Hans Gaillard
Jan Boersma
Steven Grevink
Hans Gaillard
Jan Boersma
Steven Grevink
Ons handelen en beleid voor de fysieke leefomgeving kent diverse abstractieniveaus.
In het programma Fysieke en Veilige leefomgeving komen vooral de tactische en operationele kant van ons handelen voor de leefomgeving aan de orde.
Het programma Economische en Ruimtelijke ontwikkeling richt zich meer op de visie en de strategische kant van het beleid voor de leefomgeving.
Er is natuurlijk wel overlap tussen de programma’s, omdat de scheidslijn tussen het strategische en het tactische abstractieniveau niet zo scherp is. Een voorbeeld daarvan is het onderwerp natuur en landschap: enerzijds hebben we er een visie op en sluiten we qua strategie aan bij lopende regionale ontwikkelingen (‘Dommeldal uit de verf en Van Gogh Nationaal Park’), anderzijds leggen we ook natuur en groen aan.
Thema | Doelstellingen |
---|---|
Veiligheid en Vergunningen | 1. Inwoners, ondernemers en bezoekers verblijven in een veilige en prettige woonomgeving. |
2. We faciliteren bouwprojecten en initiatieven en bewaken de naleving van geldende wetten, regels en voorschriften. | |
Openbare Ruimte | 3. Het onderhoudsniveau van de openbare ruimte voldoet aan de lokaal vastgestelde kwaliteitseisen. |
4. Inwoners houden droge voeten, samen met de inwoners nemen we maatregelen voor klimaatveranderingen. | |
5. Inwoners kunnen in de openbare ruimte op verschillende manieren recreëren. | |
6. We voeren natuurontwikkelingsprojecten uit. | |
7. In de openbare ruimte gebruiken we duurzame materialen en hanteren we verantwoorde werkwijzen. | |
8. We streven naar een steeds betere afvalinzameling. | |
Mobiliteit | 9. We zetten in op duurzame en slimme mobiliteit. |
10. Weggebruikers kunnen comfortabel en veilig deelnemen aan het verkeer. | |
11. Bedrijvenpark Ekkersrijt is optimaal aangesloten op de snelweg. | |
12. Inwoners kunnen gebruik maken van dekkend openbaar vervoer. |
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Nota Integrale Veiligheid gemeente Son en Breugel 2019-2022 | 2019 - 2022 | 10 januari 2019 | |
Nota Handhavingsbeleid 2019-2022 | 2019 - 2022 | 10 januari 2019 | |
Uitvoeringsprogramma's veiligheid | 2019 | ||
Uitvoeringsprogramma handhaving 2019 | 2019 | ||
Beheerplan wegen 2016-2020 | 2016-2020 | 2023 | |
Mobiliteitsvisie Son en Breugel | 2014-2030 | 13 maart 2014 | 2023 |
Beleidsnota openbare verlichting | n.v.t. | 6 oktober 2016 | n.v.t. |
MJOP civieltechnische kunstwerken | 2024-2034 | n.v.t. | 2023 |
Bereikbaarheidsakkoord Zuidoost Brabant | 2017 | n.v.t. | |
Beleidsnota openbaar groen 2021 | 2022-(geen specifieke einddatum) | 25 november 2021 | |
Uitwerkingsplan Oud Meer 2013 - 2024 | 2013 - 2024 | 6 februari 2014 | |
Evenementenbeleid 2016 | |||
Beleidsnotitie Gladheidsbestrijding 2008 | n.v.t. | ||
Beleidsnotitie (beleidsregels) spelen | 2019 - 2024 | 2020 | |
Beleidsnota Duurzaamheid | 2016-2020 met doorkijk naar 2030 | 6 oktober 2016 | |
Gemeentelijk Rioleringsplan 2016-2022 | 2016-2022 | 6 oktober 2016 | 2023 |
Klimaatbestendig Son en Breugel 2030 | 2017-2030 | 2 november 2017 | n.t.b. |
Integraal Beheerplan Bos- en natuurterreinen 2020-2029 | 2020-2029 | 18 maart 2021 |
Voor een uitgebreide toelichting over klimaat wordt verwezen naar de algemene inleiding onder duurzaamheid en klimaat.
Werkvoorzieningsschap de Dommel (WSD)
De WSD is ons sociaal ontwikkelbedrijf en voert de werkgeversverplichtingen uit van de voormalige Wet Sociale Werkvoorziening (WSW). Daarnaast begeleidt de WSD inwoners die in het kader van de Participatiewet ondersteuning nodig hebben bij het vinden van werk en fungeren daarmee als sociaal ontwikkelbedrijf.
Voor de gemeente Son en Breugel is een Lokaal Plan opgesteld op basis van het koersdocument ''Gezamenlijke doorontwikkelen''. Het Lokaal Plan omvat deelprojecten waaronder de werkdiagnose AanZet en Project Kansen. De deelprojecten bieden de mogelijkheid om gezamenlijk optimale dienstverlening te ontwikkelen.
Met de Kenniskompanie als kennis- en expertisecentrum bundelen de samenwerkende gemeenten kennis en ervaring voor het ondersteunen van inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost behartigt de belangen van de gemeenten in het samenwerkingsgebied op de terreinen van: brandweerzorg, geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio, rampenbestrijding en crisisbeheersing en de gemeenschappelijke meldkamer, door:
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
De Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant voert namens de gemeente de vergunningverlenings-, toezicht- en handhavingstaken uit op het gebied van milieu. Daarnaast ondersteunt de ODZOB de gemeente op het gebied van allerlei milieu gerelateerde zaken zoals bodem, externe veiligheid, fijn stof, geuremissies etc.
Reiniging Blink
De gemeenschappelijke regeling Reiniging Blink voert vanaf 2022 namens de gemeente de afvaltaken uit, door:
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo (afwijking budget 2022) wordt weergegeven als positief als het gerealiseerde bedrag hoger is dan de begroting. Bij de lasten is een positief bedrag dus een nadeel, bij de baten een voordeel. Door afronding kunnen er verschillen ontstaan omdat tellingen uit het financieel systeem komen en daarom soms afwijken.
Omschrijving | Primaire begroting 2022 | Begroting na wijziging 2022 | Realisatie 2022 | Afwijking budget 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
0.10 Mutaties reserves programma 3 | 72 | 244 | 244 | 0 | |
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer | 894 | 894 | 884 | -9 | |
1.2 Openbare orde en Veiligheid | 739 | 908 | 771 | -137 | |
2.1 Verkeer en vervoer | 1.612 | 1.823 | 1.667 | -156 | |
2.2 Parkeren | 48 | 26 | 3 | -22 | |
2.5 Openbaar vervoer | 19 | 19 | 2 | -18 | |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 1.583 | 1.841 | 1.629 | -212 | |
7.2 Riolering | 868 | 880 | 1.049 | 169 | |
7.3 Afval | 2.262 | 2.262 | 2.681 | 418 | |
7.4 Milieubeheer | 417 | 1.024 | 643 | -380 | |
Totaal Lasten | 8.514 | 9.920 | 9.573 | -347 | |
Baten | |||||
0.10 Mutaties reserves programma 3 | 222 | 497 | 341 | -156 | |
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer | 5 | 5 | 0 | -5 | |
1.2 Openbare orde en Veiligheid | 8 | 75 | 48 | -27 | |
2.1 Verkeer en vervoer | 32 | 32 | 25 | -7 | |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 77 | 74 | 41 | -33 | |
7.2 Riolering | 1.418 | 1.418 | 1.474 | 56 | |
7.3 Afval | 2.834 | 2.418 | 2.684 | 267 | |
7.4 Milieubeheer | 24 | 520 | 198 | -322 | |
Totaal Baten | 4.619 | 5.037 | 4.811 | -226 | |
Saldo (baten -/- lasten) | -3.895 | -4.883 | -4.762 | 121 |