Programma 4. Economische en ruimtelijke ontwikkeling

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De fysieke leefomgeving kent diverse abstractieniveaus.

In het programma Fysieke en Veilige leefomgeving komen vooral de tactische en operationele kant van de leefomgeving aan de orde. Het programma Economische en Ruimtelijke ontwikkeling richt zich meer op de visie en de strategische kant van deze leefomgeving.
Er is natuurlijk wel overlap tussen de programma’s omdat de scheidslijn tussen het strategische en het tactische abstractieniveau niet zo scherp is. Een voorbeeld daarvan is het onderwerp natuur en landschap: enerzijds hebben we een visie en sluiten we qua strategie aan bij lopende regionale ontwikkelingen (‘Dommeldal uit de verf’ en Van Gogh Nationaal Park), anderzijds moeten we ook natuur en groen aanleggen en onderhouden.
Door visievorming op het ruimtelijk beleid en de uitvoering daarvan leveren we een bijdrage aan een levendig, groen en vitaal dorp en een gezonde en leefbare leefomgeving. Onze strategische inzet richt zich vooral op ons regionaal handelen en de doorwerking daarvan naar het lokale niveau.
Dit programma richt zich ook op de duurzame economische structuur van de gemeente.

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?
Thema Doelstellingen
Ruimte en Wonen 1. Voor 1 januari 2024 implementeren we de Omgevingswet.
2. De nieuwe Omgevingsvisie en het nieuwe Omgevingsplan voor Son en Breugel worden vastgesteld.
3. De uitvoeringsprogramma’s van het bestaand beleid voeren we uit (zoals Toekomstvisie, Structuurvisie, Duurzaamheid en Woonvisie).
4. In Son en Breugel vindt voldoende gedifferentieerde woningbouw plaats voor een diversiteit aan doelgroepen.
5. We voorzien in een tijdige en kwaliteitsbewuste ontwikkeling van ontwikkelingslocaties.
Overige ruimtelijk beleid 6. In 2030 wil Son en Breugel een klimaat neutrale gemeente zijn.
7. We integreren natuur en landschap in ruimtelijk beleid en ruimtelijke ontwikkelingen.
Regio 8. We werken op strategisch niveau samen binnen het Stedelijk Gebied Eindhoven en de Metropoolregio Eindhoven. Dit geven we vorm door bestuurlijke en ambtelijke inbreng m.b.t. 'Ruimte', 'Wonen' en ‘Economie’ en lokale doorwerking van regionaal beleid op deze thema’s.
9. Son en Breugel is partner van het Van Gogh Nationaal Park en blijft aangesloten bij ‘Dommeldal uit de Verf’.
10. Wij stimuleren recreatieve en toeristische initiatieven.
Economie 11. Ondernemen mogelijk maken en stimuleren door het versterken van het vestigingsklimaat en ondernemersklimaat in het Centrum en op Ekkersrijt.
12. Binnen de kaders van de Omgevingsvisie ontwikkelen we Ekkersrijt (voormalig Masterplan Ekkersrijt en pilot Omgevingsplan Ekkersrijt Sciencepark) door.
13. We houden structureel overleg met de ondernemersverenigingen OVSB en OVE.

Relevante beleidsnota's

Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota's
Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Toekomstvisie voor Son en Breugel 2012 - 2030 21 juni 2012 omgevingsvisie Son en Breugel en omgevingsplan Son en Breugel (2021 resp 2022)
Structuurvisie voor Son en Breugel 2014 - 2030 6 februari 2014 omgevingsvisie Son en Breugel en omgevingsplan Son en Breugel (2021 resp 2022)
Omgevingsvisie Son en Breugel; OOg op een zonnige toekomst! 2022 - pm 19 mei 2022 cyclus proces. Nieuwe versie n.a.v. uitwerkingsplan deelgebied/deelthema
Woonvisie voor Son en Breugel 2012 - 2020 20 december 2012
Woningbouwprogramma Son en Breugel 2016/2020 – 2030 (addendum op de Woonvisie) Actieprogramma Wonen (i.r.t. omgevingsvisie) 2016/2020 -2030 16 juni 2016 2022
Cultureel Erfgoed (2019 - 2030) gemeente Son en Breugel 2019-2030
Centrumvisie Son n.v.t. 21 juni 2012
Centrumvisie Breugel en uitvoeringsprogramma n.v.t. 21 juni 2012 resp. 29 augustus 2013
Plan van Aanpak Implementatie Omgevingswet Son en Breugel (Implementatieprogramma Omgevingswet) 2016 - 2029 6 december 2016 (college) omgevingsvisie Son en Breugel en omgevingsplan Son en Breugel (2021)
Afsprakenkader Wonen 2017 SGE 2017 e.v. 21 december 2017 Actualisatie najaar 2021
Landschapsinvesteringsregeling gemeente Son en Breugel 2013 e.v. 29 augustus 2013
Intergemeentelijke Structuurvisie Rijk van Dommel en Aa 2011 e.v. 1 september 2011
Verslingerd aan de Dommel 2012 e.v. 23 augustus 2012
Visie Sciencepark 2017 e.v. 21 december 2017 Omgevingsplan Sciencepark 2020
Nota Grondbeleid 2020-2024 17 december 2020
Kaders als Koers - kaders voor de woningbouwprogrammering op ontwikkelingslocaties 2019 e.v. 19 december 2019
Visie op Wonen Stedelijk Gebied Eindhoven 2019 e.v. 22 augustus 2019
Huisvestingsverordening gemeente Son en Breugel 2020-2023 2020-2023 19 december 2019
Masterplan Ekkersrijt 2015 e.v. 12 november 2015
Regionale Energie Strategie MRE 2021-2023 Q4 2021 Actualisatie elke 2 jaar
Transitievisie Warmte 2021-2026 Q4 2021 Actualisatie elke 5 jaar

Wat hebben we ervoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan?

Ruimte en Wonen

Terug naar navigatie - Ruimte en Wonen

Regio

Terug naar navigatie - Regio

Economie

Terug naar navigatie - Economie

Klimaat

Terug naar navigatie - Klimaat

Voor een uitgebreide toelichting over klimaat wordt verwezen naar de algemene inleiding onder duurzaamheid en klimaat.

Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

Terug naar navigatie - Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

Beveiliging Bedrijven Ekkersrijt (SBBE)
De Stichting Beveiliging Bedrijven Ekkersrijt (SBBE) is een verbonden partij waarmee samen wordt gewerkt op het bedrijventerrein. De Stichting verzorgt de beveiliging van het terrein middels camera's die in het openbaar gebied hangen en een beveiligingsteam.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo (afwijking budget 2022) wordt weergegeven als positief als het gerealiseerde bedrag hoger is dan de begroting. Bij de lasten is een positief bedrag dus een nadeel, bij de baten een voordeel. Door afronding kunnen er verschillen ontstaan omdat tellingen uit het financieel systeem komen en daarom soms afwijken.

Bedragen x €1.000
Omschrijving Primaire begroting 2022 Begroting na wijziging 2022 Realisatie 2022 Afwijking budget 2022
Lasten
0.10 Mutaties reserves programma 4 0 0 0 0
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 74 152 188 36
3.1 Economische ontwikkeling 125 135 136 0
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 46 142 50 -92
3.3 Bedrijfsloket en -regelingen 40 40 35 -6
3.4 Economische promotie 90 90 77 -12
7.5 Begraafplaatsen 0 0 0 0
8.1 Ruimte en leefomgeving 572 841 237 -604
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 3.548 8.281 5.391 -2.891
8.3 Wonen en bouwen 819 819 772 -47
Totaal Lasten 5.315 10.503 6.886 -3.616
Baten
0.10 Mutaties reserves programma 4 0 4.485 4.205 -280
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 223 432 532 99
3.1 Economische ontwikkeling 38 48 52 4
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 0 0 0 0
3.3 Bedrijfsloket en -regelingen 21 21 14 -7
3.4 Economische promotie 34 27 20 -7
8.1 Ruimte en leefomgeving 22 345 379 33
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 3.548 4.075 506 -3.570
8.3 Wonen en bouwen 721 721 589 -132
Totaal Baten 4.608 10.154 6.295 -3.859