Meer
Publicatiedatum: 05-06-2020

Inhoud

Niet in de balans opgenomen verplichtingen

Inhoud

Overeenkomsten

Op grond van artikel 53 BBV dienen in de toelichting bij de balans opgenomen te worden de niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen waaraan de gemeente voor toekomstige jaren is gebonden. In de toelichting bij genoemd artikel worden als voorbeelden genoemd (langlopende) huurcontracten en leaseovereenkomsten.

Veel overeenkomsten die de Gemeente Son en Breugel heeft afgesloten zijn kortlopend van aard, maximaal één jaar. Wel kennen de meeste overeenkomsten een clausule, inhoudende dat als niet uiterlijk voor een bepaalde datum – bijvoorbeeld twee maanden voor het einde van het jaar – de overeenkomst wordt opgezegd deze automatisch doorloopt.

Nadrukkelijk worden hier dus geen toekomstige rechten genoemd. De bedoeling van dit artikel is om – naast de bedragen die al volgens de balans bekend zijn – ook nog aan te geven welke toekomstige uitgaven nog volgen. Dit om de werkelijke financiële positie weer te geven. Als een gemeente namelijk erg veel langlopende verplichtingen heeft aangegaan geeft de balans een te rooskleurig beeld.

Voor zover leningen door de gemeente gewaarborgd zijn, is buiten de balanstelling het totaalbedrag
van de geborgde schuldrestanten per einde boekjaar opgenomen.

De garantstellingen kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Omschrijving Aard % lening-bedrag Oorspron-kelijk bedrag Restant 1-1-2019 Restant 31-12-2019 Betalingen gedurende 2019
Indirecte garantstellingen
Vaste geldlening U/G Woonstichting 'thuis 50% 25.964 23.466 23.221 245
Totaal indirecte garantstellingen 25.964 23.466 23.221 245
Omschrijving Verbonden t/m Bedrag op Jaarbasis
Afval inzameling 2020 965
Afval verwerking 2020 2.704 1
Deeltaxi CVV 2020 210
Onderhoud trapliften 2021 130 1
Hulpmiddelen Wmo 2019 834 2
Terugkoop brandweerkazerne 2022 939 1
Onderhoud pompen, gemalen en randvoorzieningen (Pleuger) 2020 19
Reiniging kolken 2020 33
Leerlingenvervoer 2017 206 3
Groot elementenverhardingen 2020 203
Asfaltonderhoud geen opdracht is 0 euro betalen 2020 267
Wmo ondersteuning bij het huishouden 2020 569
Onderhoud bermen en watergangen 2020 60 4
Notubiz, raadsverslagen 2020 32
Gladheidsbestrijding 2021 35 4
Enexis 2020 18 4
Groene Energie electriciteit 2020 200 4
Maaien gazons en sportvelden 2020 54 4
Hagen knippen 2020 57 4
graskanten 2020 20 4
Vegen en onkruidbestrijding 2020 99 4
Veiligheidsregio Zuidoostbrabant (GR) 2020 805
Metropoolregio Eindhoven (GR) 2020 299
GGD (GR) 2020 309
Omgevingsdienst Zuid-Oost Brabant (GR) 2020 324
Dienst Dommelvallei (GR) 2020 4.173
WSD (GR) 2020 855
X € 1.000
1 Totaalbedrag
2 Betreft totaalbedrag voor de gemeenten Geldrop-Mierlo, Waalre, Nuenen en Son en Breugel. Voor onze gemeente worden alleen de daadwerkelijke kosten (o.b.v. afname) in rekening gebracht.
3 Bedrag per jaar is afhankelijk van afgenomen hoeveelheden. Bij leerlingenvervoer is dit bijv. afhankelijk van het aantal leerlingen per jaar. Er is sprake van een aflopend contract dat t/m 2021 stilzwijgend met een jaar verlengd kan worden.
4 Bedrag gebaseerd op bestedingen in 2017.

Ambulante jeugdzorg en begeleiding

M.b.t. Ambulante jeugdzorg en begeleiding hebben we gekozen voor bestuurlijk aanbesteden in Dommelvallei+. Dit betekent dat we per 1-1-2015 contracten hebben afgesloten met elke aanbieder die voldoet aan de eisen en aan ons zou willen leveren (contracten liggen bij Bizob). Ook na 2015 kunnen nieuwe partijen zich melden onder dezelfde voorwaarden. Iedereen die een contract heeft (basis - en deelovereenkomst heeft getekend) mag leveren. De cliënt bepaalt in samenspraak met het CMD welke aanbieder het wordt. We hebben prijsafspraken, maar geen volume afspraken met aanbieders. De beschikking aan de cliënt is in feite de claim op ons budget en niet het contract met de aanbieder.

Vanaf 2016 heeft de Dommelvallei+ ook m.b.t. verblijf en dagbesteding (Jeugd) contracten afgesloten met aanbieders. Dit liep voor 2015 via een DVO met Eindhoven als centrumgemeente.
In 2017 is gestart met het opstellen van nieuwe PDC/objectieve tarieven met drie inkooporganisaties Eindhoven, Peel, Dommelvallei voor Jeugd (alle producten) en Wmo (begeleiding, dagbesteding, logeren).

M.b.t. verblijf en de zwaardere jeugdzorg hebben wij een Dienstverleningsovereenkomst met Eindhoven. Deels op basis van afname en deels op basis van een bepaald minimum bedrag.

Eigen bijdrage op grond van de WMO

Een aanvrager van een voorziening, hulp in de huishouding of een financiële tegemoetkoming (persoonsgebonden budget) is op grond van de WMO een bijdrage verschuldigd. De wetgever heeft bepaald dat de berekening, oplegging en incasso van deze eigen bijdrage wordt uitgevoerd door het CAK. De informatie van het CAK (om privacy redenen beperkt) is ontoereikend om als gemeente de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdragen als geheel te kunnen vaststellen.
Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen op grond van de WMO geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dit betekent dat door de gemeenten geen zekerheden omtrent omvang en hoogte van de eigen bijdragen kunnen worden verkregen.

Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen

Voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. Deze personele lasten worden verantwoord in het jaar waarin de uitbetaling plaatsvindt. Daarbij moet worden gedacht aan bijv. (spaar)verlofaanspraken. Met ingang van 2017 is het individueel keuzebudget ingevoerd en is er geen sprake meer van overlopende rechten op vakantiegeld. 

Niet uit de balans blijkende bezittingen

Bij de liquidatie GR Ekkersrijt per 1 januari 2013 zijn de gronden “Ekkersrijt Oost” om niet overgedragen aan de gemeente Eindhoven en Son en Breugel, dit betreft voor de gemeente Son en Breugel 42.000 m² welke niet op de balans zijn opgenomen.

Gebeurtenissen na balansdatum

Op het moment dat de gemeenteraad deze jaarstukken 2019 vaststelt (2 juli 2020) is er sprake van een wereldwijde crisis door het coronavirus (COVID-19). Wat de (financiële) effecten voor de langere termijn zijn voor de gemeente wordt de komende maanden inzichtelijk gemaakt.
Het COVID-19 (corona) virus heeft geen financiële gevolgen voor de jaarrekening 2019, maar wel voor naar verwachting veel beleidsterreinen van onze begroting 2020 en mogelijk voor de jaren daarna. Hoe groot de financiële impact exact zal zijn is nu onmogelijk te bepalen.

De belangrijkste mogelijke financiële gevolgen voor zover deze op dit moment zijn in te schatten zijn:
• de extra uitvoeringskosten voor de aanvullende maatregelen vanuit het rijk;
• de extra bijstandsuitgaven;
• de extra uitgaven voor aanvullende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk te beperken;
• de extra uitgaven om de economische schade zoveel mogelijk te beperken;
• in hoeverre de gemeente vanuit het rijk hiervoor gecompenseerd worden.

We monitoren onze risico’s en die van onze partners voortdurend. Onze organisatie loopt geen risico voor de continuïteit. We bewaken onze liquiditeitspositie goed en nemen zo nodig maatregelen om onze taken gedurende deze crisis zo goed mogelijk te blijven uitvoeren.