Steven Grevink
Jelle de Jong
Steven Grevink
Jelle de Jong
De sociale leefomgeving gaat over de gezondheid, het welbevinden en de ontwikkelmogelijkheden van onze inwoners. Goede voorzieningen voor inwoners en professionals zijn hiervoor belangrijk. Enerzijds bestaan voorzieningen uit ondersteuningsmogelijkheden voor individuele inwoners door hulp en (financiële) steun, anderzijds uit accommodaties, subsidies en bijeenkomsten/evenementen. Het programma heeft betrekking op alle inwoners als het gaat om preventie, gezonde leefstijl, ontwikkeling en ontmoeting. Het programma gaat daarnaast specifiek in op ondersteuning van kwetsbare inwoners en jeugdigen.
Door een passend aanbod van culturele activiteiten kunnen onze inwoners zich ontwikkelen en ontplooien. Borging van het cultureel erfgoed en behoud van monumenten dragen daar ook aan bij.
Thema | Doelstellingen |
---|---|
Maatschappelijke participatie | 1. We ondersteunen inwoners die niet (volledig) op eigen kracht kunnen participeren. |
2. (Toegang naar) zorg en ondersteuning is laagdrempelig en efficiënt: klantgericht en op maat. | |
Ontmoeting | 3. Son en Breugel kent een voldoende en gevarieerd aanbod van laagdrempelige ontmoetingsfuncties in de wijken, onder andere in de vorm van onderwijs-, sport- en verenigingsgebouwen. |
4. We ondersteunen lokale initiatieven gericht op ontmoeting. | |
Jeugdigen | 5. Goede voorschoolse voorzieningen en een erkend programma voor VVE (voor- en vroegschoolse educatie) dragen bij aan een goede ontwikkeling van peuters en voorkomen onderwijsachterstand. |
6. We hebben goede en goed bereikbare schoolgebouwen voor een optimaal en gedifferentieerd lokaal onderwijsaanbod. | |
7. Jeugdigen en hun ouders krijgen ondersteuning wanneer zij problemen ondervinden in opgroei- en opvoedsituaties. | |
Gezonde leefstijl | 8. Met voorlichting en ondersteuning stimuleren we inwoners zo gezond mogelijk te leven. |
Cultuur en erfgoed | 9. Wij stimuleren het in stand houden van cultuur, cultureel erfgoed en monumenten. |
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Nota Kunst- en Cultuurbeleid 2017 | 7 november 2017 | n.v.t. | |
Beleidsplan voorschoolse voorzieningen en voor-en vroegschoolse educatie | vanaf 2020 | 4 juli 2019 | n.v.t. |
Accommodatiebeleid | n.v.t. | 6 februari 2014 | n.v.t. |
Visie Sport en bewegen | vanaf 2014 | 6 februari 2014 | n.v.t. |
Cultureel Erfgoed gemeente Son en Breugel | 2021-2030 | ||
Uitgangspunten Participatiebeleid | n.v.t. | Commissie BZ 2 september 2014 | n.v.t. |
Verordeningen participatiewet | n.v.t. | 18 december 2014 | n.v.t. |
Lokaal Gezondheidsbeleid | 2021-2024 | 17 december 2020 | 2025 |
Visie wonen met zorg | n.v.t. | 29 augustus 2013 | n.v.t. |
Kader Sociaal Domein | n.v.t. | 31 augustus 2017 | n.v.t. |
Jeugdbeleid Son en Breugel: (op)groeien in een positief opvoedklimaat | n.v.t. | 9 mei 2019 | n.v.t. |
Voor een uitgebreide toelichting over klimaat wordt verwezen naar de algemene inleiding onder duurzaamheid en klimaat.
Dienst Dommelvallei
Werkvoorzieningschap de Dommel (WSD)
De WSD is ons sociaal ontwikkelbedrijf en voert de werkgeversverplichtingen uit van de voormalige Wet Sociale Werkvoorziening (WSW). Daarnaast begeleidt de WSD inwoners die in het kader van de Participatiewet ondersteuning nodig hebben bij het vinden van werk.
Voor de gemeente Son en Breugel is een Lokaal Plan opgesteld op basis van het koersdocument ''Gezamenlijk doorontwikkelen''. Het Lokaal Plan omvat deelprojecten waaronder de werkdiagnose AanZet en Project Kansen gericht op langdurig uitkeringsgerechtigden. De deelprojecten bieden de mogelijkheid om gezamenlijk met WSD optimale dienstverlening voor de inwoners te ontwikkelen.
Met de Kenniskompanie als kennis- en expertisecentrum bundelen de samenwerkende gemeenten kennis en ervaring voor het ondersteunen van inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD)
De GGD Brabant-Zuidoost voert voor ons de (verplichte) taken van de Wet publieke gezondheid uit. Daarnaast ondersteunt ze de gemeente bij de invulling van ons (gezondheids)beleid, bijvoorbeeld via de vierjaarlijkse Volksgezondheid Toekomst Verkenning (VTV). In 2020 heeft de GGD deze voor het laatst vernieuwd. Deze documenten zijn voor de komende jaren mede de basis voor nieuw beleid alsook voor input voor de omgevingsvisie.
10voordejeugd
Regionale inkoopsamenwerking voor de inkoop van specialistische jeugdhulp, bestaande uit gemeente Helmond, Peelgemeenten (Deurne, Asten, Someren, Laarbeek, Gemert-Bakel), Dommelvallei+ (Geldrop-Mierlo, Nuenen, Son en Breugel, Waalre) en gemeente Veldhoven.
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo (afwijking budget 2022) wordt weergegeven als positief als het gerealiseerde bedrag hoger is dan de begroting. Bij de lasten is een positief bedrag dus een nadeel, bij de baten een voordeel. Door afronding kunnen er verschillen ontstaan omdat tellingen uit het financieel systeem komen en daarom soms afwijken.
Omschrijving | Primaire begroting 2022 | Begroting na wijziging 2022 | Realisatie 2022 | Afwijking budget 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
0.10 Mutaties reserves programma 2 | 0 | 141 | 141 | 0 | |
4.1 Openbaar basisonderwijs | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4.2 Onderwijshuisvesting | 836 | 874 | 830 | -44 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | 507 | 548 | 453 | -95 | |
5.1 Sportbeleid en activering | 176 | 235 | 241 | 6 | |
5.2 Sportaccommodaties | 629 | 714 | 780 | 66 | |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 365 | 413 | 480 | 67 | |
5.4 Musea | 7 | 7 | 1 | -5 | |
5.5 Cultureel erfgoed | 115 | 93 | 58 | -35 | |
5.6 Media | 402 | 402 | 417 | 16 | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 2.457 | 3.525 | 3.348 | -177 | |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 1.097 | 1.341 | 1.116 | -225 | |
6.3 Inkomensregelingen | 4.285 | 4.738 | 4.169 | -569 | |
6.4 WSW en beschut werk | 874 | 874 | 845 | -29 | |
6.5 Arbeidsparticipatieinstrumenten gericht op toeleiding naar werk | 516 | 516 | 399 | -116 | |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 621 | 663 | 550 | -113 | |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 2.040 | 2.546 | 2.559 | 14 | |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 3.490 | 3.409 | 3.609 | 200 | |
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | 20 | 20 | 17 | -3 | |
6.82 Geëscaleerde zorg 18- | 262 | 276 | 242 | -34 | |
7.1 Volksgezondheid | 713 | 726 | 757 | 31 | |
Totaal Lasten | 19.413 | 22.061 | 21.014 | -1.048 | |
Baten | |||||
0.10 Mutaties reserves programma 2 | 464 | 971 | 740 | -231 | |
4.2 Onderwijshuisvesting | 174 | 219 | 174 | -45 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | 125 | 125 | -12 | -137 | |
5.1 Sportbeleid en activering | 0 | 0 | 51 | 51 | |
5.2 Sportaccommodaties | 133 | 133 | 133 | 0 | |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 67 | 67 | 84 | 18 | |
5.5 Cultureel erfgoed | 9 | 9 | 8 | -2 | |
5.6 Media | 30 | 30 | 15 | -15 | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 370 | 1.365 | 2.419 | 1.053 | |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 0 | 0 | 5 | 5 | |
6.3 Inkomensregelingen | 3.380 | 3.097 | 2.989 | -108 | |
6.5 Arbeidsparticipatieinstrumenten gericht op toeleiding naar werk | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 3 | 3 | 0 | -3 | |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 186 | 186 | 126 | -59 | |
7.1 Volksgezondheid | 0 | 30 | 9 | -22 | |
Totaal Baten | 4.942 | 6.236 | 6.740 | 504 | |
Saldo (baten -/- lasten) | -14.471 | -15.825 | -14.273 | 1.552 |