Programma 1. Interne en externe dienstverlening

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Dit programma gaat over de kwaliteit van onze in- en externe dienstverlening.

De kwaliteit van onze dienstverlening uit zich in het gemak waarmee inwoners en ondernemers producten en diensten kunnen afnemen bij de gemeente en het gemak waarmee zij met de gemeente in contact kunnen komen. We hanteren daarbij het uitgangspunt dat de klant kiest op welke manier hij contact met de gemeente wil hebben. Dat kan via het online portaal zijn, via e-mail, website, telefoon, sociaal media, per brief, via een baliebezoek of in een persoonlijk gesprek. Alle kanalen zijn beschikbaar en dat houden we zo.

De mogelijkheden van onze digitale dienstverlening nemen toe, mede dankzij de invoering van het zaakgericht werken. De digitale dienstverlening wordt transparanter, gaat sneller en de mogelijkheden om in contact te komen met de juiste persoon zijn toegenomen. We zien dan ook dat inwoners voor steeds meer producten en diensten gebruikmaken van de digitale weg. 

We kijken binnen dit programma niet alleen naar de dienstverlening zelf, maar ook naar de voorwaarden om kwalitatief goede dienstverlening te kunnen leveren. Is de capaciteit van onze organisatie op orde en in hoeverre dragen de werkwijzen van het gemeentebestuur en de medewerkers bij aan de kwaliteit van de dienstverlening? Is het besluitvormingsproces bijvoorbeeld transparant en begrijpelijk en zijn inwoners voldoende betrokken en geraadpleegd? En, hoe kunnen wij optimaal gebruikmaken van de deskundigheid en kracht die onze Son en Breugelse samenleving herbergt? De doelstellingen binnen dit programma richten zich daarom niet alleen op de dienstverlening zelf, maar ook op de mate van participatie en de wijze van organisatie.   

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?
Thema Doelstellingen
Dienstverlening 1. De gemeente is zichtbaar, aanspreekbaar en bereikbaar.
2. Inwoners, organisaties en ondernemers kunnen 24/7 zaken doen met de gemeente.
3. Inwoners, organisaties en ondernemers zijn tevreden over onze dienstverlening.
Participatie 4. Plannen en projecten komen in samenwerking met belanghebbenden tot stand.
5. Jongeren denken actief mee bij het maken en realiseren van plannen en projecten.
6. Inwoners, organisaties en ondernemers vinden onze beleids- en besluitvorming integer, transparant, begrijpelijk en toegankelijk.
Organisatie 7. De capaciteit van de gemeentelijke organisatie is op orde.

Relevante beleidsnota's

Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota's
Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Informatiebeleid Dommelvallei 2021-2025 3 juni 2021 n.v.t.
Visie op Bestuurlijke Toekomst onbepaalde tijd 18 juni 2015 en 2 november 2017 n.v.t.
Bestuursakkoord Samenwerken in, aan, voor, met Son en Breugel 2022-2026 7 juli 2022 n.v.t.
Beleidskader Integriteit 2015 onbepaalde tijd, vanaf maart 2015 26 maart 2015 n.v.t.
Persoonlijk en dichtbij n.v.t. 12 juni 2012 n.v.t.
Visie op dienstverlening n.v.t. Commissie AZ 14 januari 2015 n.v.t.
Nota activering, waardering en afschrijving n.v.t. 20 juni 2013 n.v.t.
Nota reserves en voorzieningen n.v.t. 17 februari 2022 n.v.t.
Financiële verordening n.v.t. 22 juni 2017 n.v.t.
Treasurystatuut n.v.t. 2014 n.v.t.
Nota risicomanagement en weerstandsvermogen n.v.t. 21 maart 2013 n.v.t.
Belastingverordeningen

Wat hebben we ervoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan?

Dienstverlening

Terug naar navigatie - Dienstverlening

Participatie

Terug naar navigatie - Participatie

Klimaat

Terug naar navigatie - Klimaat

Voor een uitgebreide toelichting over klimaat wordt verwezen naar de algemene inleiding onder duurzaamheid en klimaat.

Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

Terug naar navigatie - Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

Dienst Dommelvallei
Dienst Dommelvallei is het samenwerkingsverband van de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel. In deze dienst zijn de bedrijfsvoeringstaken financiën, belastingen, personeel & organisatie, informatievoorziening en planning en control voor de drie gemeenten ondergebracht. Daarnaast hebben de gemeenten Son en Breugel en Nuenen de taken met betrekking tot werk en inkomen en dienstverlening ondergebracht in Dienst Dommelvallei.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo (afwijking budget 2022) wordt weergegeven als positief als het gerealiseerde bedrag hoger is dan de begroting. Bij de lasten is een positief bedrag dus een nadeel, bij de baten een voordeel. Door afronding kunnen er verschillen ontstaan omdat tellingen uit het financieel systeem komen en daarom soms afwijken.

Bedragen x €1.000
Omschrijving Primaire begroting 2022 Begroting na wijziging 2022 Realisatie 2022 Afwijking budget 2022
Lasten
0.10 Mutaties reserves programma 1 0 902 902 0
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten 17 1.050 2.923 1.874
0.1 Bestuur 1.690 1.692 1.777 85
0.2 Burgerzaken 858 858 981 124
0.4 Overhead 6.453 7.238 7.497 259
0.5 Treasury 70 92 94 3
0.61 OZB woningen 90 90 107 17
0.62 OZB niet-woningen 31 31 26 -5
0.64 Belastingen Overig 39 39 28 -11
0.8 Overige baten en lasten 650 731 12 -719
0.9 Venootschapsbelasting (Vpb) 4 119 -36 -154
Totaal Lasten 9.901 12.840 14.312 1.473
Baten
0.10 Mutaties reserves programma 1 169 1.619 1.145 -474
0.1 Bestuur 0 0 205 205
0.2 Burgerzaken 221 221 261 39
0.4 Overhead 184 172 367 195
0.5 Treasury 126 162 155 -7
0.61 OZB woningen 2.471 2.531 2.581 50
0.62 OZB niet-woningen 2.289 2.289 2.320 31
0.64 Belastingen Overig 9 9 0 -9
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds 23.190 26.576 26.905 329
0.8 Overige baten en lasten 316 316 0 -316
Totaal Baten 28.975 33.896 33.939 43