Hans Gaillard
Jan Boersma
Steven Grevink
Hans Gaillard
Jan Boersma
Steven Grevink
Dit programma gaat over de kwaliteit van onze in- en externe dienstverlening.
De kwaliteit van onze dienstverlening uit zich in het gemak waarmee inwoners en ondernemers producten en diensten kunnen afnemen bij de gemeente en het gemak waarmee zij met de gemeente in contact kunnen komen. We hanteren daarbij het uitgangspunt dat de klant kiest op welke manier hij contact met de gemeente wil hebben. Dat kan via het online portaal zijn, via e-mail, website, telefoon, sociaal media, per brief, via een baliebezoek of in een persoonlijk gesprek. Alle kanalen zijn beschikbaar en dat houden we zo.
De mogelijkheden van onze digitale dienstverlening nemen toe, mede dankzij de invoering van het zaakgericht werken. De digitale dienstverlening wordt transparanter, gaat sneller en de mogelijkheden om in contact te komen met de juiste persoon zijn toegenomen. We zien dan ook dat inwoners voor steeds meer producten en diensten gebruikmaken van de digitale weg.
We kijken binnen dit programma niet alleen naar de dienstverlening zelf, maar ook naar de voorwaarden om kwalitatief goede dienstverlening te kunnen leveren. Is de capaciteit van onze organisatie op orde en in hoeverre dragen de werkwijzen van het gemeentebestuur en de medewerkers bij aan de kwaliteit van de dienstverlening? Is het besluitvormingsproces bijvoorbeeld transparant en begrijpelijk en zijn inwoners voldoende betrokken en geraadpleegd? En, hoe kunnen wij optimaal gebruikmaken van de deskundigheid en kracht die onze Son en Breugelse samenleving herbergt? De doelstellingen binnen dit programma richten zich daarom niet alleen op de dienstverlening zelf, maar ook op de mate van participatie en de wijze van organisatie.
Thema | Doelstellingen |
---|---|
Dienstverlening | 1. De gemeente is zichtbaar, aanspreekbaar en bereikbaar. |
2. Inwoners, organisaties en ondernemers kunnen 24/7 zaken doen met de gemeente. | |
3. Inwoners, organisaties en ondernemers zijn tevreden over onze dienstverlening. | |
Participatie | 4. Plannen en projecten komen in samenwerking met belanghebbenden tot stand. |
5. Jongeren denken actief mee bij het maken en realiseren van plannen en projecten. | |
6. Inwoners, organisaties en ondernemers vinden onze beleids- en besluitvorming integer, transparant, begrijpelijk en toegankelijk. | |
Organisatie | 7. De capaciteit van de gemeentelijke organisatie is op orde. |
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Informatiebeleid Dommelvallei | 2021-2025 | 3 juni 2021 | n.v.t. |
Visie op Bestuurlijke Toekomst | onbepaalde tijd | 18 juni 2015 en 2 november 2017 | n.v.t. |
Bestuursakkoord Samenwerken in, aan, voor, met Son en Breugel | 2022-2026 | 7 juli 2022 | n.v.t. |
Beleidskader Integriteit 2015 | onbepaalde tijd, vanaf maart 2015 | 26 maart 2015 | n.v.t. |
Persoonlijk en dichtbij | n.v.t. | 12 juni 2012 | n.v.t. |
Visie op dienstverlening | n.v.t. | Commissie AZ 14 januari 2015 | n.v.t. |
Nota activering, waardering en afschrijving | n.v.t. | 20 juni 2013 | n.v.t. |
Nota reserves en voorzieningen | n.v.t. | 17 februari 2022 | n.v.t. |
Financiële verordening | n.v.t. | 22 juni 2017 | n.v.t. |
Treasurystatuut | n.v.t. | 2014 | n.v.t. |
Nota risicomanagement en weerstandsvermogen | n.v.t. | 21 maart 2013 | n.v.t. |
Belastingverordeningen |
Voor een uitgebreide toelichting over klimaat wordt verwezen naar de algemene inleiding onder duurzaamheid en klimaat.
Dienst Dommelvallei
Dienst Dommelvallei is het samenwerkingsverband van de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel. In deze dienst zijn de bedrijfsvoeringstaken financiën, belastingen, personeel & organisatie, informatievoorziening en planning en control voor de drie gemeenten ondergebracht. Daarnaast hebben de gemeenten Son en Breugel en Nuenen de taken met betrekking tot werk en inkomen en dienstverlening ondergebracht in Dienst Dommelvallei.
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo (afwijking budget 2022) wordt weergegeven als positief als het gerealiseerde bedrag hoger is dan de begroting. Bij de lasten is een positief bedrag dus een nadeel, bij de baten een voordeel. Door afronding kunnen er verschillen ontstaan omdat tellingen uit het financieel systeem komen en daarom soms afwijken.
Omschrijving | Primaire begroting 2022 | Begroting na wijziging 2022 | Realisatie 2022 | Afwijking budget 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
0.10 Mutaties reserves programma 1 | 0 | 902 | 902 | 0 | |
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten | 17 | 1.050 | 2.923 | 1.874 | |
0.1 Bestuur | 1.690 | 1.692 | 1.777 | 85 | |
0.2 Burgerzaken | 858 | 858 | 981 | 124 | |
0.4 Overhead | 6.453 | 7.238 | 7.497 | 259 | |
0.5 Treasury | 70 | 92 | 94 | 3 | |
0.61 OZB woningen | 90 | 90 | 107 | 17 | |
0.62 OZB niet-woningen | 31 | 31 | 26 | -5 | |
0.64 Belastingen Overig | 39 | 39 | 28 | -11 | |
0.8 Overige baten en lasten | 650 | 731 | 12 | -719 | |
0.9 Venootschapsbelasting (Vpb) | 4 | 119 | -36 | -154 | |
Totaal Lasten | 9.901 | 12.840 | 14.312 | 1.473 | |
Baten | |||||
0.10 Mutaties reserves programma 1 | 169 | 1.619 | 1.145 | -474 | |
0.1 Bestuur | 0 | 0 | 205 | 205 | |
0.2 Burgerzaken | 221 | 221 | 261 | 39 | |
0.4 Overhead | 184 | 172 | 367 | 195 | |
0.5 Treasury | 126 | 162 | 155 | -7 | |
0.61 OZB woningen | 2.471 | 2.531 | 2.581 | 50 | |
0.62 OZB niet-woningen | 2.289 | 2.289 | 2.320 | 31 | |
0.64 Belastingen Overig | 9 | 9 | 0 | -9 | |
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds | 23.190 | 26.576 | 26.905 | 329 | |
0.8 Overige baten en lasten | 316 | 316 | 0 | -316 | |
Totaal Baten | 28.975 | 33.896 | 33.939 | 43 | |
Saldo (baten -/- lasten) | 19.074 | 21.056 | 19.626 | -1.430 |