Beoogd maatschappelijk effect | Doelstellingen |
Goede bereikbaarheid | 1. Verkeersdeelnemers kunnen zich comfortabel en snel verplaatsen. |
2. Het bedrijvenpark Ekkersrijt is optimaal aangesloten op de snelweg. | |
3. Son en Breugel beschikt over goed openbaar vervoer en de regionale voorzieningen zijn voor iedereen goed bereikbaar. | |
Veilige openbare ruimte en verkeersdeelname | 4. Alle weggebruikers kunnen veilig deelnemen aan het verkeer. |
5. Het onderhoudsniveau van de openbare ruimte voldoet aan lokaal vastgestelde kwaliteitseisen op basis van landelijk gehanteerde normen. | |
Leefbare (woon)omgeving | 6. Lokale voorzieningen zijn voor een ieder goed bereikbaar. |
7. Inwoners hebben zeggenschap bij de inrichting van en het oplossen van knelpunten in de openbare ruimte. | |
Duurzaam investeren | 8. De gemeentelijke voorzieningen zijn klimaatneutraal. |
Programma 4. Verkeer en vervoer
Portefeuillehouder: Jan BoersmaRelevante beleidsnota's
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
Beheerplan wegen 2016-2020 | 2016-2020 | 2021 | |
Mobiliteitsvisie Son en Breugel | 2014-2030 | 13 maart 2014 | 2021 |
Beleidsnota openbare verlichting | n.v.t. | 6 oktober 2016 | n.v.t. |
MJOP civieltechnische kunstwerken | 2017-2036 | n.v.t. | n.v.t |
Bereikbaarheidsakkoord Zuidoost Brabant | 2017 | n.v.t. |
Wat gaan we ervoor doen?
Goede bereikbaarheid
Doelstellingen
Veilige openbare ruimte en verkeersdeelname
Doelstellingen
Leefbare (woon)omgeving
Doelstellingen
Duurzaam investeren
Doelstellingen
Klimaat
De CO2-reductiedoelstelling vanuit het programma Verkeer en Vervoer gaat over de emissie die samenhangt met het wegverkeer binnen de bebouwde kom en op de buitenwegen. In de afgelopen jaren hebben we als gemeente al stappen gezet door het groen inkopen van energie en het verledden van de openbare verlichting. Verdere projecten en activiteiten leiden maar tot een beperkte vermindering van de uitstoot.
Geraamd 2020 (ton CO2) | Geraamd 2030 (ton CO2) | |
Verkeer en vervoer | 16.725 | 0 |
Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
Wat gaat het kosten?
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Omschrijving | Realisatie 2018 | Primaire begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
0.10 Mutaties reserves | 0 | 1.393 | 63 | 72 | 72 | 0 | |
2.1 Verkeer en vervoer | 1.348 | 1.498 | 1.766 | 1.692 | 1.693 | 1.771 | |
2.2 Parkeren | 17 | 49 | 41 | 41 | 41 | 40 | |
2.5 Openbaar vervoer | 22 | 14 | 15 | 20 | 20 | 20 | |
Totaal Lasten | 1.388 | 2.954 | 1.884 | 1.825 | 1.826 | 1.831 | |
Baten | |||||||
0.10 Mutaties reserves | 0 | 1.572 | 428 | 268 | 268 | 268 | |
2.1 Verkeer en vervoer | 158 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | |
Totaal Baten | 158 | 1.595 | 452 | 292 | 292 | 292 | |
Saldo (baten -/- lasten) | -1.229 | -1.359 | -1.432 | -1.533 | -1.534 | -1.539 |
Nieuw beleid
Luchtfoto's en kartering
Voor diverse werkzaamheden hebben we actuele luchtfoto's en nauwkeurig kaartmateriaal nodig. De kosten hiervoor bedragen € 10.000,-. Deze kunnen worden gedekt middels de bouwleges.
Aanpassen bovenbouw wegen Zandstraat en Taylorstraat
Voor het aanpassen van de wegen Zandstraat en Taylorstraat is in 2022 een kapitaallast opgenomen van € 76.667,- en in 2023 van € 76.000,-. Dit loopt door in 2024 en verder.
Mobiliteit en veiligheid in het verkeer
In het coalitieprogramma is opgenomen dat verkeersdeelnemers, in het bijzonder fietsers, zich in de openbare ruimte veilig voelen en prettig aan het verkeer kunnen deelnemen. Hierom gaan we in 2020 een nieuwe verkeersvisie opstellen. Kosten bedragen eenmalig € 40.000,-.