Sitemap

  1. Blz. 1 Meerjarenbegroting 2025-2028
    1. Blz. 2 Meerjarenbegroting 2025-2028
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Voorwoord
        1. Blz. 5 tekst
      2. Blz. 6 Algemene inleiding
        1. Blz. 7 Proces van kadernota naar begroting
          1. Blz. 8 Proces van kadernota naar begroting
        2. Blz. 9 Vertrekpunt kadernota
          1. Blz. 10 Vertrekpunt kadernota
          2. Blz. 11 tekstvak
          3. Blz. 12 Toelichting saldo MJB
      3. Blz. 13 Programma 1. Interne en externe dienstverlening
        1. Blz. 14 Inleiding
        2. Blz. 15 Wat willen we bereiken?
        3. Blz. 16 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 17 Wat gaan we ervoor doen?
          1. Blz. 18 Dienstverlening
            1. Blz. 19 1. Meer ondersteuning voor inwoners bij de digitale benadering van onze producten en diensten.
            2. Blz. 20 2. Betere mogelijkheden om contact met de gemeente te leggen door dienstverleningskanalen uit te breiden en op elkaar af te stemmen.
            3. Blz. 21 3. Optimalere processen met focus op doorlooptijden, wachttijd, verwerkingstijd en afhandeltermijn.
          2. Blz. 22 Participatie
            1. Blz. 23 4. Plannen en projecten komen in samenwerking met belanghebbenden tot stand.
            2. Blz. 24 5. Via de Jeugdgemeenteraad denken jongeren actief mee over het realiseren van plannen en leren zij hoe de lokale democratie werkt.
            3. Blz. 25 6. Inwoners, organisaties en ondernemers worden betrokken bij gemeentelijke plannen, en vinden onze beleids- en besluitvorming transparant en begrijpelijk.
          3. Blz. 26 Organisatie
            1. Blz. 27 7. Profilering van de gemeente Son en Breugel als goede werkgever door middel van arbeidsmarktcommunicatie en de ontwikkeling van een arbeidsmarktstrategie.
            2. Blz. 28 8. Een stabiele organisatie waarin bestuurlijke opdrachten en ambities in evenwicht zijn met de mogelijkheden van de eigen organisatie en die van de gemeentelijke partners.
            3. Blz. 29 9. Een organisatie met voldoende kennis, vaardigheden en ervaring, anticiperend op toekomstige behoeften.
            4. Blz. 30 10. Een dienstverlenende, wendbare organisatie waarin medewerkers zich veilig, betrokken en gewaardeerd voelen en werkgeluk ervaren en waarin ontwikkeling mogelijk is.
        5. Blz. 31 Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 32 Wat gaat het kosten?
        7. Blz. 33 Begrotingsaanpassingen
        8. Blz. 34 toelichting beleidswijzgingen
      4. Blz. 35 Programma 2. Sociale leefomgeving
        1. Blz. 36 Inleiding
        2. Blz. 37 Wat willen we bereiken?
        3. Blz. 38 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 39 Wat gaan we ervoor doen?
          1. Blz. 40 Maatschappelijke participatie
            1. Blz. 41 1. We ondersteunen inwoners die niet op eigen kracht kunnen participeren.
            2. Blz. 42 2. Ondersteuning en zorg vindt zoveel als mogelijk plaats in het voorliggend veld.
            3. Blz. 43 3. De toegang naar zorg en ondersteuning is laagdrempelig, effectief en (kosten)efficiënt.
          2. Blz. 44 Ontmoeting
            1. Blz. 45 4. Son en Breugel kent een voldoende en gevarieerd aanbod van laagdrempelige ontmoetingsfuncties in de wijken, onder andere in de vorm van onderwijs-, sport- en verenigingsgebouwen.
            2. Blz. 46 5. We ondersteunen lokale initiatieven gericht op maatschappelijke participatie.
          3. Blz. 47 Jeugdigen
            1. Blz. 48 6. Ten behoeve van een goede ontwikkeling van peuters en voorkomen onderwijsachterstanden, hebben we toereikende voorschoolse voorzieningen en een erkend programma voor VVE (voor- en vroegschoolse educatie).
            2. Blz. 49 7. We hebben in qua capaciteit en kwaliteit goede schoolgebouwen voor een toereikend en gedifferentieerd onderwijsaanbod.
            3. Blz. 50 8. Jeugdigen en hun ouders krijgen ondersteuning wanneer zij problemen ondervinden in opgroei- en opvoedsituaties.
            4. Blz. 51 9. We investeren in het voorliggend veld en zetten dit samen met de kracht van onze gemeenschap in om een goede ontwikkeling van jeugdigen te stimuleren.
          4. Blz. 52 Positieve gezondheid
            1. Blz. 53 10. Met voorlichting en ondersteuning stimuleren we inwoners zo gezond mogelijk te leven. We zetten cultuur, sport en bewegen in als instrumenten ter bevordering van fysieke en mentale gezondheid en om maatschappelijke participatie te stimuleren.
          5. Blz. 54 Erfgoed
            1. Blz. 55 11. Wij houden cultureel erfgoed en monumenten in stand.
        5. Blz. 56 Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 57 Wat gaat het kosten?
        7. Blz. 58 Begrotingsaanpassingen
        8. Blz. 59 toelichting beleidswijzigingen
      5. Blz. 60 Programma 3. Fysieke en veilige leefomgeving
        1. Blz. 61 Inleiding
        2. Blz. 62 Wat willen we bereiken?
        3. Blz. 63 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 64 Wat gaan we ervoor doen?
          1. Blz. 65 Veiligheid en Vergunningen
            1. Blz. 66 1. Inwoners, ondernemers en bezoekers verblijven in een veilige en prettige woonomgeving.
          2. Blz. 67 Openbare Ruimte
            1. Blz. 68 2. We beheren de openbare ruimte veilig en doelmatig.
            2. Blz. 69 3. Samen met onze inwoners voeren we maatregelen uit om waterbeheersing klimaatadaptief te maken door gezamenlijk projecten uit te voeren en subsidies te benutten.
            3. Blz. 70 4. De openbare ruimte wordt ingericht zodat inwoners op verschillende manieren prettig verblijven, sporten en spelen.
            4. Blz. 71 5. We stimuleren onze inwoners actief mee te denken, ontwerpen, doen en beheren bij de (her) inrichting van de openbare ruimte in hun buurt.
            5. Blz. 72 6. We zorgen voor een groene leefomgeving met meer biodiversiteit.
            6. Blz. 73 7. We realiseren en beheren het Natuurnetwerk en versterken zo de natuurbeleving dicht bij huis.
            7. Blz. 74 8. We stimuleren met inkoop dat marktpartijen overgaan tot duurzame innovaties en maatschappelijk verantwoord ondernemen.
            8. Blz. 75 9. We zetten in op het principe van afval naar grondstof.
          3. Blz. 76 Mobiliteit
            1. Blz. 77 10. Weggebruikers kunnen comfortabel en veilig deelnemen aan het verkeer.
            2. Blz. 78 11. De kernen en centra zijn goed bereikbaar waarbij we de verkeersmodaliteiten inrichten geprioriteerd volgens het STOMP principe.
        5. Blz. 79 Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 80 Wat gaat het kosten?
        7. Blz. 81 Begrotingsaanpassingen
        8. Blz. 82 Toelichting beleidswijzigingen
      6. Blz. 83 Programma 4. Economische en ruimtelijke ontwikkeling
        1. Blz. 84 Inleiding
        2. Blz. 85 Wat willen we bereiken?
        3. Blz. 86 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 87 Wat gaan we ervoor doen?
          1. Blz. 88 Omgevingswet
            1. Blz. 89 1. Uitvoering geven aan een adequate uitvoering van de omgevingswet in de vorm van vergunningen en procedures (BOPA’s en wijzigen van het omgevingsplan).
            2. Blz. 90 2. Doorontwikkeling van de omgevingsvisie.
            3. Blz. 91 3. Het opstellen van het omgevingsplan Son en Breugel.
            4. Blz. 92 4. Het opstellen van de “beslisboom” in het omgevingsloket.
            5. Blz. 93 5. Zorgen voor een tijdige en adequate afhandeling van ruimtelijke initiatieven.
            6. Blz. 94 6. Met een vastgesteld woonprogramma voorzien in kwalitatief gewenste woningbouwlocaties ten behoeve van een diversiteit aan doelgroepen.
          2. Blz. 95 Duurzaamheid
            1. Blz. 96 7. Son en Breugel wil een klimaat neutrale gemeente zijn.
            2. Blz. 97 8. Son en Breugel moet in 2050 waterrobuust en klimaatbestendig zijn.
            3. Blz. 98 9. We verhogen biodiversiteit in ons buitengebied én bebouwd gebied.
            4. Blz. 99 10. We koesteren de landschappelijke kwaliteit.
          3. Blz. 100 Economie
            1. Blz. 101 11. Ekkersrijt blijft een economische toplocatie binnen het Brainport ecosysteem aanvullend op de andere toplocaties in de regio.
            2. Blz. 102 12. We onderhouden nauwe contacten met de ondernemers en scheppen randvoorwaarden waarmee het aantrekkelijk blijft voor ondernemers zich in de centra te vestigen.
          4. Blz. 103 Regio
            1. Blz. 104 13. Door in regionaal verband samen te werken met andere overheden en organisaties werken we efficient en benutten elkaars kwaliteiten om de ontwikkeling in de Brainportregio mogelijk te maken.
        5. Blz. 105 Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 106 Wat gaat het kosten?
        7. Blz. 107 Begrotingsaanpassingen
        8. Blz. 108 Toelichting beleidswijzigingen
      7. Blz. 109 Infographic
        1. Blz. 110 Begroting in één oogopslag
    3. Blz. 111 Paragrafen
      1. Blz. 112 Lokale heffingen
        1. Blz. 113 Inleiding
        2. Blz. 114 Beleid
        3. Blz. 115 Onroerendezaakbelastingen (OZB)
        4. Blz. 116 Afvalstoffenheffing
        5. Blz. 117 Reinigingsrechten
        6. Blz. 118 Rioolheffing
        7. Blz. 119 Kostendekkendheid afvalstoffenheffing en rioolheffing
        8. Blz. 120 Leges
        9. Blz. 121 Overige belastingen
        10. Blz. 122 Kwijtscheldingsbeleid
        11. Blz. 123 Overzicht tarieven
        12. Blz. 124 Belastingcapaciteit
      2. Blz. 125 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 126 Inleiding
        2. Blz. 127 Beleid betreffende de weerstandscapaciteit en de risico’s
        3. Blz. 128 Top 10 inventarisatie van de risico's
        4. Blz. 129 Top 10 risico's
        5. Blz. 130 Weerstandscapaciteit in cijfers
        6. Blz. 131 Financiële kengetallen
      3. Blz. 132 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 133 Inleiding
        2. Blz. 134 Wegen en weginspectie
        3. Blz. 135 Openbare verlichting
        4. Blz. 136 Civieltechnische kunstwerken
        5. Blz. 137 Groenvoorzieningen
        6. Blz. 138 Riolering
        7. Blz. 139 Gebouwen
        8. Blz. 140 Speeltoestellen
      4. Blz. 141 Financiering
        1. Blz. 142 Inleiding
        2. Blz. 143 Interne- en externe ontwikkelingen
        3. Blz. 144 Financieringsbehoefte
        4. Blz. 145 Renterisicobeheer
        5. Blz. 146 Leningenportefeuille
      5. Blz. 147 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 148 Inleiding
        2. Blz. 149 Organisatie die we willen zijn
        3. Blz. 150 Informatievoorziening
        4. Blz. 151 Kengetallen
      6. Blz. 152 Verbonden partijen
        1. Blz. 153 Inleiding
          1. Blz. 154 Inleiding
        2. Blz. 155 Gemeenschappelijke regelingen
          1. Blz. 156 GR Metropoolregio Eindhoven (MRE) te Eindhoven
          2. Blz. 157 GR Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) te Eindhoven
          3. Blz. 158 GR Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) te Eindhoven
          4. Blz. 159 GR Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Brabant Zuidoost te Eindhoven
          5. Blz. 160 GR Dienst Dommelvallei te Mierlo
          6. Blz. 161 GR WSD te Boxtel
          7. Blz. 162 GR Blink
        3. Blz. 163 Vennootschappen en coöperaties
          1. Blz. 164 NV Bank Nederlandse Gemeenten te Den Haag
          2. Blz. 165 NV Brabant Water te Den Bosch
        4. Blz. 166 Stichtingen en verenigingen
          1. Blz. 167 Stichting Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost te Helmond
          2. Blz. 168 Stichting Bureau Inkoop- en aanbestedingen Zuidoost Brabant (BIZOB) te Oirschot
          3. Blz. 169 Stichting Beveiliging Bedrijven Ekkersrijt (SBBE) te Son en Breugel
          4. Blz. 170 Stichting Begraafplaats en Uitvaartcentrum Wolfswinkel te Son en Breugel
        5. Blz. 171 Tabel verbonden partijen
      7. Blz. 172 Grondbeleid
        1. Blz. 173 Inleiding
        2. Blz. 174 Nota Grondbeleid
        3. Blz. 175 Project Akkerpad
        4. Blz. 176 Project Centrum Breugel
        5. Blz. 177 Project Centrum Son
        6. Blz. 178 Complex Sonniuspark (inclusief Ruimte voor Ruimte)
        7. Blz. 179 Reserves en voorzieningen
        8. Blz. 180 Nog te vormen grondexploitaties
        9. Blz. 181 Risico's
      8. Blz. 182 Wet open overheid
        1. Blz. 183 toelichting
      9. Blz. 184 Verplichte beleidsindicatoren
        1. Blz. 185 Beleidsindicatoren
    4. Blz. 186 Financiële begroting
      1. Blz. 187 Overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 188 Programma's
        2. Blz. 189 Algemene dekkingsmiddelen
        3. Blz. 190 Overhead, onvoorzien en Vpb
        4. Blz. 191 Geraamd totaal saldo van baten en lasten
        5. Blz. 192 Beoogde toevoegingen en onttrekkingen
        6. Blz. 193 Geraamd resultaat
      2. Blz. 194 Overzicht van baten en lasten per taakveld
        1. Blz. 195 Overzicht van baten en lasten per taakveld
      3. Blz. 196 Toelichting overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 197 Toelichting overzicht van baten en lasten
        2. Blz. 198 Analyse overzicht van baten en lasten
          1. Blz. 199 Programma 1. Interne en externe dienstverlening
          2. Blz. 200 Programma 2. Sociale leefomgeving
          3. Blz. 201 Programma 3. Fysieke en veilige leefomgeving
          4. Blz. 202 Programma 4. Economische en ruimtelijke ontwikkeling
        3. Blz. 203 Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten
          1. Blz. 204 Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten
        4. Blz. 205 Overzicht beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
          1. Blz. 206 Overzicht beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
          2. Blz. 207 toelichting
      4. Blz. 208 Uiteenzetting van de financiële positie
        1. Blz. 209 Geprognosticeerde balans
          1. Blz. 210 Geprognosticeerde balans
        2. Blz. 211 EMU-saldo
          1. Blz. 212 EMU-saldo
        3. Blz. 213 Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
          1. Blz. 214 Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
        4. Blz. 215 Overzicht van investeringen
          1. Blz. 216 Overzicht van investeringen
      5. Blz. 217 Reserves en voorzieningen
        1. Blz. 218 Overzicht van reserves en voorzieningen
          1. Blz. 219 Reserves
          2. Blz. 220 Voorzieningen
          3. Blz. 221 Totaal reserves en voorzieningen
        2. Blz. 222 Toelichting op de reserves
          1. Blz. 223 Inleiding
          2. Blz. 224 Algemene reserve grondexploitaties
          3. Blz. 225 Reserve vrije bestedingsruimte
          4. Blz. 226 Algemene reserve
          5. Blz. 227 Reserve centrumontwikkeling Son en Breugel
          6. Blz. 228 Reserve projectmatig werken
          7. Blz. 229 Reserve infrastructurele werken Ekkersrijt
          8. Blz. 230 Reserve natuur en landschap
          9. Blz. 231 Reserve duurzaamheid
          10. Blz. 232 Reserve reststroken
          11. Blz. 233 Reserve vluchtelingen
          12. Blz. 234 Reserve Wet toekomst pensioenen
          13. Blz. 235 Dekkingsreserves
        3. Blz. 236 Toelichting op de voorzieningen
          1. Blz. 237 Voorzieningen
          2. Blz. 238 Voorzieningen verplichtingen, verliezen en risico's
          3. Blz. 239 Voorziening pensioenoverdracht wethouders
          4. Blz. 240 Voorziening verlofsparen
          5. Blz. 241 Voorzieningen onderhoud en egalisatie
          6. Blz. 242 Onderhoud gemeentelijke gebouwen
          7. Blz. 243 Voorziening onderhoud wegen
          8. Blz. 244 Voorzieningen door derden beklemde middelen
          9. Blz. 245 Voorziening riolering
          10. Blz. 246 Voorziening afval
          11. Blz. 247 Voorziening afgesloten complexen grondexploitaties
      6. Blz. 248 Toelichting op de financiële positie
        1. Blz. 249 Toelichting op de financiële positie
      7. Blz. 250 Eigen begroting raad
        1. Blz. 251 Eigen begroting raad
    5. Blz. 252 Bijlagen
      1. Blz. 253 Subsidieoverzicht
        1. Blz. 254 Overzicht alle prestatie- en ondersteuningssubsidies
      2. Blz. 255 Vaststellingsbesluit
        1. Blz. 256 Doelstellingen
          1. Blz. 257 Vaststellingsbesluit
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap