Toelichting op het overzicht van baten en lasten
Vennootschapsbelasting
Op 1 januari 2016 is de Wet modernisering Vpb-plicht overheidsondernemingen ingegaan. De definitieve aangiften voor 2016 en 2017 zijn in 2019 ingediend evenals de voorlopige aangifte 2018 en 2019.
Met de belastingdienst zijn we nog steeds in gesprek over de definitieve uitgangspunten voor de aangiften van alle jaren.
Begrotingsrechtmatigheid
Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. In de toelichting op het Besluit Accountantscontrole Decentrale Overheden (Bado) wordt begrotingsrechtmatigheid zo omschreven:
“Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten, evenals de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en de hiermee samenhangende programma’s (begrotingscriterium). In de begroting zijn de maxima voor de lasten vermeld die door de raad zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de toereikendheid van het begrotingsbedrag en het begrotingsjaar van belang zijn”.
Wijzigingen moeten volgens de Gemeentewet tijdens het jaar zelf nog aan de raad worden voorgelegd. Als dit niet meer mogelijk is, zijn bestedingen boven het begrotingsbedrag strikt genomen onrechtmatig. Toch kan voor de accountant bij de controle vaststaan dat een aantal (begrotings)overschrijdingen binnen de beleidskaders van de raad valt.
De toelichting van het Bado zegt hierover:
“Strikt genomen gaat het hier om onrechtmatige uitgaven omdat de overschrijding strijdig is met artikel 189, lid 4 van de Gemeentewet. Deze overschrijdingen (en onderschrijdingen) moeten goed herkenbaar in de jaarrekening worden opgenomen (Kadernota Rechtmatigheid BBV). Door het vaststellen van de jaarrekening waarin die uitgaven wel zijn opgenomen, autoriseert de raad alsnog de betreffende uitgaven.
Het gaat om overschrijdingen waarbij het college bij het doen van de uitgaven binnen het door de raad uitgezette beleid is gebleven. Het is op grond van de controleverordening niet de bedoeling dat de accountant deze overschrijdingen betrekt bij de beslissing of al dan niet een goedkeurende accountantsverklaring kan worden gegeven. Wel moet de accountant de overschrijdingen waarvan het college in de jaarrekening heeft gemeld dat ze nog moeten worden geautoriseerd, in het verslag van bevindingen aan de orde stellen. De accountant moet in elk geval aangeven of het overzicht ex artikel 28 BBV volledig is of niet.“
De toets op rechtmatigheid richt zich op de beschikbare uitgavenbudgetten en de in werkelijkheid gedane uitgaven.
Uit het overzicht van baten en lasten op de voorgaande pagina’s, en hieronder gecomprimeerd weergegeven, blijkt dat er bij 2 programma's een overschrijding op de lasten is. De bedragen in onderstaande tabel moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Programma | Begroting 2019 na wijziging | Realisatie 2019 | Restant budget 2019 | |
Programma 1. Bestuurlijke zaken | 1.430 | 1.892 | -462 | |
Programma 2. Publieke dienstverlening | 685 | 684 | 1 | |
Programma 3. Veiligheid en handhaving | 1.395 | 1.303 | 92 | |
Programma 4. Verkeer en vervoer | 3.564 | 3.051 | 513 | |
Programma 5. Onderwijs, sport en cultuur | 3.228 | 2.982 | 246 | |
Programma 6. Openbaar groen en openluchtrecreatie | 1.564 | 1.461 | 104 | |
Programma 7. Sociale Zaken | 5.449 | 4.820 | 629 | |
Programma 8. Zorg en welzijn | 9.271 | 9.678 | -407 | |
Programma 9. Milieu en Duurzaamheid | 2.905 | 2.862 | 43 | |
Programma 10. Ruimtelijke inrichting | 13.113 | 9.043 | 4.071 | |
Programma 11. Economie | 341 | 282 | 60 | |
Programma 12. Algemene dekkingsmiddelen | 7.024 | 6.664 | 360 | |
Resultaat | 49.970 | 44.721 | 5.249 |
Programma 1. Bestuurlijke zaken (€ 462.000,-)
De herberekening van de wethouderspensioenen op basis van de verwachte rentestand hebben geleid tot een aanzienlijke bijstorting op de voorziening. Per saldo hebben we € 446,000,00 moeten aanvullen. De rekenrente waarop de oude berekening was gebaseerd bedroeg 1,577%.
De nieuwe rekenrente gebaseerd op de per 1 oktober 2019 geldende rente uit de door DNB gepubliceerde rentetermijnstructuur voor de verplichtingen met een looptijd van 25 jaar, is 0,290%. Hierdoor moet de voorziening behoorlijk stijgen.
Het gaat hier om een kostenoverschrijding die past binnen het bestaande beleid. De overschrijding is daarmee onrechtmatig maar telt niet mee voor het oordeel.
Programma 8. Zorg en welzijn (€ 407.000,-)
Binnen dit programma zijn alle activiteiten voor het sociaal domein opgenomen. De activiteiten op dit terrein hebben in veel gevallen een open eind karakter. In de tweede bestuursrapportage 2019 is, op basis van de toen bekende informatie (q1 en q2), op dit programma de begroting met € 1.000.000,00 bijgesteld. Dit is niet voldoende gebleken om de totale gerealiseerde uitgaven binnen budget te houden.
Analyse overzicht van baten en lasten
Programma 1. Bestuurlijke zaken
1. Bestuurlijke zaken | I/S | Bedrag | ||
Begroting na wijziging 2019 | 1.430.000 | |||
Realisatie 2019 | 1.745.000 | |||
Saldo excl. mutaties reserves | -315.000 | |||
Mutaties reserves (saldo) | -75.000 | |||
Verklaring van het saldo | -390.000 | |||
Omschrijving | ||||
Directe baten en lasten per kostenplaats | ||||
Baten bestuur | ||||
Totaal baten bestuur | 0 | |||
Lasten bestuur | ||||
College B&W en Burgemeester Van de bestaande wachtgeld verplichting hoeft een deel niet uitbetaald te worden omdat er tijdelijk sprake is van vervangend werk. Het recht op wachtgeld blijft wel bestaan. | I | 35.000 | ||
Ondersteuning van raad/griffie De uitgaven bij de post Bestuurlijke vernieuwing / Nieuwe bestuursstijl zijn ruim 20.000,- lager uitgevallen dan was begroot (20.000,- begroting plus 25.000,- extra via kredietvotering raad 22 augustus 2019). Bij het voorstel tot kredietvotering t.b.v. de uitvoeringskosten van het programma bestuurlijke vernieuwing was al aangegeven dat deze uitvoeringskosten in dat stadium slechts globaal te ramen waren. De diverse activiteiten zijn in de praktijk qua kosten lager uitgevallen dan was geraamd. Ook is de in 2019 geplande tweedaagse raadsconferentie uitgesteld tot 2020. | I | 21.000 | ||
Bestuurlijke samenwerking Uitvoering van de bestuurlijke samenwerking vraagt intern ambtelijke capaciteit. Om reguliere werkzaamheden door te laten lopen wordt ingehuurd. Er is in 2019 minder ingehuurd dan verwacht. | I | 82.000 | ||
Salarissen T 0.1 Bestuur Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie is een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. | -17.000 | |||
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | I | 10.000 | ||
Totaal lasten bestuur | 131.000 | |||
Indirecte baten en lasten | ||||
Mutaties reserves (saldo) Ten behoeve van diverse projecten is ter dekking van de kosten een onttrekking aan de reserve geraamd. Indien er geen of minder kosten zijn gemaakt wijkt de onttrekking af. Bij dit programma is € 168.000,00 geraamd en is € 93.000,00 gerealiseerd. | I | -75.000 | ||
Voorzieningen De herberekening van de wethouderspensioenen op basis van de verwachte rentestand hebben geleid tot een aanzienlijke bijstorting op de voorziening. Per saldo hebben we € 446,000,00 moeten aanvullen. | I | -446.000 | ||
Totaal | -390.000 | |||
- = nadeel | 0 |
Programma 2. Publieke dienstverlening
2. Publieke dienstverlening | I/S | Bedrag | |||
Begroting na wijziging 2019 | 452.000 | ||||
Realisatie 2019 | 439.000 | ||||
Saldo excl. mutaties reserves | 13.000 | ||||
Mutaties reserves (saldo) | -20.000 | ||||
Verklaring van het saldo | -7.000 | ||||
Omschrijving | |||||
Directe baten en lasten per kostenplaats | |||||
Baten burgerzaken | |||||
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd | I | -6.000 | |||
Totaal baten burgerzaken | -6.000 | ||||
Lasten burgerzaken | |||||
Rijbewijzen De inkomsten uit rijbewijzen zijn toegenomen. De afdrachten worden daarmee ook hoger. | I | -23.000 | |||
Verkiezingen In 2019 hebben we zowel verkiezingen Provinciale Staten/Waterschappen als Europees Parlement gehad. Bij de uitgaven op materialen en diensten derden houden we er altijd rekening mee dat tussentijds noodzakelijk materiaal snel vervangen moet worden, omdat de voorbereidingstijd tussen beide verkiezingen heel kort is. Dat viel nu positief uit. Daarnaast hebben we door slimme inzet van inhuur burgerzaken niet het volle budget bij verkiezingen hoeven benutten." | I | 29.000 | |||
Vastgoedinformatie De verwerking van de vastgoedinformatie vindt op twee programma's in de begroting plaats en dat komt omdat het deels BAG gerelateerd en deels BGT gerelateerd is. Binnen dit programma is er een overschrijding. | I | -13.000 | |||
Dienstverlening Door personele wisseling in het management van dienstverlening en de inzet op diverse grote programma's zoals het programma Betere Dienstverlening en Bedrijfsvoering, is er op dit budget bijna geen beroep gedaan in 2019. | I | 63.000 | |||
Salarissen T 0.2 Burgerzaken Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie is een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. | I | -45.000 | |||
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | I | 8.000 | |||
Totaal lasten burgerzaken | 19.000 | ||||
Indirecte baten en lasten | |||||
Mutaties reserves (saldo) Ten behoeve van diverse projecten is ter dekking van de kosten een onttrekking aan de reserve geraamd. Indien er geen of minder kosten zijn gemaakt wijkt de onttrekking af. Geraamd is een onttrekking aan de reserve ten behoeve van het project dienstverlening. Er zijn geen kosten gemaakt en derhalve heeft geen onttrekking plaatsgevonden. | I | -20.000 | |||
Totaal | -7.000 | ||||
- = nadeel | 0 |
Programma 3. Veiligheid en handhaving
3. Veiligheid en handhaving | I/S | Bedrag | ||
Begroting na wijziging 2019 | 1.383.000 | |||
Realisatie 2019 | 1.278.000 | |||
Saldo excl. mutaties reserves | 105.000 | |||
Mutaties reserves (saldo) | -50.000 | |||
Verklaring van het saldo | 55.000 | |||
Omschrijving | ||||
Directe baten en lasten per kostenplaats | ||||
Lasten crisisbeheersing en brandweer | ||||
Brandweer Er heeft een restitutie op de bijdrage van 2018 plaatsgevonden. | I | 11.000 | ||
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | I | 8.000 | ||
Totaal lasten crisisbeheersing en brandweer | 19.000 | |||
Baten openbare orde en veiligheid | ||||
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | I | 15.000 | ||
Totaal baten openbare orde en veiligheid | 15.000 | |||
Lasten openbare orde en veiligheid | ||||
Handhaving algemeen In 2019 is ten behoeve van een aantal projecten budget beschikbaar gesteld. Deze projecten zijn in 2019 niet allemaal van start gegaan en de middelen vallen nu vrij. | I | 75.000 | ||
Salarissen T 1.2 Openbare orde en veiligheid Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie is een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. | I | -16.000 | ||
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | I | 12.000 | ||
Totaal lasten openbare orde en veiligheid | 71.000 | |||
Indirecte baten en lasten | ||||
mutaties reserves In 2019 is ten behoeve van een aantal projecten budget beschikbaar gesteld, waarbij de dekking via een onttrekking aan een reserve zou lopen. Geraamd is een onttrekking aan de reserve ten behoeve van het project dienstverlening. Er zijn geen kosten gemaakt en derhalve heeft geen onttrekking plaatsgevonden. | I | -50.000 | ||
Totaal | 55.000 | |||
- = nadeel | 0 |
Programma 4. Verkeer en vervoer
4. Verkeer en vervoer | I/S | Bedrag | |||
Begroting na wijziging 2019 | 1.910.000 | ||||
Realisatie 2019 | 1.572.000 | ||||
Saldo excl. mutaties reserves | 338.000 | ||||
Mutaties reserves (saldo) | -434.000 | ||||
Verklaring van het saldo | -96.000 | ||||
Omschrijving | |||||
Directe baten en lasten per kostenplaats | |||||
Baten verkeer en vervoer | |||||
Verkeersbeleid In 2019 is een éénmalige onvoorziene bijdrage vanuit de provincie Noord-Brabant i.v.m. een reeds eerder afgesloten krediet ontvangen, waardoor het positieve saldo is ontstaan. | I | 23.000 | |||
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | I | -2.000 | |||
Totaal baten verkeer en vervoer | 21.000 | ||||
Lasten verkeer en vervoer | |||||
Onkruidbestrijding Het borstelen van onkruid is goed begroot, maar zit mager in het bestek. Er zou meer geborsteld moeten worden en ook zou er meer met heet water moeten worden bestreden. Er wordt gezocht naar de beste oplossing. Deze hangt overigens ook samen met de post straatreiniging waardoor die in 2019 lastig te ramen was. In 2020 wordt nagedacht over optimalisaties in het bestek. | I | 39.000 | |||
Klinkerwegen klein onderhoud Door personele omstandigheden, meer werkzaamheden naar de aannemer gegaan. | I | -65.000 | |||
Groot onderhoud wegen In 2019 zijn een aantal grote wegvakken voorzien van nieuwe deklagen. Zo is onder andere de Ekkersrijt 6000 (tussen Baetsen en verkeerslichten) voorzien van een nieuwe deklaag. Het ene jaar wordt meer uitgevoerd aan onderhoud dan het andere jaar. Om deze onregelmatigheden op te vangen, maken we gebruik van de reserve wegen. | I | -56.000 | |||
Planmatig onderhoud civiele kunstwerken Uitvoering bruggen Dommelpas en Planeten laan zijn doorgeschoven naar 2020. | I | 126.000 | |||
Openbare verlichting wegen Stroomkosten worden afgerekend op basis van voorschotnotas. Die zijn nog gebaseerd op verbruik van voor verledding. Op basis van eindafrekening moet blijken of de geraamde besparing werkelijkheid wordt. Over 2019 is een afrekening van € 67.000,00 ontvangen. | I | 38.000 | |||
Straatreiniging Het onderliggende bestek met vaste prijs afspraken bleek fouten te bevatten; hierdoor moest er buiten bestek om meer worden gedaan. | I | -20.000 | |||
Gladheidsbestrijding Vanwege zachte winter minder bestrijding nodig. | I | 22.000 | |||
Groenbeleidsplan grijs voor groen Door wisseling van de wacht zijn projecten getemporiseerd. | I | 16.000 | |||
Fietsvisie Fietsvisie wordt opgenomen in GVP dat in 2020 opgesteld wordt. | I | 35.000 | |||
Mobiliteitsvisie Er zijn verkeerstellingen uitgevoerd. Van het beschikbaren budget van €121.000,00 resteert nog €91.000,00. Voorgesteld wordt dit mee te nemen naar 2020. | I | 91.000 | |||
Planontwikkeling 2e aansluiting Ekkersrijt Van het beschikbare budget van € 84.000,00 bedoeld voor vervanging is € 46.000,00 gebruikt. | I | 38.000 | |||
Salarissen T 2.1 Verkeer en vervoer Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. | I | -17.000 | |||
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | I | 10.000 | |||
Totaal lasten verkeer en vervoer | 257.000 | ||||
Lasten Openbaar vervoer | |||||
Openbaar vervoer In 2019 is één toegankelijke bushalte op Ekkersrijt gerealiseerd, waardoor voor Openbaar vervoer het bedrag ad € 60.000,- resteert. | I | 60.000 | |||
Totaal lasten openbaar vervoer | 60.000 | ||||
Indirecte baten en lasten | |||||
Reserves Ten behoeve van diverse projecten is ter dekking van de kosten een onttrekking aan de reserve geraamd. Indien er geen of minder kosten zijn gemaakt wijkt de onttrekking af. Bij dit programma is € 677.000,00 geraamd. In werkelijkheid is € 243.000,00 onttrokken. | I | -434.000 | |||
Totaal | -96.000 | ||||
- = nadeel | 0 |
Programma 5. Onderwijs, sport en cultuur
5. Onderwijs, sport en cultuur | I/S | Bedrag | |
Begroting na wijziging 2019 | 2.835.000 | ||
Realisatie 2019 | 2.575.000 | ||
Saldo excl. mutaties reserves | 260.000 | ||
Mutaties reserves (saldo) | -233.000 | ||
Verklaring van het saldo | 27.000 | ||
Omschrijving | |||
Directe baten en lasten per kostenplaats | |||
Baten onderwijshuisvesting | |||
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | I | -5.000 | |
Totaal baten onderwijshuisvesting | -5.000 | ||
Lasten onderwijshuisvesting | |||
Groeipad Het budget van €54.000,00 zal in de toekomst bij de bouw van nieuwe scholen worden ingezet. | I | 54.000 | |
Overige kosten eigen risico calamiteiten Aantal claims is zeer beperkt gebleven. | I | 10.000 | |
Totaal lasten onderwijshuisvesting | 64.000 | ||
Baten onderwijsbeleid en leerlingenzaken | |||
Lasten onderwijsbeleid en leerlingenzaken | |||
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | I | -11.000 | |
Totaal lasten onderwijsbeleid en leerlingenzaken | -11.000 | ||
Lasten sportbeleid en activering | |||
Sportverenigingen Verschil wordt m.n. veroorzaakt doordat in 2019 was voorzien in een eenmalig bedrag van € 15.000,- voor ondersteuning voor duurzaamheidsmaatregelen bij verenigingen met een eigen accommodatie. Vanwege een ondersteuningsregeling vanuit het ministerie van VWS met dezelfde strekking valt dit bedrag vrij. | I | 13.000 | |
Totaal lasten sportbeleid en activering | 13.000 | ||
Baten Sportaccommodaties | |||
sporthal de landing Sinds 1 januari 2019 kunnen gemeenten, sportverenigingen en sportstichtingen de btw die hen in rekening wordt gebracht voor investeringen in sport niet meer in aftrek brengen. Om de ontwikkeling en instandhouding van sportaccommodaties en de aanschaf van sportmaterialen te stimuleren, kunnen gemeenten sinds die datum gebruikmaken van de Regeling specifieke uitkering stimulering sport. Specifiek voor de Landing is € 14.000,00 aangevraagd. | I | 11.000 | |
voetbal complex gentiaan noord Sinds 1 januari 2019 kunnen gemeenten, sportverenigingen en sportstichtingen de btw die hen in rekening wordt gebracht voor investeringen in sport niet meer in aftrek brengen. Om de ontwikkeling en instandhouding van sportaccommodaties en de aanschaf van sportmaterialen te stimuleren, kunnen gemeenten sinds die datum gebruikmaken van de Regeling specifieke uitkering stimulering sport. Specifiek voor gentiaan Noord is € 5.000,00 aangevraagd. Daarnaast is er vanwege een schade een verzekeringsuitkering van € 6.000.00 ontvangen. | I | 10.000 | |
Totaal baten Sportaccommodaties | 21.000 | ||
Lasten Sportaccommodaties | |||
Sporthal de Bongerd Gelet op de voorgenomen nieuwbouw van de Bongerd (Breugel Bruist) wordt het onderhoud in beperkte mate uitgevoerd en wordt het onderhoudsbudget beperkt aangewend. | I | 16.000 | |
Sporthal de Landing Zonder de bijraming voor de aanpassingen aan de Landing van € 60.000,00 eenmalig in 2019 en de bijraming van € 15.000,00 voor de energielasten zou er sprake zijn van een fors tekort over 2019. Dat tekort wordt veroorzaakt door extra onderhoud en onvoorziene aanpassingen en reparaties aan het WKO systeem en extra energiekosten. | I | 15.000 | |
Totaal lasten Sportaccommodaties | 31.000 | ||
Baten cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | |||
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | 1.000 | ||
Totaal baten cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 1.000 | ||
Lasten cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | |||
Muzikale vorming Er is sprake van een aanzienlijke toename van het aantal jeugdigen dat een beroep doet op de subsidieregeling voor muziekonderwijs. Dat er nu een voordeel is op deze post komt omdat er hier sprake is van een gebroken boekjaar, waarbij de helft van de gemaakte kosten naar 2020 worden overgeheveld. | I | 55.000 | |
Volksfeesten en herdenkingen Er was al in 2018 een budget van € 50,000,00 opgenomen. De verwachting was dat € 100,000,00 nodig was. Per abuis is er een budget van € 150.000,00 opgenomen. De uitgaven voor "Remember september" zijn binnen het budget van € 100.000,00 gebleven. | I | 64.000 | |
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | I | 1.000 | |
Totaal lasten cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 120.000 | ||
Baten Cultureel erfgoed | |||
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | -2.000 | ||
Totaal baten Cultureel erfgoed | -2.000 | ||
Lasten Cultureel erfgoed | |||
Monumentenbeleid Er is in 2019 geen beroep gedaan op de subsidieregeling (€ 20.000,-) begroot en valt de presentievergoeding aan de leden van de monumentencommissie aanmerkelijk lager uit. | I | 34.000 | |
Totaal lasten Cultureel erfgoed | 34.000 | ||
Baten Media | |||
Diverse | I | -6.000 | |
Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | |||
Totaal baten Media | -6.000 | ||
Indirecte baten en lasten | |||
Reserves | I | -233.000 | |
Ten behoeve van diverse projecten is ter dekking van de kosten een onttrekking aan de reserve geraamd. Indien er geen of minder kosten zijn gemaakt wijkt de onttrekking af. | |||
Bij dit programma is € 588.000,00 geraamd en is € 355.000,00 gerealiseerd. | |||
Totaal | 27.000 | ||
- = nadeel | 0 |
Programma 6. Openbaar groen en openluchtrecreatie
6. Openbaar groen en openluchtrecreatie | I/S | Bedrag | ||
Begroting na wijziging 2019 | 1.523.000 | |||
Realisatie 2019 | 1.422.000 | |||
Saldo excl. mutaties reserves | 101.000 | |||
Mutaties reserves (saldo) | -13.000 | |||
Verklaring van het saldo | 88.000 | |||
Omschrijving | ||||
Directe baten en lasten per kostenplaats | ||||
Baten openbaar groen en (openlucht) recreatie | ||||
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | I | -5.000 | ||
Totaal baten openbaar groen en (openlucht) recreatie | -5.000 | |||
Lasten openbaar groen en (openlucht) recreatie | ||||
Regie uren/inhuur tractie We zijn meer kwijt geweest aan groot groenonderhoud. Er is meer gesnoeid en er zijn meer bomen gerooid dan geraamd. Deze werkzaamheden zijn aan het begin van het jaar niet goed in te schatten. Door de natuur kan in het ene jaar er net meer takbreuk zijn dan het andere jaar. Er heeft een totale overschrijding plaatsgevonden (combinatie van deze twee posten) van minder dan 10% gerelateerd aan het budget. Dit blijft lastig exact te schatten. | I | -21.000 | ||
Kunst- beelden en plastieken Er is extra geld bijgeraamd voor kunst op 4e rotonde. Wordt in 2020 gerealiseerd. | I | 36.000 | ||
Speelvoorzieningen Dit jaar geen grote vervangingen gedaan. | I | 11.000 | ||
Groenbeheer Door uitval vanwege ziekte zijn projecten getemporiseerd. Worden in 2020 uitgevoerd. | I | 69.000 | ||
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | I | 11.000 | ||
Totaal lasten openbaar groen en (openlucht) recreatie | 106.000 | |||
Indirecte baten en lasten | ||||
Reserves Ten behoeve van diverse projecten is ter dekking van de kosten een onttrekking aan de reserve geraamd. Indien er geen of minder kosten zijn gemaakt wijkt de onttrekking af. Bij dit programma is € 34.000,00 geraamd en is € 21.000,00 gerealiseerd. | I | -13.000 | ||
Totaal | 88.000 | |||
- = nadeel | 0 |
Programma 7. Sociale Zaken
7. Sociale Zaken | I/S | Bedrag | |||
Begroting na wijziging 2019 | 2.160.000 | ||||
Realisatie 2019 | 1.875.000 | ||||
Saldo excl. mutaties reserves | 285.000 | ||||
Mutaties reserves (saldo) | 0 | ||||
Verklaring van het saldo | 285.000 | ||||
Omschrijving | |||||
Directe baten en lasten per kostenplaats | |||||
Baten inkomensregelingen | |||||
Bijstandsverlening de inkomsten van het Rijk die begroot waren zijn lager uitgevallen. | I | -149.000 | |||
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | I | 2.000 | |||
Totaal baten inkomensregelingen | -147.000 | ||||
Lasten inkomensregelingen | |||||
Bijstandsverlening Minder uitgaven aan bijstandsuitkeringen (minder aanvragen, meer mensen met (part)time inkomsten. | I | 298.000 | |||
Bijzondere bijstand Minder uitgaven bijzondere bijstand. Vooral minder uitgaven inrichtingskosten en éénmalige uitkering aan te huisvesten statushouders. | I | 65.000 | |||
Bbz regelingen Voor ondernemers die met hun bedrijf in financiële problemen komen bestaat er een vangnet regeling. Er wordt vooraf een inschatting gemaakt van kosten en baten. Door wijzigende omstandigheden gedurende het jaar kunnen er afwijkingen ontstaan. | I | -124.000 | |||
Kwijtschelding belastingen Als mensen de verschuldigde belasting(en) niet kunnen betalen, komen zij wellicht in aanmerking voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding. In het kader van de administratieve lastenverlichting voor de burgers, hanteren we automatische kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen voor onze uitkeringsgerechtigden. Er zijn echter minder mensen in aanmerking gekomen voor kwijtschelding. | I | 12.000 | |||
Salarissen T 6.3 Inkomensregelingen Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie is een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. | I | -19.000 | |||
Totaal lasten inkomensregelingen | 232.000 | ||||
Lasten begeleide participatie | |||||
Sociale werkvoorziening Onderuitputting is het gevolg van bijstelling rijksbijdrage in diverse circulaires. | I | 137.000 | |||
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | I | -1.000 | |||
Totaal lasten begeleide participatie | 136.000 | ||||
Lasten arbeidsparticipatie | |||||
Re-integratie Verklaring daarvoor is te vinden in de vertraging die het inkoop- en aanbestedingtraject heeft opgelopen in 2019. Contracten zijn uiteindelijk pas afgesloten in jan 2020. Om de rechtmatigheid van inkoop te bewaken zijn er in afwachting van het inkooptraject minder trajecten ingezet. Ook de daling van instroom in de uitkering heeft effect gehad. | I | 64.000 | |||
Totaal lasten arbeidsparticipatie | 64.000 | ||||
Indirecte baten en lasten | |||||
Totaal | 285.000 | ||||
- = nadeel | 0 |
Programma 8. Zorg en welzijn
8. Zorg en welzijn | I/S | Bedrag |
Begroting na wijziging 2019 | 8.931.000 | |
Realisatie 2019 | 9.293.000 | |
Saldo excl. mutaties reserves | -362.000 | |
Mutaties reserves (saldo) | -114.000 | |
Verklaring van het saldo | -476.000 | |
Omschrijving | ||
Directe baten en lasten per kostenplaats | ||
Baten samenkracht en burgerparticipatie | ||
Kinderopvang In 2019 is een specifieke uitkering van € 63.171 ontvangen ten behoeve van het bestrijden van onderwijsachterstanden. Die specifieke uitkering ontvangt de gemeente ieder jaar. Voor onderwijsachterstanden wordt op dit budget daarom niets begroot, maar worden wel kosten gemaakt. Die worden gedekt door de specifieke uitkering. Ook komt op dit budget de huur binnen die de kinderopvang aan de gemeente betaalt. | I | 30.000 |
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | I | 7.000 |
Totaal baten samenkracht en burgerparticipatie | 37000 | |
Lasten samenkracht en burgerparticipatie | ||
Maatschappelijk werk Dit overschot is het resultaat van het geringe aantal inwoners wat gebruik heeft moeten maken van fase 2 van het schuldhulpverleningstraject. Dit is onder andere de wettelijke schuldsanering. Het overhouden van geld wil niet zeggen dat we dit budget kunnen aframen. In 2020 hebben we namelijk te maken met een nieuwe aanbieder voor fase 2, deze is gemiddeld genomen duurder dan de vorige aanbieder. Tevens is de economische situatie in Nederland leidend voor het gebruik maken van deze voorziening. Dit is zeker voor 2020 en verder momenteel moeilijk te voorspellen. | I | 14.000 |
Wijkaccommodaties Middelen zijn opgenomen voor groot onderhoud (MJOP). Besluitvorming over de wijkaccommodaties heeft nog niet plaatsgevonden en daarom wordt alleen het hoognodige gedaan (en geen groot onderhoud). Omdat groot onderhoud wel nodig is, middelen doorschuiven naar 2020. | I | 22.000 |
Innovatiebudget sociaal domein Het innovatiebudget is bedoeld om vernieuwende initiatieven vantuit de samenleving financieel te ondersteunen. In 2019 zijn er geen vernieuwende initiatieven aangedragen. | I | 41.000 |
Mantelzorg Wmo Voor het Steunpunt Mantelzorg was voorzien in formatieuitbreiding. De LEVgroep heeft door verschuivingen dit deels zelf opgevangen. | I | 43.000 |
Vluchtelingen Ik heb daar geld over omdat ik het bedrag wat over was van de afgelopen jaren heb doorgeschoven naar de volgende jaren i.v.m. kosten die we nog niet in beeld hadden voor de POP consulenten. Deze worden ook dit jaar door de WSD betaald. Er moet 10.000 naar 2020 overgeheveld voor voorbereiden nieuw beleid vanaf 2021 en verder. | I | 44.000 |
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | I | -16.000 |
Totaal lasten samenkracht en burgerparticipatie | 148000 | |
Lasten wijkteams | ||
CMD 1e lijnsvoorziening clientondersteuning Ivm veel uitval (ziekte en verloop) medewerkers budget voor scholing, teambuilding niet volledig benut zoals gepland | I | 74.000 |
Salarissen T 6.2 Wijkteams Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie is een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. | I | 14.000 |
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | I | -4.000 |
Totaal lasten wijkteams | 84000 | |
Baten maatwerkvoorzieningen (WMO) | ||
Eigen bijdrage Wmo In 2018 is er een schatting gemaakt van mogelijke opbrengsten eigen bijdrage. Deze zijn lager uitgevallen dan verwacht en was ook niet te voorspellen. Berekening ligt bij SVB. | I | -28.000 |
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | I | 2.000 |
Totaal baten maatwerkvoorzieningen (WMO) | -26000 | |
Lasten maatwerkvoorzieningen (WMO) | ||
Woonvoorzieningen Er is een toename in aantal clienten en hoogte woonvoorzieningen geconstateerd in 2019 | -96.000 | |
Salarissen T 6.6 Maatwerkvoorzieningen (Wmo) Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie is een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. | -1.000 | |
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | -6.000 | |
Totaal lasten maatwerkvoorzieningen (WMO) | -103000 | |
Lasten maatwerkdienstverlening 18+ | ||
Maatwerkdientverlening WMO Er zijn meer en complexere vragen voor volwassenen, veelal ook bij jong volwassenen, die hebben geleid tot hogere kosten bij zelfstandig leven Wmo. Er is een toename in vervoersoorzieningen geconstateerd in 2019 | -356.000 | |
Totaal lasten maatwerkdienstverlening 18+ | -356000 | |
Baten maatwerkdienstverlening 18- | ||
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | I | 4.000 |
Totaal baten maatwerkdienstverlening 18- | 4000 | |
Lasten maatwerkdienstverlening 18- | ||
Ondersteuningsvragen jeugdzorg Overal is geconstateerd dat de ondersteuningsvragen in de jeugdzorg (landelijk) meer en complexer zijn geworden wat leidt tot hogere kosten in de jeugdzorg. | -865.000 | |
Jeugdzorg-plus (gesloten jeugdhulp) Op het budget Jeugdzorgplus is de afgelopen jaren niets begroot. Er worden voorschotten betaald, maar indien er geen jeugdige uit S&B gebruik maakt van jeugdzorgplus, worden die aan het eind van het jaar weer terugbetaald. Dit is de afgelopen jaren ook steeds gebeurd. In 2019 is er wel gebruik gemaakt van jeugdzorgplus. Wat in 2019 betaald is krijgt de gemeente dus niet terug. Dergelijke situaties zijn overigens opgenomen in de risicoparagraaf voor jeugdzorg. | I | -94.000 |
Uitvoeringskosten jeugdzorg Hier is bij de berap € 1.000.000,00 bijgeraamd om het totale tekort af te dekken op sociaal domein | I | 922.000 |
Jeugdbeleid Van de € 14.800 die er nu staat moet nog € 9.800 af, die is namelijk inmiddels al elders uit gedekt uit het Innovatiebudget. Verklaring dat de € 5.000 nog niet is uitgegeven is omdat de nieuwe vorm van Jeugdparticipatie in 2019 uit het Innovatiebudget is gedekt (we hebben dus we degelijk iets gedaan maar uit ander potje). De € 5.000 die dan nog over is heeft trouwens wel al een bestemming, namelijk een project van de LEV groep. Dit moet dus naar 2020 overgeheveld worden. Daarnaast is eind 2019 subsidie ontvangen voor een pilot project voor Roma en Sinti jongeren om hen naar onderwijs of arbeid te begeleiden. Ook deze middelen hebben dus al een bestemming in 2020 en verder. | I | -20.000 |
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | -13.000 | |
Totaal lasten maatwerkdienstverlening 18- | -70000 | |
Lasten geëscaleerde zorg 18+ | ||
Inloopfunctie GGZ Begroot bedrag is bijgesteld naar 5000, terwijl de kosten van de inloopfunctie op 15000 uitkwamen. Deze dient te worden bijgesteld voor 2020 | I | -10.000 |
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | -4.000 | |
Totaal lasten geëscaleerde zorg 18+ | -14000 | |
Lasten geëscaleerde zorg 18- | ||
Gedwongen kader Aan Veilig Thuis (een van de posten onder Gedwongen Kader) wordt jaarlijks € 80.000 subsidie betaald. In de begroting is maar € 20.000 opgenomen. Dit omdat de voorschotten die we van Jeugdzorgplus altijd terug kregen, de rest voor Veilig Thuis normaliter konden opvangen. Dit jaar is dat niet mogelijk en moet de € 60.000 voor Veilig Thuis dus ook uit dit budget gedekt worden. | I | -75.000 |
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | I | -4.000 |
Totaal lasten geëscaleerde zorg 18+ | -79000 | |
Lasten volksgezondheid | ||
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | I | 13.000 |
Totaal lasten volksgezondheid | 13000 | |
Indirecte baten en lasten | ||
Reserves | -114.000 | |
Totaal | -476.000 | |
- = nadeel | 0 | |
Voor verdere toelichtig m.b.t. de uitgaven Wmo en Jeugd wordt tevens naar het onafhankelijk onderzoek K2 verwezen. | ||
Programma 9. Milieu en Duurzaamheid
9. Milieu en Duurzaamheid | I/S | Bedrag | |||
Begroting na wijziging 2019 | -250.000 | ||||
Realisatie 2019 | -122.000 | ||||
Saldo excl. mutaties reserves | -128.000 | ||||
Mutaties reserves (saldo) | -1.000 | ||||
Verklaring van het saldo | -129.000 | ||||
Omschrijving | |||||
Directe baten en lasten per kostenplaats | |||||
Baten riolering | |||||
Afkoppelverdubbelaar regenwater 2019 Waterschap De Dommel heeft in 2019 een afkoppelverdubbelaar beschikbaar gesteld aan bewoners welke het regenwater afkoppelen. De verdubbelaar heeft gezorgd voor een flinke stijging van het aantal subsidieaanvragen. Er zijn 140 bewoners welke uiteindelijk de afkoppelverdubbelaar hebben ontvangen. | I | 42.000 | |||
Opbrengst riolering Ten opzichte van de begroting zijn er meer aansluitingen en is de opbrengst hoger dan begroot. | I | 18.000 | |||
Mutaties voorzieningen Rioolheffing wordt begroot op kostendekkend niveau. Een voordeel bij de realisatie wordt gestort in de voorziening een nadeel wordt onttrokken. In dit geval is er onttrokken aan de voorziening. | -74.000 | ||||
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | -1.000 | ||||
Totaal baten riolering | -15.000 | ||||
Lasten riolering | |||||
Diverse werkzaamheden riolering Afgelopen jaar zijn meer reparaties uitgevoerd aan de vrijvervalriolering (rioolinspecties 2016-2017). Het betreft veelal kleinschalige schadebeelden, zoals wortelingroei in het riool. Daarnaast hebben we bij de drukriolering meer kosten moeten maken. Dit is het gevolg van het feit dat we de aannemer meer hebben moeten inschakelen, door ziekte van ons personeel bij de eigen dienst. Als gevolg van de flinke stijging van het aantal subsidieaanvragen voor het afkoppelen van regenwater hebben we in eerste instantie meer kosten gemaakt voor de afkoppelverdubbelaar (voorfinanciering). De kosten van de verdubbelaar worden einde van het jaar verrekend met Waterschap De Dommel (zie baten). Vanuit het Waterportaal ZuidOostBrabant zijn minder kosten gemaakt voor investeringen. | I | -38.000 | |||
Kosten rioolheffing Er zijn kosten geraamd ten behoeve van de nieuwe tariefdifferentiatie. Geen kosten gemaakt. | I | 10.000 | |||
Salarissen T 7.2 Riolering Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie is een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. | -15.000 | ||||
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | 9.000 | ||||
Totaal lasten riolering | -34.000 | ||||
Baten afval | |||||
Overige vergoedingen Ontvangen voorschot Nedvang is hoger dan begroot. | I | -16.000 | |||
Baten afvalstoffenheffing Ten opzichte van de begroting zijn er meer aansluitingen en is de opbrengst hoger dan begroot. | I | 14.000 | |||
Totaal baten afval | -2.000 | ||||
Lasten afval | |||||
Overige kosten afval Er is in 2019 via de 2e berap € 80.000,-- bijgeraamd ivm met een terugbetaling aan Nedvang wegens teveel ontvangen vergoeding voor het verpakkingsafval over 2015 en 2016. Verrekening zal naar later is gebleken niet in 2019 maar in 2020 plaatsvinden. Bedrag moet daarom worden doorgeschoven naar 2020. | I | 92.000 | |||
Salarissen T 7.3 Afval Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie is een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. | I | -12.000 | |||
voorziening Afvalstoffenheffing wordt begroot op kostendekkend niveau. Een voordeel bij de realisatie wordt gestort in de voorziening een nadeel wordt onttrokken. In dit geval is er gestort in de voorziening. | I | -36.000 | |||
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | I | -3.000 | |||
Totaal lasten afval | 41.000 | ||||
Baten milieubeheer | |||||
Baten milieubeheer Er is een subsidie ontvangen van het ministerie van infrastruktuur voor genomen gevel isolerende maatregelen. | I | 16.000 | |||
Totaal baten milieubeheer | 16.000 | ||||
Lasten milieubeheer | |||||
Algemeen milieubeheer In de decembercirculaire is een bedrag van €200.000,00 beschikbaargesteld tn behoeve van de milieutransities. De dekking van dit bedrag staat bij de algemene uitkering programma 12 | I | -200.000 | |||
Milieuvergunning -melding en -ontheffing Als gevolg van de stikstofuitspraak in het voorjaar van 2019 zijn er in de rest van dat jaar geen (agrarische) vergunningaanvragen meer bij de ODZOB ingekomen waardoor voor € 23.000,-- aan ambtelijke uren is bespaard. | 23.000 | ||||
Ongediertebestrijding De kosten voor bestrijding van de eikenprocessierups zijn in 2019 deels verrekend op de posten inhuur tractie en regie-uren. | I | 14.000 | |||
Salarissen T 7.4 Milieubeheer Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie is een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. | I | -7.000 | |||
Totaal lasten milieubeheer | -170.000 | ||||
Indirecte baten en lasten | |||||
reserves | I | -1.000 | |||
Kapitaallasten taakveld 7.2 Herberekening van kapitaallasten nav renteherziening. | I | 36.000 | |||
Totaal | -129.000 | ||||
- = nadeel | 0 |
Programma 10. Ruimtelijke inrichting
10. Ruimtelijke inrichting | I/S | Bedrag | ||
Begroting na wijziging 2019 | 798.000 | |||
Realisatie 2019 | -1.480.000 | |||
Saldo excl. mutaties reserves | 2.278.000 | |||
Mutaties reserves (saldo) | -280.000 | |||
Verklaring van het saldo | 1.998.000 | |||
Omschrijving | ||||
Directe baten en lasten per kostenplaats | ||||
Baten beheer overige gebouwen en gronden | ||||
Verkoop openbaar groen Eind 2015 is gestart met het optuigen van het zogenaamde reststroken project. Dit project heeft als doel de niet langer benodigde openbare gronden te verkopen; de administratieve last van verhuur gemeentegronden te verlagen; de huurbedragen te conformeren aan de Mededingingswet en handhaving in te zetten in die situaties waar sprake is van ongeoorloofd gebruik van gemeentegronden. Dit doel is voor een belangrijk deel gerealiseerd. Er is dit jaar veel meer opbrengst gerealisserd dan begroot. Wat nu nog rest, is de herinrichting van de gronden die terug in beheer zijn gekomen. Hiervoor zijn inmiddels afspraken gemaakt met de afdeling “groen”. Daarnaast zijn handhavingsdossiers opgepakt. | I | 182.000 | ||
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | I | 9.000 | ||
Totaal baten beheer overige gebouwen en gronden | 191.000 | |||
Lasten beheer overige gebouwen en gronden | ||||
Verkoop agrarische gronden Er hebben geen verkopen van agrarische gronden plaatsgevonden. Er zijn geen kosten gemaakt. | I | 21.000 | ||
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | I | -9.000 | ||
Totaal lasten beheer overige gebouwen en gronden | 12.000 | |||
Lasten fysieke begraafplaatsen en crematoria | ||||
Wolfswinkel Verliesvoorziening Wolfswinkel is verhoogd. | I | -12.000 | ||
Totaal lasten begraafplaatsen en crematoria | -12.000 | |||
Baten ruimtelijke ordening | ||||
Ruimtelijke ordening op basis van de overeenkomst uit 2017 zijn er verplichtingen aangegaan t.a.v. betalingen van ons naar ontwikkelaar en van ontwikkelaar naar ons. De bouwwerkzaamheden (bouwrijp, realisatie woningen en woonrijp maken heeft vertraging opgelopen, waardoor betalingen later plaats gaan vinden dan gepland. Ontvangsten wel al deels ontvangen omdat dit samenhangt met verkoop woningen e.d. (hier: m.n. woningen op Stoklandlocatie) en reeds gedane transporten bij notaris. Vertraging zit m.n. in locaties in Son. | I | 590.000 | ||
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | I | -8.000 | ||
Totaal baten ruimtelijke ordening | 582.000 | |||
Lasten ruimtelijke ordening | ||||
Bestemmingsplannen Doordat in 2019 nauwelijks gewerkt is aan de ontwikkelingslocaties, zijn er veel minder bestemmingsplannen gemaakt, procedures gestart en gevoerd, onderzoeken e.d. uitgevoerd. Daardoor zijn de uitgaven achter gebleven bij de ramingen. In 2020 zijn alle plannen weer gestart en zal er achterstand worden ingelopen waarvoor kosten nodig zijn. | I | 11.000 | ||
Ontwikkelingslocatie Son en Breugel We krijgen nog een uitgestelde verplichting uit 2019. Afwikkeling gaat in 2020 plaatsvinden (circa € 20.000). Om die reden is er in 2019 minder uitgegeven dan geraamd. Daarnaast heeft besluitvorming door raad over de beleidsnotitie "Kaders als Koers" langer op zich laten wachten dan gedacht. T/m eind 2019 zijn alle dossiers en ontwikkelingen derhalve 'controversieel' gebleven. Inmiddels zijn de ontwikkelingslocaties weer opgepakt. Afhandeling gaat in versterkte mate plaatsvinden in 2020. In 2020 komen de uitgestelde werkzaamheden en kosten versterkt aan de orde. | I | 34.000 | ||
Digitalisering ruimtelijke plannen We zijn in 2019 niet toegekomen aan de aangegeven digitalisering/consolidatie van bepaalde ruimtelijke plannen. | I | 52.000 | ||
Ruimtelijke ordening Op basis van de overeenkomst uit 2017 zijn er verplichtingen aangegaan t.a.v. betalingen van ons naar ontwikkelaar en van ontwikkelaar naar ons. De bouwwerkzaamheden (bouwrijp, realisatie woningen en woonrijp maken heeft vertraging opgelopen, waardoor betalingen later plaats gaan vinden dan gepland. Ontvangsten wel al deels ontvangen omdat dit samenhangt met verkoop woningen e.d. (hier: m.n. woningen op Stoklandlocatie) en reeds gedane transporten bij notaris. Vertraging zit m.n. in locaties in Son. | I | 667.000 | ||
Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) De verwerking van de vastgoedinformatie vindt op twee programma's in de begroting plaats en dat komt omdat het deels BAG gerelateerd en deels BGT gerelateerd is. Binnen dit programma is er geen overschrijding. | I | 28.000 | ||
Salarissen T 8.1 Ruimtelijke ordening Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. | -13.000 | |||
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | 7.000 | |||
Totaal lasten ruimtelijke ordening | 786.000 | |||
Baten grondexploitaties (niet bedrijventerreinen) | ||||
Bouwgrond Sonniuspark (Doorbelasting vanuit projecten) In het project Sonniuspark is in 2019 totaal ca € 3 miljoen minder aan opbrengst geboekt dan geprognosticeerd. Het contract met de ontwikkelaar voor nagenoeg dit gehele bedrag is in december 2019 getekend en de opbrengst zal na notariële levering in 2020 worden verantwoord. | I | -2.316.000 | ||
Voorziening Grex De tussentijdse herwaardering van de grexen heeft tot een aframing van de verliesvoorziening geleidt. | I | 86.000 | ||
Totaal baten grondexploitaties (niet bedrijventerreinen) | -2.230.000 | |||
Lasten grondexploitaties (niet bedrijventerreinen) | ||||
Bouwgrond Sonniuspark (Doorbelasting vanuit projecten) Onder andere wegens uitstel van grote uitvoerende deelprojecten zoals de herinrichting Ockhuizenweg en het Noordelijk Park, zijn ook de kosten in 2019 lager uitgevallen dan voorzien. Deze deelprojecten zullen in 2020 worden uitgevoerd. | I | 2.738.000 | ||
NIEGG: Akkerpad De realisatie van dit project is door een rechterlijke uitspraak in 2008 stil komen te liggen. In 2013 is in principe overeenstemming bereikt met dezelfde ontwikkelaar voor de doorstart van de bouw. Sindsdien is gewerkt aan planontwikkeling. In 2019 heeft de ontwikkelaar een andere werkwijze voorgesteld. In plaats van volledige ontwikkeling voor rekening en risico van de projectontwikkelaar waarbij de gemeente uitsluitend een planologische taak heeft, is nu voorgesteld dat de gemeente bouwrijpe grond verkoopt aan de ontwikkelaar. De onderhandelingen over de hierbij behorende anterieure overeenkomst en de samenwerkingsovereenkomst lopen momenteel. Daarna zal een grondexploitatie worden opgesteld die naar verwachting in 2020 ter vaststelling aan de gemeenteraad zal worden voorgelegd. Van de in 2019 in totaal € 48.400,- geboekte kosten zijn € 39.000,- besteed aan de overeengekomen bouw van een muur als erfafscheiding met de naast gelegen woning. De overige € 9.000,- betreffen planontwikkelingskosten. | I | -48.000 | ||
Salarissen T 8.2 Grondexpl. (niet bedrijventerr.) Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie is een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. | 219.000 | |||
Totaal lasten grondexploitaties (niet bedrijventerreinen) | 2.909.000 | |||
Baten wonen en bouwen | ||||
Omgevingsvergunningen De aanvragen voor een omgevingsvergunning zijn niet exact te ramen. Over 2019 vallen de legesopbrengsten hoger uit dan begroot. | I | 45.000 | ||
Totaal baten wonen en bouwen | 45.000 | |||
Lasten wonen en bouwen | ||||
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | -5.000 | |||
Totaal lasten wonen en bouwen | -5.000 | |||
Indirecte baten en lasten | ||||
Reserves Ten behoeve van diverse projecten is ter dekking van de kosten een onttrekking aan de reserve geraamd. Indien er geen of minder kosten zijn gemaakt wijkt de onttrekking af. Bij dit programma is € 460.000,00 geraamd en is € 179.000,00 gerealiseerd. | I | -280.000 | ||
Totaal | 1.998.000 | |||
- = nadeel | 0 |
Programma 11. Economie
11. Economie | I/S | Bedrag | |||
Begroting na wijziging 2019 | 256.000 | ||||
Realisatie 2019 | 211.000 | ||||
Saldo excl. mutaties reserves | 45.000 | ||||
Mutaties reserves (saldo) | 0 | ||||
Verklaring van het saldo | 45.000 | ||||
Omschrijving | |||||
Directe baten en lasten per kostenplaats | |||||
Baten economische ontwikkeling | |||||
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | I | -7.000 | |||
Totaal baten economische ontwikkeling | -7.000 | ||||
Lasten economische ontwikkeling | |||||
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | I | -8.000 | |||
Totaal lasten economische ontwikkeling | -8.000 | ||||
Lasten fysieke bedrijfsinfrastructuur | |||||
Bedrijfsvoering Ekkersrijt Uitvoering loopt over een aantal jaren. Totaalbudget is € 100.000,00. Hiervan is dit jaar € 25.000,00 besteed. | I | 75.000 | |||
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | I | -2.000 | |||
Totaal lasten fysieke bedrijfsinfrastructuur | 73.000 | ||||
Baten bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | |||||
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | I | -4.000 | |||
Totaal baten bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | -4.000 | ||||
Lasten bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | |||||
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | I | -2.000 | |||
Totaal lasten bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | -2.000 | ||||
Baten economische promotie | |||||
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | I | -3.000 | |||
Totaal baten economische promotie | -3.000 | ||||
Lasten economische promotie | |||||
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | I | -4.000 | |||
Totaal lasten economische promotie | -4.000 | ||||
Indirecte baten en lasten | |||||
Totaal | 45.000 | ||||
- = nadeel |
Programma 12. Algemene dekkingsmiddelen
12. Algemene dekkingsmiddelen | I/S | Bedrag | ||
Begroting na wijziging 2019 | -16.466.000 | |||
Realisatie 2019 | -15.646.000 | |||
Saldo excl. mutaties reserves | -820.000 | |||
Mutaties reserves (saldo) | -493.000 | |||
Verklaring van het saldo | -1.313.000 | |||
Omschrijving | ||||
Directe baten en lasten per kostenplaats | ||||
Baten resultaat van de rekening van baten en lasten | ||||
Totaal baten resultaat van de rekening van baten en lasten | 0 | |||
Lasten resultaat van de rekening van baten en lasten | ||||
Resultaat 2019 Het begrotingsjaar 2019 is gestart met een nadelig saldo van €562.000,00. De tussentijdse rapportages leverden ook, in totaal een negatief saldo op van €1078.000,00. Het totaal van € 1640.000,00 is onttrokken aan de reserve vrije bestedingsruimte. De grondruil met staatsbosbeheer leverde een positief resultaat op van € 472.00,00. Het bruto resultaat in 2019 komt uit op € 1.840.396,00. | I | -1.367.000 | ||
Totaal lasten resultaat van de rekening van baten en lasten | -1.367.000 | |||
Baten overhead | ||||
Binnen deze post zijn (onvoorziene) ontvangsten geboekt. Deze ontvangen komen vanuit het UWV als vergoeding voor zwangerschapsverlof (WAZO) en ziekte/arbeidshandicap van medewerkers. Daarnaast zijn er subsidies aangevraagd die zijn uitgekeerd door A&O fonds a € 15.000,00 (jongerenregeling). | I | 81.000 | ||
Totaal baten overhead | 81.000 | |||
Lasten overhead | ||||
De definitie van overhead luidt: alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Binnen dit taakveld zijn de kosten opgenomen die hieraan voldoen. Voordelen worden behaald op: Toerekening Overhead: € 37.000,00; Toerekening aan projecten was hoger dan begroot. Personeelskosten algemeen: € 238.000,00; Er zijn extra budget voor zaakgericht werken van € 125.000,00, scholing omgevingswet € 10.000,00 en organisatieontwikkeling € 20.000 toegevoegd. Van deze budgetten is geen gebruik gemaakt. De budgetten zaakgericht werken en scholing omgevingswet worden overgeheveld naar 2020. Scholingsbudget volledig gebruikt. Dienst Dommelvallei: € 128.000,00; winstuitkering. Projecten bedrijfsvoering: €176.000,00; Kosten tijdelijke huisvesting lager dan geraamd. nadelen zijn er op: Salarissen: € 243.000,00; Salarissen € 71.575 overschreden, er zijn tussentijds (vooral bij afd. Ruimte en Samenleving) veel schaal/trede verhogingen en urenuitbreiding verleend. Daarop is de begroting niet bijgesteld, dit zorgt voor een flinke overschrijding. Inhuur € 193.720 overschreden, er zijn veel personele knelpunten geweest afgelopen jaar. O.a. de kosten voor de vervanging van een teammanager IKB € 20.146 overschreden, schaal en urenuitbreidingen zorgen ook voor een stijging ikb kosten Overige kosten huidig personeel € 42.342,00onderschreden, Overige 1€ 1.000 | I | 325.000 | ||
Totaal lasten overhead | 325.000 | |||
Baten treasury | ||||
Beleggingen De dividend uitkering van de BNG over 2018 is fors hoger uitgevallen dan geraamd. Het goede resultaat heeft ertoe geleid dat het dividend percentage van 37,5% verhoogd is naar 50%. | I | 55.000 | ||
Rente zonnepanelen Er is minder animo voor het project van de Groene Zone dan verwacht. Als gevolg hiervan zijn er minder zonnepanelen geïnstalleerd dan gepland. Hierdoor zijn er ook minder leningen verstrekt aan de inwoners van de gemeente. | I | -16.000 | ||
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. | I | -2.000 | ||
Totaal baten treasury | 37.000 | |||
Lasten treasury | ||||
Financiering Rente wijziging 2019. De voordelen komen terug op diverse andere programma's door lagere rentelasten. Het totale bedrag staat hier als een nadeel. | I | -110.000 | ||
Totaal lasten treasury | -110.000 | |||
Baten OZB woningen | ||||
OZB woningen De tarieven voor 2019 zijn bijgesteld aan de hand van de ontwikkeling van de nieuwe WOZ-waarden zodat er sprake is van een gelijkblijvende opbrengst. De inflatiecorrectie, areaaluitbreiding en de tariefaanpassing van 2,5% leiden tot een hogere opbrengst. | I | 69.000 | ||
Totaal baten OZB woningen | 69.000 | |||
Lasten OZB woningen | ||||
Salarissen T 0.61 OZB woningen Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. | I | -20.000 | ||
Totaal lasten OZB woningen | -20.000 | |||
Baten OZB niet-woningen | ||||
OZB niet-woningen De tarieven voor 2019 zijn bijgesteld aan de hand van de ontwikkeling van de nieuwe WOZ-waarden zodat er sprake is van een gelijkblijvende opbrengst. De inflatiecorrectie, areaaluitbreiding en de tariefaanpassing van 2,5% leiden tot een lagere opbrengst. | I | -12.000 | ||
Totaal baten OZB niet-woningen | -12.000 | |||
Lasten belastingen overig | ||||
Diverse Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd | 2.000 | |||
Totaal lasten belastingen overig | 2.000 | |||
Baten algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | ||||
Algemene uitkering De algemene uitkering vormt een belangrijk deel van de inkomsten van een gemeente. Dat geldt ook voor de gemeente Son en Breugel. De mutaties als gevolg van de mei- en septembercirculaire zijn bij de begroting 2019 betrokken. In de vastgestelde begroting was geraamd dat er in totaal € 18.702.719,00 ontvangen zou worden. Na begrotingsbijstellingen vanwege diverse circulaires in 2018 komt de bijgestelde raming uit op € 18.972.378,00. In werkelijkheid is er inclusief een aantal verrekeningen over voorgaande jaren € 19.243.959,00 ontvangen. In december zijn ook een aantal bedragen vooruit ontvangen via de algemene uitkering die in 2020 aangewend worden. In totaal betreft het € 297.000,00. | I | 317.000 | ||
Totaal baten algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | 317.000 | |||
Baten overige baten en lasten | ||||
Beleidsvoornemens In de begroting zijn een aantal stelposten opgenomen: * inkoopvoordelen van € 150.425,00; * dekking uren projecten van € 132.940,00; * verkrijgen externe subsidies van € 25.000,00; Realisatie van inkoopvoordelen en verkregen subsidies zijn direct verantwoord op de desbetreffende producten. | -308.000 | |||
Totaal baten overige baten en lasten | -308.000 | |||
Lasten overige baten en lasten | ||||
Onvoorzien Ten laste van onvoorzien gebracht Huurovereenkomst Wolfswinkel, stormschade en voorziening dubieuze debiteuren. | I | 1.000 | ||
Beleidsvoornemens In de begroting zijn stelposten opgenomen ten behoeve van groeipaden en indexeringen. | I | -102.000 | ||
Totaal lasten overige baten en lasten | -101.000 | |||
Lasten vennootschapsbelasting (vpb) | ||||
Vennootschapsbelasting De te betalen vennootschapsbelasting over 2019 bedraagt € 208.000,00. Geraamd is € 277.000,00. Over 2016 is terugontvangen € 200.000,00. | I | 267.000 | ||
Totaal lasten vennootschapsbelasting (vpb) | 267.000 | |||
Indirecte baten en lasten | ||||
Mutaties reserves (saldo) Ten behoeve van diverse projecten is ter dekking van de kosten een onttrekking aan de reserve geraamd. Indien er geen of minder kosten zijn gemaakt wijkt de onttrekking af. Bij dit programma is € 2.945.000,00 geraamd en is € 2.451.000,00 gerealiseerd. | I | -493.000 | ||
Totaal | -1.313.000 | |||
- = nadeel | 0 |
Overzicht onvoorzien
Omschrijving | 2019 |
Beginstand onvoorzien 2019 | 72.000 |
Huurovereenkomst Wolfswinkel | -10.000 |
Stormschade en droogte schade openbaar groen | -48.700 |
Voorziening dub.deb. ov.vorderingen en belastingen | -11.180 |
Eindstand onvoorzien 2019 | 2.120 |
Overzicht van de incidentele baten en lasten
jaarrekening 2019 | ||
Omschrijving | Baten | Lasten |
Programma 1 Bestuurlijke zaken | ||
Wachtgeld wethouder Tussentijds heeft er een wethouders wisseling plaatsgevonden. Er bestaat een recht tot en met 2021. | 167.000 | |
Herdenking 17 september 2019 Budget voor de herdenking van 75 jaar bevrijding | 96.000 | |
Programma 3 Veiligheid en handhaving | ||
Bijdrage basisteamprojectleider ondermijning Dommelstroom In het kader van de aanpak ondermijnende criminaliteit binnen het basisteam Dommelstroom is de wens van de Driehoek plus (plus staat voor de Belastingdienst) een fulltime basisteam projectleider aan te stellen. | 13.000 | |
Programma 4 Verkeer en vervoer | ||
Eindhovenseweg | 207.000 | |
Onderzoekskosten Eindhovenseweg | 45.635 | |
Programma 5 Onderwijs, sport en cultuur | ||
Huur units Vestzaktheater Tijdens de verbouwing zijn er units gehuurd voor de opslag van materialen. | 4.000 | |
Rode fietsstroken op Boslaan De fietssuggestie stroken zijn aangebracht. | 20.000 | |
Programma 6 Openbaar groen en openluchtrecreatie | ||
Stika | 5.000 | |
Programma 8 Zorg en Welzijn | ||
Opvang vluchtelingen Er heeft uitvoering plaatsgevonden van het eerste jaar van een twee jarig project voor de opvang van vluchtelingen. | 112.000 | |
Programma 10 Ruimtelijke inrichting | ||
Omgevingswet Voor het einde van 2020 moet de omgevingswet worden ingevoerd. Het betreft een meerjarig project | 191.000 | |
Opstellen geconsolideerde versies van de bestemmingsplannen Er is een project gestart om de afzonderlijke bestemmingsplannen onder te brengen in een samenhangend geheel. | 29.000 | |
Woningmarkt behoefte onderzoek Onderzoek naar de woningbehoefte uitgevoerd, | 5.000 | |
Programma 12 Algemene dekkingsmiddelen | ||
Post onvoorzien incidenteel Buffer om onvooerziene uitgaven te kunnen opvangen. | 59.000 | |
Stelpost centrumontwikkeling Son en Breugel (in 2017 deels ingezet voor voorbereidingskrediet gemeentehuis) | 40.000 | |
Vennootschapsbelasting Gemeenten zijn voor het maken van winst op de door haar uitgevoerde ondernemersactiviteiten (zoals grondexploitaties) vennootschapsplichtig. | 208.000 | |
Bijdrage uit bestemmingsreserves | ||
Huur units Vestzaktheater dekking voor de huurkosten van de units | 4.000 | |
Bijdrage uit reserve vrije bestedingsruimte | ||
Vennootschapsbelasting | 208.000 | |
Stelpost centrumontwikkeling Son en Breugel | 40.000 | |
Bijdrage omgevingswet | 191.000 | |
Eindhovenseweg | 207.000 | |
Onttrekkingen aan de reserve bij begroting en beraps | 1.640.000 | |
Onderzoekskosten Eindhovenseweg | 45.635 | |
Totaal | 2.335.635 | 1.201.635 |
Incidenteel saldo baten en lasten | -1.134.000 | |
Totaal incidenteel saldo na beleidskeuzes | -1.134.000 | |
Totaal Jaarrekeningsaldo | 1.927.440 | |
Jaarrekeningsaldo | 1.927.440 | |
Jaarrekeningsaldo structureel | 793.440 | |
Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
Omschrijving | Toevoegingen | Onttrekkingen | Reden |
DR Nieuwbouw Sporthal | 98.520 | dekking afschrijving investering | |
DR Renovatie de Bongerd | 13.134 | dekking afschrijving investering | |
DR Nieuwbouw brandweerkazerne en werf | 75.613 | dekking afschrijving investering | |
DR dak Emiliusschool | 16.751 | dekking afschrijving investering | |
DR Vijverbergschool | 10.038 | dekking afschrijving investering | |
DR Optimalisatie sportpark SBC | 37.738 | dekking afschrijving investering | |
DR Onderwijshuisvesting 2010 | 3.380 | dekking afschrijving investering | |
DR visie Eindhovenseweg | 15.000 | ||
DR Aanpassing Bongerd t.b.v. Boksschool | 1.480 | dekking afschrijving investering | |
DR Ruysdaelstraat kst omgeving school | 1.440 | dekking afschrijving investering | |
DR Slowlane Ekkersrijt | 1.258 | ||
DR fietsoversteek Bestseweg | 5.939 | dekking afschrijving investering | |
Egalisatiereserve wegen | 71.540 | egalisatie wegen | |
Verkoop HNG | 78.950 | jaarlijkse uitbetaling verkoopsom | |
Totaal | 15.000 | 415.781 | 0 |
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
De WNT is van toepassing op gemeente Son en Breugel. Het voor gemeente Son en Breugel toepasselijke bezoldigingsmaximum is in 2019 € 194.000,-.
“Naast de hieronder vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met een dienstbetrekking die in 2019 een bezoldiging boven het individueel toepasselijke drempelbedrag hebben ontvangen.”
bedragen x € 1 | M.A.J.M. Schalkx | F. den Hengst | |
Functiegegevens | Secretaris | Griffier | |
Aanvang en einde functievervulling in 2019 | 1/1 - 31/12 | 1/1 - 31/12 | |
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1,0 | 1,0 | |
Dienstbetrekking? | ja | ja | |
Bezoldiging | |||
Beloning plus belastbare onkostenvergoeding | 103.882 | 86.330 | |
Beloningen betaalbaar op termijn | 18.393 | 14.635 | |
Subtotaal | 122.275 | 100.965 | |
Individueel toepasselijke bezoldigings-maximum | 194.000 | 194.000 | |
-/- Onverschuldigd betaald bedrag en nog niet terugontvangen bedragen | - | - | |
Totaal bezoldiging | 122.275 | 100.965 | |
Reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan | N.v.t. | N.v.t. | |
Gegevens 2018 | |||
bedragen x € 1 | M.A.J.M. Schalkx | F. den Hengst | |
Functiegegevens | Secretaris | Griffier | |
Aanvang en einde functievervulling in 2018 | 1/1 - 31/12 | 1/1 - 31/12 | |
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1,0 | 1,0 | |
Dienstbetrekking? | ja | ja | |