Niet in de balans opgenomen verplichtingen

Overeenkomsten

Terug naar navigatie - Overeenkomsten

Op grond van artikel 53 BBV moeten in de toelichting bij de balans opgenomen worden, de niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen waaraan de gemeente voor toekomstige jaren is gebonden. In de toelichting bij genoemd artikel worden als voorbeelden genoemd (langlopende) huurcontracten en leaseovereenkomsten.

Veel overeenkomsten die de gemeente Son en Breugel heeft afgesloten zijn kortlopend van aard, maximaal één jaar. Wel kennen de meeste overeenkomsten een clausule, inhoudende dat als niet uiterlijk voor een bepaalde datum – bijvoorbeeld twee maanden voor het einde van het jaar – de overeenkomst wordt opgezegd, deze automatisch doorloopt.

Nadrukkelijk worden hier dus geen toekomstige rechten genoemd. De bedoeling van dit artikel is om – naast de bedragen die al volgens de balans bekend zijn – ook nog aan te geven welke toekomstige uitgaven nog volgen. Dit om de werkelijke financiële positie weer te geven. Als een gemeente namelijk erg veel langlopende verplichtingen is aangegaan, geeft de balans een te rooskleurig beeld.

Voor zover leningen door de gemeente gewaarborgd zijn, is buiten de balanstelling het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per einde boekjaar opgenomen.

De garantstellingen kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Omschrijving Aard % lening-bedrag Oorspron-kelijk bedrag Restant 1-1-2022 Restant 31-12-2022 Betalingen gedurende 2022
Indirecte garantstellingen
Vaste geldlening U/G Woonstichting 'thuis 50% 48.790 23.919 24.533 -614
Vaste geldlening U/G Woonbedrijf 50% 150.802 160 477 -317
Totaal indirecte garantstellingen 199.592 24.079 25.010 -931

Bedragen x € 1.000

Omschrijving Verbonden t/m Bedrag op Jaarbasis
Inhuur Personeel 2027 1.227
Elementenonderhoud 2024 494
Deeltaxi CVV 2025 176
Leerlingenvervoer 2028 271
Levering energie 2022 253
Vegen wegen en onkruidbestrijding 2022 234
Project zonnepanelen 2022 278
Brandverzekering 71
Payroll 2024 64

Ambulante jeugdzorg en begeleiding

Terug naar navigatie - Ambulante jeugdzorg en begeleiding

M.b.t. Ambulante jeugdzorg en begeleiding hebben we gekozen voor bestuurlijk aanbesteden in Dommelvallei+. Dit betekent dat we per 1-1-2015 contracten hebben afgesloten met elke aanbieder die voldoet aan de eisen en aan ons zou willen leveren (contracten liggen bij Bizob). Ook na 2015 kunnen nieuwe partijen zich melden onder dezelfde voorwaarden. Iedereen die een contract heeft (basis - en deelovereenkomst heeft getekend) mag leveren. De cliënt bepaalt in samenspraak met het CMD welke aanbieder het wordt. We hebben prijsafspraken, maar geen volume afspraken met aanbieders. De beschikking aan de cliënt is in feite de claim op ons budget en niet het contract met de aanbieder.

Vanaf 2016 heeft de Dommelvallei+ ook m.b.t. verblijf en dagbesteding (Jeugd) contracten afgesloten met aanbieders. Dit liep voor 2015 via een DVO met Eindhoven als centrumgemeente.
In 2017 is gestart met het opstellen van nieuwe PDC/objectieve tarieven met drie inkooporganisaties Eindhoven, Peel, Dommelvallei voor Jeugd (alle producten) en Wmo (begeleiding, dagbesteding, logeren).

M.b.t. verblijf en de zwaardere jeugdzorg hebben wij een Dienstverleningsovereenkomst met Eindhoven. Deels op basis van afname en deels op basis van een bepaald minimum bedrag.

Eigen bijdrage op grond van de WMO

Terug naar navigatie - Eigen bijdrage op grond van de WMO

Een aanvrager van een voorziening, hulp in de huishouding of een financiële tegemoetkoming (persoonsgebonden budget), is op grond van de WMO een bijdrage verschuldigd. De wetgever heeft bepaald dat de berekening, oplegging en incasso van deze eigen bijdrage wordt uitgevoerd door het CAK. De informatie van het CAK (om privacy redenen beperkt) is ontoereikend om als gemeente de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdragen als geheel te kunnen vaststellen.
Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen op grond van de WMO geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dit betekent dat door de gemeenten geen zekerheden omtrent omvang en hoogte van de eigen bijdragen kunnen worden verkregen.

Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen

Terug naar navigatie - Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen

Voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. Deze personele lasten worden verantwoord in het jaar waarin de uitbetaling plaatsvindt. Daarbij moet worden gedacht aan bijvoorbeeld (spaar)verlofaanspraken. Met ingang van 2017 is het individueel keuzebudget ingevoerd en is er geen sprake meer van overlopende rechten op vakantiegeld. 

Niet uit de balans blijkende bezittingen

Terug naar navigatie - Niet uit de balans blijkende bezittingen

Bij de liquidatie GR Ekkersrijt per 1 januari 2013 zijn de gronden “Ekkersrijt Oost” om niet overgedragen aan de gemeente Eindhoven en Son en Breugel. Dit betreft voor de gemeente Son en Breugel 42.000 m² die niet in de balans zijn opgenomen.

Gebeurtenissen na balansdatum

Terug naar navigatie - Gebeurtenissen na balansdatum

Beëindiging samenwerking PreZero in GR Blink
BDO kreeg de opdracht om advies uit te brengen op een aantal kernvragen die naar voren kwamen in het strategisch traject Blink. Het advies van BDO is om de GR Blink alleen nog te laten bestaan uit de negen gemeenten. Intussen heeft PreZero op 9 maart 2023 middels een brief aan het Algemeen Bestuur medegedeeld dat zij de samenwerking wil beëindigen. Door contractuele afspraken stopt de samenwerking effectief per 31 december 2024, tenzij GR deelnemers  tot andere afspraken komen. De afvalinzameling en -verwerking blijft gegarandeerd voor onze inwoners.