Wegen, straten en pleinen
De belangrijkste doelstelling van het wegonderhoud is dat weggebruikers op veilige wijze gebruik kunnen blijven maken van de infrastructuur in Son en Breugel. De leidraad hiervoor is het beheerplan wegen. In 2020 zijn we gestart met het opstellen van een nieuw beheerplan voor de periode 2021- 2025. Dit plan ronden we in de eerste helft van 2021 af.
Voorafgaand aan de uitvoering van het onderhoud inventariseren we samen met de omgeving, interne organisatie en andere belanghebbenden wat de aandachtspunten en wensen zijn. Dit doen we door inloopbijeenkomsten, buurtschouwen of enquêtes te organiseren. We betrekken hierbij ook andere ontwikkelingen die in het gebied spelen en we stemmen  de plannen af. Speciale aandacht is er voor verhardingen rondom het centrum en zorginstellingen waar mindervaliden en ouderen verblijven.
Om op landelijke schaal eenzelfde beleving bij de onderhoudstoestand te hebben, heeft het CROW een hulpmiddel ontwikkeld. De staat van onderhoud is opgedeeld in niveau A+ tot en met D. Hierbij is A+ het hoogste niveau, dat geldt wanneer een straat net is aangelegd. In de loop van de jaren loopt het onderhoudsniveau terug als gevolg van gebruik en slijtage. Het C niveau geldt hierbij als acceptabel minimumniveau. Bij D niveau neemt de kans op ongevallen en kapitaalvernietiging toe. De onderhoudsniveaus in Son en Breugel zijn door de gemeenteraad vastgesteld op B voor de voetpaden en op C voor de overige verhardingen.

Gladheidsbestrijding
Om Son en Breugel ook tijdens de wintermaanden bereikbaar te houden, is een goede gladheidsbestrijding erg belangrijk. Deze werkzaamheden zijn uitbesteed, waarbij de Wijkteams een helpende hand bieden. We verwachten van onze inwoners dat ze zelf het trottoir aan de voorzijde van hun woning sneeuwvrij maken.
Son en Breugel is aangesloten op het regionale meldingssysteem, dat aangestuurd wordt door de gemeente Eindhoven. Hiermee zorgen we voor een regionale afstemming van de gladheidsbestrijding.

Civieltechnische kunstwerken
Civieltechnische kunstwerken, zoals bruggen en duikers, vormen een belangrijke schakel in de infrastructuur. De technische staat van deze objecten moet goed zijn om een vlotte doorstroming te kunnen garanderen.
Op basis van technisch onderzoek hebben we een actieplan opgesteld om het achterstallig onderhoud weg te werken. In 2020 hebben we groot onderhoud aan de brug in de Planetenlaan uitgevoerd. Helaas heeft nader onderzoek aan de brug in de Dommelpas uitgewezen dat onderhoud niet meer mogelijk is. Deze brug moet in zijn geheel vervangen worden. Het ontwerp hiervoor is in 2020 opgesteld en de daadwerkelijke vervanging zal in 2021 plaatsvinden.
Hierna bepalen we hoe groot het budget moet zijn om jaarlijks het benodigde onderhoud uit te voeren.

Groen
Openbaar groen staat niet op zichzelf en levert als onderdeel van de openbare ruimte een belangrijke bijdrage aan de leefomgeving. Diverse aannemers en de wijkteams onderhouden hagen, plantsoenen, bomen, bermen en gazons op het door de gemeenteraad vastgestelde niveaus. Hiermee voldoen we aan de wettelijke verplichtingen en houden we de openbare ruimte schoon, heel en veilig.
Door inbreiding en civiele projecten verdwijnt er soms ook groen. Wrang voor de vele groenliefhebbers, maar realiteit. Een extra groene impuls – kwalitatief beter groen en/of meer groen – is in dit soort situaties gewenst maar geen verplichting. Bij (her)inrichtingen proberen we, samen met bewoners en bedrijven, onze gemeente te vergroenen en streven we naar groen dat bijdraagt aan de ecologische, recreatieve en klimaat-adaptieve waarden. We onderzoeken vormen van participatie, co-creatie en adoptie en passen die op maat toe. Hierbij houden we rekening met de algehele kwaliteit en beleving van de openbare ruimte. De gemeenteraad heeft aangegeven dat het vigerend groenbeleidsplan (op onderdelen) een herziening behoeft. Hiermee zijn we in 2020 gestart en ronden dit in de eerste helft van 2021 af.