1. Inwoners, ondernemers en bezoekers verblijven in een veilige en prettige woonomgeving.

Omschrijving (toelichting)
Regie en samenwerking veiligheid
Op 21 juli 2022 is het veiligheidsdebat geweest waar een terugkijk is geweest van de afgelopen vier jaren. Er is ook een voorstel gedaan om de speerpunten voor de komende vier jaren te benoemen. Dit waren woninginbraken, (huiselijk) geweld, zorg en veiligheid en ondermijnende criminaliteit. De thema's cybercrime en cyber security en mensenhandel en radicalisme zijn ook opgenomen. In regionale veiligheidsplannen komen deze laatste onderwerpen zeker terug. De raad ging akkoord en noemde een aantal aanvullende speerpunten. Dit waren specifiek verkeersveiligheid en droogte/risico bosbranden.
In het kader van weerbaarheid zijn 20 bedrijven bezocht in het buitengebied. Aandachtpunt hierbij was het verhuur van leegstaande ruimten. Er zijn 8 garagebedrijven gecontroleerd. 6 locaties waar sprake is van huisvesting arbeidsmigranten met het oog op uitbuiting en er is een groot aantal garageboxen (verhuur en opslag) bezocht. Het betroffen integrale controles waar ook gecontroleerd is op bouw-/brandveiligheid, milieu en voor autobedrijven op RDW erkenning. Grootste aandachtspunt bij de meeste locaties was brandveiligheid. Bij de laatste controle van de garageboxen werd een groot aantal illegaal vuurwerk aangetroffen. Er waren geen signalen waar sprake was of kon zijn van ondermijning. Met nagenoeg alle betrokken ondernemers/bewoners is gesproken over weerbaarheid in het kader van ondermijning. Het herkennen van signalen, maar ook hoe te handelen als men ermee werd geconfronteerd. De aandachtpunten die bij de controles aangetroffen zijn zijn/worden successievelijk afgewerkt. De controles zijn voor en tijdens ondersteund door de onbezoldigde toezichthouders van de gemeente die tijdens de coronaperiode toezicht hebben gehouden op de voorschriften van de verordeningen en de tijdelijke wet maatregelen. Aandacht is vooral gericht op diverse overlastlocaties, observaties en onderzoeken van klachten en meldingen. Ze houden ook toezicht op de locaties waar de vluchtelingen zijn gehuisvest en bij evenementen.
Het beleid en uitvoeringsprogramma mensenhandel is vastgesteld en in 2022 is door de aandachtsvelder mensenhandel een start gemaakt met de actiepunten. Deze zijn gericht op netwerk, bewustwording, signaleren en melden, opvang en nazorg.
Er is een bijeenkomst geweest met de beheerders van de Whatsapp groepen. Dit is gekoppeld aan SonenBreugelVerbindt. Zij hebben een presentatie gekregen over drugslabs: het proces en inzicht in criminele winsten, maar ook risico's. De samenwerking met Hoogstraat is in goed overleg beëindigd. Initiatieven uit de wijk blijven we ondersteunen.
In het Veiligheidsoverleg is meerdere casuïstiek besproken die zowel een "zorg"kant heeft als een "veiligheids"kant. De aanpak is volgens de aanpak voorkomen escalatie (AVE). Er zijn 2 woningontruimingen geweest op dit gebied. Er zijn ook 3 COM-casussen (casus op maat) behandeld waar het zorg- en veiligheidshuis regie in heeft gevoerd. Het project brandveilig leven (rookmeldersproject) heeft op een laag pitje gestaan omdat we maar beschikten over 1 vrijwilliger.
Vergunningverlening, toezicht en handhaven
Aangevraagde vergunningen Wabo:159 (totaal bouwen, aanleg, afwijken regels RO). Deze zijn alle verleend binnen de termijnen die hiervoor zijn bepaald.
Schetsplannen: 85 Stadium voor een formele aanvraag
Verleende kapvergunningen: 29
Verleende vergunningen Wabo: 148 (totaal bouwen, aanleg, afwijken regels RO)
Geweigerde en ingetrokken vergunningen: 1
Buiten behandeling gelaten: 30, inclusief ingetrokken door aanvrager
Bezwaren tegen verleende vergunningen: 12
Advies door provincie: 9.
Toezicht
Aantal controles Wabo 137 waarvan:
* bouwzaken: 97, waarvan 28 afgehandeld
* sloop/asbest: 3, waarvan 2 afgehandeld
* overige controles 37, waarvan 7 afgehandeld.
Overige aanschrijvingen 37, waarvan nog 30 hercontroles.
De cijfers laten een vertekend beeld zien. Sinds september 2022 hebben we weer een vaste toezichthouder in dienst. Voor die tijd hebben we tijdelijke krachten ingehuurd. In 2022 gingen we over van het systeem squit naar powerbrowser. De informatie zit deels nog in squit en deels in powerbrowser. Ook de verwerking van informatie is niet op eenduidige wijze gebeurd, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit.
Het verschil tussen het aantal gecontroleerde bouwzaken en de afhandeling daarvan heeft deels ook te maken dat zaken niet worden afgemeld door de aanvrager, een voorwaarde van de verleende omgevingsvergunning. Deze moeten dan fysiek worden bezocht, dat tijd kost en niet de hoogste prioriteit heeft, zeker als het gaat om bouwzaken van de categorie C en D (schuttingen – dakkapellen).
Handhaving
Er zijn het afgelopen jaar 55 zaken behandeld of zijn nog in behandeling die gerelateerd zijn aan bestuursrechtelijke handhaving. Hiervan zijn zeven handhavingsverzoeken. In vijf gevallen is bezwaar aangetekend.
Overzicht:
* 14 zaken zijn gerelateerd aan CAR-meetings. Dit zijn waarschuwingen aan organisatoren van een carmeeting (autotreffen op Ekkersrijt) waarvoor een melding evenement moet worden gedaan. Hierbij is sprake geweest van overlast van de voertuigen, maar ook van het achterlaten van afval. Bij recidive wordt last onder dwangsom opgelegd;
* 16 zaken zijn Wabo gerelateerd. Dat heeft te maken met bouwen zonder vergunning; het afwijken van de verleende vergunning; illegaal gebruik gronden (inclusief groenstroken). Hiertoe behoort ook de handhavingszaak van De Kuilen (zie 2.2);
* 2x last onder dwangsom opgelegd aan horecaondernemers wegens het niet naleven van de Tijdelijke wet Maatregelen aan horecagelegenheden (coronamaatregelen);
* 3 bijtincidenten hebben plaatsgevonden met honden;
* 6 APV zaken zijn behandeld, zoals het plaatsen van (bedrijfs)containers op de openbare weg; illegale boom hut, geluidsoverlast.