Jaarstukken 2019
|
Blz. 1
|
Jaarstukken 2019
|
Blz. 2
|
Programma’s
|
Blz. 3
|
Algemene toelichting en inleiding bij programma's
|
Blz. 4
|
Algemene toelichting en inleiding bij programma's
|
Blz. 5
|
Programma 1. Bestuurlijke zaken
|
Blz. 6
|
Portefeuillehouder(s)
|
Blz. 7
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 8
|
Relevante beleidsnota's
|
Blz. 9
|
Wat hebben we ervoor gedaan?
|
Blz. 10
|
Inwoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers een prominente plaats geven bij het maken van keuzes
|
Blz. 11
|
01. Ontwikkelen nieuwe bestuursstijl.
|
Blz. 12
|
02. Jeugdgemeenteraad.
|
Blz. 13
|
03. Inzetten van communicatie als strategisch instrument.
|
Blz. 14
|
04. Toegankelijke en begrijpelijke beleidsvoorlichting.
|
Blz. 15
|
05. Intensiever gebruik digitale en interactieve communicatiemiddelen.
|
Blz. 16
|
06. Actievere pers- en publieksvoorlichting: actieve openbaarheid.
|
Blz. 17
|
07. Communicatie-inzet bij verschillende grote projecten.
|
Blz. 18
|
Son en Breugel: een bestuurskrachtige gemeente
|
Blz. 19
|
08. Bestuurlijke Toekomst: bestuurlijke vorm opnieuw bezien vanuit het uitgangspunt zelfstandigheid.
|
Blz. 20
|
09. Intensiveren, versterken en verbreden van Dienst Dommelvallei.
|
Blz. 21
|
10. Samenwerken op strategisch niveau binnen het Stedelijk Gebied Eindhoven en de Metropoolregio Eindhoven.
|
Blz. 22
|
Klimaat
|
Blz. 23
|
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
|
Blz. 24
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 25
|
Programma 2. Publieke dienstverlening
|
Blz. 26
|
Portefeuillehouder(s)
|
Blz. 27
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 28
|
Relevante beleidsnota's
|
Blz. 29
|
Wat hebben we ervoor gedaan?
|
Blz. 30
|
Tevreden klanten
|
Blz. 31
|
01. Dienstverlening met hoge kwaliteit.
|
Blz. 32
|
02. Verder ontwikkelen van de dienstverlening (invoering van zaakgericht werken).
|
Blz. 33
|
03. Inspelen op ontwikkelingen, zoals andere rol van de samenleving, digitalisering en behoefte aan directe informatie.
|
Blz. 34
|
Klimaat
|
Blz. 35
|
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
|
Blz. 36
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 37
|
Programma 3. Veiligheid en handhaving
|
Blz. 38
|
Portefeuillehouder(s)
|
Blz. 39
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 40
|
Relevante beleidsnota's
|
Blz. 41
|
Wat hebben we ervoor gedaan?
|
Blz. 42
|
Inwoners leven in een sociaal veilige woonomgeving
|
Blz. 43
|
01. Inwoners ervaren een veilig gevoel.
|
Blz. 44
|
02. Inwoners wonen in een leefbare omgeving.
|
Blz. 45
|
03. Inwoners ervaren minder overlast.
|
Blz. 46
|
Inwoners leven in een fysiek veilige woonomgeving
|
Blz. 47
|
04. Het aantal woninginbraken neemt af.
|
Blz. 48
|
05. De integrale samenwerking met de beheerders van de Whats-app groepen is structureel.
|
Blz. 49
|
06. De crisisorganisatie is opgeleid en getraind.
|
Blz. 50
|
Het buitengebied wordt beschermd tegen (ondermijnende) criminaliteit
|
Blz. 51
|
07. Het toezicht in het buitengebied is integraal en structureel.
|
Blz. 52
|
08. Bewoners in het buitengebied zijn maatschappelijk weerbaarder.
|
Blz. 53
|
Klimaat
|
Blz. 54
|
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
|
Blz. 55
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 56
|
Programma 4. Verkeer en vervoer
|
Blz. 57
|
Portefeuillehouder(s)
|
Blz. 58
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 59
|
Relevante beleidsnota's
|
Blz. 60
|
Wat hebben we ervoor gedaan?
|
Blz. 61
|
Goede bereikbaarheid
|
Blz. 62
|
01. Fietsers kunnen zich comfortabel en snel verplaatsen.
|
Blz. 63
|
02. Het bedrijvenpark Ekkersrijt is optimaal aangesloten op de snelweg.
|
Blz. 64
|
03. Son en Breugel beschikt over goed openbaar vervoer en de regionale voorzieningen zijn voor iedereen goed bereikbaar.
|
Blz. 65
|
Veilige openbare ruimte en verkeersdeelname
|
Blz. 66
|
04. Alle weggebruikers kunnen veilig deelnemen aan het verkeer.
|
Blz. 67
|
05. Het onderhoudsniveau van de openbare ruimte voldoet aan landelijke gehanteerde normen.
|
Blz. 68
|
Leefbare (woon)omgeving
|
Blz. 69
|
06. Lokale voorzieningen zijn voor een ieder goed bereikbaar.
|
Blz. 70
|
07. Inwoners hebben zeggenschap bij de inrichting van en het oplossen van knelpunten in de openbare ruimte.
|
Blz. 71
|
Duurzaam investeren
|
Blz. 72
|
08. De gemeentelijke voorzieningen zijn klimaatneutraal.
|
Blz. 73
|
Klimaat
|
Blz. 74
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 75
|
Programma 5. Onderwijs, sport en cultuur
|
Blz. 76
|
Portefeuillehouder(s)
|
Blz. 77
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 78
|
Relevante beleidsnota's
|
Blz. 79
|
Wat hebben we ervoor gedaan?
|
Blz. 80
|
Kinderen gaan zo veel mogelijk binnen het eigen dorp naar school, voelen zich veilig en gerespecteerd en komen met optimale prestaties uit het onderwijs.
|
Blz. 81
|
01. Onderwijsachterstand wordt voorkomen door het aanbieden van een erkend vve (vroeg en voorschoolse educatie) programma.
|
Blz. 82
|
02. Er is een zodanig aanbod van voorschoolse voorzieningen dat iedere peuter daar gebruik van kan maken.
|
Blz. 83
|
03. Lokale onderwijsvoorzieningen zijn voor leerlingen en hun ouders/verzorgers goed bereikbaar en toegankelijk.
|
Blz. 84
|
Alle inwoners kunnen zich cultureel en/of kunstzinnig ontwikkelen of ontplooien.
|
Blz. 85
|
04. Er is een breed lokaal voorzieningenaanbod op het gebied van cultuur en kunst.
|
Blz. 86
|
05. De Bibliotheek blijft een (objectieve) informatievoorziening en voorkomt taalachterstand en laaggeletterdheid.
|
Blz. 87
|
06. Het muziekonderwijs is voor alle kinderen toegankelijk.
|
Blz. 88
|
Inwoners hebben de mogelijkheid om naar behoefte en vermogen optimaal te bewegen en te sporten
|
Blz. 89
|
07. Integreren van sport in het sociaal domein
|
Blz. 90
|
08. Stimuleren dat het een gewoonte wordt om dagelijks te bewegen door te wandelen of te fietsen
|
Blz. 91
|
09. Het laten aansluiten van kwetsbare doelgroepen bij bestaande organisaties en activiteiten
|
Blz. 92
|
10. Versterking verenigingskader en deskundigheidsbevordering.
|
Blz. 93
|
Het cultuurhistorisch erfgoed van Son en Breugel is bekend en gerespecteerd
|
Blz. 94
|
11. Behoud en juridisch waarborgen van het cultuurhistorisch erfgoed van Son en Breugel
|
Blz. 95
|
12. Het cultuurhistorisch erfgoed is zichtbaar voor huidige en komende generaties.
|
Blz. 96
|
Klimaat
|
Blz. 97
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 98
|
Programma 6. Openbaar groen en openluchtrecreatie
|
Blz. 99
|
Portefeuillehouder(s)
|
Blz. 100
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 101
|
Relevante beleidsnota's
|
Blz. 102
|
Wat hebben we ervoor gedaan?
|
Blz. 103
|
Leefbare (woon)omgeving
|
Blz. 104
|
01. Inwoners voelen zich prettig in hun woonomgeving.
|
Blz. 105
|
02. De openbare ruimte is schoon en inwoners voelen zich verantwoordelijk om hier een steentje aan bij te dragen.
|
Blz. 106
|
03. Inwoners hebben zeggenschap over de inrichting van het groen en speelvoorzieningen.
|
Blz. 107
|
Goed vertoeven
|
Blz. 108
|
04. Inwoners kunnen elkaar bij diverse activiteiten en op verschillende plekken in het dorp ontmoeten.
|
Blz. 109
|
05. Inwoners kunnen deelnemen aan een scala van activiteiten.
|
Blz. 110
|
06. Inwoners kunnen op verschillende manieren recreëren.
|
Blz. 111
|
Leefbare (woon)omgeving
|
Blz. 112
|
07. Son en Breugel vorm geen belasting voor het klimaat en milieu.
|
Blz. 113
|
08. In Son en Breugel herstelt de biodiversiteit.
|
Blz. 114
|
Klimaat
|
Blz. 115
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 116
|
Programma 7. Sociale Zaken
|
Blz. 117
|
Portefeuillehouder(s)
|
Blz. 118
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 119
|
Relevante beleidsnota's
|
Blz. 120
|
Wat hebben we ervoor gedaan?
|
Blz. 121
|
Inkomensondersteuning
|
Blz. 122
|
01. Aanbieden inkomensondersteunende voorzieningen
|
Blz. 123
|
Iedereen moet kunnen meedoen
|
Blz. 124
|
02. Maatschappelijke deelname en bieden van ondersteuning (CMD)
|
Blz. 125
|
Iedereen aan het werk
|
Blz. 126
|
03. Ondersteunen naar betaald werk waarbij eigen rol en verantwoordelijkheid voorop staan
|
Blz. 127
|
Klimaat
|
Blz. 128
|
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
|
Blz. 129
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 130
|
Programma 8. Zorg en welzijn
|
Blz. 131
|
Portefeuillehouder(s)
|
Blz. 132
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 133
|
Relevante beleidsnota's
|
Blz. 134
|
Doelstellingen
|
Blz. 135
|
Veilig opgroeien en opvoeden
|
Blz. 136
|
01. Alle jeugdigen kunnen deelnemen aan een (sport)vereniging of activiteit.
|
Blz. 137
|
02. Jeugdigen ontwikkelen en benutten hun capaciteiten.
|
Blz. 138
|
03. Jeugdigen groeien op in een veilige (thuis)situatie
|
Blz. 139
|
04. Jeugdigen zijn op weg naar een gezonde toekomst.
|
Blz. 140
|
Iedereen kan meedoen
|
Blz. 141
|
05. Iedereen moet kunnen participeren.
|
Blz. 142
|
06. Mensen zijn financieel zelfredzaam.
|
Blz. 143
|
07. (Toegang naar) zorg en ondersteuning is laagdrempelig, klantgericht en op maat.
|
Blz. 144
|
Samen wonen en leven
|
Blz. 145
|
08. Mensen kennen en ondersteunen elkaar in Son en Breugel.
|
Blz. 146
|
09. Mensen in Son en Breugel weten waar zij terecht kunnen.
|
Blz. 147
|
10. Mensen zijn sociaal actief.
|
Blz. 148
|
11. Er zijn voldoende, gevarieerde en goede toegankelijke voorzieningen voor iedereen.
|
Blz. 149
|
Klimaat
|
Blz. 150
|
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
|
Blz. 151
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 152
|
Programma 9. Milieu en Duurzaamheid
|
Blz. 153
|
Portefeuillehouder(s)
|
Blz. 154
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 155
|
Relevante beleidsnota's
|
Blz. 156
|
Doelstellingen
|
Blz. 157
|
De inwoners en de gemeenschap zijn zich bewust van invloed op de leefomgeving en handelen hiernaar
|
Blz. 158
|
01. Maatschappelijke betrokkenheid: samen met de samenleving en verschillende stakeholders gaan we invulling geven aan de duurzaamheidsdoelen waarbij het proces centraal staat en de....
|
Blz. 159
|
De inwoners en de gemeenschap zijn zich bewust van hun invloed op het klimaat en handelen hiernaar.
|
Blz. 160
|
02. In 2020 zijn wij een klimaatneutrale gemeentelijke organisatie en in 2030 een klimaatneutrale gemeente. Al onze producten, diensten en activiteiten zijn vrij van uitstoot en....
|
Blz. 161
|
De inwoners en de gemeenschap zijn zich bewust van hun invloed op de fysieke leefomgeving en handelen hiernaar.
|
Blz. 162
|
03. In 2030 is de fysieke leefomgeving waarin we leven effectief ingericht waarbij het behoud en herstel van de (oorspronkelijke) biodiversiteit centraal staat en.....
|
Blz. 163
|
04. In de ruimte waarin we leven gaan we goed om met onze waterhuishouding en zijn we weerbaar tegen klimaatsveranderingen.
|
Blz. 164
|
De inwoners en de gemeenschap zijn zich bewust van hun invloed op de leefomgeving en handelen hiernaar door gebruik te maken van duurzame vervoersmiddelen.
|
Blz. 165
|
05. We verplaatsen ons in onze fysieke leefomgeving met behulp van duurzame energiebronnen
|
Blz. 166
|
06. Ons wegennet en de publieke ruimte is zo ingericht dat alle plekken eenvoudig zijn te bereiken en er ook ruimte is ontstaan voor alternatieve vormen van mobiliteit en ontmoeting.
|
Blz. 167
|
De inwoners en de gemeenschap zijn zich bewust van hun invloed op het grondstoffengebruik (materialen) en handelen hiernaar.
|
Blz. 168
|
07. In Son en Breugel gebruiken we alleen nog materialen van gezonde en natuurlijke herkomst waarbij we zoveel mogelijk inzetten op hergebruikte materialen.
|
Blz. 169
|
08. Al onze materialen zijn aan het einde van de levensduur eenvoudig terug te brengen in gesloten natuurlijke of technische kringlopen.
|
Blz. 170
|
De inwoners en de gemeenschap zijn zich bewust van hun invloed op de sociale leefomgeving en handelen hiernaar.
|
Blz. 171
|
09. Wij bieden kansen aan hen die dat nodig hebben en zorgen dat de omgeving waarin gewerkt wordt je inspireert, verzorgt en voedt. Onze omgeving brengt je fysiek en mentaal in balans.
|
Blz. 172
|
10. We houden een gezond leef- en werkklimaat in stand en met goed werkgeverschap bevorderen we welzijn en geluk.
|
Blz. 173
|
Klimaat
|
Blz. 174
|
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
|
Blz. 175
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 176
|
Programma 10. Ruimtelijke inrichting
|
Blz. 177
|
Portefeuillehouder(s)
|
Blz. 178
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 179
|
Relevante beleidsnota's
|
Blz. 180
|
Wat hebben we ervoor gedaan?
|
Blz. 181
|
Een gezonde en leefbare leefomgeving.
|
Blz. 182
|
01. De uitvoeringsprogramma's van de Toekomstvisie, Structuurvisie, Woonvisie en overige beleidsvisies dragen bij aan een gezonde en leefbare leefomgeving.
|
Blz. 183
|
02. De nieuwe Omgevingsvisie en het nieuwe Omgevingsplan voor Son en Breugel integreren, met een goede afweging, de ruimtelijke ontwikkelingsambities, de woonvisie, de klimaatambitie.....
|
Blz. 184
|
Son en Breugel maakt onderdeel uit van de regio als ware er sprake van één gemeente.
|
Blz. 185
|
03. Een bestuurlijke en ambtelijke inbreng vanuit Son en Breugel in regionale samenwerkingsverbanden m.b.t. het fysieke domein 'Ruimte' resp. 'Wonen'.
|
Blz. 186
|
04. Regionale afspraken mee wegen in lokaal beleid en daarmee de bestemmingsactiviteiten in Son en Breugel relateren aan de regionale ambities op de terreinen 'Ruimte' resp. 'Wonen'.
|
Blz. 187
|
Effectieve doorwerking van wet- en regelgeving in Son en Breugel.
|
Blz. 188
|
05. Optimaal gebruik maken van de mogelijkheden van wet- en regelgeving.
|
Blz. 189
|
06. Implementatie in Son en Breugel van de Omgevingswet voor 1 januari 2021.
|
Blz. 190
|
Een levendig, groen en vitaal dorp.
|
Blz. 191
|
07. Voorzien in een tijdige en kwaliteitsbewuste ontwikkeling van ontwikkelingslocaties voor de diverse bestemmingsactiviteiten.
|
Blz. 192
|
08. Voorzien in voldoende gedifferentieerde woningbouw voor een diversiteit aan doelgroepen.
|
Blz. 193
|
Klimaat
|
Blz. 194
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 195
|
Programma 11. Economie
|
Blz. 196
|
Portefeuillehouder(s)
|
Blz. 197
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 198
|
Relevante beleidsnota's
|
Blz. 199
|
Doelstellingen
|
Blz. 200
|
Duurzame economische structuur.
|
Blz. 201
|
01. Scheppen van goede voorwaarden voor versterking Son en Breugelse én regionale economie door regionale en lokale beleidsontwikkeling en uitvoering.
|
Blz. 202
|
02. Structureel overleg met de ondernemersverenigingen OVSB en OVE.
|
Blz. 203
|
03. Vergroten arbeidsmarktparticipatie.
|
Blz. 204
|
Ruimte om te ondernemen.
|
Blz. 205
|
04. Doorontwikkeling Ekkersrijt via het programma van Masterplan Ekkersrijt
|
Blz. 206
|
05. Intensiveren relatiebeheer.
|
Blz. 207
|
Aantrekkelijk verblijfsklimaat.
|
Blz. 208
|
06. Toekomstbestendig en aantrekkelijk centrum.
|
Blz. 209
|
07. Versterken aantrekkelijkheid (meubelboulevard) Ekkersrijt.
|
Blz. 210
|
08. Stimuleren van recreatieve en toeristische initiatieven.
|
Blz. 211
|
Klimaat
|
Blz. 212
|
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
|
Blz. 213
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 214
|
Programma 12. Algemene dekkingsmiddelen
|
Blz. 215
|
Portefeuillehouder(s)
|
Blz. 216
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 217
|
Relevante beleidsnota's
|
Blz. 218
|
Wat hebben we ervoor gedaan?
|
Blz. 219
|
Voorzieningenniveau in evenwicht met beschikbare middelen
|
Blz. 220
|
01. Een reëel en structureel sluitende begroting.
|
Blz. 221
|
02. Belastingen en andere baten heffen om ambities waar te maken.
|
Blz. 222
|
03. Een goede risicobeheersing en een weerstandsvermogen van voldoende omvang om de risico’s op te kunnen vangen.
|
Blz. 223
|
Klimaat
|
Blz. 224
|
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
|
Blz. 225
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 226
|
Inhoudelijke rapportages
|
Blz. 227
|
Inleiding
|
Blz. 228
|
Leerplichtverslag 2018-2019
|
Blz. 229
|
Jaarverslag bezwaarschriften, klachten en juridisch kwaliteitszorg opgenomen
|
Blz. 230
|
Jaarverslag bestuurlijke en ambtelijke integriteit 2019
|
Blz. 231
|
Maatschappelijk verantwoord inkopen
|
Blz. 232
|
Maatschappelijk verantwoord inkopen
|
Blz. 233
|
Algemene inleiding
|
Blz. 234
|
Resultaatbestemming
|
Blz. 235
|
Resultaatbestemming
|
Blz. 236
|
Doorschuiven onttrekking reserves
|
Blz. 237
|
Doorschuiven onttrekking reserves
|
Blz. 238
|
Paragrafen
|
Blz. 239
|
Lokale heffingen
|
Blz. 240
|
Inleiding
|
Blz. 241
|
Beleid
|
Blz. 242
|
Onroerendezaakbelastingen (OZB)
|
Blz. 243
|
Afvalstoffenheffing
|
Blz. 244
|
Rioolheffing
|
Blz. 245
|
Kostendekkendheid afvalstoffenheffing en rioolheffing
|
Blz. 246
|
Kostendekkendheid leges
|
Blz. 247
|
Marktgelden
|
Blz. 248
|
Precariorechten
|
Blz. 249
|
Kwijtscheldingen gemeentelijke belastingen
|
Blz. 250
|
Overzicht tarieven
|
Blz. 251
|
Vergelijking buurgemeenten
|
Blz. 252
|
Ontwikkeling lokale lastendruk
|
Blz. 253
|
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 254
|
Inleiding
|
Blz. 255
|
Beleid betreffende de weerstandscapaciteit en de risico's
|
Blz. 256
|
Top 15 inventarisatie van de risico's
|
Blz. 257
|
Nieuwe risico's
|
Blz. 258
|
Top 15 risico's
|
Blz. 259
|
Weerstandscapaciteit in cijfers
|
Blz. 260
|
Beschikbare weerstandscapaciteit
|
Blz. 261
|
Beschikbare weerstandscapaciteit (2)
|
Blz. 262
|
Weerstandsvermogen
|
Blz. 263
|
Financiële kengetallen
|
Blz. 264
|
Financiële kengetallen toelichting
|
Blz. 265
|
Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 266
|
Inleiding
|
Blz. 267
|
Wegen en weginspectie
|
Blz. 268
|
Openbare verlichting
|
Blz. 269
|
Civieltechnische kunstwerken
|
Blz. 270
|
Groenvoorzieningen
|
Blz. 271
|
Riolering
|
Blz. 272
|
Gebouwen
|
Blz. 273
|
Speeltoestellen
|
Blz. 274
|
Financiering
|
Blz. 275
|
Inleiding
|
Blz. 276
|
Interne- en externe ontwikkelingen
|
Blz. 277
|
Financieringsbehoefte
|
Blz. 278
|
Liquiditeit
|
Blz. 279
|
Renterisicobeheer
|
Blz. 280
|
Leningenportefeuille
|
Blz. 281
|
Bedrijfsvoering
|
Blz. 282
|
Inleiding
|
Blz. 283
|
Organisatie die we willen
|
Blz. 284
|
e-HRM
|
Blz. 285
|
Ziekteverzuim
|
Blz. 286
|
Garantiebanen
|
Blz. 287
|
Organisatieontwikkeling
|
Blz. 288
|
Informatievoorziening
|
Blz. 289
|
Informatiebeveiliging
|
Blz. 290
|
Privacy
|
Blz. 291
|
Procedure datalekken
|
Blz. 292
|
Control
|
Blz. 293
|
Kengetallen
|
Blz. 294
|
Verbonden partijen
|
Blz. 295
|
Inleiding
|
Blz. 296
|
Inleiding
|
Blz. 297
|
Gemeenschappelijke regelingen
|
Blz. 298
|
GR Metropoolregio Eindhoven (MRE) te Eindhoven
|
Blz. 299
|
GR Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) te Eindhoven
|
Blz. 300
|
GR Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) te Eindhoven
|
Blz. 301
|
GR Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Brabant Zuidoost te Eindhoven
|
Blz. 302
|
GR Dienst Dommelvallei te Mierlo
|
Blz. 303
|
GR Werkvoorziening de Dommel (WSD) te Boxtel
|
Blz. 304
|
Vennootschappen en coöperaties
|
Blz. 305
|
NV Bank Nederlandse Gemeenten te Den Haag
|
Blz. 306
|
NV Brabant Water te Den Bosch
|
Blz. 307
|
Stichtingen en verenigingen
|
Blz. 308
|
Stichting Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost te Helmond
|
Blz. 309
|
Stichting Bureau Inkoop- en aanbestedingen Zuidoost Brabant (BIZOB) te Oirschot
|
Blz. 310
|
Stichting Beveiliging Bedrijven Ekkersrijt (SBBE) te Son en Breugel
|
Blz. 311
|
Stichting Begraafplaats en Uitvaartcentrum Wolfswinkel te Son en Breugel
|
Blz. 312
|
Stichting Brabants Investeringsfonds Nieuwbouwwoningen (BIFN) te Den Bosch
|
Blz. 313
|
Tabel verbonden partijen
|
Blz. 314
|
Grondbeleid
|
Blz. 315
|
Inleiding
|
Blz. 316
|
Exploitatie grond en risico's
|
Blz. 317
|
Complex Sonniuspark (inclusief Ruimte voor Ruimte)
|
Blz. 318
|
Complex Ekkersrijt
|
Blz. 319
|
Project Akkerpad
|
Blz. 320
|
Project Centrum Breugel
|
Blz. 321
|
Nota Grondbeleid
|
Blz. 322
|
Winstneming
|
Blz. 323
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 324
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 325
|
Jaarrekening
|
Blz. 326
|
Balans
|
Blz. 327
|
Balans activa
|
Blz. 328
|
Balans passiva
|
Blz. 329
|
Totaalbedrag garantstellingen
|
Blz. 330
|
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
|
Blz. 331
|
Inleiding
|
Blz. 332
|
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
|
Blz. 333
|
Waarderingsgrondslagen
|
Blz. 334
|
Vaste activa
|
Blz. 335
|
Toelichting vaste activa
|
Blz. 336
|
Vlottende activa
|
Blz. 337
|
Vaste passiva
|
Blz. 338
|
Vlottende passiva
|
Blz. 339
|
Toelichting op de balans
|
Blz. 340
|
Vaste activa
|
Blz. 341
|
Toelichting immateriële vaste activa
|
Blz. 342
|
Toelichting immateriële vaste activa
|
Blz. 343
|
Materiële vaste activa
|
Blz. 344
|
Toelichting materiële vaste activa
|
Blz. 345
|
Toelichting materiële vaste activa
|
Blz. 346
|
Financiële vaste activa
|
Blz. 347
|
Toelichting financiële vaste activa
|
Blz. 348
|
Toelichting financiële vaste activa
|
Blz. 349
|
Vlottende activa
|
Blz. 350
|
Toelichting voorraad
|
Blz. 351
|
Toelichting voorraad
|
Blz. 352
|
Uitzettingen met een rente typische looptijd korter dan 1 jaar
|
Blz. 353
|
Schatkistbankieren
|
Blz. 354
|
Liquide middelen
|
Blz. 355
|
Overlopende activa
|
Blz. 356
|
Toelichting overlopende activa
|
Blz. 357
|
Vaste passiva
|
Blz. 358
|
Voorzieningen
|
Blz. 359
|
Vaste schulden met een rente typische looptijd langer dan 1 jaar
|
Blz. 360
|
Toelichting vaste schulden met een rente typische looptijd langer dan 1 jaar
|
Blz. 361
|
Vlottende passiva
|
Blz. 362
|
Overlopende passiva
|
Blz. 363
|
Toelichting overlopende passiva
|
Blz. 364
|
Niet in de balans opgenomen verplichtingen
|
Blz. 365
|
Overeenkomsten
|
Blz. 366
|
Overeenkomsten (2)
|
Blz. 367
|
Ambulante jeugdzorg en begeleiding
|
Blz. 368
|
Eigen bijdrage op grond van de WMO
|
Blz. 369
|
Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
|
Blz. 370
|
Niet uit de balans blijkende bezittingen
|
Blz. 371
|
Gebeurtenissen na balansdatum
|
Blz. 372
|
Het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
|
Blz. 373
|
Programma's
|
Blz. 374
|
Algemene dekkingsmiddelen
|
Blz. 375
|
Onvoorzien, overhead en Vennootschapsbelasting
|
Blz. 376
|
Totaal saldo van baten en lasten
|
Blz. 377
|
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
|
Blz. 378
|
Het geraamde versus het gerealiseerde resultaat
|
Blz. 379
|
Het overzicht van baten en lasten per taakveld
|
Blz. 380
|
Programma 1. Bestuurlijke zaken
|
Blz. 381
|
Programma 2. Publieke dienstverlening
|
Blz. 382
|
Programma 3. Veiligheid en handhaving
|
Blz. 383
|
Programma 4. Verkeer en vervoer
|
Blz. 384
|
Programma 5. Onderwijs, sport en cultuur
|
Blz. 385
|
Programma 6. Openbaar groen en openluchtrecreatie
|
Blz. 386
|
Programma 7. Sociale zaken
|
Blz. 387
|
Programma 8. Zorg en welzijn
|
Blz. 388
|
Programma 9. Milieu en Duurzaamheid
|
Blz. 389
|
Programma 10. Ruimtelijke inrichting
|
Blz. 390
|
Programma 11. Economie
|
Blz. 391
|
Programma 12. Algemene dekkingsmiddelen
|
Blz. 392
|
Totaal
|
Blz. 393
|
Toelichting op het overzicht van baten en lasten
|
Blz. 394
|
Vennootschapsbelasting
|
Blz. 395
|
Vennootschapsbelasting
|
Blz. 396
|
Begrotingsrechtmatigheid
|
Blz. 397
|
Begrotingsrechtmatigheid
|
Blz. 398
|
Begrotingsrechtmatigheid
|
Blz. 399
|
Begrotingsrechtmatigheid
|
Blz. 400
|
Analyse overzicht van baten en lasten
|
Blz. 401
|
Programma 1. Bestuurlijke zaken
|
Blz. 402
|
Programma 2. Publieke dienstverlening
|
Blz. 403
|
Programma 3. Veiligheid en handhaving
|
Blz. 404
|
Programma 4. Verkeer en vervoer
|
Blz. 405
|
Programma 5. Onderwijs, sport en cultuur
|
Blz. 406
|
Programma 6. Openbaar groen en openluchtrecreatie
|
Blz. 407
|
Programma 7. Sociale Zaken
|
Blz. 408
|
Programma 8. Zorg en welzijn
|
Blz. 409
|
Programma 9. Milieu en Duurzaamheid
|
Blz. 410
|
Programma 10. Ruimtelijke inrichting
|
Blz. 411
|
Programma 11. Economie
|
Blz. 412
|
Programma 12. Algemene dekkingsmiddelen
|
Blz. 413
|
Overzicht onvoorzien
|
Blz. 414
|
Overzicht onvoorzien
|
Blz. 415
|
Overzicht van de incidentele baten en lasten
|
Blz. 416
|
Overzicht van de incidentele baten en lasten
|
Blz. 417
|
Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
|
Blz. 418
|
Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
|
Blz. 419
|
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
|
Blz. 420
|
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
|
Blz. 421
|
Overzicht van investeringen en projecten
|
Blz. 422
|
Programma 3. Veiligheid en handhaving
|
Blz. 423
|
Programma 4. Verkeer en vervoer
|
Blz. 424
|
Programma 5. Onderwijs, cultuur en sport
|
Blz. 425
|
Programma 6. Openbaar groen en openluchtrecreatie
|
Blz. 426
|
Programma 9. Milieu en Duurzaamheid
|
Blz. 427
|
Programma 10. Ruimtelijke inrichting
|
Blz. 428
|
Programma 12. Algemene dekkingsmiddelen
|
Blz. 429
|
Reserves en voorzieningen
|
Blz. 430
|
Overzicht van reserves en voorzieningen
|
Blz. 431
|
Reserves
|
Blz. 432
|
Voorzieningen
|
Blz. 433
|
Totaal reserves en voorzieningen
|
Blz. 434
|
Toelichting op de reserves
|
Blz. 435
|
Inleiding
|
Blz. 436
|
Reserves
|
Blz. 437
|
Algemene reserve vast
|
Blz. 438
|
Algemene reserve vast
|
Blz. 439
|
Algemene reserve bouwgrond
|
Blz. 440
|
Algemene reserve bouwgrond
|
Blz. 441
|
Reserve vrije bestedingsruimte
|
Blz. 442
|
Reserve vrije bestedingsruimte
|
Blz. 443
|
Reserve algemene risicoreserve
|
Blz. 444
|
Reserve algemene risicovoorziening
|
Blz. 445
|
Reserve aanleg west-structuur
|
Blz. 446
|
Reserve aanleg west-structuur
|
Blz. 447
|
Reserve recreatie en natuurgebied west
|
Blz. 448
|
Reserve recreatie en natuurgebied west
|
Blz. 449
|
Reserve verkoop Obragas
|
Blz. 450
|
Reserve verkoop Obragas
|
Blz. 451
|
Reserve aandelen verkoop HNG
|
Blz. 452
|
Reserve aandelen verkoop HNG
|
Blz. 453
|
Reserve centrumontwikkeling Son en Breugel
|
Blz. 454
|
Reserve centrumontwikkeling Son en Breugel
|
Blz. 455
|
Egalisatiereserve wegen
|
Blz. 456
|
Egalisatiereserve wegen
|
Blz. 457
|
Reserve samenwerking I&A aandeel Son
|
Blz. 458
|
Reserve samenwerking I&A aandeel Son
|
Blz. 459
|
Reserve projectmatig werken
|
Blz. 460
|
Reserve projectmatig werken
|
Blz. 461
|
Reserve jeugd en jongerencentrum
|
Blz. 462
|
Reserve jeugd en Jongerencentrum
|
Blz. 463
|
Reserve natuurcompensatie
|
Blz. 464
|
Reserve natuurcompensatie
|
Blz. 465
|
Reserve infrastructurele werken. Ekkersrijt
|
Blz. 466
|
Reserve infrastructurele werken Ekkersrijt
|
Blz. 467
|
Reserve uitvoering groenbeleidsplan
|
Blz. 468
|
Reserve uitvoering groenbeleidsplan
|
Blz. 469
|
Dekkingsreserve centrum Breugel
|
Blz. 470
|
Dekkingsreserve centrum Breugel
|
Blz. 471
|
Reserve veiligheidsgelden VRBZO
|
Blz. 472
|
Reserve veiligheidsgeldenVRBZO
|
Blz. 473
|
Reserve Bosbeheer
|
Blz. 474
|
Reserve Bosbeheer
|
Blz. 475
|
Reserve nieuwbouw sporthal
|
Blz. 476
|
Nieuwbouw sporthal
|
Blz. 477
|
Reserve renovatie de Bongerd
|
Blz. 478
|
Reserve renovatie de Bongerd
|
Blz. 479
|
Reserve nieuwbouw brandweerkazerne + werf
|
Blz. 480
|
Reserve nieuwbouw brandweerkazerne + werf
|
Blz. 481
|
Reserve dak Emiliusschool
|
Blz. 482
|
Reserve dak Emiliusschool
|
Blz. 483
|
Reserve Vijverbergschool
|
Blz. 484
|
Reserve Vijverbergschool
|
Blz. 485
|
Reserve optimalisatie sportpark SBC
|
Blz. 486
|
Reserve optimalisatie sportpark SBC
|
Blz. 487
|
Reserve onderwijshuisvesting 2010
|
Blz. 488
|
Reserve onderwijshuisvesting 2010
|
Blz. 489
|
Reserve aanpassing Bongerd tbv boksschool
|
Blz. 490
|
Reserve aanpassing Bongerd tbv boksschool
|
Blz. 491
|
Reserve verledden
|
Blz. 492
|
Dekkingsreserve verledden
|
Blz. 493
|
Reserve parkeren Centrum Son
|
Blz. 494
|
Reserve centrum Breugel
|
Blz. 495
|
Reserve renovatie kunstgrasvelden
|
Blz. 496
|
Dekkingsreserve Parkeren Centrum Son
|
Blz. 497
|
Reserve slowlane ekkersrijt
|
Blz. 498
|
Dekkingsreserve Slowlane Ekkersrijt
|
Blz. 499
|
Reserve fietsoversteek Bestseweg
|
Blz. 500
|
Dekkingsreserve fietsoversteek Bestseweg
|
Blz. 501
|
Reserve gemeentehuis losse werkplekinrichting
|
Blz. 502
|
DO gemeentehuis losse werkplekinrichting
|
Blz. 503
|
Reserve nieuwbouw sporthal de Bongerd
|
Blz. 504
|
Reserve nieuwbouw sporthal de bongerd
|
Blz. 505
|
Reserve Ruysdaelstraat kst omgeving school
|
Blz. 506
|
Reserve ruysdaelstraat kst omgeving school
|
Blz. 507
|
Dekkingsreserve infrastructurele werken Ekk-Eindhovenseweg
|
Blz. 508
|
Dekkingsreserve infrastructurele werken Ekk-Eindhovenseweg
|
Blz. 509
|
Reserve aankoop units bibliotheek
|
Blz. 510
|
toelichting reserve aankoop units bibliotheek
|
Blz. 511
|
Dekkingsreserve visie Eindhovenseweg
|
Blz. 512
|
Dekkingsreserve visie Eindhovenseweg
|
Blz. 513
|
Toelichting op de voorzieningen
|
Blz. 514
|
Voorzieningen
|
Blz. 515
|
Voorziening pensioenoverdracht wethouders
|
Blz. 516
|
Voorziening pensioenoverdracht wethouders
|
Blz. 517
|
Voorziening onderhoud gebouwen
|
Blz. 518
|
Voorziening onderhoud gebouwen
|
Blz. 519
|
Voorziening riolering
|
Blz. 520
|
Voorziening riolering
|
Blz. 521
|
Voorziening afval
|
Blz. 522
|
Voorziening afval
|
Blz. 523
|
Voorziening afgesloten complexen GB
|
Blz. 524
|
Voorziening afgesloten complexen GB
|
Blz. 525
|
Bijlage Single Information Single Audit (SISA)
|
Blz. 526
|
Bijlage Single Information Single Audit (SISA)
|
Blz. 527
|
Controleverklaring
|
Blz. 528
|
Bijlage
|
Blz. 529
|
Subsidieoverzicht
|
Blz. 530
|
Subsidieoverzicht
|
Blz. 531
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|