-
Blz. 1
Meerjarenbegroting 2025-2028
-
Blz. 2
Meerjarenbegroting 2025-2028
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Voorwoord
-
Blz. 5
tekst
-
Blz. 6
Algemene inleiding
-
Blz. 7
Proces van kadernota naar begroting
-
Blz. 8
Proces van kadernota naar begroting
-
Blz. 9
Vertrekpunt kadernota
-
Blz. 10
Vertrekpunt kadernota
-
Blz. 11
tekstvak
-
Blz. 12
Toelichting saldo MJB
-
Blz. 13
Programma 1. Interne en externe dienstverlening
-
Blz. 14
Inleiding
-
Blz. 15
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 16
Relevante beleidsnota's
-
Blz. 17
Wat gaan we ervoor doen?
-
Blz. 18
Dienstverlening
-
Blz. 19
1. Meer ondersteuning voor inwoners bij de digitale benadering van onze producten en diensten.
-
Blz. 20
2. Betere mogelijkheden om contact met de gemeente te leggen door dienstverleningskanalen uit te breiden en op elkaar af te stemmen.
-
Blz. 21
3. Optimalere processen met focus op doorlooptijden, wachttijd, verwerkingstijd en afhandeltermijn.
-
Blz. 22
Participatie
-
Blz. 23
4. Plannen en projecten komen in samenwerking met belanghebbenden tot stand.
-
Blz. 24
5. Via de Jeugdgemeenteraad denken jongeren actief mee over het realiseren van plannen en leren zij hoe de lokale democratie werkt.
-
Blz. 25
6. Inwoners, organisaties en ondernemers worden betrokken bij gemeentelijke plannen, en vinden onze beleids- en besluitvorming transparant en begrijpelijk.
-
Blz. 26
Organisatie
-
Blz. 27
7. Profilering van de gemeente Son en Breugel als goede werkgever door middel van arbeidsmarktcommunicatie en de ontwikkeling van een arbeidsmarktstrategie.
-
Blz. 28
8. Een stabiele organisatie waarin bestuurlijke opdrachten en ambities in evenwicht zijn met de mogelijkheden van de eigen organisatie en die van de gemeentelijke partners.
-
Blz. 29
9. Een organisatie met voldoende kennis, vaardigheden en ervaring, anticiperend op toekomstige behoeften.
-
Blz. 30
10. Een dienstverlenende, wendbare organisatie waarin medewerkers zich veilig, betrokken en gewaardeerd voelen en werkgeluk ervaren en waarin ontwikkeling mogelijk is.
-
Blz. 31
Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
-
Blz. 32
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 33
Begrotingsaanpassingen
-
Blz. 34
toelichting beleidswijzgingen
-
Blz. 35
Programma 2. Sociale leefomgeving
-
Blz. 36
Inleiding
-
Blz. 37
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 38
Relevante beleidsnota's
-
Blz. 39
Wat gaan we ervoor doen?
-
Blz. 40
Maatschappelijke participatie
-
Blz. 41
1. We ondersteunen inwoners die niet op eigen kracht kunnen participeren.
-
Blz. 42
2. Ondersteuning en zorg vindt zoveel als mogelijk plaats in het voorliggend veld.
-
Blz. 43
3. De toegang naar zorg en ondersteuning is laagdrempelig, effectief en (kosten)efficiënt.
-
Blz. 44
Ontmoeting
-
Blz. 45
4. Son en Breugel kent een voldoende en gevarieerd aanbod van laagdrempelige ontmoetingsfuncties in de wijken, onder andere in de vorm van onderwijs-, sport- en verenigingsgebouwen.
-
Blz. 46
5. We ondersteunen lokale initiatieven gericht op maatschappelijke participatie.
-
Blz. 47
Jeugdigen
-
Blz. 48
6. Ten behoeve van een goede ontwikkeling van peuters en voorkomen onderwijsachterstanden, hebben we toereikende voorschoolse voorzieningen en een erkend programma voor VVE (voor- en vroegschoolse educatie).
-
Blz. 49
7. We hebben in qua capaciteit en kwaliteit goede schoolgebouwen voor een toereikend en gedifferentieerd onderwijsaanbod.
-
Blz. 50
8. Jeugdigen en hun ouders krijgen ondersteuning wanneer zij problemen ondervinden in opgroei- en opvoedsituaties.
-
Blz. 51
9. We investeren in het voorliggend veld en zetten dit samen met de kracht van onze gemeenschap in om een goede ontwikkeling van jeugdigen te stimuleren.
-
Blz. 52
Positieve gezondheid
-
Blz. 53
10. Met voorlichting en ondersteuning stimuleren we inwoners zo gezond mogelijk te leven. We zetten cultuur, sport en bewegen in als instrumenten ter bevordering van fysieke en mentale gezondheid en om maatschappelijke participatie te stimuleren.
-
Blz. 54
Erfgoed
-
Blz. 55
11. Wij houden cultureel erfgoed en monumenten in stand.
-
Blz. 56
Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
-
Blz. 57
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 58
Begrotingsaanpassingen
-
Blz. 59
toelichting beleidswijzigingen
-
Blz. 60
Programma 3. Fysieke en veilige leefomgeving
-
Blz. 61
Inleiding
-
Blz. 62
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 63
Relevante beleidsnota's
-
Blz. 64
Wat gaan we ervoor doen?
-
Blz. 65
Veiligheid en Vergunningen
-
Blz. 66
1. Inwoners, ondernemers en bezoekers verblijven in een veilige en prettige woonomgeving.
-
Blz. 67
Openbare Ruimte
-
Blz. 68
2. We beheren de openbare ruimte veilig en doelmatig.
-
Blz. 69
3. Samen met onze inwoners voeren we maatregelen uit om waterbeheersing klimaatadaptief te maken door gezamenlijk projecten uit te voeren en subsidies te benutten.
-
Blz. 70
4. De openbare ruimte wordt ingericht zodat inwoners op verschillende manieren prettig verblijven, sporten en spelen.
-
Blz. 71
5. We stimuleren onze inwoners actief mee te denken, ontwerpen, doen en beheren bij de (her) inrichting van de openbare ruimte in hun buurt.
-
Blz. 72
6. We zorgen voor een groene leefomgeving met meer biodiversiteit.
-
Blz. 73
7. We realiseren en beheren het Natuurnetwerk en versterken zo de natuurbeleving dicht bij huis.
-
Blz. 74
8. We stimuleren met inkoop dat marktpartijen overgaan tot duurzame innovaties en maatschappelijk verantwoord ondernemen.
-
Blz. 75
9. We zetten in op het principe van afval naar grondstof.
-
Blz. 76
Mobiliteit
-
Blz. 77
10. Weggebruikers kunnen comfortabel en veilig deelnemen aan het verkeer.
-
Blz. 78
11. De kernen en centra zijn goed bereikbaar waarbij we de verkeersmodaliteiten inrichten geprioriteerd volgens het STOMP principe.
-
Blz. 79
Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
-
Blz. 80
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 81
Begrotingsaanpassingen
-
Blz. 82
Toelichting beleidswijzigingen
-
Blz. 83
Programma 4. Economische en ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 84
Inleiding
-
Blz. 85
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 86
Relevante beleidsnota's
-
Blz. 87
Wat gaan we ervoor doen?
-
Blz. 88
Omgevingswet
-
Blz. 89
1. Uitvoering geven aan een adequate uitvoering van de omgevingswet in de vorm van vergunningen en procedures (BOPA’s en wijzigen van het omgevingsplan).
-
Blz. 90
2. Doorontwikkeling van de omgevingsvisie.
-
Blz. 91
3. Het opstellen van het omgevingsplan Son en Breugel.
-
Blz. 92
4. Het opstellen van de “beslisboom” in het omgevingsloket.
-
Blz. 93
5. Zorgen voor een tijdige en adequate afhandeling van ruimtelijke initiatieven.
-
Blz. 94
6. Met een vastgesteld woonprogramma voorzien in kwalitatief gewenste woningbouwlocaties ten behoeve van een diversiteit aan doelgroepen.
-
Blz. 95
Duurzaamheid
-
Blz. 96
7. Son en Breugel wil een klimaat neutrale gemeente zijn.
-
Blz. 97
8. Son en Breugel moet in 2050 waterrobuust en klimaatbestendig zijn.
-
Blz. 98
9. We verhogen biodiversiteit in ons buitengebied én bebouwd gebied.
-
Blz. 99
10. We koesteren de landschappelijke kwaliteit.
-
Blz. 100
Economie
-
Blz. 101
11. Ekkersrijt blijft een economische toplocatie binnen het Brainport ecosysteem aanvullend op de andere toplocaties in de regio.
-
Blz. 102
12. We onderhouden nauwe contacten met de ondernemers en scheppen randvoorwaarden waarmee het aantrekkelijk blijft voor ondernemers zich in de centra te vestigen.
-
Blz. 103
Regio
-
Blz. 104
13. Door in regionaal verband samen te werken met andere overheden en organisaties werken we efficient en benutten elkaars kwaliteiten om de ontwikkeling in de Brainportregio mogelijk te maken.
-
Blz. 105
Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
-
Blz. 106
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 107
Begrotingsaanpassingen
-
Blz. 108
Toelichting beleidswijzigingen
-
Blz. 109
Infographic
-
Blz. 110
Begroting in één oogopslag
-
Blz. 111
Paragrafen
-
Blz. 112
Lokale heffingen
-
Blz. 113
Inleiding
-
Blz. 114
Beleid
-
Blz. 115
Onroerendezaakbelastingen (OZB)
-
Blz. 116
Afvalstoffenheffing
-
Blz. 117
Reinigingsrechten
-
Blz. 118
Rioolheffing
-
Blz. 119
Kostendekkendheid afvalstoffenheffing en rioolheffing
-
Blz. 120
Leges
-
Blz. 121
Overige belastingen
-
Blz. 122
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 123
Overzicht tarieven
-
Blz. 124
Belastingcapaciteit
-
Blz. 125
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 126
Inleiding
-
Blz. 127
Beleid betreffende de weerstandscapaciteit en de risico’s
-
Blz. 128
Top 10 inventarisatie van de risico's
-
Blz. 129
Top 10 risico's
-
Blz. 130
Weerstandscapaciteit in cijfers
-
Blz. 131
Financiële kengetallen
-
Blz. 132
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 133
Inleiding
-
Blz. 134
Wegen en weginspectie
-
Blz. 135
Openbare verlichting
-
Blz. 136
Civieltechnische kunstwerken
-
Blz. 137
Groenvoorzieningen
-
Blz. 138
Riolering
-
Blz. 139
Gebouwen
-
Blz. 140
Speeltoestellen
-
Blz. 141
Financiering
-
Blz. 142
Inleiding
-
Blz. 143
Interne- en externe ontwikkelingen
-
Blz. 144
Financieringsbehoefte
-
Blz. 145
Renterisicobeheer
-
Blz. 146
Leningenportefeuille
-
Blz. 147
Bedrijfsvoering
-
Blz. 148
Inleiding
-
Blz. 149
Organisatie die we willen zijn
-
Blz. 150
Informatievoorziening
-
Blz. 151
Kengetallen
-
Blz. 152
Verbonden partijen
-
Blz. 153
Inleiding
-
Blz. 154
Inleiding
-
Blz. 155
Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 156
GR Metropoolregio Eindhoven (MRE) te Eindhoven
-
Blz. 157
GR Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) te Eindhoven
-
Blz. 158
GR Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) te Eindhoven
-
Blz. 159
GR Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Brabant Zuidoost te Eindhoven
-
Blz. 160
GR Dienst Dommelvallei te Mierlo
-
Blz. 161
GR WSD te Boxtel
-
Blz. 162
GR Blink
-
Blz. 163
Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 164
NV Bank Nederlandse Gemeenten te Den Haag
-
Blz. 165
NV Brabant Water te Den Bosch
-
Blz. 166
Stichtingen en verenigingen
-
Blz. 167
Stichting Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost te Helmond
-
Blz. 168
Stichting Bureau Inkoop- en aanbestedingen Zuidoost Brabant (BIZOB) te Oirschot
-
Blz. 169
Stichting Beveiliging Bedrijven Ekkersrijt (SBBE) te Son en Breugel
-
Blz. 170
Stichting Begraafplaats en Uitvaartcentrum Wolfswinkel te Son en Breugel
-
Blz. 171
Tabel verbonden partijen
-
Blz. 172
Grondbeleid
-
Blz. 173
Inleiding
-
Blz. 174
Nota Grondbeleid
-
Blz. 175
Project Akkerpad
-
Blz. 176
Project Centrum Breugel
-
Blz. 177
Project Centrum Son
-
Blz. 178
Complex Sonniuspark (inclusief Ruimte voor Ruimte)
-
Blz. 179
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 180
Nog te vormen grondexploitaties
-
Blz. 181
Risico's
-
Blz. 182
Wet open overheid
-
Blz. 183
toelichting
-
Blz. 184
Verplichte beleidsindicatoren
-
Blz. 185
Beleidsindicatoren
-
Blz. 186
Financiële begroting
-
Blz. 187
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 188
Programma's
-
Blz. 189
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 190
Overhead, onvoorzien en Vpb
-
Blz. 191
Geraamd totaal saldo van baten en lasten
-
Blz. 192
Beoogde toevoegingen en onttrekkingen
-
Blz. 193
Geraamd resultaat
-
Blz. 194
Overzicht van baten en lasten per taakveld
-
Blz. 195
Overzicht van baten en lasten per taakveld
-
Blz. 196
Toelichting overzicht van baten en lasten
-
Blz. 197
Toelichting overzicht van baten en lasten
-
Blz. 198
Analyse overzicht van baten en lasten
-
Blz. 199
Programma 1. Interne en externe dienstverlening
-
Blz. 200
Programma 2. Sociale leefomgeving
-
Blz. 201
Programma 3. Fysieke en veilige leefomgeving
-
Blz. 202
Programma 4. Economische en ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 203
Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten
-
Blz. 204
Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten
-
Blz. 205
Overzicht beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 206
Overzicht beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 207
toelichting
-
Blz. 208
Uiteenzetting van de financiële positie
-
Blz. 209
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 210
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 211
EMU-saldo
-
Blz. 212
EMU-saldo
-
Blz. 213
Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
-
Blz. 214
Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
-
Blz. 215
Overzicht van investeringen
-
Blz. 216
Overzicht van investeringen
-
Blz. 217
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 218
Overzicht van reserves en voorzieningen
-
Blz. 219
Reserves
-
Blz. 220
Voorzieningen
-
Blz. 221
Totaal reserves en voorzieningen
-
Blz. 222
Toelichting op de reserves
-
Blz. 223
Inleiding
-
Blz. 224
Algemene reserve grondexploitaties
-
Blz. 225
Reserve vrije bestedingsruimte
-
Blz. 226
Algemene reserve
-
Blz. 227
Reserve centrumontwikkeling Son en Breugel
-
Blz. 228
Reserve projectmatig werken
-
Blz. 229
Reserve infrastructurele werken Ekkersrijt
-
Blz. 230
Reserve natuur en landschap
-
Blz. 231
Reserve duurzaamheid
-
Blz. 232
Reserve reststroken
-
Blz. 233
Reserve vluchtelingen
-
Blz. 234
Reserve Wet toekomst pensioenen
-
Blz. 235
Dekkingsreserves
-
Blz. 236
Toelichting op de voorzieningen
-
Blz. 237
Voorzieningen
-
Blz. 238
Voorzieningen verplichtingen, verliezen en risico's
-
Blz. 239
Voorziening pensioenoverdracht wethouders
-
Blz. 240
Voorziening verlofsparen
-
Blz. 241
Voorzieningen onderhoud en egalisatie
-
Blz. 242
Onderhoud gemeentelijke gebouwen
-
Blz. 243
Voorziening onderhoud wegen
-
Blz. 244
Voorzieningen door derden beklemde middelen
-
Blz. 245
Voorziening riolering
-
Blz. 246
Voorziening afval
-
Blz. 247
Voorziening afgesloten complexen grondexploitaties
-
Blz. 248
Toelichting op de financiële positie
-
Blz. 249
Toelichting op de financiële positie
-
Blz. 250
Eigen begroting raad
-
Blz. 251
Eigen begroting raad
-
Blz. 252
Bijlagen
-
Blz. 253
Subsidieoverzicht
-
Blz. 254
Overzicht alle prestatie- en ondersteuningssubsidies
-
Blz. 255
Vaststellingsbesluit
-
Blz. 256
Doelstellingen
-
Blz. 257
Vaststellingsbesluit
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap