Programma 3. Fysieke en veilige leefomgeving

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Ons handelen en beleid voor de fysieke leefomgeving kent diverse abstractieniveaus.

In het programma Fysieke en Veilige leefomgeving komen vooral de tactische en operationele kant van ons handelen voor de leefomgeving aan de orde.

Het programma Economische en Ruimtelijke ontwikkeling richt zich meer op de visie en de strategische kant van het beleid voor de leefomgeving.

Er is natuurlijk wel overlap tussen de programma’s, omdat de scheidslijn tussen het strategische en het tactische abstractieniveau niet zo scherp is. Een voorbeeld daarvan is het onderwerp natuur en landschap: enerzijds hebben we er een visie op en sluiten we qua strategie aan bij lopende regionale ontwikkelingen (‘Dommeldal uit de verf en Van Gogh Nationaal Park’), anderzijds leggen we ook natuur en groen aan.

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?
Thema Doelstellingen
Veiligheid en Vergunningen 1. Inwoners, ondernemers en bezoekers verblijven in een veilige en prettige woonomgeving.
2. We faciliteren bouwprojecten en initiatieven en bewaken de naleving van geldende wetten, regels en voorschriften.
Openbare Ruimte 3. Het onderhoudsniveau van de openbare ruimte voldoet aan de lokaal vastgestelde kwaliteitseisen.
4. Inwoners houden droge voeten, samen met de inwoners nemen we maatregelen voor klimaatveranderingen.
5. Inwoners kunnen in de openbare ruimte op verschillende manieren recreëren.
6. We voeren natuurontwikkelingsprojecten uit.
7. In de openbare ruimte gebruiken we duurzame materialen en hanteren we verantwoorde werkwijzen.
8. We streven naar een steeds betere afvalinzameling.
Mobiliteit 9. We zetten in op duurzame en slimme mobiliteit.
10. Weggebruikers kunnen comfortabel en veilig deelnemen aan het verkeer.
11. Bedrijvenpark Ekkersrijt is optimaal aangesloten op de snelweg.
12. Inwoners kunnen gebruik maken van dekkend openbaar vervoer.

Relevante beleidsnota's

Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota's
Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Nota Integrale Veiligheid gemeente Son en Breugel 2019-2022 2019 - 2022 10 januari 2019
Nota Handhavingsbeleid 2019-2022 2019 - 2022 10 januari 2019
Uitvoeringsprogramma's veiligheid 2019
Uitvoeringsprogramma handhaving 2019 2019
Beheerplan wegen 2016-2020 2016-2020 2023
Mobiliteitsvisie Son en Breugel 2014-2030 13 maart 2014 2023
Beleidsnota openbare verlichting n.v.t. 6 oktober 2016 n.v.t.
MJOP civieltechnische kunstwerken 2024-2034 n.v.t. 2023
Bereikbaarheidsakkoord Zuidoost Brabant 2017 n.v.t.
Beleidsnota openbaar groen 2021 2022-(geen specifieke einddatum) 25 november 2021
Uitwerkingsplan Oud Meer 2013 - 2024 2013 - 2024 6 februari 2014
Evenementenbeleid 2016
Beleidsnotitie Gladheidsbestrijding 2008 n.v.t.
Beleidsnotitie (beleidsregels) spelen 2019 - 2024 2020
Beleidsnota Duurzaamheid 2016-2020 met doorkijk naar 2030 6 oktober 2016
Gemeentelijk Rioleringsplan 2016-2022 2016-2022 6 oktober 2016 2023
Klimaatbestendig Son en Breugel 2030 2017-2030 2 november 2017 n.t.b.
Integraal Beheerplan Bos- en natuurterreinen 2020-2029 2020-2029 18 maart 2021

Wat hebben we ervoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan?

Veiligheid en Vergunningen

Terug naar navigatie - Veiligheid en Vergunningen

Openbare Ruimte

Terug naar navigatie - Openbare Ruimte

Mobiliteit

Terug naar navigatie - Mobiliteit

Klimaat

Terug naar navigatie - Klimaat

Voor een uitgebreide toelichting over klimaat wordt verwezen naar de algemene inleiding onder duurzaamheid en klimaat.

Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

Terug naar navigatie - Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

Werkvoorzieningsschap de Dommel (WSD)
De WSD is ons sociaal ontwikkelbedrijf en voert de werkgeversverplichtingen uit van de voormalige Wet Sociale Werkvoorziening (WSW). Daarnaast begeleidt de WSD inwoners die in het kader van de Participatiewet ondersteuning nodig hebben bij het vinden van werk en fungeren daarmee als sociaal ontwikkelbedrijf. 

Voor de gemeente Son en Breugel is een Lokaal Plan opgesteld op basis van het koersdocument ''Gezamenlijke doorontwikkelen''. Het Lokaal Plan omvat deelprojecten waaronder de werkdiagnose AanZet en Project Kansen. De deelprojecten bieden de mogelijkheid om gezamenlijk optimale dienstverlening te ontwikkelen. 

Met de Kenniskompanie als kennis- en expertisecentrum bundelen de samenwerkende gemeenten kennis en ervaring voor het ondersteunen van inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt. 

 

Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)

Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost behartigt de belangen van de gemeenten in het samenwerkingsgebied op de terreinen van: brandweerzorg, geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio, rampenbestrijding en crisisbeheersing en de gemeenschappelijke meldkamer, door:

  • Adequaat te reageren op spoedeisende hulpvragen van burgers, instellingen en bedrijven;
  • Het organiseren en coördineren van geneeskundige hulpverlening in de regio;
  • Het voorkomen en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar en/of ongevallen bij brand en alles wat hiermee verband houdt, inclusief de coördinatie van de werkzaamheden op dit gebied;
  • Het organiseren van de rampenbestrijding en crisisbeheersing.

Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
De Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant voert namens de gemeente de vergunningverlenings-, toezicht- en handhavingstaken uit op het gebied van milieu. Daarnaast ondersteunt de ODZOB de gemeente op het gebied van allerlei milieu gerelateerde zaken zoals bodem, externe veiligheid, fijn stof, geuremissies etc.

Reiniging Blink

De gemeenschappelijke regeling Reiniging Blink voert vanaf 2022 namens de gemeente de afvaltaken uit, door:

  • De inzameling van huis- aan huisafval.
  • Exploitatie van de milieustraat.
  • (Digitale) dienstverlening naar de inwoners m.b.t. afval.
  • Beleidsadvisering.

 

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo (afwijking budget 2022) wordt weergegeven als positief als het gerealiseerde bedrag hoger is dan de begroting. Bij de lasten is een positief bedrag dus een nadeel, bij de baten een voordeel. Door afronding kunnen er verschillen ontstaan omdat tellingen uit het financieel systeem komen en daarom soms afwijken.

Bedragen x €1.000
Omschrijving Primaire begroting 2022 Begroting na wijziging 2022 Realisatie 2022 Afwijking budget 2022
Lasten
0.10 Mutaties reserves programma 3 72 244 244 0
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer 894 894 884 -9
1.2 Openbare orde en Veiligheid 739 908 771 -137
2.1 Verkeer en vervoer 1.612 1.823 1.667 -156
2.2 Parkeren 48 26 3 -22
2.5 Openbaar vervoer 19 19 2 -18
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 1.583 1.841 1.629 -212
7.2 Riolering 868 880 1.049 169
7.3 Afval 2.262 2.262 2.681 418
7.4 Milieubeheer 417 1.024 643 -380
Totaal Lasten 8.514 9.920 9.573 -347
Baten
0.10 Mutaties reserves programma 3 222 497 341 -156
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer 5 5 0 -5
1.2 Openbare orde en Veiligheid 8 75 48 -27
2.1 Verkeer en vervoer 32 32 25 -7
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 77 74 41 -33
7.2 Riolering 1.418 1.418 1.474 56
7.3 Afval 2.834 2.418 2.684 267
7.4 Milieubeheer 24 520 198 -322
Totaal Baten 4.619 5.037 4.811 -226