2. Inwoners, organisaties en ondernemers kunnen 24/7 zaken doen met de gemeente.

Omschrijving (toelichting)
Virtuele Assistent en live chat
We startten in juli met de voorbereidingen van de ingebruikname van de virtuele assistent Gem. In november ging Gem live. Dit is een pilot van een jaar.
24/7 en digitale inclusie
Inwoners en bedrijven zijn meer dan ooit bereid digitale handelingen uit te voeren. Dit biedt vele voordelen. In 2022 konden alle burgerzakenproducten, waarbij de wet dit toelaat, plaats- en tijdonafhankelijk aangevraagd worden en konden inwoners en bedrijven de voortgang van de afhandeling volgen.
Wij zorgden dat minder digitaal vaardige inwoners ook gebruik konden maken van de digitale kanalen. Dit deden we door eenvoudige taal te gebruiken en de digitale toegang eenvoudig te maken. Wanneer inwoners kiezen voor persoonlijk contact maakten we daar ook tijd voor om ze aan de balie of per telefoon goed te helpen. Ook opende in oktober het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO), waarmee we de samenwerking opzochten.