Meerjarenbegroting 2021-2024
|
Blz. 1
|
Meerjarenbegroting 2021-2024
|
Blz. 2
|
Programma’s
|
Blz. 3
|
Voorwoord
|
Blz. 4
|
Voorwoord
|
Blz. 5
|
Algemene inleiding
|
Blz. 6
|
Proces van kadernota naar begroting
|
Blz. 7
|
Proces van kadernota naar begroting
|
Blz. 8
|
Vertrekpunt kadernota
|
Blz. 9
|
Vertrekpunt kadernota
|
Blz. 10
|
Stand van zaken na de kadernota en voor de begroting
|
Blz. 11
|
Stand van zaken na de kadernota en voor de begroting
|
Blz. 12
|
Programma 1. Interne en externe dienstverlening
|
Blz. 13
|
Inleiding
|
Blz. 14
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 15
|
Relevante beleidsnota's
|
Blz. 16
|
Wat gaan we ervoor doen?
|
Blz. 17
|
Dienstverlening
|
Blz. 18
|
1. De gemeente is zichtbaar, aanspreekbaar en bereikbaar.
|
Blz. 19
|
2. Inwoners, organisaties en ondernemers kunnen 24/7 zaken doen met de gemeente.
|
Blz. 20
|
3. Inwoners, organisaties en ondernemers zijn tevreden over onze dienstverlening.
|
Blz. 21
|
Participatie
|
Blz. 22
|
4. Plannen en projecten komen in samenwerking met belanghebbenden tot stand.
|
Blz. 23
|
5. Jongeren denken actief mee bij het maken en realiseren van plannen en projecten.
|
Blz. 24
|
6. Inwoners, organisaties en ondernemers vinden onze beleids- en besluitvorming integer, transparant, begrijpelijk en toegankelijk.
|
Blz. 25
|
Organisatie
|
Blz. 26
|
7. De capaciteit van de gemeentelijke organisatie is op orde.
|
Blz. 27
|
Klimaat
|
Blz. 28
|
Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
|
Blz. 29
|
Wat gaat het kosten?
|
Blz. 30
|
Nieuw beleid
|
Blz. 31
|
Programma 2. Sociale leefomgeving
|
Blz. 32
|
Inleiding
|
Blz. 33
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 34
|
Relevante beleidsnota's
|
Blz. 35
|
Wat gaan we ervoor doen?
|
Blz. 36
|
Maatschappelijke participatie
|
Blz. 37
|
1. We ondersteunen inwoners die niet (volledig) op eigen kracht kunnen participeren.
|
Blz. 38
|
2. (De toegang naar) zorg en ondersteuning is laagdrempelig en efficiënt; klantgericht en op maat.
|
Blz. 39
|
Ontmoeting
|
Blz. 40
|
3. Son en Breugel kent een voldoende en gevarieerd aanbod van laagdrempelige ontmoetingsfuncties in de wijk, onder andere in de vorm van onderwijs-, sport- en verenigingsgebouwen.
|
Blz. 41
|
4. We ondersteunen lokale initiatieven gericht op ontmoeting.
|
Blz. 42
|
Jeugdigen
|
Blz. 43
|
5. Goede voorschoolse voorzieningen en een erkend programma voor VVE (vroeg en voorschoolse educatie) programma dragen bij aan een goede ontwikkeling van peuters en voorkomen onderwijsachterstand.
|
Blz. 44
|
6. We hebben goede en goed bereikbare schoolgebouwen voor een optimaal en gedifferentieerd lokaal onderwijsaanbod.
|
Blz. 45
|
7. Jeugdigen en hun ouders krijgen ondersteuning wanneer zij problemen ondervinden in opgroei- en opvoedsituaties
|
Blz. 46
|
Gezonde leefstijl
|
Blz. 47
|
8. Met voorlichting en ondersteuning stimuleren we inwoners zo gezond mogelijk te leven.
|
Blz. 48
|
Cultuur en erfgoed
|
Blz. 49
|
9. Wij stimuleren het in stand houden van cultuur, cultureel erfgoed en monumenten.
|
Blz. 50
|
Klimaat
|
Blz. 51
|
Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
|
Blz. 52
|
Wat gaat het kosten?
|
Blz. 53
|
Nieuw beleid
|
Blz. 54
|
Programma 3. Fysieke en veilige leefomgeving
|
Blz. 55
|
Inleiding
|
Blz. 56
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 57
|
Relevante beleidsnota's
|
Blz. 58
|
Wat gaan we ervoor doen?
|
Blz. 59
|
Veiligheid en Vergunningen
|
Blz. 60
|
1. Inwoners, ondernemers en bezoekers verblijven in een veilige en prettige woonomgeving.
|
Blz. 61
|
2. We faciliteren bouwprojecten en initiatieven en bewaken de naleving van geldende wetten, regels en voorschriften.
|
Blz. 62
|
Openbare Ruimte
|
Blz. 63
|
3. Het onderhoudsniveau van de openbare ruimte voldoet aan de lokaal vastgestelde kwaliteitseisen.
|
Blz. 64
|
4. Inwoners houden droge voeten. Samen met de inwoners nemen we maatregelen voor klimaatveranderingen.
|
Blz. 65
|
5. Inwoners kunnen in de openbare ruimte op verschillende manieren recreëren.
|
Blz. 66
|
6. We voeren natuurontwikkelingsprojecten uit.
|
Blz. 67
|
7. In de openbare ruimte gebruiken we duurzame materialen en hanteren we verantwoorde werkwijzen.
|
Blz. 68
|
8. We streven naar een steeds betere afvalinzameling.
|
Blz. 69
|
Mobiliteit
|
Blz. 70
|
9. We zetten in op duurzame en slimme mobiliteit.
|
Blz. 71
|
10. Weggebruikers kunnen comfortabel en veilig deelnemen aan het verkeer
|
Blz. 72
|
11. Bedrijvenpark Ekkersrijt is optimaal aangesloten op de snelweg
|
Blz. 73
|
12. Inwoners kunnen gebruik maken van dekkend openbaar vervoer
|
Blz. 74
|
Klimaat
|
Blz. 75
|
Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
|
Blz. 76
|
Wat gaat het kosten?
|
Blz. 77
|
Nieuw beleid
|
Blz. 78
|
Programma 4. Economische en ruimtelijke ontwikkeling
|
Blz. 79
|
Inleiding
|
Blz. 80
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 81
|
Relevante beleidsnota's
|
Blz. 82
|
Wat gaan we ervoor doen?
|
Blz. 83
|
Ruimte en Wonen
|
Blz. 84
|
1. Voor 1 januari 2022 implementeren we de Omgevingswet.
|
Blz. 85
|
2. De nieuwe Omgevingsvisie en het nieuwe Omgevingsplan voor Son en Breugel worden vastgesteld.
|
Blz. 86
|
3. De uitvoeringsprogramma’s van het bestaand beleid voeren we uit (zoals Toekomstvisie, Structuurvisie, Duurzaamheid en Woonvisie).
|
Blz. 87
|
4. In Son en Breugel vindt voldoende gedifferentieerde woningbouw plaats voor een diversiteit aan doelgroepen.
|
Blz. 88
|
5. We voorzien in een tijdige en kwaliteitsbewuste ontwikkeling van ontwikkelingslocaties.
|
Blz. 89
|
Overige ruimtelijk beleid
|
Blz. 90
|
6. In 2020 heeft Son en Breugel een klimaatneutrale gemeentelijke organisatie en in 2030 een klimaatneutrale gemeente. Dit geven we onder meer vorm door het vaststellen van Regionale Energiestrategie en een warmte visie in 2021.
|
Blz. 91
|
7. In 2021 gaan we een strategie opzetten voor natuur en landschapsbeleid.
|
Blz. 92
|
Regio
|
Blz. 93
|
8. We werken op strategisch niveau samen binnen het Stedelijk Gebied Eindhoven en de Metropoolregio Eindhoven. Dit geven we vorm door bestuurlijke en ambtelijke inbreng m.b.t. 'Ruimte', 'Wonen' en ‘Economie’ en lokale doorwerking van regionaal bel..
|
Blz. 94
|
9. Son en Breugel sluit aan bij Van Gogh Nationaal Park en blijft aangesloten bij ‘Dommeldal uit de Verf’.
|
Blz. 95
|
10. Wij stimuleren recreatieve en toeristische initiatieven.
|
Blz. 96
|
Economie
|
Blz. 97
|
11. Ondernemen mogelijk maken en stimuleren door het versterken van het vestigingsklimaat en ondernemersklimaat in het Centrum en op Ekkersrijt.
|
Blz. 98
|
12. Binnen de kaders van de Omgevingsvisie ontwikkelen we Ekkersrijt (voormalig Masterplan Ekkersrijt en pilot Omgevingsplan Ekkersrijt Sciencepark) door.
|
Blz. 99
|
13. We houden structureel overleg met de ondernemersverenigingen OVSB en OVE.
|
Blz. 100
|
Klimaat
|
Blz. 101
|
Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
|
Blz. 102
|
Wat gaat het kosten?
|
Blz. 103
|
Nieuw beleid
|
Blz. 104
|
Verplichte beleidsindicatoren
|
Blz. 105
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 106
|
Infographic
|
Blz. 107
|
Begroting in één oogopslag
|
Blz. 108
|
Paragrafen
|
Blz. 109
|
Lokale heffingen
|
Blz. 110
|
Inleiding
|
Blz. 111
|
Beleid
|
Blz. 112
|
Onroerendezaakbelastingen (OZB)
|
Blz. 113
|
Afvalstoffenheffing
|
Blz. 114
|
Reinigingsrechten
|
Blz. 115
|
Rioolheffing
|
Blz. 116
|
Kostendekkendheid afvalstoffenheffing en rioolheffing
|
Blz. 117
|
Leges
|
Blz. 118
|
Overige belastingen
|
Blz. 119
|
Kwijtscheldingsbeleid
|
Blz. 120
|
Overzicht tarieven
|
Blz. 121
|
Belastingcapaciteit
|
Blz. 122
|
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 123
|
Inleiding
|
Blz. 124
|
Beleid betreffende de weerstandscapaciteit en de risico’s
|
Blz. 125
|
Top 15 inventarisatie van de risico's
|
Blz. 126
|
Top 15 risico's
|
Blz. 127
|
Weerstandscapaciteit in cijfers
|
Blz. 128
|
Financiële kengetallen
|
Blz. 129
|
Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 130
|
Inleiding
|
Blz. 131
|
Wegen en weginspectie
|
Blz. 132
|
Openbare verlichting
|
Blz. 133
|
Civieltechnische kunstwerken
|
Blz. 134
|
Groenvoorzieningen
|
Blz. 135
|
Riolering
|
Blz. 136
|
Gebouwen
|
Blz. 137
|
Speeltoestellen
|
Blz. 138
|
Financiering
|
Blz. 139
|
Inleiding
|
Blz. 140
|
Interne- en externe ontwikkelingen
|
Blz. 141
|
Financieringsbehoefte
|
Blz. 142
|
Renterisicobeheer
|
Blz. 143
|
Leningenportefeuille
|
Blz. 144
|
Bedrijfsvoering
|
Blz. 145
|
Inleiding
|
Blz. 146
|
Organisatie die we willen zijn
|
Blz. 147
|
Informatievoorziening
|
Blz. 148
|
Control
|
Blz. 149
|
Kengetallen
|
Blz. 150
|
Verbonden partijen
|
Blz. 151
|
Inleiding
|
Blz. 152
|
Inleiding
|
Blz. 153
|
Gemeenschappelijke regelingen
|
Blz. 154
|
GR Metropoolregio Eindhoven (MRE) te Eindhoven
|
Blz. 155
|
GR Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) te Eindhoven
|
Blz. 156
|
GR Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) te Eindhoven
|
Blz. 157
|
GR Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Brabant Zuidoost te Eindhoven
|
Blz. 158
|
GR Dienst Dommelvallei te Mierlo
|
Blz. 159
|
GR Werkvoorzieningsschap de Dommel (WSD) te Boxtel
|
Blz. 160
|
Vennootschappen en coöperaties
|
Blz. 161
|
NV Bank Nederlandse Gemeenten te Den Haag
|
Blz. 162
|
NV Brabant Water te Den Bosch
|
Blz. 163
|
Stichtingen en verenigingen
|
Blz. 164
|
Stichting Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost te Helmond
|
Blz. 165
|
Stichting Bureau Inkoop- en aanbestedingen Zuidoost Brabant (BIZOB) te Oirschot
|
Blz. 166
|
Stichting Beveiliging Bedrijven Ekkersrijt (SBBE) te Son en Breugel
|
Blz. 167
|
Stichting Begraafplaats en Uitvaartcentrum Wolfswinkel te Son en Breugel
|
Blz. 168
|
Stichting Brabants Investeringsfonds Nieuwbouwwoningen (BIFN) te Den Bosch
|
Blz. 169
|
Tabel verbonden partijen
|
Blz. 170
|
Grondbeleid
|
Blz. 171
|
Inleiding
|
Blz. 172
|
Complex Sonniuspark (inclusief Ruimte voor Ruimte)
|
Blz. 173
|
Complex Ekkersrijt
|
Blz. 174
|
Project Akkerpad
|
Blz. 175
|
Project Centrum Breugel
|
Blz. 176
|
Nota Grondbeleid
|
Blz. 177
|
Winstneming
|
Blz. 178
|
Financiële begroting
|
Blz. 179
|
Overzicht van baten en lasten
|
Blz. 180
|
Programma's
|
Blz. 181
|
Algemene dekkingsmiddelen
|
Blz. 182
|
Overhead, onvoorzien en Vpb
|
Blz. 183
|
Geraamd totaal saldo van baten en lasten
|
Blz. 184
|
Beoogde toevoegingen en onttrekkingen
|
Blz. 185
|
Geraamd resultaat
|
Blz. 186
|
Overzicht van baten en lasten per taakveld
|
Blz. 187
|
Programma 1 Interne en externe dienstverlening
|
Blz. 188
|
Programma 2 Sociale leefomgeving
|
Blz. 189
|
Programma 3 Fysieke en veilige leefomgeving
|
Blz. 190
|
Programma 4 Economische en ruimtelijke ontwikkeling
|
Blz. 191
|
Totaal
|
Blz. 192
|
Toelichting overzicht van baten en lasten
|
Blz. 193
|
Toelichting overzicht van baten en lasten
|
Blz. 194
|
Analyse overzicht van baten en lasten
|
Blz. 195
|
Programma 1. Interne en externe dienstverlening
|
Blz. 196
|
Programma 2. Sociale leefomgeving
|
Blz. 197
|
Programma 3. Fysieke en veilige leefomgeving
|
Blz. 198
|
Programma 4. Economische en ruimtelijke ontwikkeling
|
Blz. 199
|
Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten
|
Blz. 200
|
Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten
|
Blz. 201
|
Overzicht beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
|
Blz. 202
|
Overzicht beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
|
Blz. 203
|
Uiteenzetting van de financiële positie
|
Blz. 204
|
Geprognosticeerde balans
|
Blz. 205
|
Geprognosticeerde balans
|
Blz. 206
|
EMU-saldo
|
Blz. 207
|
EMU-saldo
|
Blz. 208
|
Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
|
Blz. 209
|
Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
|
Blz. 210
|
Overzicht van investeringen
|
Blz. 211
|
Overzicht van investeringen
|
Blz. 212
|
Reserves en voorzieningen
|
Blz. 213
|
Overzicht van reserves en voorzieningen
|
Blz. 214
|
Reserves
|
Blz. 215
|
Voorzieningen
|
Blz. 216
|
Totaal reserves en voorzieningen
|
Blz. 217
|
Toelichting op de reserves
|
Blz. 218
|
Inleiding
|
Blz. 219
|
Algemene reserve vast
|
Blz. 220
|
Algemene reserve bouwgrond
|
Blz. 221
|
Reserve vrije bestedingsruimte
|
Blz. 222
|
Algemene risicovoorziening
|
Blz. 223
|
Aanleg west structuur
|
Blz. 224
|
Recreatie-en natuurgebied West
|
Blz. 225
|
Verkoop Obragas
|
Blz. 226
|
Centrum ontwikkeling Son en Breugel
|
Blz. 227
|
Egalisatiereserve wegen
|
Blz. 228
|
Samenwerking I&A aandeel reserve Son en Breugel
|
Blz. 229
|
Projectmatig werken
|
Blz. 230
|
Jeugd en jongerencentrum
|
Blz. 231
|
Natuurcompensatie
|
Blz. 232
|
Infrastructurele werken Ekkersrijt
|
Blz. 233
|
Uitvoering groenbeleidsplan
|
Blz. 234
|
Centrum Breugel
|
Blz. 235
|
Reserve veiligheidsgelden VRBZO
|
Blz. 236
|
Reserve bosbeheer
|
Blz. 237
|
Dekkingsreserves
|
Blz. 238
|
Nieuwbouw sporthal
|
Blz. 239
|
Renovatie Bongerd
|
Blz. 240
|
Nieuwbouw brandweerkazerne en werf
|
Blz. 241
|
Dak Emiliusschool
|
Blz. 242
|
Vijverbergschool
|
Blz. 243
|
Optimalisatie sportpark SBC
|
Blz. 244
|
Aanpassing Bongerd t.b.v. Boksschool
|
Blz. 245
|
Verledden
|
Blz. 246
|
Parkeren Centrum Son
|
Blz. 247
|
Renovatie kunstgrasvelden
|
Blz. 248
|
Slowlane Ekkersrijt
|
Blz. 249
|
Fietsoversteek Bestseweg
|
Blz. 250
|
DO gemeentehuis losse werkplekinrichting
|
Blz. 251
|
Nieuwbouw sporthal de Bongerd
|
Blz. 252
|
Ruysdaelstraat kosten omgeving school
|
Blz. 253
|
Infrastructurele werken Ekkersrijt-HOV
|
Blz. 254
|
Aankoop units Bibliotheek
|
Blz. 255
|
Visie Eindhovenseweg
|
Blz. 256
|
Toelichting op de voorzieningen
|
Blz. 257
|
Voorzieningen
|
Blz. 258
|
Overige voorzieningen
|
Blz. 259
|
Voorziening pensioen wethouders
|
Blz. 260
|
Verliesvoorziening Torenstraat
|
Blz. 261
|
Voorzieningen verplichtingen, verliezen en risico's
|
Blz. 262
|
Voorzieningen onderhoud en egalisatie
|
Blz. 263
|
Onderhoud gemeentelijke gebouwen
|
Blz. 264
|
Voorzieningen door derden beklemde middelen
|
Blz. 265
|
Voorziening riolering
|
Blz. 266
|
Voorziening afval
|
Blz. 267
|
Voorz. afgesloten complexen GB
|
Blz. 268
|
Beleid t.a.v. bespaarde rente
|
Blz. 269
|
Beleid t.a.v. bespaarde rente
|
Blz. 270
|
Toelichting op de financiële positie
|
Blz. 271
|
Toelichting op de financiële positie
|
Blz. 272
|
Eigen begroting raad
|
Blz. 273
|
Eigen begroting raad
|
Blz. 274
|
Bijlagen
|
Blz. 275
|
2e Bestuursrapportage 2020
|
Blz. 276
|
Doelstellingen
|
Blz. 277
|
2e Bestuursrapportage 2020
|
Blz. 278
|
Aangenomen moties en amendementen
|
Blz. 279
|
Doelstellingen
|
Blz. 280
|
Aangenomen moties en amendementen
|
Blz. 281
|
Overzicht alle prestatie- en ondersteuningssubsidies
|
Blz. 282
|
Overzicht alle prestatie- en ondersteuningssubsidies
|
Blz. 283
|
Vaststellingsbesluit
|
Blz. 284
|
Doelstellingen
|
Blz. 285
|
Vaststellingsbesluit
|
Blz. 286
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|