Jan Boersma
Jelle de Jong
Jan Boersma
Jelle de Jong
De fysieke leefomgeving kent diverse abstractieniveaus.
In het programma Fysieke en Veilige leefomgeving komen vooral de tactische en operationele kant van de leefomgeving aan de orde. Het programma Economische en Ruimtelijke ontwikkeling richt zich meer op de visie en de strategische kant van deze leefomgeving.
Er is natuurlijk wel overlap tussen de programma’s omdat de scheidslijn tussen het strategische en het tactische abstractieniveau niet zo scherp is. Een voorbeeld daarvan is het onderwerp natuur en landschap: enerzijds hebben we een visie en sluiten we qua strategie aan bij lopende regionale ontwikkelingen (‘Dommeldal uit de verf’ en Van Gogh Nationaal Park), anderzijds moeten we ook natuur en groen aanleggen en onderhouden.
Door visievorming op het ruimtelijk beleid en de uitvoering daarvan leveren we een bijdrage aan een levendig, groen en vitaal dorp en een gezonde en leefbare leefomgeving. Onze strategische inzet richt zich vooral op ons regionaal handelen en de doorwerking daarvan naar het lokale niveau.
Dit programma richt zich ook op de duurzame economische structuur van de gemeente.
Thema | Doelstellingen |
---|---|
Ruimte en Wonen | 1. Voor 1 januari 2024 implementeren we de Omgevingswet. |
2. De nieuwe Omgevingsvisie en het nieuwe Omgevingsplan voor Son en Breugel worden vastgesteld. | |
3. De uitvoeringsprogramma’s van het bestaand beleid voeren we uit (zoals Toekomstvisie, Structuurvisie, Duurzaamheid en Woonvisie). | |
4. In Son en Breugel vindt voldoende gedifferentieerde woningbouw plaats voor een diversiteit aan doelgroepen. | |
5. We voorzien in een tijdige en kwaliteitsbewuste ontwikkeling van ontwikkelingslocaties. | |
Overige ruimtelijk beleid | 6. In 2030 wil Son en Breugel een klimaat neutrale gemeente zijn. |
7. We integreren natuur en landschap in ruimtelijk beleid en ruimtelijke ontwikkelingen. | |
Regio | 8. We werken op strategisch niveau samen binnen het Stedelijk Gebied Eindhoven en de Metropoolregio Eindhoven. Dit geven we vorm door bestuurlijke en ambtelijke inbreng m.b.t. 'Ruimte', 'Wonen' en ‘Economie’ en lokale doorwerking van regionaal beleid op deze thema’s. |
9. Son en Breugel is partner van het Van Gogh Nationaal Park en blijft aangesloten bij ‘Dommeldal uit de Verf’. | |
10. Wij stimuleren recreatieve en toeristische initiatieven. | |
Economie | 11. Ondernemen mogelijk maken en stimuleren door het versterken van het vestigingsklimaat en ondernemersklimaat in het Centrum en op Ekkersrijt. |
12. Binnen de kaders van de Omgevingsvisie ontwikkelen we Ekkersrijt (voormalig Masterplan Ekkersrijt en pilot Omgevingsplan Ekkersrijt Sciencepark) door. | |
13. We houden structureel overleg met de ondernemersverenigingen OVSB en OVE. |
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Toekomstvisie voor Son en Breugel | 2012 - 2030 | 21 juni 2012 | omgevingsvisie Son en Breugel en omgevingsplan Son en Breugel (2021 resp 2022) |
Structuurvisie voor Son en Breugel | 2014 - 2030 | 6 februari 2014 | omgevingsvisie Son en Breugel en omgevingsplan Son en Breugel (2021 resp 2022) |
Omgevingsvisie Son en Breugel; OOg op een zonnige toekomst! | 2022 - pm | 19 mei 2022 | cyclus proces. Nieuwe versie n.a.v. uitwerkingsplan deelgebied/deelthema |
Woonvisie voor Son en Breugel | 2012 - 2020 | 20 december 2012 | |
Woningbouwprogramma Son en Breugel 2016/2020 – 2030 (addendum op de Woonvisie) Actieprogramma Wonen (i.r.t. omgevingsvisie) | 2016/2020 -2030 | 16 juni 2016 | 2022 |
Cultureel Erfgoed (2019 - 2030) gemeente Son en Breugel | 2019-2030 | ||
Centrumvisie Son | n.v.t. | 21 juni 2012 | |
Centrumvisie Breugel en uitvoeringsprogramma | n.v.t. | 21 juni 2012 resp. 29 augustus 2013 | |
Plan van Aanpak Implementatie Omgevingswet Son en Breugel (Implementatieprogramma Omgevingswet) | 2016 - 2029 | 6 december 2016 (college) | omgevingsvisie Son en Breugel en omgevingsplan Son en Breugel (2021) |
Afsprakenkader Wonen 2017 SGE | 2017 e.v. | 21 december 2017 | Actualisatie najaar 2021 |
Landschapsinvesteringsregeling gemeente Son en Breugel | 2013 e.v. | 29 augustus 2013 | |
Intergemeentelijke Structuurvisie Rijk van Dommel en Aa | 2011 e.v. | 1 september 2011 | |
Verslingerd aan de Dommel | 2012 e.v. | 23 augustus 2012 | |
Visie Sciencepark | 2017 e.v. | 21 december 2017 | Omgevingsplan Sciencepark 2020 |
Nota Grondbeleid | 2020-2024 | 17 december 2020 | |
Kaders als Koers - kaders voor de woningbouwprogrammering op ontwikkelingslocaties | 2019 e.v. | 19 december 2019 | |
Visie op Wonen Stedelijk Gebied Eindhoven | 2019 e.v. | 22 augustus 2019 | |
Huisvestingsverordening gemeente Son en Breugel 2020-2023 | 2020-2023 | 19 december 2019 | |
Masterplan Ekkersrijt | 2015 e.v. | 12 november 2015 | |
Regionale Energie Strategie MRE | 2021-2023 | Q4 2021 | Actualisatie elke 2 jaar |
Transitievisie Warmte | 2021-2026 | Q4 2021 | Actualisatie elke 5 jaar |
Voor een uitgebreide toelichting over klimaat wordt verwezen naar de algemene inleiding onder duurzaamheid en klimaat.
Beveiliging Bedrijven Ekkersrijt (SBBE)
De Stichting Beveiliging Bedrijven Ekkersrijt (SBBE) is een verbonden partij waarmee samen wordt gewerkt op het bedrijventerrein. De Stichting verzorgt de beveiliging van het terrein middels camera's die in het openbaar gebied hangen en een beveiligingsteam.
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo (afwijking budget 2022) wordt weergegeven als positief als het gerealiseerde bedrag hoger is dan de begroting. Bij de lasten is een positief bedrag dus een nadeel, bij de baten een voordeel. Door afronding kunnen er verschillen ontstaan omdat tellingen uit het financieel systeem komen en daarom soms afwijken.
Omschrijving | Primaire begroting 2022 | Begroting na wijziging 2022 | Realisatie 2022 | Afwijking budget 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
0.10 Mutaties reserves programma 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 74 | 152 | 188 | 36 | |
3.1 Economische ontwikkeling | 125 | 135 | 136 | 0 | |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 46 | 142 | 50 | -92 | |
3.3 Bedrijfsloket en -regelingen | 40 | 40 | 35 | -6 | |
3.4 Economische promotie | 90 | 90 | 77 | -12 | |
7.5 Begraafplaatsen | 0 | 0 | 0 | 0 | |
8.1 Ruimte en leefomgeving | 572 | 841 | 237 | -604 | |
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 3.548 | 8.281 | 5.391 | -2.891 | |
8.3 Wonen en bouwen | 819 | 819 | 772 | -47 | |
Totaal Lasten | 5.315 | 10.503 | 6.886 | -3.616 | |
Baten | |||||
0.10 Mutaties reserves programma 4 | 0 | 4.485 | 4.205 | -280 | |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 223 | 432 | 532 | 99 | |
3.1 Economische ontwikkeling | 38 | 48 | 52 | 4 | |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3.3 Bedrijfsloket en -regelingen | 21 | 21 | 14 | -7 | |
3.4 Economische promotie | 34 | 27 | 20 | -7 | |
8.1 Ruimte en leefomgeving | 22 | 345 | 379 | 33 | |
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 3.548 | 4.075 | 506 | -3.570 | |
8.3 Wonen en bouwen | 721 | 721 | 589 | -132 | |
Totaal Baten | 4.608 | 10.154 | 6.295 | -3.859 | |
Saldo (baten -/- lasten) | -708 | -348 | -591 | -243 |