen wel rekening houden met een forse groei van het uitkeringsbestand op ieder willekeurig moment van het jaar, zodat er direct kan worden geanticipeerd. Prognose is dat dit ieder moment weer kan oplopen, maar voorlopig is er nog een gunstige arbeidsmarkt. We zien ook een toename van inwoners die inkomsten uit arbeid hebben en enkel (aanvullende) uitkering hebben. Daarnaast was onbekend hoe de definitieve rekenregel uit zou pakken bij de jaarafsluiting. |
S |
325.000 |
Bijzondere bijstand
Er is minder beroep gedaan op Bijzondere bijstand, ondanks het feit dat door middel van folders en andere communicatie-uitingen hier op is gewezen. Deze daling is te wijten aan het dalende uitkeringsbestand. |
I |
66.000 |
IOAW
Er is sprake van een dalend uitkeringsbestand Ioaw. |
I |
56.000 |
Bedrijfskredieten Bbz gevestigden (decl)
Er is geen beroep gedaan op een uitkering Bedrijfskapitaal Bbz.
Omdat het wel een reguliere regeling is, dient de gemeente deze post echter wel jaarlijks te begroten. |
I |
39.000 |
Bedrijfskredieten Bbz starters (decl)
Er is geen beroep gedaan op een uitkering Bedrijfskapitaal Bbz.
Omdat het een reguliere vorm van inkomensondersteuning is, dient de gemeente deze post echter wel jaarlijks te begroten. |
I |
15.000 |
Uitk lev ondh Bbz gevestigden (decl)
Er is vrijwel geen beroep gedaan op een uitkering levensonderhoud Bbz. |
I |
14.000 |
Armoedebeleid
Dit overschot is het resultaat van het geringe aantal inwoners dat gebruik heeft moeten maken van fase 2 van het schuldhulpverleningstraject. Dit is onder andere de wettelijke schuldsanering. |
I |
17.000 |
Salarissen T 6.3 Inkomensregelingen
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. |
I |
14.000 |
Totaal lasten inkomensregelingen |
|
546.000 |
Lasten begeleide participatie |
|
|
Sociale werkvoorziening
Voor de uitvoering van de Wsw regeling is meerjarig een hoger bedrag geraamd dan het beschikbare rijksbudget. Omdat de Rijksmiddelen volstaan ontstaat een positief verschil op de uitgaven van deze post. |
S |
25.000 |
Totaal lasten begeleide participatie |
|
25.000 |
Lasten arbeidsparticipatie |
|
|
Re-integratie
Voor de inzet van participatie en re-integratie ondersteuning is door de compensatie vanuit het Stimulusprogramma van WSD en de subsidiemiddelen Perspectief op Werk, minder ten laste gekomen van het Participatiebudget. |
I |
147.000 |
Salarissen T 6.5 Arbeidsparticipatie
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. |
I |
-30.000 |
Totaal lasten arbeidsparticipatie |
|
117.000 |
Lasten maatwerkvoorzieningen (WMO) |
|
|
Woonvoorzieningen
Bij de eerste Berap 2022 is een bedrag van € 42.000,- bijgeraamd in verband met een omvangrijke woningaanpassing. Deze woningaanpassing is niet in 2022 uitgevoerd. Daarnaast fluctueren de uitgaven voor woningaanpassing jaarlijks door zowel het aantal woningaanpassingen als ook de kosten daarvan. |
I |
69.000 |
Vervoersvoorzieningen
Het gebruik van de Deeltaxi (CVV) is minder dan verwacht. Waarschijnlijk heeft de nasleep van corona hiermee te maken en is de doelgroep wat terughoudender geworden wat betreft het gebruik van de Deeltaxi. |
I |
39.000 |
Totaal lasten maatwerkvoorzieningen (WMO) |
|
108.000 |
Baten maatwerkdienstverlening 18+ |
|
|
Begeleiding/dagbesteding Wmo
Vanuit centrumgemeente Eindhoven is er een bijdrage beschikbaar gesteld voor preventie GGZ en Beschermd Wonen. |
I |
30.000 |
Eigen bijdrage Wmo
Bij de wisseling van het ICT systeem zijn de gegevens van het CAK (berichtenhistorie) niet goed geconverteerd. Eind 2022 is hiervoor een herstelactie opgestart. Een deel van de eigen bijdrage uit 2022 wordt dan ook in 2023 ontvangen. |
I |
-88.000 |
Totaal baten maatwerkdienstverlening 18+ |
|
-58.000 |
Lasten maatwerkdienstverlening 18+ |
|
|
Begeleiding/dagbesteding Wmo
Door een andere wijze van administreren is er een overschrijding ontstaan op deze post en een onderschrijding op de posten Dagbesteding Wmo en Zelfstandig leven Wmo. |
I |
-68.000 |
Dagbesteding Wmo
Het aantal voorzieningen voor dagbesteding is toegenomen. Door een andere wijze van administreren is er een overschot ontstaan op deze post en een tekort op de post Begeleiding/dagbesteding. Per saldo zijn de kosten voor dagbesteding dan ook met € 42.000 toegenomen. |
I |
26.000 |
Huishoudelijke verzorging Wmo
Het aantal toegekende voorziening Wmo Huishoudelijke Hulp is toegenomen door de vergrijzing en het abonnementstarief voor de eigen bijdrage. |
S |
-15.000 |
Maatwerk chronisch zieken
Er zijn in 2022 beduidend minder aanvragen gedaan voor de uitkering van de tegemoetkoming zorgkosten. Dit heeft te maken met wisseling van ICT systeem en leverancier waardoor het niet meer mogelijk was om inwoners die vorig jaar een tegemoetkoming ontvingen rechtstreeks aan te schrijven. |
I |
68.000 |
Zelfstandig leven Wmo
Het aantal voorzieningen voor begeleiding is toegenomen. |
S |
-21.000 |
Totaal lasten maatwerkdienstverlening 18+ |
|
-10.000 |
Lasten maatwerkdienstverlening 18- |
|
|
Verblijf (incl. behandeling)
Het aantal indicaties en verblijfsduur voor Verblijf (incl. behandeling) is lager dan voorgaande jaren. Het grote verschil wordt verklaard omdat het een voorziening betreft met een hoog tarief.
In 2022 was er sprake van toename van het totale aantal jeugdigen met een indicatie ingevolge de Jeugdwet. Inclusief de in- en uitstroom is het aantal cliënten per saldo met 20 toegenomen. Omdat de meeste voorzieningen worden toegekend voor 6 maanden fluctueert het aantal gedurende het jaar. Daarbij is er sprake van lagere uitgaven voor verblijf en hogere uitgaven voor de ambulante voorzieningen. Qua bekostiging geldt dat het een open einde regeling is, waarbij de instroom niet alleen is bepaald door het CMD maar ook door andere wettelijke (medische) toewijzers . |
I |
153.000 |
Verblijf jeugd
Het aantal indicaties en de verblijfsduur voor Verblijf Jeugd is hoger uitgevallen dan begroot. Ook hiervoor geldt dat het net als Verblijf inclusief behandeling het een voorziening is met een hoog tarief. |
I |
-22.000 |
Jeugdhulp ambulant
Het aantal indicaties voor Jeugdhulp Ambulant was lager dan voorzien. In verband met wachtlijsten kunnen jeugdigen hun indicatie soms niet direct verzilveren. Dit had een gunstig effect op de begrote uitgaven. |
I |
65.000 |
Zelfstandig leven jeugd
Er is sprake van een toename van het aantal jeugdigen dat voor begeleiding in aanmerking komt. |
I |
-81.000 |
Ambulante zorg jeugd
Het aantal indicaties voor Ambulante zorg jeugd is toegenomen. |
I |
-94.000 |
Jeugd-GGZ
Het aantal indicaties voor Jeugd-GGZ is in 2022 toegenomen. |
I |
-103.000 |
Dagbehandeling jeugd
Het aantal indicaties voor Dagbehandeling jeugd was hoger dan ingeschat. |
I |
-135.000 |
Jeugdzorg-plus (gesloten jeugdhulp)
Er zijn minder zorgdagen afgenomen. |
I |
34.000 |
PGB jeugd
Het aantal verstrekte voorzieningen in de vorm van een pgb is toegenomen. Hierbij geldt dat cliënten een keuzevrijheid hebben. |
I |
-34.000 |
Uitvoeringskosten jeugdzorg
Door een herschikking van een aantal budgetten binnen het sociaal domein is er een klein overschot op deze post ontstaan. |
I |
21.000 |
Salarissen T 6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. |
I |
15.000 |
Totaal lasten maatwerkdienstverlening 18- |
|
-181.000 |
Lasten geëscaleerde zorg 18- |
|
|
Gedwongen kader
Er zijn in 2022 minder uitgaven gedaan door een daling van het aantal jeugdigen met een door de kinderrechter opgelegd maatregel. |
I |
17.000 |
Salarissen T 6.82 Geëscaleerde zorg 18-
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. |
I |
13.000 |
Totaal lasten geëscaleerde zorg 18- |
|
32.000 |
Baten volksgezondheid |
|
|
Openbare gezondheidszorg
Op deze post zijn de door de centrumgemeente Eindhoven verstrekte subsidie voor GGZ en Beschermd Wonen begroot als inkomsten, maar deze zijn op de post Begeleiding /Dagbesteding Wmo ontvangen. Daarnaast zijn er wel extra inkomsten binnen gekomen voor ondersteuning preventieakkoorden van de VNG á € 8.600,-. |
I |
-22.000 |
Totaal baten volksgezondheid |
|
-22.000 |
Lasten volksgezondheid |
|
|
Openbare gezondheidszorg
Ophoging bijdrage GGD vanwege opwaartse bijstelling aantal kinderen JGZ per 1/1/2022 en er zijn kosten doorbelast aan de gemeente voor JGZ bij ontheemden Oekraïense kinderen. De gemeente heeft hiervoor extra middelen ontvangen in de december circulaire 2022 (samen € 30.000). |
I |
-26.000 |
Totaal lasten volksgezondheid |
|
-26.000 |
Baten mutaties reserves |
|
|
Reserves
Er zijn een aantal onttrekkingen in de reserves (nog) niet nodig gebleken. Dit gaat met name om de volgende posten:
- Cliëntondersteuning
- Vluchtelingenwerk |
I |
-231.000 |
Totaal baten mutaties reserves |
|
-231.000 |
Overige verschillen < €10.000 |
I |
3.000 |
Totaal |
|
1.552.000 |