In deze paragraaf wordt ingegaan op het beheer en onderhoud van het groen (openbaar groen), grijs (wegen en openbare verlichting) en blauw (riolering; gemalen en grondwater). Een rationeel beheer en onderhoud van dergelijke kapitaalgoederen is gebaat bij geautomatiseerde beheersystemen die tijdig de gewenste informatie verschaffen in het noodzakelijke onderhoud en de daarmee samenhangende kosten. Vandaar dat in deze paragraaf ingegaan wordt op de huidige stand van zaken van deze systemen.
Onderhoud kapitaalgoederen
Wegen en weginspectie
Terug naar navigatie - Wegen en weginspectieBeleid
Son en Breugel werkt met een wegenbeheersysteem. Op basis van tweejaarlijkse inspecties actualiseren we de basisgegevens binnen dit systeem. Het huidig areaal aan verhardingen is te verdelen in:
- Elementenverhardingen: ca. 670.000 m2
- Asfaltverhardingen: ca. 470.000 m2
Uitgangspunt van het onderhoud aan de gemeentewegen is dat die voldoet aan de kwaliteitsnormen van het CROW (Centrum voor onderzoek en regelgeving in de grond-, weg- en waterbouw en verkeerstechniek).
Het onderhoudsniveau van wegen is kwaliteitsniveau C. In de CROW-kwaliteitscatalogus wordt dit omschreven als matig. Het onderhoudsniveau van trottoirs is B (kwaliteit: voldoende).
Algemeen
In de eerste helft van 2022 is de aanbesteding doorlopen om tot een beheerplan groen en grijs te komen. Het bureau met de uiteindelijke beste prijskwaliteitverhouding had tijdens de aanbesteding al aangegeven dat het bij eventuele gunning de werkzaamheden pas later in 2022 op kon starten. Gezien het feit dat dit bureau als beste is beoordeeld en de kwaliteit van de beheerplannen belangrijker is bevonden dan de opleverdatum, is geaccepteerd dat de plannen pas in het eerste kwartaal van 2023 vastgesteld kunnen worden.
Beleidsplan
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Beheerplan wegen | 2016-2020 | Commissie GZ: 6 januari 2016 | 2023 |
Uitgangspunten
De kosten voor noodzakelijke reconstructies c.q. vervangingen van wegverhardingen worden niet in de reguliere onderhoudsbegroting meegenomen. Aan de hand van de weginspecties wordt hiervoor zo nodig een afzonderlijk voorstel aan het college en de gemeenteraad voorgelegd.
Jaarlijks onderhoudsbudget
In onderstaande tabel staan de beschikbare budgetten voor het groot onderhoud exclusief de eigen uren.
Financieel | 2022 |
---|---|
Raming groot onderhoud asfaltverhardingen en klinkerwegen | 520.002 |
Realisatie groot onderhoud asfaltverhardingen en klinkerwegen | 588.288 |
Verschil | -68.286 |
Naast bovenvermelde bedragen voor het groot onderhoud is € 148.792,- besteed aan klein onderhoud. Onderdeel van deze kosten is het versneld ophogen van het onderhoudsniveau van de trottoirs.
Eind 2022 is nog € 353.426,- in de egalisatiereserve wegen beschikbaar.
Onderhoudsbehoefte
Op basis van de globale visuele inspectie en een maatregelen toets wordt jaarlijks de onderhoudsbehoefte bepaald. De inspectieresultaten geven aan waar onderhoud noodzakelijk is en met een maatregelentoets bepalen we wat er exact moet gebeuren om het areaal op niveau te houden.
Achterstallig onderhoud
Er is geen sprake van achterstallig onderhoud.
Openbare verlichting
Terug naar navigatie - Openbare verlichtingBeleid
Aan de hand van het beheersysteem worden jaarlijks de onderhoud- en vervangingsinvesteringen inzichtelijk gemaakt en opgenomen in de begroting. Uitgangspunt is dat de installatie voldoet aan de landelijke richtlijnen (NPR 13201-1).
Duurzame openbare verlichtingsinstallatie
De openbare verlichting in Son en Breugel is zijn geheel voorzien van energiezuinige led-armaturen. Dit geldt inmiddels ook voor aanstralers van het oude raadhuisje en de kerktoren in Son. In 2022 is het onderhoudscontract aanbesteed en meerjarig gegund.
Beleidsplan
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Beleidsnota openbare verlichting | N.v.t. | 6-okt-16 | N.v.t. |
Uitgangspunten
Kwalitatief goede openbare verlichting waarbij de verkeersveiligheid, sociale veiligheid, leefbaarheid en duurzaamheid als speerpunten gelden. Voldoen aan de landelijke richtlijnen.
Jaarlijks groot onderhoudsbudget
In onderstaande tabel zijn de bedragen voor het onderhoud van de verlichting weergegeven, exclusief kleine reparaties en eigen uren.
Financieel | 2022 |
---|---|
Raming onderhoud openbare verlichting | 67.287 |
Realisatie onderhoud verlichting | 85.392 |
Verschil | -18.105 |
Achterstallig onderhoud
Er is geen achterstallig onderhoud.
Civieltechnische kunstwerken
Terug naar navigatie - Civieltechnische kunstwerkenBeleid
De brug Dommelpas is dermate versleten dat groot onderhoud niet meer mogelijk is. Op basis van het definitieve ontwerp dat in 2021 is opgesteld is een quick-scan flora en fauna uitgevoerd, waaruit bleek dat er aanvullend onderzoek noodzakelijk was t.b.v. vleermuizen en de gele kwikstaart. Dit onderzoek is afgerond en de brug en het gebied eromheen is geen verblijfplaats aangetroffen van vleermuizen en gele kwikstaart. Conform de huidige planning wordt de nieuwe brug 4e kwartaal 2023 opgeleverd. De huidige brug wordt periodiek gecontroleerd op veiligheidsaspecten zodat voetgangers en fietsers deze veilig kunnen gebruiken.
In 2023 worden er MJOP en beleidskaders over de civiele kunstwerken opgesteld. Die worden verwerkt in de begroting.
Beleidsplan
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
MJOP civieltechnische kunstwerken | 2024-2034 | n.v.t. | 4e kwartaal 2023 |
Uitgangspunten
De MJOP's worden opgesteld om de civiele kunstwerken op een efficiënte en effectieve wijze in stand en veilig te houden. De wijze waarop wordt in beleidskaders vastgesteld en in de MJOP opgenomen.
Jaarlijks onderhoudsbudget c.q. investeringsmiddelen
In onderstaande tabel zijn de bedragen voor het onderhoud van de civiele kunstwerken weergegeven, exclusief kleine reparaties.
Financieel | 2022 |
---|---|
Raming onderhoud civiele kunstwerken | 36.783 |
Realisatie onderhoud civiele kunstwerken | 5.350 |
Verschil | 31.433 |
In de raming van 2022 is een bedrag opgenomen voor het opstellen van het Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) civiele kunstwerken. Dit bedrag van € 30.000,- is niet besteed in 2022. Het opstellen van de MJOP wordt uitgevoerd in 2023 en het bedrag van € 30.000,- wordt doorgeschoven naar 2023.
Naast bovenstaande bedragen voor het reguliere onderhoud is er ook een investeringskrediet beschikbaar gesteld voor de bruggen Planetenlaan en Dommelpas. De investeringskrediet voor de brug Planetenlaan is inmiddels afgesloten.
Achterstallig onderhoud
Er is sprake van achterstallig onderhoud aan de brug Dommelpas. Deze brug wordt zo spoedig mogelijk vervangen. Volgens de huidige planning in laatste kwartalen 2023.
Groenvoorzieningen
Terug naar navigatie - GroenvoorzieningenBeleid
In 2021 is het nieuwe groenbeleidsplan vastgesteld. Dit plan wordt in 2022 en 2023 vertaald naar een groenbeheerplan. Dit traject wordt samen met het nieuwe beheerplan wegen vormgegeven, zodat er een integrale aanpak voor het beheer van de openbare ruimte mogelijk wordt gemaakt.
Beleidsplan
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Beleidsnota Openbaar Groen 2021 | 2022-(geen specifieke datum) | 25 november 2021 |
Uitgangspunten
Het hoofddoel van het groenbeleidsplan is om een samenhangend beleid en beheer van het openbaar groen voor de gemeente te realiseren. Dit naar tevredenheid van bewoners en bedrijven, maar met een verschuiving van cultuurlijk groen naar natuurlijk groen.
Jaarlijks onderhoudsbudget
In onderstaande tabel wordt het meerjarenbudget voor het groot onderhoud aan het openbaar groen weergegeven. Het betreft hier de bestekken voor de verschillende arealen.
Financieel | 2022 |
---|---|
Raming exploitatie openbaar groen | 671.490 |
Realisatie exploitatie openbaar groen | 670.284 |
Verschil | 1.206 |
Naast de reguliere onderhoudsbudgetten is voor de uitvoering van het groenbeleidsplan € 132.162 ,- gereserveerd. Eind 2022 is nog € 84.000,- beschikbaar. Deze middelen zetten we de komende jaren in voor de uitvoering van het groenbeleid.
Financieel | 2022 |
---|---|
Raming besteding uit reserve | 10.000 |
Besteding uit reserve | -10.000 |
Verschil | 0 |
Achterstallig onderhoud
Er is geen sprake van achterstallig onderhoud.
Riolering
Terug naar navigatie - RioleringBeleid
Het beleid wordt vastgelegd in een 'verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan' (vGRP). Het vGRP is een middel om de gemeentelijke watertaken vast te leggen. Er zijn vier gemeentelijke zorgplichten: de zorgplicht voor stedelijk afvalwater, de zorgplicht voor hemelwater, de zorgplicht voor grondwater en de zorgplicht voor beheer en onderhoud van de riolering. Daarnaast zijn in het VGRP maatregelen opgenomen die voortvloeien uit de Kader Richtlijn Water (KRW). Het rioleringsplan geeft inzicht in het beleid dat de gemeente hanteert. Daarnaast geeft het inzicht in de status van het te beheren areaal (de infrastructuur) en waar er vervangingen of reconstructies worden voorgesteld. Het vGRP is tot stand gekomen op basis van een theoretische benadering ofwel de economische levensduur van de riolering binnen het databestand.
Nieuw Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan en operationele planning 2016 – 2022
Gemeentelijk Rioleringsplan (VGRP).
Op 6 oktober 2016 is het VGRP 2016-2022 vastgesteld door de gemeenteraad. Overeenkomstig het collegeprogramma is in dit plan een paragraaf opgenomen over MEER (Maatschappelijk, Economisch, Ecologisch en Ruimte). Verder zijn in dit plan de ambities voor duurzaamheid opgenomen.
In het VGRP 2016 – 2022 is een overzicht opgenomen van de te nemen verbetering- en vervangingsmaatregelen. Hieraan zijn tevens de financiële consequenties gekoppeld.
Er is aandacht geschonken aan acties die ondernomen moeten worden in het kader van de klimaatverandering waarbij grote droge periodes worden afgewisseld met forse natte periodes. Aandacht voor hittestress en wateroverlast zijn dan ook belangrijke aandachtspunten.
De financiële gevolgen zijn de basis voor het vaststellen van een kostendekkende rioolheffing.
Samenwerking binnen de afvalwaterketensystemen (OAS) cluster Eindhoven
Binnen het samenwerkingsverband worden maatregelen genomen om de waterkwaliteit van de Dommel en de zij-beken te laten voldoen aan de ecologische Europese Kaderrichtlijn Water (KRW). De KRW-richtlijn is bedoeld om te zorgen dat de kwaliteit van grond- en oppervlaktewater in Europa uiterlijk 2027 op een goed niveau is en blijft. Voor het stroomgebied van de Boven-Dommel en de zij-beken werken de betrokken partijen (gemeenten en waterschap De Dommel) samen in het Water(klimaat)portaal Zuidoost Brabant.
Beleidsplan
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan | 2016-2022 | 6-okt-16 | 2023 |
Jaarlijks groot onderhoudsbudget c.q. investeringsmiddelen
In onderstaande tabel staan de kosten voor het onderhoud aan het rioolstelsel. Daarnaast zijn er kosten voor onder andere planvorming, kapitaallasten en interne uren.
De vervangingsinvesteringen zijn gebaseerd op het gemeentelijk rioleringsplan en zijn opgenomen op het activiteitenplan.
Financieel | 2022 |
---|---|
Raming onderhoudskosten riolering | 328.554 |
Realisatie onderhoudskosten riolering | 291.148 |
Verschil | 37.406 |
Achterstallig onderhoud
Er is geen sprake van achterstallig onderhoud.
Gebouwen
Terug naar navigatie - GebouwenBeleid
Op dit moment is er geen beleidsplan over gebouwen. In 2022 is er een onderzoek gestart naar het inrichten van het accommodatiebeleid in de organisatie. De resultaten van dit onderzoek volgen in het 2e kwartaal van 2023. Aansluitend kan de organisatie verder invulling geven en een beleidsplan opstellen.
Beleidsplan
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
MJOP gebouwen | N.v.t. | 2-dec-15 | 2023 |
Uitgangspunten
Periodiek moeten de bestaande meerjarenonderhoudsprogramma’s (MJOP’s) worden geactualiseerd met het beleidsplan als uitgangspunt, zodat planning en uitvoering in een lijn blijven en de kosten/budgetten actueel blijven. Een MJOP wordt opgesteld voor alle gemeentelijke gebouwen die op de huidige wijze in stand worden gehouden en waarvoor geen nieuwbouw in de planning staat.
Jaarlijks onderhoudsbudget c.q. investeringsmiddelen
Financieel | 2022 |
---|---|
Dotatie voorziening | 75.000 |
Besteding uit voorziening | 44.447 |
Saldo voorziening per 31-12 | 870.631 |
Achterstallig onderhoud
Momenteel is sprake van verantwoord uitgesteld onderhoud, onder andere doordat geplande renovaties uitgesteld zijn vanwege herontwikkelingen en/of nieuwbouw. Het uitgestelde onderhoud wordt betrokken bij het opstellen van het beleidsplan en de actualisatie van het MJOP in 2023.
Speeltoestellen
Terug naar navigatie - SpeeltoestellenUitgangspunten
Uitgangspunt is dat de speeltuinen voldoen aan de veiligheidseisen van het attractie- en speeltuinenbesluit. Elk jaar worden de speeltoestellen gecontroleerd door een externe partij en eventuele tekortkomingen worden hersteld.
Jaarlijks onderhoudsbudget c.q. investeringsmiddelen
In onderstaande tabel wordt het meerjarenbudget voor het onderhoud aan de speelvoorzieningen. Dit budget omvat onder andere onderhoud, inspectie kleine vervangen en schoonmaak van de speelvoorzieningen.
Financieel | 2022 |
---|---|
Raming onderhoud speeltoestellen | 48.690 |
Realisatie onderhoud speeltoestellen | 27.244 |
Verschil | 21.446 |
Achterstallig onderhoud
Er is geen sprake van achterstallig onderhoud.